Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhoppertur 2004 - med overraskende avslutning.....!

Started by Solgry, 26. Jul 12, 12:59:20

Previous topic - Next topic

Ole

Herlig beskrivelse av en herlig tur, [user]Solgry[/user]! Forstår godt at dere valgte Egina foran Athen. Er man først i Pireus, så tar det ikke mye lengre tid til Egina enn til Athen sentrum. Personlig syns jeg det er litt rart at ikke flere besøker øyene rett utenfor Athen. Har vært på Poros, Hydra og Egina, og det er nydelige øyer alle sammen! Bor man på Egina kan man enkelt være på øya til den dagen flyet går, så sant ikke flyet går i gryotta.

kari

Vi var på Egina for 3 år siden. Vi var bare i havnebyen og trivdes godt der. Tror det er mange athenere som har sommer/ helgehus på Egina. Det var en skog av mopeder som sto parker i nærheten av havna. 

På Egina spiste jeg den beste pasta carbonara jeg noen gang har spist - vi snakker om den ennå.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Jeg var også på Egina en gang for lenge siden, en liten dagstur dit mens vi ferierte på Agistri. Husker det var noen koselige bakgater rett bak havneprommenaden også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

Athen er en by med nærmere 6 millioner innbyggere. Dersom man beveger seg utenfor turisttråkkene finner man små "hjemmemiljøer" som er deres "landsby" og som har utrolig mye å by på mht. gresk kultur og dagligliv - veldig fascinerende og interessant. Anbefales.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Solgry

Jeg ser av svarene deres, at dere skriver Egina, mens jeg skriver Aegina. Det kan visst skrives på begge måter, har jeg funnet ut, som veldig mange greske navn, forøvrig! :)

Ja, Aegina er et veldig fint alternativ til Athen, når man ikke er så glad i storbyer, selv om man helt sikker finner små koselige bydeler der, også, som GT skriver.

Her er noen flere bilder fra vår lille Aegina-visitt. Først en stopp, for å orientere oss, i en liten "fiskerlandsby" på sørsiden av øya:


Aegina er "store på" pistasjenøtter, og det var tett i tett med slike boder:

Vi kjøpte oss noen poser, som terassesnacks.

Hestedrosjene, som det også var mange av, benyttet vi oss derimot ikke av:


Da vi kom tilbake til leiligheten siste kvelden på Aegina, lørdagen, og satt på terassen, vinket èn dame i nabohuset på oss. Hun kom med 3 granatepler til oss, fra haven sin! Den gangen, i 2004, hadde vi aldri spist dette før, men vi syns det var godt, og det var jo utrolig hyggelig gjort av nabokona!

Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Så hyggelig gjort av nabokona  :) Det er slike overraskende ting som setter en ekstra piff på opplevelsen, og som man husker lenge etter at ferien er over  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, dette var jo i et boligfelt eller et område for velstående atheneres ferieboliger. Vi ser jo at det lønner seg å "oppføre seg som folk", og da får man, som regel, positiv mottakelse, samme hvor man ferdes! Grekerne er jo utrolig gavmilde og sjenerøse, da!  ;D

Dagen etter, søndag 3. oktober 2004, skulle bli en dag vi aldri kommer til å glemme!!!! ::)

Vi sto opp kl. 07.15. Frokost. Taxi'n kom, som bestilt, kl. 08.30. Ferje fra Aegina til Pireus, i rute, kl. 09.00. Buss fra Pireus til Athen flyplass kl. 10.00. På flyplassen ca. kl. 11 (!). Vi hadde GOD TID! Alt vel, så langt......! :)

Ingen kø ved SAS' innsjekkingsskranke, så vi går direkte fram til skranken, og får beskjed om at:
"2. oktober, det var i går!"  HVA?????

Dvs at vi alle fire kun hadde tenkt at hjemreise var på søndag, og vi hadde ikke tenkt dato!
På billetten sto det, ganske riktig, hjemreise 2. oktober 2004 (lørdag), og det var i går...... :(

Ærremulig!!!?? Hva gjør vi nå? Det var ingen ledige billetter på SAS' flyet hjem, denne dagen!
(Og jeg som skulle hjem for å kjøre lønninger til "endel" ansatte på mandag....)

Gutta tok en runde på flyplassen, og sjekket mulighetene for å komme seg hjem til Norge, og det beste "tilbudet" de fant, var via Sveits (tror jeg), og hver billett ville komme på ca. kr. 10.000,-!!! :'(  HELT UAKTUELT!  :-:

HJÆLP!!!! VEKK OSS FRA DETTE MARERITTET!!!!! :help: :bang:


Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

QuoteÆrremulig!!!??


Wov - venter spent på løsningen !
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

karri

Oooops....... får du kjørt disse lønningene i tide mon tro?? Dette som er den overraskende avslutningen din?! Jeg er iallfall overrasket, hadde ikke ventet med dette, og som GT er jeg spent på løsningen  ;D
KARRI

Tjorven

OUÆÆÆÆÆ  :o :'( :o Dette må ha vært litt av et mareritt ja!!!! Her må det nok et aldri så lite mirakel til  :P Veeeeeldig spent på hvordan dette ender  ::)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Slikt trodde jeg bare skjedde i drømmer før avreise!!
Stakkars dere!
KariK

Solgry

Vi håpet også at dette bare var et mareritt, som vi snart våknet av!  :zzz Jeg tror nok at jeg var ganske på gråten, ja! :'(

Og i 2004 var det f.eks. ikke mulig å reise med Norwegian, fra Athen (så vidt jeg husker).

For de som har vært på Athen flyplass, har jo sett den STORE lystavla, som viser alle flyavganger, og jeg sto og tittet på den, og tenkte, at det må da kunne gå an å reise til et annet sted i Hellas, og så kanskje få billetter derfra og hjem?

Vi hadde kjøpt våre billetter gjennom Feriesenteret Herkules, og vi kjenner Sissel, som driver dette reisebyrået. Så jeg ringte til henne privat (det var jo søndag), og klaget min "nød og fortvilelse", og kom med mitt forslag, om at det kanskje var flybilletter å oppdrive til Norge fra f.eks. en gresk øy. Hun lovet å sjekke med èn gang, og ringte tilbake ganske kjapt.

- "Jeg har funnet 4 billetter fra Zakynthos tirsdag 5. oktober, til ca. 500,- pr. person!" sa Sissel (vår reddende engel!) :hjerte:

"Vi tar de!" sa vi, og så: hvordan kommer vi oss til Zakynthos? Det visste ikke Sissel, men vi var jo på Athen flyplass, så kanskje det gikk fly dit? Vi sjekket opp, og jamen  smilte endelig lykken til oss, og vi fikk flybilletter til Zakynthos kl . 17.00! (84 euro pr. pers.) :juble:

Det ble noen timer på den flyplassen, men "samma det", bare vi kom oss hjem, til en noenlunde akseptabel pris.  :)
Ikke like hyggelig å ringe hjem og fortelle at vi tok oss et par dager ekstra ferie, men alle tok med et smil, heldigvis. Eller, alle tok det med en rå latter, for noen lurte nok på hva vi hadde "fått i oss", siden 4 personer ikke klarte å sjekke billettene sine! (Og alle fikk lønna si, riktignok èn dag for sent.....!)

Det nærmet seg lunsjtid, og vi var klare for litt ekstra ferie, med nogo attåt! :cheers:


Så var det ombord i et lite "baby-plane", som damen i innsjekkingsskranken sa. Zakynthos, here we come!

Lodotter er englenes tøfler.....

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...