Logg inn med Facebook eller Google!

Er service et argument (evt motargument?) for å velge vekk Hellas som reisemål?

Started by Anders, 04. Apr 12, 17:49:27

Previous topic - Next topic

Tjorven

Quote from: frudiddi on 11. Apr 12, 22:44:17
Ha,ha...mange pussige historier å lese fra hotell i Tyrkia.Et sted var jo ingen til stede i resepsjonen,eller ei i nærheten.På hotellet bodde mange britiske fruer.....skal ikke røpe hvor de forskjellige var,men 1+1=....



Det er ikke bare løse rykter heller  ;) To venninner av meg (voksne damer de også) var i Alanya eller Antalya eller hva det heter. Okke som, resepsjonisten fungerte også som privat room-service-massør, som han ivrig reklamerte for. Herregud, jeg hadde IKKE følt meg trygg på det hotellet  :o men hver sin smak  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Atle

Har hatt 2 turer til Tyrkia for sånn cirka 20 år tilbake og skal ikke tilbake ( lurer forsatt på hvorfor jeg reiste den andre gangen ) 
Mine opplevelser er når en går inn i en butikk og kikker litt så har en en overivrig selger rundt seg som absolutt syntes det og det bør du kjøpe,
noen kaller vel det service, jeg kaller det mas.
I Hellas kan du fritt gå rundt i butikker og se, kjenne, tilmed lukte på ting uten at en selger henger på ryggen din ( min opplevelse ihvertfall ).
Resturanger med innkastere unngår jeg prinsipielt men det var ikke så lett i Tyrkia ( dette er dog 20 årsiden og vet ikke om det er slikt i dag ) Kan ikke huske hvordan servicen
var etter at en ble dratt inn på en eller annen resturang, så der vil jeg ikke utale meg noe om, men husker vi spiste mye på en liten "shabby" bod hvor vi fikk lettere servering  ( kebab ) og
slapp maset fra innkastere/kelnere.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

marjana

Hva er service?

Etter å ha prøvd å jobbe i Hellas, så vet jeg litt om hva forventningene er rundt service.
Grekerne lager alt så fint og hyggelig som de kan, og spør med et positivt smil, er det ok?
Nordmenn kommer på en, to ukers ferie til Hellas.
Først og fremst er nordmenn på ferie sure, redde, fulle, utslitte, men mye bedre å ha med å gjøre enn engelskmenn.


Hvor mye gir du til den russiske vaskedamen som rydder rommet ditt per dag?

Gir du penger til dyrevern?

Har du glede av å klage når du er på ferie?

Hvor mange nye venner har du fått i løpet av ferien?



Glika i zoi

mouche

Quote from: marjana on 12. Apr 12, 10:52:43
Først og fremst er nordmenn på ferie sure, redde, fulle, utslitte,....


Så ille, virkelig?

Diddi

Quote from: marjana on 12. Apr 12, 10:52:43
Hva er service?

Etter å ha prøvd å jobbe i Hellas, så vet jeg litt om hva forventningene er rundt service.
Grekerne lager alt så fint og hyggelig som de kan, og spør med et positivt smil, er det ok?
Nordmenn kommer på en, to ukers ferie til Hellas.
Først og fremst er nordmenn på ferie sure, redde, fulle, utslitte, men mye bedre å ha med å gjøre enn engelskmenn.


Hvor mye gir du til den russiske vaskedamen som rydder rommet ditt per dag?

Gir du penger til dyrevern?

Har du glede av å klage når du er på ferie?

Hvor mange nye venner har du fått i løpet av ferien?


