Logg inn med Facebook eller Google!

Det enkle liv

Started by IngeS, 12. Jul 12, 16:30:55

Previous topic - Next topic

IngeS

Skandinaver og kanskje spesielt nordmenn er svært opptatt av å eie. De vil eie huset, hytta, bilen etc. etc. Hus og leilighet er belånt med relativt dyre lån. Lån som vanligvis nedbetales over 20 år. Etter en tid utvider mange lånet for å kjøpe bil og nedbetalingstiden øker. Etter noen år skal de ha ny bil og ny utvidelse av lånet foretas...........før den gamle bilen er nedbetalt. Det er nok ikke mange som tenker på at de betaler for en bil de ikke lengre har samtidig som de betaler for den de har. Tilbake til det med å eie. Vel nok er det din eiendom på papiret, men hva er det i virkeligheten? Er det ikke mer riktig å si at du disponerer hus og bil for banken?

Denne, for mange, litt uventede innledningen setter jeg i kontrast til forholdene her jeg bor. Når jeg forteller dette til en middelaldersk greker sperrer han øynene opp. Plusser jeg på noen ord om den store bruken av kredittkort og at noen også låner penger til en ferietur blir han virkelig forbauset. "Men, da lever de jo på forskudd" er den kommentaren jeg vanligvis får. Tenker dere på at dere lever på forskudd?
Det er ikke mange eldre grekere ute i provinsen som har hatt lån noen ganger. De har bygd sitt hjem når de hadde penger, og ble det ikke ferdig så ventet de til de hadde tjent inn så my at de kunne fortsette byggingen. Inventar og bil ble anskaffet på samme vis......når de hadde råd til det. Lån var ikke aktuelt.

Da er innledningen komplett og historien jeg ville fortelle kan begynne. Historien om det enkle liv.
Gjennom de årene jeg har bodd på Samos har jeg mottatt hundrevis av henvendelser via E-post og på andre måter fra skandinaver. Mange henvendelser gjelder kjøp av hus eller leilighet her. Nesten alltid stilles det urealistiske krav ut fra greske forhold. Mitt svar er slutt å tenke norsk størrelse og standard.  Det er ikke mange hus/leiligheter med fire rom, stue større enn 25 m2 og havsutsikt til salgs på Samos. For så vidt er det vel ikke det på andre øyer heller. Er du heldig kan du nok finne et bosted med tre rom, men stua er neppe større enn 15 m2. Lykken for en greker er nemlig en uteplass hvor han både kan oppholde seg og innta sine måltider.

Spesielt i disse økonomiske krisetider gjør jeg hva jeg kan for å advare folk mot store eiendomsinvesteringer her.  Hvem vet hvor den greske økonomien vil ende? Ingen. Min anbefaling til de som spør er: Glem dette med å eie, lev heller det enkle liv.
Skal du kjøpe eiendom her må du være klar over følgende:

Du må gå gjennom eiendomsmekler - det koster penger
Du må engasjere en advokat - det koster penger
Du må betale eiendomsskatt - det koster penger
Du må skrive gresk selvangivelse som du må ha hjelp til - det koster penger
Før eller senere får du vedlikehold og reparasjoner - det koster penger
Du må få tilkoplet elektrisitet og telefonlinje - det koster penger
Du må dekke kommunale avgifter - det koster penger

Mitt råd er: Lei et hus eller en leilighet, det blir langt billigere. Husleiene er lave her.

Leier du må du betale husleie
Hver annen måned må du betale elektrisitetsregningen
Hver annen måned må du betale telefonregningen
to ganger i året må du betale kommunale avgifter

Øyner du forskjellen? Det er det siste jeg betegner som det enkle liv. Pengene du sparer kan du bruke til å leve for, ikke til å dekke fast eiendom.

Så er det en vesentlig del av det enkle liv jeg ikke har nevnt. Shopping og overflodssamfunnet.

En utbredt fritidsbeskjeftigelse i nord har blitt å sette seg i bilen for å kjøre flere kilometer ut av sentrum til store kjøpesenter for å se om det er noe man kan kjøpe. En mentalitet i samme gate som det å eie ting. Gløm det om du vil bo i Hellas. Om en greker mangler noe sjekker han pengeboka. Har han råd går han ut og kjøper det han mangler for så å gå hjem igjen. Han fyller ikke opp sin bolig med ting han ikke har praktisk bruk for. Den beste måten å se forskjellen er å ta en tur til avfallsmottakene i Skandinavia og avfallsplassene her.

