Logg inn med Facebook eller Google!

Det enkle liv

Started by IngeS, 12. Jul 12, 16:30:55

Previous topic - Next topic

bengalow

Detsamma har jag hört om husen i Spanien, men så är det INTE i Grekland. Man har en lag som säger, att man bara får bygga 2-vånings bostadshus, men väntar på en lagändring. Då kan man fortsätta uppåt med den förberedda armeringen. Nu har man väntat på detta i många år, och de mesta av armeringen lär inte kunna användas...
Förresten vet jag inte om det överhuvudtaget är sant, att husen i Turkiet/Spanien anses som ofärdiga, och därmed inte kan skattebeläggas pga armeringen. Så dumma tror jag inte skattemyndigheten är ens i dessa länder. Att man sedan inte betalar skatt som vi, är en helt annan sak.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Ærlig talt. Nå synes jeg dere går langt utover det denne tråden var ment som. Leser dere tittelen så omfatter ikke den det motsatte av det enkle liv eller byggeskikker.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Ærlig talt; når du fremsetter subjektive påstander som om de er den objektive sannhet (og flere av disse påstandene er direkte feil) så må du tåle å bli motsagt og/eller høre hva andre mener om saken. Jeg tror/trodde at dette var et forum hvor man kunne diskutere og slik sett også lære, men forstår at du her mente å gi uttrykk for dine subjektive meninger uten å "tillate" at andre mener noe annet ellerhar noen interesse av å høre hva andre mener. I slikt fall ser jeg ikke poenget med å starte tråder på et diskusjonsforum.

bengalow

Det "enkla livet" är väl var och ens uppfattning om vad "enkelt" är. Oftast är det styrt av den ekonomiska situationen. Den som tycker att man skall leva snålt och sparsamt, för att inte falla i konsumtionsfällan, är en sida av saken. Det finns andra uttryck också, som inte heller är fel. Min prioritering ligger definitivt inte på att äga "saker och ting"

Jag lever ett enkelt liv, men tillåter mig ofta, att resa ut och se mig om i världen. Det anser jag inte vara fel, fast det finns de, som anklagar mig/oss för att förorena luften via ett flygplans utsläpp. Jag tänker inte på miljön - jag varken sopsorterar eller har en ekologisk kompost.

Det enkla livet för mig, är att njuta av de medel jag har tillgång till. Att helt enkelt trivas med mig själv och min omgivning, göra det som faller mig in, utan att försaka något. Jag skulle aldrig någonsin ta ett lån, för att skaffa mig det "senaste". Om nu 'mouche' har ordnat det så bra för sig, med ett morgon/eftermiddagsdopp i egen pool, så är det bara att gratulera. Det är hans/deras enkla liv...att göra vad som faller en in. Ingen ringklocka på morgonen, frukost när man vaknar, vila lite på eftermiddagen, gå i säng när man är trött, slippa att slita för brödfödan...

Om man sedan har armeringsjärn på toppen av huset, så spelar det väl ingen roll?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Jeg skjønner godt hva Inge "ville" med denne tråden, og han har da all rett til å si sin mening om hva som er "det enkle liv" for ham, og ytre sin subjektive mening rundt dette i sin egen tråd. Jeg har heller ingen problemer med å forstå Bengalows syn på sitt "enkle liv" (selv om jeg syns det er synd du ikke bryr deg om miljøforurensning i noe henseende  ??? men din sak det også)
Det jeg ikke helt fatter er hvorfor Mouche går i forsvarsposisjon omtrent fra sitt første innlegg? Denne tråden er da vel ikke ment som et angrep på deg for at du har valgt å kjøpe hus i Hellas. Men kjekt for dere som bare kan bla opp det det koster for å kjøpe sitt eget hus, uten å måtte ta opp lån (som jeg tror de fleste må ved slike store investeringer i livet) Ikke rart DET forenkler livet, selv om dette ikke nødvendigvis er ensbetydende med "det enkle liv" i denne sammenheng  ;) 