Vært skikkelig uheldig med sommerjobben din du,Marjana  :-\
Kjenner ikke helt igjen bilde av nordmenn.Over alt i verden vi har kommet,har det vært veldig positivt å være nordmann.Har ALDRI opplevd at noen har rynket på nesen når vi forteller hvor vi kommer fra,så tror vi har et godt rykte.
Drar jeg derimot til Strømstad,er det ikke alltid jeg er stolt av å være norsk.Må si der er mange oppblåste "nyrike"nordmenn der som oppfører seg veldig uforskammet.
Selv gir jeg litt til vaskedamen,men ikke noen store summer. Ellers er jeg ikke på ferie for å få så mange nye venner,men ei heller uvenner.Klart det er trivelig å treffe folk du føler deg vel sammen med,og som man også kan holde kontakt med i etterkant,men vi er jo forskjellig.Kommer vel litt an på alder også :D Håper du kommer bedre ut neste gang da,Marjana ;)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Marit

Anders, synes du skal få klarlagt hva denne venninnen (?) din mente med servicen i Hellas. Å bare si at det er dårlig service er alt for vagt, for hva er dårlig service og hva er god service.

Huser jeg en gang jeg var på Mykonos (jeg har faktisk vært andre steder i Hellas enn Kos!!). En kveld var jeg innom en restaurant (mulig jeg hadde vært innom samme sted tidligere, ikke godt å huske alt  :) ), og etter å ha spist min middag satt jeg og koste meg med resten av pilsen. Et stort følge kom inn og skulle sitte i nærheten av der jeg satt (hvor det var mest plass). Kelneren spurte meg høflig om jeg kunne gjøre dem en tjeneste og sitte ved et annet bord siden de gjerne ville bruke "mitt" bord til de nye gjestene. Ikke noe problem sa jeg og flyttet meg. Et engelsk par som satt i nærheten at der jeg satte meg mente at dette var da ikke bra. Jeg mente at dette var da ikke noe problem, og tenkte i mitt "stille" sinn at bare vent, jeg får nok noe som takk for hjelpen - og det gjorde jeg - fikk en pils til på huset og enda en takk fra kelnere for hjelpen.

Når det gjelder "at nordmenn ikke kan å oppføre seg på ferie": Kan sikkert stemme i en del tilfeller, men hjelpe meg, det er nok av andre nasjoner som er like "flinke".
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

marjana

Quote from: frudiddi on 12. Apr 12, 19:28:00
Quote from: marjana on 12. Apr 12, 10:52:43
Hva er service?

Etter å ha prøvd å jobbe i Hellas, så vet jeg litt om hva forventningene er rundt service.
Grekerne lager alt så fint og hyggelig som de kan, og spør med et positivt smil, er det ok?
Nordmenn kommer på en, to ukers ferie til Hellas.
Først og fremst er nordmenn på ferie sure, redde, fulle, utslitte, men mye bedre å ha med å gjøre enn engelskmenn.


Hvor mye gir du til den russiske vaskedamen som rydder rommet ditt per dag?

Gir du penger til dyrevern?

Har du glede av å klage når du er på ferie?

Hvor mange nye venner har du fått i løpet av ferien?


Vært skikkelig uheldig med sommerjobben din du,Marjana  :-\
Kjenner ikke helt igjen bilde av nordmenn.Over alt i verden vi har kommet,har det vært veldig positivt å være nordmann.Har ALDRI opplevd at noen har rynket på nesen når vi forteller hvor vi kommer fra,så tror vi har et godt rykte.
Drar jeg derimot til Strømstad,er det ikke alltid jeg er stolt av å være norsk.Må si der er mange oppblåste "nyrike"nordmenn der som oppfører seg veldig uforskammet.
Selv gir jeg litt til vaskedamen,men ikke noen store summer. Ellers er jeg ikke på ferie for å få så mange nye venner,men ei heller uvenner.Klart det er trivelig å treffe folk du føler deg vel sammen med,og som man også kan holde kontakt med i etterkant,men vi er jo forskjellig.Kommer vel litt an på alder også :D Håper du kommer bedre ut neste gang da,Marjana ;)


