Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi på turne i Kykladene høst 2012, part 2: SIFNOS

Started by Tjorven, 09. Dec 12, 20:43:46

Previous topic - Next topic

marjana

Veldig trivelig å følge dere jenter!
Men står det ikke Vathy som et fergestopp på en av Aqua Jewel eller Aqua Spirit- fergene, forresten?
Glika i zoi

karri

Quote from: Tjorven on 15. Dec 12, 00:31:05

Men nå får vi tusle hjemover igjen. Inne i bakgården bak taverna Manolis finner vi diverse etterlatenskaper, men et koselig motiv likevel  ;)



Jeg har vel sagt det før, men sier det igjen... til og med etterlatenskaper/skrot/gamle rustne biler osv. har sin sjarm i Hellas. Og enig med deg, Tjorven, det blir så visst koselig motiv av sånt  :-*
Herlig liten rusletur dette, og vær du sikker, jeg henger på resten av ferien også  8)
KARRI

Tjorven

Takk Marjana  :)  Så vidt jeg vet går alle ferjene til og fra Kamares, kun utfluktsbåter fra Vathi.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Quote from: karri on 15. Dec 12, 01:50:45
Herlig liten rusletur dette, og vær du sikker, jeg henger på resten av ferien også  8)


Veldig koselig å ha følge av deg også, Karri (og alle andre)  ;D

Jeg vet ikke om jeg rekker mer "skildring" før i romjula for denne gang. Søndag morgen drar jeg til Sverige og i morgen blir en travel dag, men titter innom i morgen om jeg får tid  ;)  Hei så lenge og GOD JUL til dere alle  :-* (selv om jeg sikkert sier det samme i baren i morgen, det skal jeg ta meg tid til  ;) )
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Så var vi plutselig over i 2013, nytt år og nye muligheter, men foreløbig får man mimre seg tilbake til forrige sommer. Så her kommer litt mer fra Sifnos  :)

Dagen (dvs kvelden) etter at vi kom til Sifnos, skulle det feires en panagyri i Vathi. Dette ville vi ha med oss, og håpa på vel mest på å oppleve litt festivitas med mat og drikke, sang og dans i lokalmiljøet  ;D  Akkurat der ble vi "snytt", men vi troppa opp ved kirka fikk overvært  høytidelighetene om ikke annet. Interessant det også, selv for en ateist  ;)  Kirkelig pomp og prakt var ingen mangelvare i Vathi heller, og de mange geistelige var iført sin fineste stas, som seg hør og bør under slike omstendigheter. Et fasinerende syn, uansett.

Vi ankom just in time for utendørsseremonien. Jeg antar at det muligens hadde vært en gudstjeneste eller noe inne i selve kirka først, men nå var iallfall "alle" samla rundt den lille uteplassen bak kirka i påvente av høydepunktet, forsto vi.
Og der, ut fra ei lita sidedør (som var pynta som en liten portal) skred de hellige ut, og seremonien begynte. De bar lys med blå sløyfer, disse ble kryssa om hverandre mens de messet, og etter ei stund ble ei svær brød-kake båret ut. Denne var det også lys på, som etterhver ble tent. Ut fra høytideligheten rundt denne seansen, antar jeg at brødet var symbol på "Jesu legeme" (og etter at vi gikk så vi flere med en brødbit i hånda som kom fra kirka)

Deretter gikk folk hvert til sitt og inntok sin middag, og det samme gjorde vi. Noe mer "fellesarrangement" var det som sagt ikke, men det var jo litt spennende å få med seg en slik panagyri også, og her følger noen bilder:

Hjemmefra zoomer jeg over bukta mot kirka der panagyrien snart skal foregå


Vi rusler bortover, og utenfor sitter folk på kirkebenkene og venter.


Foto: Sisi


Foto: Sisi


Plassen bak kirka er full av folk.


Så ankommer de geistlige og stiller seg på plass, og seremonien er igang.






Brødet bæres ut, først med utente lys, og stemningen stiger.


