Logg inn med Facebook eller Google!

Man blir ledsen...

Started by Riitta, 09. Mar 12, 18:31:21

Previous topic - Next topic

Riitta

Jag tittade på nyheter  på ERT i eftermiddags. Då visade dom ett reportage från en stad i Hellas. Det var en mindre lastbil fullastad med ca 5 kilos potatispåsar. Runt om lastbilen stod minst 100 personer och sträckte fram armarna för att få en påse potatis :-[ Det kändes i hjärtat att vissa människor i Hellas har inte ens råd och köpa en påse potatis och äta :-[

Samtidigt pratar nöjda politiker i Svensk TV att hur bra det är nu för Europas ekonomi när Grekland får sina pengar!! Dom vanliga människorna i Grekland är det inte så många som tänker på :-\

Riitta

mouche

Quote from: Riitta on 09. Mar 12, 18:31:21
Samtidigt pratar nöjda politiker i Svensk TV att hur bra det är nu för Europas ekonomi när Grekland får sina pengar!! Dom vanliga människorna i Grekland är det inte så många som tänker på :-\


Består ikke Grekenland av vanlige mennesker?

filhellener

Quote from: mouche on 10. Mar 12, 11:12:33
Quote from: Riitta on 09. Mar 12, 18:31:21
Samtidigt pratar nöjda politiker i Svensk TV att hur bra det är nu för Europas ekonomi när Grekland får sina pengar!! Dom vanliga människorna i Grekland är det inte så många som tänker på :-\


Består ikke Grekenland av vanlige mennesker?


J e g forstår veldig godt hva Riitta mener, Mouche, og føler som henne veldig med de som ikke er r i k e ( som m a n g e grekere er ) og som er hardest rammet av alle k u t t i inntekter, hvis de i det hele tatt h a r jobb, og som har pensjoner det ikke går an å overleve på  :(   :help:
Kari

Tjorven

Nei, man trenger ikke å være flisespikker for å forstå hva Riitta (og mange med henne) mener, tenker og føler   :'(
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Problemet her er vel egentlig at enkelte tror at de flere tusen milliarder kroner som Hellas har sølt vekk kun har gått i lommene på korrupte politikere og rike kjeltringer, og ikke på noe vis har tilflytt den vanlige greker hvilket etter mitt syn viser en noe snever forståelse av det greske samfunnet og de faktiske forhold som har preget landet i lengre tid.
Det betyr IKKE at jeg ikke har sympati med de fattige, men slike forenklinger som enkelte her bedriver gavner hverken det greske samfunnet som helhet eller den enkelte greker, det være seg fattig eller rik!  Like det, eller ikke, men man løser ikke grunnleggende samfunnsproblemer, holdninger og systemer kun med tårer, sympatiog nødhjelp på samme vis som man ikke kan lage en omelett uten å "kakke" noen egg, uten sammenligning forøvrig!

Noen som for eksempel er klar over at i gjennomsnitt så har den enkelte greker forbrukt dobbelt så mye medisin på grønn/blå resept (fellesskapets bekostning) som i Norge?

streamer

Det er vel så at det ligger i menneskenes natur å utnytte de goder som tilbys maksimalt. Men det er vel ikke slik at det er så enkelt for den vanlige mann eller kvinne å vite eller sette seg inn i hvordan det står til med statsfinansene når politikerne gir intrykk av at det er bra. Så den fattige geitebonden oppi fjellene på Naxos eller andre steder som har blitt fratatt pensjonen og dermed livsgrunnlaget sitt har min fulle sympati. Og her i Norge skal vi ikke være så kjepphøy. Frem til 1940-tallet var vel vi omtrent det fattigste landet i Europa. Og et land der befolkningen har flere offentlig finansierte goder enn her hjemme finns ikke. Og disse er vi rimelig flink til å utnytte!! Uten olja hadde vi snart befunnet oss i den samme suppa som grekerne. Så Mouche, din etter min forståelse totale mangel på empati med de som er rammet er meg uforståelig. Jeg har mange hardtarbeidende og ærlige grekere som personlige venner som er hardt rammet. Og med hardtarbeidende mener jeg arbeidsdager av en slik lengde at at et eventuellt arbeidstilsyn ville gått i luften.


