Logg inn med Facebook eller Google!

Kykladene 2013 - hvilke øyer?

Started by Anita, 19. Oct 12, 13:28:44

Previous topic - Next topic

Anita

Er jo veldig tidlig ute.. men planleggingen er halve gleden av ferien synes jeg.

Vi reiser til Athen og direkte ut til en eller annen øy fra Pireus neste september.
Spørsmålet er hvilken øy (øyer) vil dere anbefale å reise til.

Vi har ca 14 dager til rådighet.... den siste uken kommer vi til å være på Naxos for der likte vi oss veldig godt.

Jeg tenker litt på Syros.. eller Paros ... eller Antiparos ... eller Sifnos... eller... ?

Noen gode råd/tips tas i mot med takk  :D

Skal bruke vinteren til å lese/drømme meg bort om de forskjellige alternativene vi har. Kose meg med litt vin og Gresk musikk mens jeg leser  :) :)

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Jannis

19. Oct 12, 15:12:46 #1 Last Edit: 19. Oct 12, 15:18:02 by hellasspesialisten.no
Hei Anita,

fra Pireus er mulighetene veldig mange, anbefaler Tinos og Syros, øyer i kykladene som fortsatt har bevart mye av sin gresk identitet:-) velger du disse øyene reiser du lettest fra Rafina som har daglig flere båtavganger til Tinos. Det blir også mye mindre folk/mas og kortere vei fra flyplassen i Athen ;)

Kali tihi! (lykke til:-))
Η Ελλάδα πάντα στην καρδια μου!

Anders

Å kombinere Sifnos/vestre kyklader med Naxos kan bli litt anstrengende... iallfall hvis den siste uken er satt av til Naxos. Syros... okay nok og gir kortest fergetid men det avhenger av hvilken dag dere kommer. Hermoupolis gir litt "storby-følelse"...

Paros... mye det samme som Naxos, bare ikke "fullt så mye" :-)

Anti... hvis dere vil slå av bryteren en dag eller tre. Bare gjøre ingenting og daffe rundt og lade batteriene og ha en sorgløs, problemfri tilværelse i en sorgløs verden.

Amorgos er jo et alternativ... som en motvekt mot Naxos? Øyen har alt, men på en helt annen måte... og avhengig av hvilken dag dere ankommer og hvilken havn dere vil til så er det jo bare snakk om å ta fergen "litt lengre".

Tinos skal jeg ikke uttale meg for mye om, men innbiller meg at den blir litt "andre veien" i forhold til Naxos?

Ellers er der jo alle små-kykladene... men vet ikke om du har blitt mer "båt-glad" med årene :-)

Ios ligger jo heller ikke så langt unna, men der slet iallfall jeg med å finne meg så veldig til rette. Og godt mulig at du vil like Mykonos, hvis muligheten byr seg.


Anita

Anders... jeg liker fremdeles ikke "båt m/ben" eller små baljer  :P ... men ellers går det bra. Tar meg en sjøsyke tablett før jeg går ombord og det funker  :D

Syros er kanskje mer ala Rhodos m/storbyfølelse. Amorgos høres forlokkende ut... likeså Antiparos. Vi elsker strandliv når vi lander i Hellas etter en lang vinter... men samtidig er vi glad i en god taverna eller to.

Naxos skal vi sette av en uke til for der likte vi oss godt begge to  ;D Frokost på Finikas er bankers  ;D

Håper også å få til to netter i Athen på slutten av ferien.. har aldri vært der og nå er det  sannelig på tide.

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ole

Dere skal være borte i to uker, dere skal ha en uke på Naxos og dere skal ha to dager i Athen. Da er dte ikke så mange dagene igjen, og da bør dere kanskje velge en øy mellom Naxos og Athen. Å reise sørover fra Naxos blir "feil vei" i forhold til Athen. Skal reisen bli enklest mulig, står det mellom Paros, Antiparos og Syros. Paros er ganske lik Naxos, så ønsker dere variasjon må det bli Antiparos eller Syros.

Anita

Vi har 15 dager  :) ... og blir det som jeg tror tar vi fly tilbake til Athen for å spare tid.

Takk for gode råd Ole  :)  er litt nysgjerrig på Amorgos... må sjekke ut i løpet av vinteren.

Anita  :)
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Tjorven

Antiparos er aldri feil  ;D 8) ;D  Sjarmerende, nedstressende, gode strender, deilig mat og alt i umiddelbar nærhet  :-*  Ikke lange båtturen fra Naxos heller  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Enig med Tjorven og Ole.

Antiparos er et "must". Ikke noe problem å "sløve" ei uke der. Tur rundt øya med Alexandros, 4-hjuling ATV langs strendene og en leiebil for en tur rundt Paros med lunsj i Piso Livado f.eks.