"Det enkle liv" for min del er ganske synonymt med slik jeg faktisk lever, og de verdier jeg syns er viktigst, mye mer enn hva jeg eier. Jeg har min egen lille leilighet som jeg fikk kjøpt til en meget god pris den gang (selv om jeg måtte ta opp lån ) Men jeg bor meg ikke ihjel, og ville aldri ha investert over evne. Jeg har valgt å ikke ha bil lenger, delvis fordi jeg bor slik at jeg kan ta buss dit jeg skal, og delvis fordi det hadde blitt et alt for stort sluk i økonomien min. På den måten er jeg fri til å kunne unne meg to Hellasturer i sommerhalvåret, uten å måtte vende på krona eller ha dårlig samvittighet av den grunn. I Hellas lever jeg også enkelt, men dette er likevel luksus for meg. Sol og varme, god mat og drikke, vennlige mennesker og flotte opplevelser i greske omgivelser, hva mer kan man ønske seg?
Jo, å ta vare på de små glimt av lykke man opplever, gode samtaler og møter med andre, kjenne og sette pris på at livet er godt når det går oppover, og at noen bryr seg når man har nedturer. Et smil fra en ukjent, den første hestehoven om våren, høstens gyldne fargeprakt, uberørt områder av snøhvitt om vinteren osv osv. Dette er hva livet dreier seg om for meg, og det er attpåtil helt gratis  ;D I tillegg har jeg mat på bordet hver dag, jeg har et sted å bo (oppussing får vente, jeg prioriterer Hellas  8) ) og jeg lever med to nydelige katter som gir meg sin uforbeholdne kjærlighet  :-* :-*

There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Quote from: Tjorven on 15. Jul 12, 17:00:53
Jeg skjønner godt hva Inge "ville" med denne tråden, og han har da all rett til å si sin mening om hva som er "det enkle liv" for ham, og ytre sin subjektive mening rundt dette i sin egen tråd. 


Jeg tror også at jeg skjønner hva han "ville" med denne tråden, men jeg tillot meg å være uenig med ham rent faktisk på en rekke punkter/påstander som han fremsatte. Jeg kommer til å "tillate" meg å være uenig også videre når og hvis jeg er det for noe meningsdiktatur skal det vel ikke være her vil jeg tro.

Quote from: Tjorven on 15. Jul 12, 17:00:53
Det jeg ikke helt fatter er hvorfor Mouche går i forsvarsposisjon omtrent fra sitt første innlegg?   


Da har du i såfall feiltolket meg.

Quote from: Tjorven on 15. Jul 12, 17:00:53
"Det enkle liv" for min del er ganske synonymt med slik jeg faktisk lever, og de verdier jeg syns er viktigst, mye mer enn hva jeg eier.


Finnes muligens ikke noen entydig eller riktig definisjon på hva som ligger i begrept og er vel egentlig en nokså subjektiv opplevelse mere enn noe annet? For meg er et liv i egen eiet bolig et enklere liv enn et liv i andres bolig siden det gir meg en større grad av frihet. At trådstarter ser det motsatt er han i sin fulle rett til å mene, selvfølgelig! Ingen av oss har egentlig rett, eller tar feil, siden den enkelte selv får lov til å definere hva som er riktig eller ikke, etter mitt syn. Meningsdiktatur tilhører tider og steder jeg priser meg lykkelig over å ikke ha vært en del av eller å ha opplevd og kommer til å sloss for å hindre.


JohnS

 ;)Jeg kommer nok aldri til å flytte til Hellas på permanent basis, noe som primært er fordi vi er altfor knyttet til barn, barnebarn, annen familie og gode venner her hjemme.  Men jeg kan tenke meg å tilbringe større deler av året der når/hvis vi begge blir pensjonister.  Og da er jeg hjertens enig med Inge, å leie en liten leilighet er det som virker mest attraktivt for oss, gjerne med et ekstra soverom for gjester, hvis mulig.  Ved å leie, har vi jo også muligheten til å variere hvor vi drar, vi har jo oppdaget at det finnes så mange steder vi gjerne skulle tilbrakt mye lengre tid enn en ferie på.  Vi er begge lite interessert i jordisk gods, og prioriterer opplevelser langt framfor eiendeler.  Har liten forståelse for utsagnet fra mouche om at når et leieforhold er slutt, sitter man igjen med ingenting.  Dette stemmer bare hvis man måler alt i pengeverdier og håndfaste eiendeler, vi ville jo sitte igjen med opplevelsene, og det er det viktigste.