bengalow

10. Mar 12, 20:27:52 #6 Last Edit: 10. Mar 12, 20:31:55 by bengalow
Jag håller helt med dig, Streamer, och att mouche söker en förklaring som inte tillnärmelsesvis har att göra med sanningen. Den grekiska staten kan inte ha bankrutterat p.g.a. medicinuttag. När man som "rikman" i parlamentet skall bestämma om man skall betala mer i skatt - vem stegrar sig då? Jo, just den som har det bäst ekonomiskt sett. I en amerikansk tiskrift "New Psyghology" eller dylikt, så visar det sig, att ju rikare man är, desto girigare är man. Det var t.o.m. så, att man stal godis från daghemmet i mycket större grad än vad mindre bemedlade gjorde. Man hade också ett test, där man delade in folk i socialgrupper. Sedan spelade man ett tärningsspel på datorn. De ur socialgrupp 1 hade flest deltagare med resulatat över 12 poäng, fast spelet var maximerat till just detta poängtal. Tala om fuskare. Grekland har alltid gett dessa en chans till övervåld på ärligheten.
En grek ljuger aldrig - dom bättrar bara på sanningen. I stället för att framgå som ovetande, så hittar han på en "sanning".Hur många har inte frågat efter vägen och fått höra "-200 mtr!". Jaja, det är bättre att fråga 3 greker, så att du får en majoritet att välja mellan...
Att tro, att Grekland kan grunda sina finanser på en sanningsdeklaration om inkomst, är lika trovärdigt som sagan om "Hans och Greta". En rejäl progressiv skattesats, med kraftiga böter för undanflykter, ett avtal med "skatteparadis", OCH ETT HÅRT, SKÄRPT STRAFF för mutor...
I annat fall kommer Grekland aldrig ur sitt dilemma, och de som intet har, får lida ännu värre framdeles. För mig är liknelsen med hur Ryssland var fram till 1920 ganska uppenbar. Rika och fattiga, det är bara en revolution emellan...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Quote from: streamer on 10. Mar 12, 19:59:25
Det er vel så at det ligger i menneskenes natur å utnytte de goder som tilbys maksimalt.


Ja, det er nok helt klart tilfelle, men det forandrer ikke på det faktum at en dag kan man kollektivt bli stilt til "ansvar" for summen av hva den enkelte har utnyttet av goider og som det ikke finnes dekning for i økonomien, hva ellers er tilfellet i Hellas?

Vil du også hevde at den enkelte grekers skattemoral har vært god, og at mutor kun har vært benyttet av de rike? Tallene er klart større for de rikeste, men prinsippet og manglende etikk og moral er ikke avhengig av beløpets størrelse, etter mitt syn!

Quote from: bengalow on 10. Mar 12, 20:27:52
Den grekiska staten kan inte ha bankrutterat p.g.a. medicinuttag.


Hvilket ingen her har hevdet, men jeg har nevnt det som ET (1) EKSEMPEL på det enorme forbruket på fellesskapets bekostning og som det BEVISEILIG ikke har vært økonomisk grunnlag for!

Jeg hadde håpet å slippe den type fornærmelse som fremkommer her mht min påståtte mangelnde empati, slikt er kun egnet til å fornærme noen, og det var nettop derfor jeg skrev;

"Det betyr IKKE at jeg ikke har sympati med de fattige, men ....."



tovenor

Den økonomiske situasjonen i Hellas er et resultat av en ihvertfall 30 års uorganisert stat med etterhvert altfor mange statsansatte. Korrupte politikere , korrupte statsansatte og ett ikke helt fungerende skattesystem. Jeg har bodd 30 år i Hellas nå. Vi har betalt vår skatt og gjennom årene en ganske stor sum til pensjonskassen (som desverre er tomme ) I Hellas er fødselstallene synkende, noe som også er ett problem. Det greske folket hadde nok gjerne sett at de som har utnyttet systemet, blitt rike på det, hadde blitt satt til ansvar og straffet.
De fra før av svakeste i samfunnet er nok de som er rammet hardest av krisen..og det er nok den vanlige grekeren som skal betale krisen nå og i generasjonene framover....

