Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Tjorven\"
Quote from: \"Calle\"Hej!
Saxat från Crete Gazette.
Intervju med borgmästaren i Hersonissos, Spiros Danelis:

\"Yes, that is a serious issue which must be addressed,\" he said in response to our question about the negative aspects of the all-inclusive phenomenon which has been incorporated by many of the larger hotels, and, now, even some of the smaller ones.  \"It is harmful to the local businessmen and shop owners, as well as, in some cases, to tourism in general.  And, it has a negative effect on our resources, such as water.  I strongly support the proposal that an all-inclusive policy be allowed only in hotels situated in outlying areas - several kilometres from the town proper.\"

Dette sitatet er jo sakens kjerne når det gjelder kritikken mot A.I-hotell. Ja, Polyanna, vi er alle turister, men for egen del vil jeg gjerne gi litt tilbake til landet jeg er så glad i, ved å benytte lokale butikker, tavernaer og firma. Så lenge A.I fins vil det bare svekke landets økonomi, og det ønsker jeg ikke å støtte. Hellas og grekerne har så mye å by på, så det vil jeg ikke gå glipp av. Hva andre velger, får være opp til dem.


HALLELUJA och AMEN, vi äro frälsta från ondon som kommer av ALL INCLUSIVE, nu och för all framtid  :cheers:

Hälsning från Helige Helge :D ( som i sommar, någon gång i juni har tältmöte i Säffle-trakten där det bjudes på kaffe, all inclusive, alla är välkomna :-) )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Et tv-program på norsk TV3 viser alt som er all inclusive, men uten piggtråd for gjestene nå for tiden, de er charterfolk.
Ganske ulekkert der de fleste \"dummer\" seg ut og er turister på verste måte på et lite sted der alle er turister.
Utrolig at de som er med vil bli filmet døgnet rundt.
Glika i zoi

Tjorven

Jeg tror ikke de bor på A.I, men at vi seere får \"mye inkludert\" av deres opptreden som turister er vel hele vitsen med programmet. Her er det vel ikke snakk om A.I, men hvordan enkelte norske turister oppfører seg i utlandet....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Marit

Artikkel fra Aftenposten om All Inclusive:

Slakter voksende ferieform
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Tjorven

Bra at noen innenfor turistnæringen advarer mot dette, og oppfordrer folk til å være bevisst på denne kyniske ferieformen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Bjørg

Jeg tror nok virkelig at alle vi i forumet ikke reiser på AI- i Hellas.
jfr forrige innlegg. Vi handler selvfølgelig heller ikke på kjøpesentrene her hjemme, men støtter opp om den lokale kjøpmannen - selv om vi ikke får det vi egenlig skal ha - og at det er mye dyrere. Vi er idealister også her hjemme og det betaler vi selvfølgelig med glede for. :colors:
Et lite apropos til AI. Var i november på Cuba og bodde der noen netter på AI. Hvor vi turistene ble matet til det hinsidige - fjernt fra det lokalbefolkjningen opplever  i sin hverdag. Det ble¨vanskelig å komme hjem til Norge. :colors:

tonetamara

All inckusive hotell ska ligge en bit bort fra byarna, kan tenke mä at de e som noen här sa, 5 km. Trist om resturangerna i byarna/städerna blir lidende av de!! Men ellers så syns ä at de e et helt ok konsept! Faktisk. Har alltid reist med \"vanlige\" reiser men har testa to gang på al incklusive. Da bodde ja o familien på et 5 stjärnigt hotell, där de va 15 rutchkaner, massor med aktiviteter, underhållning, affärer o vi kunde gå till to andre hotell å spise o drikke. Barnen hade de som fisken i vattnet!!! De njöt huuuur my som helst!!! De va billi! Om vi bor på 3 stjärnigt hotell på en vanlig resa, gjör vi av med 15-20 000 mer sammanlagt!! Så for barnfamiljer e de et bra alternativ syns ä og at de e mer pris värt.
Nu for ju vi o farta lite läll vi da men..
Ska absulutt itj ta sånne hotell bestandig men ä ser itj bort ifra at de blir nå fleire gang. Sista va vi på kreta, på en \"vanlig\" reise å så bli de i sommer med, 6 uka i mårrå tills vi drar. Jihu! :flower:

Gro

Har nå lest denne tråden, og jeg for min del synes det er en viktig diskusjon. Har ikke selv bodd på AI men må jo si at det siste 5 stjernes hotellet jeg bodde på hadde litt preg av dette med 3 restauranter to, tre basenger osv. Selv spiste vi ikke på hotellet en eneste dag, da det blir for upersonlig og lite med det man reiser på ferie for. Nemelig å oppleve stedets sjarm og personlighet. Jeg mener det er viktig at vi alle tenker gjennom hva dette konseptet har å si for det aktuelle stedet og lokalbefolkningen der. Og det er da absolutt en mulighet å feriere for rullestolbrukere uten å bo på et slikt anlegg. Nei takke meg til små sjarmerende hotell der du får kontakt med de som driver det og lokalbefolkningen for øvrig. Og jeg vil i fremtiden prøve å unngå Charter så mye som mulig, nettopp fordi det er ikke er den ferieformen som støtter lokalbefolkningen best. Man bør tenke seg om hvor man legger igjen pengene. Støtter man opp om en lokal familie som også bor der om vinteren elller er det kyniske pengeinvestorer som bringer lite tilbake til lokalbefolkningen. Jeg tror økt bevissthet om dette er noe vi alle har godt av, inklusive meg selv. Jeg er åpen for motargumenter her, nettopp fordi jeg synes temaet er viktig. Og det er ikke ment som en fordømmelse, bare at vi alle kan få et mer bevisst forhold til hvordan vi er turister. Jeg har som sagt selv reist Charter i mange år, uten å reflektere nok over hva dette har å si for lokalbefolkningen som gir oss så mye av seg selv. Og som så mange her har påpekt, tenk på alt man går glipp av med AI:-) Charter skjønner jeg at vi ikke kan bli kvitt, vet ikke om det er ønskelig heller, da hadde vel lokalbefolkningen fått lide, men en debatt der vi lærer mer og får økt kunnskap om emne ønsker jeg velkommen. Her er vel nyanser, der noen turopperatører er bevisst sitt ansvar.
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Mixelite

Jeg er enig i mye av det du skriver Gro, men jeg er ikke helt enig i det med Charter. Mange av hotellene på Chios som finnes i Lilleputs og Hellaswings kataloger drives av mennesker som bor på øya hele året, vil jeg påstå. Selv om ikke de har helårsdrift, bor de på øya og driver på med andre ting i vinterhalvåret.

Og hvis man ikke reiser charter, men drar på f.eks øyloffing, så er vel ikke sjansen noe mindre for at man havner hos en hotellvert som bor i Athen om vinteren?

Heidrun

Har bodd på et slikt all inclusive 1 gang. Endte med at jeg følte meg bundet til tider og det igjen endte med at jeg heller spiste på en lokal taverna.Og da ble det dyrere igjen
Nei dette passet ikke meg, men det kan jo passe andre. Er ikke så dum at jeg ikke skjønner at all inclusive er et glimrende alternativ for enkelte
Yamas til livet og til

Gro

Quote from: \"Mixelite\"Jeg er enig i mye av det du skriver Gro, men jeg er ikke helt enig i det med Charter. Mange av hotellene på Chios som finnes i Lilleputs og Hellaswings kataloger drives av mennesker som bor på øya hele året, vil jeg påstå. Selv om ikke de har helårsdrift, bor de på øya og driver på med andre ting i vinterhalvåret.

Og hvis man ikke reiser charter, men drar på f.eks øyloffing, så er vel ikke sjansen noe mindre for at man havner hos en hotellvert som bor i Athen om vinteren?
Absolutt enig med de punktene du drar frem! Som jeg skrev i innlegget mitt, her er det mange nyanser. Mente bare at vi alle burde reflektere litt mer og derigjennom få et litt mer bevisst forhold til hvordan vi påvirker lokalsamfunnet der vi ferierer.
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Ole

Det hadde vært interessant å vite hva Apollo, Star Tour etc. betaler for et rom på et hotell i Hellas. Tipper det er en god del mindre enn det vi betaler når vi bor der \"på egen hånd\". Altså mer penger til utleierne hvis slipper å betale \"mellomlegget\" til charterselskapene. Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet?

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...