Logg inn med Facebook eller Google!

Frudiddi og Mikki loffer i Kykladene,"vest"Del 1 Folegandros.

Started by Diddi, 07. Nov 12, 19:36:05

Previous topic - Next topic

marjana

Glika i zoi

Diddi

Hyggelig dere liker Folegandros og bildene  ;D

Vi kommer tilbake til Chora,og tusler gjennom torget. Der ser vi dette flotte tuntreet  ;D Noen som vet hva slags tre det er ?
Noen har foreslått plommetre,men det tror jeg absolutt det ikke er  :sorry:





Så er det hjem å mate alle "husdyra" våre,og nyte dagens siste solstråler, før vi skal ut å spise mddag  :sol: :katt: :katt: >:D :sol:


Kvelden ble igjen brått kald,så vi tok på oss alt vi hadde av klær med lange armer og bein. Ble ganske motstridene når vi så værmeldinga hjemme i Norge= hetebølge og årets sommer. Etter som grekerne fortalte var dette været/temperaturen HELT unormalt  :-\ Nå kunne det bare bli bedre  :sol:
Vi tok kveldens middag på Irini. Deilig hjemmelaget mat.




Er jo så sulten,så glemmer  å ta bilde i tide. Jeg spiste bl.a. min favoritt Briam og Tzatziki  ;)




En liten runde før vi kryper under teppet....Ganske stille rundt omkring i gatene  ???




Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tzasiki

For en flott reiseskildring, og for noen vakre bilder du har tatt!!. Folegandros frister svært mye!! :kd66:


Athina

Folegandros frister veldig, ikke minst takket være denne utrolig fine reiseskildringen :blomst:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

For mange år siden fikk jeg en kokebok med mange vakre bilder fra Hellas. Jeg falt pladask for et bilde, og tenkte: "Dit vil jeg". Det bildet var fra Folegandros.
Da jeg sjekket kartet, så jeg øya som en liten prikk i havet, og tenkte at, det tør jeg vel ikke likevel.

Men, du verden som du kan friste, frudiddi.
Ikke ser det så bittelite ut der heller  :)
KariK

Diddi

Alt er jo relativt, men før jeg kom til Hellas for første gang, så jeg for meg disse SMÅ øyene,mye mindre enn de i virkeligheten er.
Vi liker jo godt å utforske stedene vi kommer til, så ei uke på Folegandros i fint vær, skulle ikke bli kjedelig  :D
Da har vi kommet til den siste hele dagen vår her på øya,og vi legger ut på nok en lang vandringstur.Stien går rett utenfor døra vår  ;D






Yndige små...


Vi legger Chora bak oss  ;)






Nybygg på panoramatomt !!


Bare elsker disse røde merkene!
Får kikk bare av å se de  ::) Etterlengtet skue av og til når man har rotet seg litt bort  ;D








Vi går nordover mot Ano Meri, men tar av tar venstre rett før de gamle møllene.


Skal gå en sti som ender i Angali...



Langt der oppe kan man se møllene...




Langt der borte kan vi skimte Angali.


Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

Du tar kjempe fine bilder!! Takk for at du deler det med oss  ;D En fryd å følge dere!!  :-* :-*
KARRI

Tzasiki

Jeg er fortsatt med dere på "tur", og nyter de fine bildene.. :)

Mr.Mythos

Hei.
Folegandros har jeg vært på i maaange år og elsker denne øy....Dette er forklaringen jeg hjalp en Engelsk familie med å vandre på denne øy lik det er gjort i denne flotte bildeserien:

From the second square Dounavi, go north passing St. Nicholas Cathedral, the ATM machine, and after 50 metres the bakery. Soon you are on an old path leaving Chora to the north.
Walk beside the North edge of Chora. Soon the path turns to the right and you face Aghios Savvas church in front of you. After the church you just walk on the path facing north and after 500 metres the path connect to the modern road, north of out Chora (unfortunately the last 200 metres is now a dust road).
Walk on the new road about 500 metres and pass Stavros church positioned on the right side of the road.
A few metres after Stavros take the mule track heading left (west).
This track have a wall to the left and lead to a hallow. Here the track is paved. After the hallow there are walls on both sides. Then the walls drifts apart. Follow the one to the right downhill in a wide curve.
Soon the track is transferred to a paved track with multi coloured slabs. Further down there is an olive grove and beneath the milky white chapel Christos come to view.
Pass the church and continue down on sheep tracks towards a solitary house. This section is a bit tricky.
Go down to a ravine left of the house and follow the ravine until the sea get into view. Go uphill to the right and you suddenly see Fira beach.
Go down to Fira beach. This is a small beach with little sand and many stones. However it is a nice tranquil place with a few visitors and the swimming is great.
To reach Angali your follow the small paths heading north on the rocks. After 10 minutes you reach Angali.
Angali is probably the most popular beach, thus often crowded by people.
Follow the road north out of Angali 550 metres until you have a water cistern to your left.
Opposite you follow a small road heading for a house. At the top go straight ahead and follow the mule track. Once you are on the track you keep on walking until the path connect to the modern road at Aghia Paraskevi. This stretch is uphill and pretty demanding when its hot (summer time).
On the car road, go back towards Chora about 1500 metres, passing Aghios Dimitris to the left, and the windmills further to the left, and soon Stavros church.
Take the old path back to Chora (first 200 metres is a dirt road) passing wonderful olive groves, Aghios Savvas church, a chicken-run and soon you are passing the bakery again, back in Chora.
I take this walk several times every year I visit Folégandros because it's a nice way of getting to the beaches around Angali: Fira, Galifos and Aghios Nikolaos. Beside this practical aspect of moving from one point to the next, trekking is a nice activity in Greece, as I mention above. I plan to do more walking on Folégandros and other Greek islands.

Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

Tjorven

Jeg kan ikke annet enn å gjenta meg selv, men MÅ bare si det : Du tar kjempeflotte bilder, og alle er en fryd for øyet  :-*  Tusen takk, frudiddi!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...