IngeS

Arbeidstakere med en månedslønn på 700 - 750 € og pensjonister/trygdede med månedsutbetaling på 360 - 450 € utgjør den største gruppen av den greske befolkning. Ut fra følgende skattesatser i Hellas 2011 kan man lett regne ut hvor mye de skal betale i skatt:

Skatt%   Skattegrunnlaget (EURO)
      
0       1   12,000
18       12,001   16,000
24       16,001   22,000
26       22,001   26,000
32       26,001   32,000
36       32,001   40,000
38       40,001   60,000
40       60,001   100,000
45        100 001   og over

Er det disse menneskene som snyter på skatten i Hellas? I så fall må noen gi meg en plausibel forklaring på hvordan det skjer.

Et par spørsmål til:
Er det disse menneskene som har brakt milliardbeløp ut av landet?
Er det lønnsmottakerne og pensjonistene/trygdede som står for korrupsjonen i Hellas? I så fall på hvilken måte?

Når det gjelder forbruket av medisin vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor det er så høyt.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

tovenor

I Hellas er det altfor mange leger, ca 70 000. Det hadde vært nok med ca 30 000. Mange leger skriver ut mye unødvendig medisin , som de får provisjon for, til pasientene. Jeg har selv vært til lege å fått en hel pose med medisiner som jeg egentlig ikke  trengte å ta. Men som pasient er det også vanskelig å vite hve en trenger av medisiner, så mange grekere tar disse medisinene fordi de stoler på legen. Man kan altså risikere å bli medisinert som en hest for at mange leger skal ha en god inntekt.
Det er også for mange av farmasøytene...
Det positive med det greske helsesystemet er at det finnes nesten ingen helsekø og man kommer inn til spesialist på dagen hvis man trenger det...

mouche

Quote from: IngeS on 11. Mar 12, 14:26:10
Er det disse menneskene som har brakt milliardbeløp ut av landet?


Lite trolig, men hvem er det som har gjort det? Har dette vært ulovlig? Er pengene tjent ulovlig? Er de tjent i Hellas eller utenfor Hellas? I hvilken grad har de vært beskattet? Jeg vet ikke, vet du? Det er fortstat ikke forbudt å tjene penger, mange penger, og et samfunn er faktisk tjent med at noen tjener penger, sågar mange penger!

Quote from: IngeS on 11. Mar 12, 14:26:10
Er det lønnsmottakerne og pensjonistene/trygdede som står for korrupsjonen i Hellas? I så fall på hvilken måte?


Korrupsjon er så mangt, blant annet å få en jobb som man ikke er egnet for, eller en jobb som det ikke er bruk for at skal fylles, og slikt har det nok vært mye av i Hellas.

Quote from: IngeS on 11. Mar 12, 14:26:10
Når det gjelder forbruket av medisin vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor det er så høyt.


Siden jeg var den som nevnte dette; dette ble hevdet av en norsk overlege ved et anerkjent norsk større sykehus for et par kvelder siden (han var hos oss på en hyggeligprivat  middag), og han vet nok hva han snakker om. Av naturlige grunner oppgir jeg ikke navn. Hans påstand var greske legers slepphendthet med å gi medisiner også hvor det ikke var nødvendig, men etterspurt av pasientene, og regningen som går til fellesskapet. Dette gjelder særlig antibiotika hvor forbruket i Hellas er det dobbelte av hva vi har i f.eks Norge og Sverige, og langt over gjennomsnittet i OECD..

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...