Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan er det å bo i Hellas og hvor bor dere?

Started by Lille72, 04. Jun 12, 11:01:18

Previous topic - Next topic

Lille72

 ;D Jeg blir i godt humør av å lese hva du skriver ;-) Jeg vil også ha årstider..bare ikke så voldsomme som i Norge... og Florida er altfor varmt for meg...Jeg må ha avveksling...og lære hodet mitt å tåle varmen...sakte, men sikkert...;-) Jeg kan likesågodt "jobbe" med det jeg gjør til daglig der som her...Antagelig finner jeg motiver jeg ikke har her også...;-) og mer ro over meg...håper jeg! Jeg vil også lære meg litt "gategresk", så jeg vil ta et kurs i det....samt leve litt...ikke bare henge i stroppen som jeg gjør her!
Kretadøgn lånes på biblioteket i morgen den dag ;-)
Ps...det der med øl, sykling, basseng...fysj...det hørtes ille ut..... ;)   Her er det 13 grader, overskyet og graving i hagen....joda...;-) det er sommer i Norge! MEN, syrinene blomstrer, da...og det er herlig ;-) Det gjelder å finne det positive, uansett hvor man befinner seg....så blir man lykkelig...og min filosofi er å angre på det man har gjort, før det man IKKE har gjort...så dette må helt klart utforskes!! Takk igjen....og kos dere med...basseng, øl...øh..husker ikke mer, jeg.... ;D

Lille72

Det er 14 grader ute...regnet pøser ned, himmelen er svart!
Jeg har Kretadøgn i spiller`n....og baker kake....;-) Nyter.... 8)

mouche

Ja, en herlig bok som vi har hørt et antall ganger siste året, men ikke nå når vi er her med 31/32 grader i skyggen, 25 i sjøen (tipper jeg) og 27 i bassenget nå tidlig ettermiddag. Og skyer ser vi ikke noe til annet enn litt skydekke over de hvite fjellene (Lefka Ori) utover dagen som forsvinner igjen når dagen går på hell og temperaturen synker litt. Var 24 grader ute da jeg la meg 02.00 i morges og hadde en dupp i bassenget rett før stengetid med fantastisk stjernehimmel !

Lille72

Usjameg....så kjett da... 8)  Den der varmen må vi fyre oss til her....;-)
MEN, en seriøs megler...har du ett navn eller to? Jeg søker meg helt vill her... :P

mouche

Det er et lite kontor i Almyrida som heter creteservices.com som er et kontor drevet av mann/kone og er meglere, forsikringsmeglere og diverse tjenester i tilknytning til eiendom/tjenester som i allefall er hyggelige og har hjulpet meg med å tegne forsikring. Ta kontakt med dem og si hva du ser etter og hør hva de har å si? Si at en nordmann, Mr. Arthur, foreslo at du kontaktet dem, da vet de hvem som har nevnt deres navn.

Lille72

Takk!!
...og der brakte du på bane et sp.mål jeg også har tenkt på, forsikring av bolig....og trenger vi helseforsikring...eller er vi dekket av dette EØS-kortet? Det kan jeg sågar spørre om på Nav...Jeg skal bare lage meg en laaaaaaaaang liste før jeg går dit...så jeg får alt på ett brett ;-)
Tusen takk ;-)
Hilsen fra landet med regn og regn...og atter regn  :P

mouche

Hvis du kjøper et hus som skal belånes så vil kreditor forlange at det er forsikret, men ellers så trenger du det ikke i lovens forstand, men hvor klokt det er å ikke forsikre det må den enkelte avgjøre selv. Vi har ikke belånt huset og har valgt en billig forsikring og aksepterer en noe større risiko selv. Betaler 300 euro for huset samt innbo og løsøre i et gresk selskap (ja, tar sjansen på det) og alternativet var et utenlandsk selskap (Interamerican) og det ville koste 900 euro. En bedre dekning, men mye unødvendig dekning etter vårt syn. Denne forsikringen dekker jordskjelvrisikoen, brann osv

Helseforsikring har jeg ikke spesielt kunnskap om, men som norsk borger vil du ha rettigheter i alle EU-land. Vil absolutt undersøke hva det vil koste å tegne tilleggsdekning og ikke minst hva denne vil dekke/ikke dekke. V har tegnet en reiseforsikring som dekker oss for reiser på opptil 90 dager per reise og denne koster rundt 2000 kroner for min kone og meg. ALt vi da trenger å gjøre er å lande på norsk flyplass, bytte fl og reise ut igjen for å få dekket en ny periode på 90 dager!