Amorgos er også et sted å dra. Jeg foretrekker Katapola, hvor vi har bodd hos Eleni, første hotell i havna med en liten strand rett nedenfor til morgenbad etc.. Amorgos er ypperlig for vandringer for dem som er ute etter det. Har forøvrig en mørk side i den nyere historien om jeg ikke husker feil: Var deportasjonssted for Juntaen på 60-70-tallet.

Amorgos kan du komme til direkte med Blue STar fra Pireus og er derfor et egnet sted å starte (kommer på natta) annenhver dag.

Ellers har du de små Kykladene.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anita

Ser ut til at vi har bestemt oss for Antiparos... det første vi ønsker i ferien er noen dager med sol/strand/god mat/avkobling  ;D

Vi ankommer Paros kl. 21:30 så vi må nok satse på å overnatte der en natt (kanskje to). Regner med at vi er rimelig slitne etter å ha startet vår reise kl. 07:00 om morgenen fra Stavanger + at vi har kjørt 4,5 timer på natta for å rekke flyet i Stavanger  :P Hva gjør man ikke for å komme ned til sitt kjære Hellas  ::)

Når vi ankommer Paros er vi alt for "trøtt i hodet" til å velge bosted og ønsker å bestille på forhånd (1-2 netter). Vi lurer litt på om dette er et bra sted:

Studio Irene, Parakia, Paros
http://www.tripadvisor.co.uk/Hotel_Review-g642171-d674407-Reviews-Irene_Hotel_and_Studios-Parikia_Paros_Cyclades.html

Ligger det rett ved sentrum ... ser slik ut på kartet. Vi ønsker gangavstand til sentrum .. må jo spise litt god mat og kikke litt rundt når vi først er der  :) Har noen bodd her før og kan gi noen råd?

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Kan jo samtidig spør om dere kan anbefale et koselig sted å bo på Antiparos?

Vi er ikke ute etter 5 stjerners med svømmebasseng... elsker å bade i sjøen  :)  Er på utkikk etter et studio hvor det er mulig til å koke seg en kopp kaffe og lage en enkel frokost hvis en ønsker det.
Havutsikt hvis mulig fra rommet er veldig bra ... nærhet til strand/butikker/kaffeer/restaurant er også et ønske.... men samtidig ønsker vi ikke å bli holdt våken til kl. 03:00 på morgenen pga av en nattklubb.

Har hørt at et område av Antiparos er full av mygg   :P ... hvor er det... bare så jeg er klar over det når jeg leter etter bosted.

Håper noen kan hjelpe oss.

Anita  :)

med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Sjøløve

Quote from: Anita on 19. Feb 13, 09:28:04
Vi ankommer Paros kl. 21:30 så vi må nok satse på å overnatte der en natt (kanskje to). Regner med at vi er rimelig slitne etter å ha startet vår reise kl. 07:00 om morgenen fra Stavanger + at vi har kjørt 4,5 timer på natta for å rekke flyet i Stavanger  :P Hva gjør man ikke for å komme ned til sitt kjære Hellas  ::)

Når vi ankommer Paros er vi alt for "trøtt i hodet" til å velge bosted og ønsker å bestille på forhånd (1-2 netter). Vi lurer litt på om dette er et bra sted:

Studio Irene, Parakia, Paros
http://www.tripadvisor.co.uk/Hotel_Review-g642171-d674407-Reviews-Irene_Hotel_and_Studios-Parikia_Paros_Cyclades.html
   

Ligger det rett ved sentrum ... ser slik ut på kartet. Vi ønsker gangavstand til sentrum .. må jo spise litt god mat og kikke litt rundt når vi først er der  :) Har noen bodd her før og kan gi noen råd?

Anita


Vi har ikke bodd akkurat der, Anita, men på et av nabohotellene.  Husker vi gikk forbi studio Irene og synes det så fint ut der.  Grei beliggenhet iallefall, nært til strand og fin utsikt ut over bukta.
Veien går jo rett forbi, men jeg synes ikke trafikken var spesielt sjenerende.  Noen minutter å gå bort til sentrum av Parikia.

Vi skal sikkert ha samme båten utover, vi tar den vel videre helt til endestasjonen (tror jeg).
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anita

Hei Sjøløve  :) 

Endestasjonen var Koufonissa så jeg... en bitteliten øy ved siden av Amorgos .. er det dit dere skal?

Hva het hotellet dere bodde på når dere var på Paros? ... var dere fornøyd?

Jeg er så lei av vinter og kulde at jeg må drive litt planlegging for å for å få opp stemningen  ::)

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...