Så til slutt noe jeg hører ofte: Du er heldig du som kunne flytte til Samos. Nei svarer jeg, jeg er ikke heldig. Det var et bevist valg. Alle har muligheten om de virkelig ønsker det, men en av de tingene som hindrer mange er mentaliteten med at de skal eie.

Piet Hein sier det slik:

Jeg går og gør orden i 10.000 ting,
som jeg mente tilhørte mig.
Midt i mit slid, ved et tankespring,
sættes et dystert problem i sving:
Ejer jeg dem eller ej?
Sandheden ligger vel deromkring,
At ejer du mere end 8 ting,
så ejer tingene dig.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Jeg er den lykkelige eier av et nybygget hus på Kreta og angrer ikke et sekund på at vi nettop nå benyttet sjansen til å få vårt drømmehus i syden til en pris (reflekterte krisetidene) vi hadde råd til uten å ta opp lån og hvor alt har gått etter planen og budsjettet, Huset er godt isolert, godt ventilert og har varmekabler i gulvene, flott peis med fantastisk trekk samt takvifter og AC (som kan reverseres) så flere varmekilder og god comfort.
Bodde i huset i tre uker i februar og siste 2,5 månedene og listen over feil og reklamasjoner er totalt på tre punkter som alle er helt bagatellmessige.
Alle utgifter til det offentlige i form av tillatelser, gebyrer, advokat, Notarius osv var avtalefestet til et totalt maks beløp.
Tilknytning til vann og strøm har gått helt uten problemer og vi har 4,5 bar trykk på vannet inn i huset selv nå i juli. Eneste strømutkoblingen/bruddet jeg har opplevd siste tre måneder var dagen etter at vi kom hjem til Norge og da var strømmen borte flere timer.
Stuen er på 35 kvadratmeter og har egen spiseplass, men det er jo ute vi er for det meste og der har vi veldig god plass. Fire soverom og to bad gir god plass til besøk. Utsikt både mot fjellene og mot sjøen, stille og fredelig (hører høner, gjess og en hest samt masse småfugl), men kort gådistanse til lokal ekte gresk landsby med helårsåpne tavernaer og matbutikk med det viktigste.
Til sjøen/flott sandstrand med blått flagg er det 230 minutter å gå eller fem minutter med bil.
Vi satte oss selvfølgelig inn i hva "ting" koster slik at vi på forhånd kunne lage et budsjett for årlige driftsutgifter og selv med hage som tas vare på av en garnter og et basseng som tas vare på av en poolmann så er våre månedlige utgifter lavere enn hva man kan regne med som fellesutgifter på en treroms leilighet i Oslo-området. .
Vi har TV-signaler fra CD med norske kanaler til 59 kroner i måneden og internett via satelitt sammen med en nabo og koster vel 2000 i året. Fattelefon ser jeg ikke behov for siden SKype og andre muligheter via nettet samt en gresk mobiltelefon med kontantkort.

Det årlige beløpet er faktisk ikke større enn hva vi kan få inn på 3/4 ukers utleie til venner og bekjente til en sterkt rabbatert pris i forhold til markedet.

Vi så mulighetene der andre bare ser problemer! Og det jeg gleder meg til nå er neste tur nedover over sommeren.

marjana

Dagens Næringsliv skriver om hvilke "varp" man kan gjøre i Hellas nå:

http://www.dn.no/privatokonomi/article2433078.ece

De henviser ikke akkurat til "det enkle livet".
Glika i zoi

mouche

13. Jul 12, 08:45:00 #3 Last Edit: 13. Jul 12, 08:46:34 by mouche
Quote from: marjana on 12. Jul 12, 23:12:44
Dagens Næringsliv skriver om hvilke "varp" man kan gjøre i Hellas nå:

http://www.dn.no/privatokonomi/article2433078.ece

De henviser ikke akkurat til "det enkle livet".


Og hva er det i den artikkelen som er problemet? Som nevnt har jeg siste året kjøpt tomt og bygget et hus så jeg burde vel ha noe erfaring å uttale meg på basis av?

Og hvordan skulle din venn Derek ha kunnet leve det livet han har valgt hvis alle gjorde det samme?

IngeS

Som gjest i landet er jeg stolt over å leve det enkle liv slik de aller fleste eldre grekere. Jeg har intet behov for å heve meg over dem.
Min treroms leilighet på 45 kvadrat er evig stor nok for meg, og venner får bo gratis hos meg når de kommer på ferie. Frokost får de også servert.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Quote from: IngeS on 13. Jul 12, 10:44:26
Jeg har intet behov for å heve meg over dem.