Når Bengalow snakker om at  "Det enkla livet för mig, är att njuta av de medel jag har tillgång till", kan jeg fullt ut underskrive det, og det får meg til å assosiere til den beste definisjonen av "lykke" jeg har sett:  Lykke er å kjenne sine begrensninger, og å elske dem....   Jeg måtte tygge lenge på den der, før jeg helt oppfattet den dypere meningen i utsagnet.....    ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

...ingen liv er "enkle"... men kanskje er noen lettere enn andre... det kommer vel an på hvem som lever dem?

tovenor

I Hellas har de ett gammelt ordtak som sier " ΣπίÏ,,ι όσο χωρείÏ, και χωράφι όσο μπορείÏ,", som litt fritt oversatt betyr " Hus akkurat nok til å passe deg og åker stor nok til at du klarer å dyrke den"...

mouche

15. Jul 12, 19:51:24 #21 Last Edit: 15. Jul 12, 19:55:03 by mouche
Quote from: JohnS on 15. Jul 12, 17:50:26
Har liten forståelse for utsagnet fra mouche om at når et leieforhold er slutt, sitter man igjen med ingenting.  Dette stemmer bare hvis man måler alt i pengeverdier og håndfaste eiendeler, vi ville jo sitte igjen med opplevelsene, og det er det viktigste.


Nå har vel jeg aldri hevdet at man ikke sitter igjen med opplevelsene hvis man ikke eier en bolig, men hvis man eier et hus, eller annen type eiendom, så sitter man igjen med de samme opplevelsene samt en økonomisk trygghet i form av en eid eiendom som kan realiseres og/eller realisere andre drømmer (mange av disse koster dessverre noen kroner), men jeg aksepterer at andre mener at jo mindre man har (eier) jo lykkeligere er man selv om jeg ikke helt "kjøper" den! At noen synes å mene at en forutsetning for det "enkle live" er å ikke eie noe stiller jeg også et aldri så lite spørsmålstegn ved selv.

Hva Inge S mener med det "enkle liv" har han jo med all tydelighet skrevet i sitt startinnlegg:

Leier du må du betale husleie. Hver annen måned må du betale elektrisitetsregningenHver annen måned må du betale telefonregningento ganger i året må du betale kommunale avgifterØyner du forskjellen? Det er det siste jeg betegner som det enkle liv. Pengene du sparer kan du bruke til å leve for, ikke til å dekke fast eiendom.

For meg har dette intet med begrepet det "enkle liv" å gjøre, men som sagt er vi forskjellige og bra er vel det?

Selv føler jeg at nå snart går jeg inn i den siste fasen av livet, livet etter en yrkeskarriere, og nettop på grunn av, og ikke til tross for, at vi har eid kjøpt og solgt, noen eiendommer så kan vi se frem til det "enkle liv", i allefall vår definisjon av begrepet. Vi skal nå hverken betale husleie eller betjene lån, en meget god følelse, samt at vi er herrer i eget hus som inkluderer å kunne selge det/de hvis det er hva vi ønsker, når vi ønsker og til hvem vi ønsker!

Kalimera

Nordmenn generelt ønsker å eie bolig og fritidsbolig. Majoriteten av de som skaffer seg en fritidsbolig i utlandet ønsker å eie. Utgangspunktet er i de aller fleste tilfelle et langsiktig og årelangt perspektiv. Vurderingen om det er økonomisk bedre å leie enn å eie - tenker denne gruppen derfor ikke så nøye over. Det er å kunne komme til sitt sted. De aller fleste jeg treffer ønsker ikke å leie, selv om det kan være rimeligere. Det handler litt om hva man føler seg komfortabel med og som Bjørn Øye fra Prognosesenteret beskriver i Hytteavisen om folks behov. Nå gjelder dette nordmenn som kjøper hytte i Norge, men passer vel også for de ulike grupper mennesker som kjøper eller leier i et annet land.