Jeg satte det litt på spissen her, men det er et annet perspektiv når man får en hel gruppes reaksjon på for eksempel hvorfor de må legge dopapiret i en egen bøtte når man er i Hellas. Det er de utroligste folk man møter, med de underligste reaksjoner. Folk er heldigvis mulige å "mykne", så det går stort sett alltid bra til slutt. Jeg mente forøvrig at det er nordmennene som rynker på nesen, for grekerne liker nordmenn godt. Vi er ganske like som folkeslag. Bønder og fiskere...
Glika i zoi

marjana

Quote from: Anders on 11. Apr 12, 22:37:37
Kanskje du har for liten koffert? Nei, tuller! Men tror jeg aner noe underliggende der...
Som sagt, jeg har aldri vært i Tyrkia, og for å være helt ærlig så har jeg ikke tenkt meg dit heller. Men det var ikke meningen å starte noen sånn voldsom diskusjon om det ene kontra det andre... jeg lurte bare på hvorfor min kjenning fremholdt service som argument for at hun foretrakk Tyrkia foran Hellas. Men jeg må nok finne litt mer utav hvaslags opplevelser hun har hatt i Hellas... kanskje det ender opp med at hun har slike ønsker som gjør at jeg foretrekker at hun foretrekker Tyrkia?


Enig i at vi må få vite hva denne damen legger i begrepet service.
Hvor nært er man villig til å gå til de andre for eksempel. Jeg har vært lenge på samme sted i 13 år, så jeg deltar mer som hjelper og "familie" enn å sitte der og få service. Jeg får masse service! Billig rom, resten av maten i butikken da de stengte om høsten. Transport til flyet eller havna. Lån av PC. Ikke bli vekt om morgenen for rengjøring, og slippe å sjekke ut kl 12, men ha rommet til fergen feks. går langt utpå morgenkvisten. At jeg vet at jeg alltid blir mottatt med glede og varme klemmer, selv om klokken kanskje bare er fem-seks om morgenen. Vertskapet ut i paysjamas og bustete hår. Giea sou! Det er service det!
Glika i zoi

JohnS

Et lite apropos, eller kanskje ikke?  Jeg leste i dag resultatet av en undersøkelse om hvordan vi nordmenn ser på oss selv når det gjelder vår måte å ta mot turister fra utlandet, og hvordan turistene ser på oss når det gjelder det samme.  Den viser et klart misforhold mellom disse oppfatningene, der vi har en svært overdrevent positiv oppfatning av oss selv sammenlignet med hvordan vi blir oppfattet av de besøkende.  Drar vi med oss den samme oppfatningen av vår egen fortreffelighet når vi selv opptrer som turister, og forventer at lokalbefolkningen må setter behørig pris på hvor fantastiske vi er? ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Nå holder jo denne tråden på å skli ut i en helt annen retning... service kontra "ikke-service"...helt okay for meg, for det kommer jo frem meninger og erfaringer... men jeg syns altså det var rart at hun brukte "service" som et argument for å velge Tyrkia foran Hellas. Ganske enkelt fordi jeg aldri har hatt noen problemer på det området, og syns at hun hadde lite "slingringsmonn"...
Bortsett fra det så var det vel grekerne som lærte verden om den store fordelen ved å kunne skylle sine "etterlatenskaper" bort på et vannklosett... like rart da at de ikke har fått med seg at to-toms er omtrent halvparten av det som er nødvendig? De bygger vel fortsatt på den måten?

Anders

For øvrig... så har det utviklet seg til en mye mer interessant tråd enn jeg trodde da jeg startet den :-)
Så bare kom med det dere har!

Tjorven



Quote from: Anders on 12. Apr 12, 22:46:08
For øvrig... så har det utviklet seg til en mye mer interessant tråd enn jeg trodde da jeg startet den :-)
Så bare kom med det dere har!

Sant nok, men det hadde jo vært litt interessant å høre hva opphavet til tråden egentlig mente. Kanskje "diskusjonen" da blir enda mer spennende  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...