Noen her som har gitt uttrykk for slike tanker siden du skriver dette, sågar med fet skrift?

karri

Det jeg tenkte på når jeg leste IngeS sitt første innlegg var all den overfloden mange lever i/med. Og den bruk og kast mentalitenen som er i dag. Folk skal ha det nyeste nye selv om det gamle egentlig ikke er så gammelt, og fullt brukelig. Og jeg vet mange som etterhvert sliter når de store ubetalte lånene og kreditten kommer krypende, og kreditorene banker på døra.
Hver og en av oss får velge sin egen levestandard, men kanskje tenke over om det er på lånte penger.
Men, jeg kan jo ha missforstått meningen her......
KARRI

IngeS

Quote from: karri on 13. Jul 12, 13:33:53
Det jeg tenkte på når jeg leste IngeS sitt første innlegg var all den overfloden mange lever i/med. Og den bruk og kast mentalitenen som er i dag. Folk skal ha det nyeste nye selv om det gamle egentlig ikke er så gammelt, og fullt brukelig. Og jeg vet mange som etterhvert sliter når de store ubetalte lånene og kreditten kommer krypende, og kreditorene banker på døra.
Hver og en av oss får velge sin egen levestandard, men kanskje tenke over om det er på lånte penger.
Men, jeg kan jo ha missforstått meningen her......


Du har forstått det alldeles rett. Det jeg peker på er den vanvittige livsformen de aller fleste har lagt seg til i Norge, sammenlignet med Hellas og en rekke andre land. Det meste dreier seg om døde ting. Løp og kjøp har blitt en leveregel for mange. Livskvalitet er et fremmedord i alt stresset med å skaffe seg eiendom og ting.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

13. Jul 12, 18:40:34 #8 Last Edit: 13. Jul 12, 19:06:01 by mouche
De siste månedene har jeg hatt mange samtaler med diverse grekere i alle aldre. Blant ungdommen var det interessant å høre hvordan de nå opplevde at man kanskje gikk et skritt tilbake (dog av nødvendighet) etter at man siste tiåret hadde hatt en utvikling hvor mye fokus gikk nettop på kjøp av forbrukergoder som vi i Norge har svært mange av. Nye biler, mobiltelefoner osv osv har blitt en del av hverdagen også for mange grekere etter at de fikk tilgang til billig kapital (les innføring av euroen for ti år siden), men nå er det i stor grad slutt siden kreditten er utnyttet til det maksimale, regningen er kommet på bordet og evnen til å innfri sin gjeld ikke er så stor. Å hevde at grekere er så annerledes enn oss nordmenn hva angår kjøpelyst tror jeg er noe unyansert. Vi har sett det i alle tidligere østeuropeiske land (jeg reiste mye der rundt 1990-1995) at det første de der gjorde (de som hadde muligheten til det) var å kjøpe forbrukergoder som man kunne vise frem. Biler og mobiltelefoner var det første som ble kjøpt inn. Selv har jeg en mobil som er syv år gammel, mennettop  kjøpt hus i Hellas og medlemmer her må så gjerne hevde at jeg dermed har feil prioritet, dårlig moral eller hva vet jeg, men hvem skal i såfall dere leie husvære av hvis ikke noen vil bygge?

Og hvorfor skal jeg etterlates med inntrykk av å nærmest skulle ha dårlig samvittighet for at jeg har gjort noe jeg var så heldig å ha økonomisk anledning til uten å ta opp lån? Har forøvrig ikke tatt opp noe lån siden 1985 og det er for lengst innfridd!

Nei, enten vi liker det eller ei så er vi mennesker nokså grunnleggende like, men i stor grad dreier det seg om muligheten til å gjøre "ting" det være seg ta opp lån til hus eller kjøpe seg en mobiltelefon til 5000 kroner. Når det er sagt så kostet den mobiltelefonen jeg fikk av min daværende arbeidsgiver i 1987 over 20.000!

Vår "hverdag" i Hellas i eget hus består nettop i å ikke se på klokken (men kanskje på solens gang/høyde), nyte de gode råvarene, ta en Fix på en lokal taverna, kjøre litt rundt/gå turer/sykle og føle, kjenne og lukte på alt vi ser på vår vei, og aldeles gratis. Om vårt hus da består av fem rom og er eiet, eller to rom og er leiet burde være rimelig uinteressant for andre etter mitt syn!

