Logg inn med Facebook eller Google!

Bestilling av hotell direkte ... bekreftelse med kredittkort - er det trygt??

Started by Anita, 28. Feb 13, 08:54:35

Previous topic - Next topic

Anita

Når jeg bestiller overnatting direkte selv, får jeg spørsmål om å bekrefte ved å gi alle opplysninger om mitt kredittkort direkte via e-post. Det er noe jeg aldri(!) gjør pga av fare for at opplysningene kommer på avveie.

Hva gjør dere? Hva anbefaler dere meg å gjøre?

Har ikke så lyst til å betale depositum heller, synes det blir litt feil for å bekrefte overnatting.

Håper noen kan hjelpe meg  :)

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Eg har gjort det ved bestilling i Athen, ingen problemer. Og det er vel bare kortnr og utløpsdato de spør etter? Depositum har jeg ikke betalt, mener å erindre at de kom til å ta betalt for en natt hvis ikke fremmøte eller avbestilling i tide.
Jeg har iallfall ingen særlige problemer med å bruke kort via nettet, så lenge jeg regner aktøren som seriøs.

polyanna

Dette har jeg aldri vært ute for når jeg har booket direkte - men jeg bor jo stort sett på små familiedrevne steder i Hellas. Tror i hvert fall ikke jeg ville gitt full kredittkortinfo. Kanskje lurt å snakke med en i banken om hvilke rammer/regler som gjelder? Sånn for sikkerhets skyld.

mouche

Aldri hatt noe problemer med dette. Har opplevd at små hoteller ber om et depositum, og det er jo greit for så vidt, og å betale over nettet er heller ingen kunst lenger.

Sjøløve

Hvis det er snakk om å booke gjennom seriøse nettsteder som booking.com eller lignende har jeg ingen betenkeligheter med å gi fra meg kredittkortopplysningene.  Så langt det er mulig, bestiller jeg  direkte gjennom hotellenes egne nettsider.  Mange har jo bestilling online - og ofte er det en forutsetning for i det hele tatt å få booket at bestillingen blir garantert med kredittkort.
Jeg ville ikke ha sendt kredittkortopplysninger i en vanlig e-post - har heller aldri vært ute for at noen ber om dette.
Noen ber jo om depositum for en eller flere netter.  Forståelig at hotelleiere ønsker dette  - litt kjedelig hvis gjester som har bestilt rom ikke dukker opp eller avbestiller i siste liten, så sitter utleierne igjen med rom som de kanskje ikke får leid ut igjen.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Ja, det var jo sånne booking-skjema jeg mente, jeg også. Da "forsvinner" jo opplysningene inn i en base som krever spesiell tilgang. I en ordinær e-post ville jeg vel vært mer tilbakeholden, ikke fordi jeg mistror mottageren men de kan jo som Anita sier lett komme på "avveie".

Sjøløve

Quote from: Anita on 28. Feb 13, 11:58:28
Kalergis Studio har et eget skjema som en kan sende på faks og det går til nød... har gjort det en gang tidligere og det har ikke vært noe problemer.
Anita


Kalergis Studio kan bookes via www.booking.com, da sendes jo kredittkortopplysningene kryptert.  En sikker løsning som gjør at en slipper å bekymre seg over at slik informasjon kommer på avveie.
Tror nok jeg hadde vært litt skeptisk til å sende dette på faks  :o :o

http://www.hotelirene.gr

Ser jo at dette hotellet også kan bookes via booking.com
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anita

Faks er bedre en e-post... meen... ja ja ... gikk bra sist gang... satser på at hotellet ikke ønsker "dårlig reklame"  ;)

Jeg liker best å "handle" direkte med hotellene i Hellas, da kommer alle pengene dit og ikke avkortning pga av et mellomledd. En kan også lettere få kommunisert hvilket rom en ønsker og evt. andre ting.

Hvis det ikke ordner seg med Hotel Irene vil jeg bestille via en bookingside.

Anita  :D
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

mouche

Quote from: Anita on 28. Feb 13, 11:58:28
Hotel Irene i Parikia vil at jeg skal oppgi all informasjon via e-post innkl. CVC-kode  :o ... det gjør jeg ikke.


Sender ALDRI cvc-koden på mail, ALDRI!

Har et eget kort som jeg bruker ved bestillinger på nett enten det er kjøp av varer og tjenester, og skulle noe gå "galt" med det kortet så har jeg alltid et kort som fungerer, og som kan brukes. Disse kortene koster jo i de fleste tilfeller ikke noe så ingen kostnad ved å gjøre det slik. To kort gjør også at jeg har med et kort når jeg er ute og lar et kort ligge igjen på rommet/huset. Gjør det samme med kontanter og har alltid kopi av pass/billetter et annet sted enn hvor jeg oppbevarer originalene av disse. Kan være til god hjelp den dagen da.......! 

Anita

CVC koden er "hellig" en skal være forsiktig med den  :)

Vi har også flere kort med oss når vi reiser ... noen blir lagt i safen på hotellet andre tas med når vi er rund-om-kring. Kopi av pass/billetter har vi også. Har heldigvis aldri opplevd å bli frastjålet noe i Hellas til nå  :D

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Tjorven

Jeg bestiller også stort sett direkte med hotellet. De som ønsker depositum har alltid sendt meg deres IBAN/VIC opplysninger til sin egen bank, og det fungerer utmerket. Da går transaksjonen via bankene, enkelt, greit og sikkert  ;D  Har aldri vært ute for at noen krever bankkort-opplysninger via e-mail  :o
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anita

Hva er IBAN/VIC? ... betale på forskudd? ... ble litt nysgjerrig nå  ;)

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...