Høydepunktet er kommet, og lysene på brødet blir tent.




There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Artig å se.
Det ble en helt spesiell temning med bildene som er tatt uten blitz.
Bildet over bukta, og de som sitter og venter langs husveggen: små perler!
KariK

karri

Så heldige dere var som fikk med dere dette. Ble noen stemningsfulle bilder  :)
KARRI

Tjorven

Takk, kaka og karri  :)  Her kommer noen "stemninger" til, sett fra kirkeplassen denne kvelden. Motivene er nesten de samme som de jeg tok derfra på dagsturen tidligere, men det blir likevel et helt annet inntrykk når fløyelsmørket senker seg og lysene speiler seg i sjøen. Sukk, lengte lengte  :-*

Disse to er fra lillebukta til venstre for kirka, med tavernen på på stranda, og bebyggelsen litt lenger bort.




Her er vi på forsiden av kirka rett etter panagyrien, før vi rusler tilbake for å få oss en middag et sted. Keramikkbutikken ligger i "kroken" der stranda starter. (til venstre i bildet)


Her ser vi over bukta og bortover mot der vi bodde, men bostedet vårt fikk jeg ikke med meg her, det ligger helt til høyre, men altså utenfor bildet   ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Sifnos er ei flott øy både i mørket og i dagslys ja :) Det var festival når vi var der i mai mnd også. Vi var på samme plass som dere,
og da var det et gammelt ikon som var i sentrum!
Lunt og spennende med slike "mørkebilder"  :D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Quote from: frudiddi on 05. Jan 13, 09:55:25Det var festival når vi var der i mai mnd også. Vi var på samme plass som dere,
og da var det et gammelt ikon som var i sentrum!


Så artig da, frudiddi. Gleder meg til å se dine bilder derfra (og resten fra Sifnos og Milos)  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Men nå er det på tide å utvide Sifnos-horisonten vår, og første post på det programmet var årets 3-dagers store matfestival oppe i fjellbyen Artemonas, som i år ble arrangert 7.-9. september. Dette hadde vi gleda oss til allerede mens vi planla ferieturen vår, så vi var på plass den første festivalkvelden  ;D  Vi hoppa på bussen i kveldinga, som gikk direkte opp til Artmonas via Apollonia.
Måtte jo knipse på veien, men det blir dessverre ikke den store kvaliteten på bilder tatt i fart gjennom bussvinduet, men skitt au.

Her har bussen svingt seg oppover bakkene, og vi ser tilbake til Vathi der nede.




Og etter et stykke kjøring langs fjellplattået dukker fjellbyene Apollonia og Artemonas opp. De ligger så tett sammen at de nesten går i ett med hverandre. Her ses Artemonas bakerst, litt høyere opp enn Apollonia.


Vi er framme ved torget, og her er det et yrende folkeliv. Det er satt opp boder på begge sider, hver bod representerer sin egen øy i Kykladene, så dette var spennende og tydeligvis en stor begivenhet for alle de tilreisende også  :)


Foto: Sisi






Forberedelsene var i full gang, og enkelte hadde allerede starta med å servere smaksprøver fra si øy, mens andre ville vente til tv-folka kom  ;)  Utover kvelden ble hver bod behørig presentert, skulle det vise seg. Men vi fikk da stilt den verste sulten med noen smaksprøver her og der  :P I starten gikk det mest på fava med diverse tilbehør. Artig å gå rundt og småsmake slik, og en og annen likør ble også budt oss. Ved en "feiltakelse" takka jeg ja til en tsiporo også, men etter at den traff tunga, gikk den rett i søpla, jeg klarer ikke den smaken  ???







Noen hadde også pynta seg i fine folkedrakter.
[attach=11
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Barna var også inkludert i festivalen med sin egen matkonkurranse, og tegninger de hadde laga. Små kokker trenger jo også riktig antrekk i glade farger. Artig å se dem springe rundt og få på seg antrekket mens de forbereda seg  :-*







Fortsettelse følger.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...