Forøvrig slipper man ikke unna hverken lokale avgifter eller eiendomsskatt da denne innkreves via strømregningen. om man da ikke har en klar avtale med huseier så er det duket for et "morsomt" lite oppgjør siden strømmen blir koblet ut hvis man ikke betaler denne.
Vedlikehold er man heller ikke foruten da innvendig vedlikehold vanligvis er for leietakers regning og ansvar med mindre kontrakten sier noe annet. En annen ting er at man kanskje liker å ha det pent og ryddig rundt seg og da ordner man med potter og planter og alt mulig annet og dette skal også stelles, gjødsles og vannes.
AT man slipper renter og avdrag og å ta opp lån er heller ikke helt korrekt for leien man betaler går jo også til nettop å betale dette. Og når leieforholdet er slutt så har man ingenting igjen i motsetning til eier som kanskje har sett en hyggelig verdiøkning.

Men for all del; vi er alle litt forskjellige og takk for det for ellers hadde vi blant annet heller ikke hatt hiseiere som man kan leie av eller leietagere som kan gjøre en litt rikere!

telma

Leie eller eie i Hellas(med eller uten lån) får hver enkelt vurdere. For egen del som vurderer voksne dager i Hellas, er så langt eie ikke tema grunnet den usikre finansielle situasjonen i Hellas. Et eventuelt kjøp vil dog ikke bli sett på som en investering, kun praktisk og med tanke på barn og eventuelt barnebarn.
Inge's utgangspunkt for det «enkle liv» er et av de elementene som alltid har fasinert meg med grekerne og grekernes tankesett om å bruke det de har så lenge det kan benyttes i stedet for å kaste for å kjøpe nytt. Det er selvsagt mulig at begrensede økonomiske resurser har bidratt til dette - men uansett har jeg opplevd fasinasjon. Et av de utallige eksempler jeg kan nevne er Maria som vi leide hos på Iraklia. En flott stor terrasse hadde 11 stoler - alle av ulik type inklusive en kontorstol.
Samme Maria hadde en hageslange gjennom murveggen som ved hjelp av en slangeklemme hadde fått festet et dusjhode. Vi fikk dusjet - til tross for enkel løsning. Alle som har reist litt utenfor turisttråkket har sett tilsvarende og andre eksempler.
De fleste har vel lagt merke til at mange greske bygninger avsluttes med kamstål stående rett opp på taket. Det er gjort klart for å bygge på en etasje når økonomien tillater det.   

Kristian

I Tyrkia betyr "kamstål"/armeringsjern at bygget ikke er ferdi og derfor ikke skal skattlegges, mon tro noe av det samme Hellas?

Forøvrig er vel noen av alle de små kapellene man ser i Hellas resultat av noe av det samme - skattefritak om man bygger et kapell?
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Quote from: Kristian on 14. Jul 12, 23:14:13
I Tyrkia betyr "kamstål"/armeringsjern at bygget ikke er ferdi og derfor ikke skal skattlegges, mon tro noe av det samme Hellas?


Dette har jeg faktisk brukt litt tid på å finne ut av og mn konklusjon basert på folk som presumtivt skal ha kunnskap om dette er:

Nei, det skyldes to faktorer. Grekernes manglende estetiske sans og at hvis man f.eks hr en byggetillatelse for en etasje til eller tenker i de tanker så må det være gjennomgående armering.

Et bygg anses som ferdig når man han fått permanent/vanlig strømabbonnement og inntil det har skjedd så har man byggestrøm og heller ingen garanti for at utbygger har betalt den IKA som skal betales på bygget.

Nye regler er nå innført i Hellas som betyr at hvis en eiendom skal selges eller overdras til andre (arv) så må man få en attest fra en godkjent ingeniør som bekrefter at bygget på alle vis er i henhold til de lover, regler og tillatelser som var en forutsetning. I en periode nå har man kunnet få "tilgivelse" ved å innrømme sin brøde og betale en bot etter en av disse ingeniørenes beregninger. Det er visstnok mange hundre tusen slike sknader sendt inn og myndighetene har utsatt fristen en rekke ganger. Vi har også en slik søknad inne. Vet om folk som har fått en beregning/regning på 40/50.000 euro hvis f.eks en underetasje har blitt gjort om til bebolsesrom. Alternativet har da vært å sette det tilake i den tilstand som tillatelsen på huset tilsier. Dette har vært for en underetasje som er på bakkeplan mens hvis det er snakk om en kjeller (maks 60 centimeter over bakkeplan) så er prisen en brøkdel av dette. Fast dekke på pergolaer, carporter osv er også fanget opp av dette da disse ellers skal inngå som en del av det tillatte bebyggete areal.

Det foreligger forøvrig ingen ordning i Hellas med det vi kaller ferdigattest så har du fått strøm /(fast abbonnement) så er du i "mål".
Mye morro i Hellas!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...