Har du noen tanker om hva du vil vurdere å bruke på bolig i Hellas? Spør med tanke på å holde ører og øyne åpne og har tilfeldigvis vår utbygger på middag idag etter at han har sett på noen potensielle toimter i vårt område. Send meg eventuelt en privat melding om du ikke ønsker å opplyse om slikt på nettet.

I natt var det vaaarmt, 28/29 grader, men til natten blir det nok mere levelige 20/22 grader. Til tross for høy temperatur så brukte vi kun takvifte og gjennomtrekk, ikke AC, og kunne også lagt oss på soverom nede (underetasje delvis under bakkenivå) hvor det er omtrent 5 grader lavere temperatur enn oppe!

IngeS

Skal du bo mer enn et år i Hellas og samtidig opprettholde dine rettigheter i Norge må du søke Nav utland om å få betale kontingent til Folketrygden- Det koster rundt 540 kroner måneden
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ikaros

....... hvis ikke må du være halvparten av 365 dager i Norge; - regnet  løpende, - ikke kalenderår!!!

mouche

15. Jun 12, 08:04:16 #45 Last Edit: 15. Jun 12, 08:19:58 by mouche
Quote from: IngeS on 14. Jun 12, 22:01:14
Skal du bo mer enn et år i Hellas og samtidig opprettholde dine rettigheter i Norge må du søke Nav utland om å få betale kontingent til Folketrygden- Det koster rundt 540 kroner måneden


Det må da være en svært gunstig forsikring med tanke på alle de rettigheter vi har i Norge?

Hva koster et hus på Kreta? Spurte vår utbygger igår og hans svar var 12/1400 euro per kvadratmeter som en røff guide.Dette stemmer greit overens med hva forsikringsselskaper bruker som verdiansalg i forbindelse med forsikring av et hus. Tomten kommer i tillegg. Selvfølgelig avhenger mye også av tomtens beskaffenhet med hensyn til opparbeidelse av denne, men for 5000 euro får du en god del opparbeidet hage. Varmekabler i gulv er ikke inkludert og anslår 50 euro per kvadratmeter (god svensk kvalitet med termostater). Peis med pipeløp 4000 euro. Terrassedekke (caristoheller som skifer) 100 euro per kvadratmeter. Basseng (8 x 4 rektangulærtsom er en slags standard, men mange bestiller det større og vi har 10 x 4,5 ovalt i form) 30.000 euro.
Alle har tomene inngjerdet av hensyn til sau/geit (ikke) inn og ikke hund ut. IKke så dyrt. Veldig vanlig med steinmurer rundt deler av tomten og blir litt penger av det, men veldig billit tatt i betraktning av arbeidet som gjøres/tiden som går med. Har sett mye av dette i praksis, fantastisk håndverk!

Ser du etter et hus i et hyggelig/attraktivt område, men ikke luksus eller ekstravagant, med tomt på 5/600 kvadratmer, opparbeidet hage, basseng, peis, varmekabler, ferdig kjøkken og bad (ikke hvitevarer som du får litt billigere enn hjemme) og med alle tekniske innstallasjoner på plass så kaster jeg ut et tall på 260/280.000. Dette er et hus på 100 kvadratmer (2 etasjer a 50) og med mulighet for å grave ut kjeller som er tillatt så lenge denne ikke er mere enn 80 centimeter over terreng (garasje/port) får man til her, og som brukes som lager og litt til.

Tilbudet av tomter er stort så det er kjøperne som mangler. Vanskelig å presse priser på nye hus som ikke er bygget for de må dekke inn alle sine kostnader til materialer og arbeidskraft og noe margin for ellers blir de sittende på sin lokale taverna og drikke det man drikker der. Finnes en del gode mulighter til å kjøpe noe brukt, men opplever ikke noen panikk, kun prisreduksjoner fra et høyt nivå.

Trenger du noe mere info så si ifra så skal jeg svare som best jeg kan.

Og som tidligere sagt så vil jeg aldri anbefale noe hva de skal gjøre i forhold til en avgjørelse om å kjøpe/ikke kjøpe og hvor, men vi har ikke an gret et sekund på at vi bygget/kjøpte hus her på Kreta! ;D

Lille72

Hei igjen!!
Har hatt...(og har fortsatt noe skit) virus på maskina, så derfor har jeg vært litt fraværende ;-) uten pc blir man jo helt avkortet fra omverdenen ;-)
Jeg har noen spørsmål, så om det er greit, tar jeg det på pm, mouche.

mouche


Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...