- Langtidsleie ikke billigere
Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret har liten tro på at langstidsleie av hytte er særlig lønnsomt for privatpersoner
- Åremål kan aldri bli billigere enn å kjøpe. Da må du i tilfelle treffe noen veldig snille hytteeiere. Jeg tror det er veldig begrenset med folk som vil leie bort hytta si for lang tid av gangen og ikke tjene på det. Den som leier må jo betale kapitalkostnadene, og dermed blir det ikke noe billigere enn å eie. Det er ingen som er villig til å gi bort noe gratis, sier Øye.
Han peker på at det finnes fem ulike målgrupper for hytte. Behovene deres avgjør om det er lurt å leie eller kjøpe.
- Gruppe nummer èn er dem som ønsker naturopplevelse, som vil på tur og bare nyte naturenen. De kan godt leie, for det er naturen som er det primære. Så har du gruppe to, som trenger å slå rot et sted. Denne gruppa må helt klart eie. Så har du dem som driver med jakt, fiske og sanking. De bør kanskje eie, for å bli kjent i et jaktterreng eller i gode fiskevann. Gruppe fire er dem som bruker hytta som en bolig nummer to. Denne gruppa må absolutt eie. Og til slutt har du dem som søker action, som vil at de skal skje noe. Denne gruppa kan godt leie, for her er det ikke viktig hvor man bor, men hva som skjer. Denne gruppa farter gjerne til nye mål hver gang, sier Øye.
Han legger til at det å leie hytte på åremål ikke faller inn i noen av disse kategoriene. Børge Mæland driver med åremålsutleie i Korshamn. Han bekrefter noe av det Bjørn Erik Øye sier.
- Vi leier ut leiligheter på åremål, men det er til firmaer. Vi har få eller ingen spørsmål om åremål fra privatpersoner, sier han.

Link til siden her: [size=78%]http://www.hytteavisen.no/like-lurt-aa-leie-som-aa-eie.5011316.html[/size]



En link til VG om hvem som har fritidsbolig hvor her: [size=78%]http://e24.no/eiendom/eksplosjon-i-antall-feriehus-i-utlandet/20176106[/size]



Mange som anskaffer seg bolig i utlandet føler seg lite komfortable med å leie. "Det enkle liv" for denne gruppen er å eie boligen enten den er på 30 kvadratmeter eller 300 kvadratmeter.


Flere ønsker å kjøpe fritidsbolig, men ofte er det økonomiske begrensninger eller andre forhold som gjør at man ikke få realisert dette.


Leie for å kjøpe eller "Rent to buy" er imidlertid en populær variant for de som ønsker å leie en bolig et års tid før de kjøper, for å se om de liker seg, at huset fungerer ok og at "logistikken er på plass".

polyanna

Quote from: tovenor on 15. Jul 12, 19:27:06
I Hellas har de ett gammelt ordtak som sier " ΣπίÏ,,ι όσο χωρείÏ, και χωράφι όσο μπορείÏ,", som litt fritt oversatt betyr " Hus akkurat nok til å passe deg og åker stor nok til at du klarer å dyrke den"...

Nøysomhet og måtehold. Altså både norskt og gresk?
Hvis jeg kunne levd om igjen, skulle jeg gjerne vært mindre nøysom og mindre fornuftig, mindre pliktoppfyllende.  Kan umulig se at et egeneid hus i Hellas og en romslig økonomi ville vært til hinder for å nyte 'det enkle liv' . De små gledene - fritid ved havet, rusleturer i soloppganger, tenke store og mindre store tanker i skyggen av et tre - alt som hører med. Litt mer champagne hadde heller ikke vært av veien  ;D :vinke: 

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...