Logg inn med Facebook eller Google!

Båtforbindelse Samos - Naxos?

Started by Solgry, 09. Feb 12, 19:30:45

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: Solgry on 27. Feb 12, 09:53:20
Er det for tidlig å sjekke ferjetider Samos-Naxos for sept.? Når jeg går inn på gtp får jeg ikke opp noen ferjer til/fra Samos i september!


Det er vanskelig å si når de blir lagt ut. Rederiene skal legge ut rutene senest 14 dager før de trer i kraft. Generelt blir rutene for hele sommeren lagt ut i løpet av mai og de pleier gjerne å gå litt ut i september. Hvis de ikke blir lagt ut i mai, må du sannsynligvis vente til august før du får septemberrutene. Utenom sommeren pleier de fleste rederiene bare å legge ut for en måned om gangen. Unntaket er Blue Star som pleier å være tidlig ute og som pleier å legge ut lange perioder om gangen, men de trafikkerer ikke strekningen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Solgry

Takk!
Da var det som vi trodde. Tenkte at det kanskje var et annet "lurt" sted å lete på ferjene, men da  får vi bare vente. Det haster jo ikke akkurat, ennå, men når vi begynner å tenke ferie, så begynner vi jo også å planlegge øyhoppingen..... ;)
Lodotter er englenes tøfler.....

samos09

den store øyhopperboka. om du melder til marit.falkensten@tromsoskolen.no får du forlag og tittel. den er en meget god investering for øyhoppere.
0\\r\\n\\" a little bit greek\\"

Anders

Er det "øyhopperbibelen" du mener? Den kommer i ny,revidert utgave hvert år. 
http://www.greekislandhopping.com/Home/Homefr.htm


ingaberentine

Det var godt dere nevner "bibelen" her. Har jammen meg glemt å bestille 2012 utgaven, men nå ble den bestilt fra Amazon..........  :)

Solgry

Ja, den ligger i grunn framme hos oss hele året.....! ;D
Vi kjøper den ikke hvert år, og den vi har nå er 2010-utgaven, så det er jo ikke alle ferjetider som stemmer. Men, det er ikke alltid at nyest oppdaterte "bibel" stemmer heller, har vi erfart.....
Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

Fergetidene kan endre seg fra år til år, og derfor er heller ikke 2012-utgaven av Greek Island Hopping å stole på i forhold til planlegging av årets ruter.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

ingaberentine

05. Mar 12, 15:48:49 #19 Last Edit: 05. Mar 12, 22:34:10 by ingaberentine
"Bibelen" inneholder mange fergeruter og kanskje rundt 70% av dem stemmer med virkeligheten. De stemmer kanskje enda bedre med slik fergene gikk sommeren før, det virker som det er dette som er grunnlaget for "rutene".

Derfor stoler jeg aldri på "bibelen" som en rutebok, når det gjelder aktuelle fergestrekninger jeg har lyst å reise med, men det som jeg synes den er ok til er at den viser stort sett hvor det går ferger og frekvensen på disse, om det er flere ferger daglig eller kanskje bare en i uken på den aktuelle strekningen. Der synes guiden treffer rimelig bra, men det er jo ingen som enda vet hvilke ferger/båter som kommer til å gå hvor og når til sommeren 2012, (bortsett fra Blue Star) ikke engang rederiene har klart å få lagt ut denne informasjonen enda og flere av dem har trolig enda ikke bestemt seg for hvilke ruter de skal ha sommeren 2012. Guiden blir jo lagt ut for salg rundt midten av februar og har trykketid før det, så de kan rett og slett ikke ha oversikt over ferger i Hellas for sommersesongen 2012, men de prøver å gjette og de alle fleste fergene går jo de samme rutene til samme tider år etter år, så mye stemmer, men så kommer det av og til en ny rute og en gammel blir lagt ned, derfor må guiden kun brukes som en veiledning..........

Aktuelle ruter må alltid sjekkes opp på nett eller hos reisebyråer

samos09

joda, øyhopperbibelen er veiledende, på "gresk vis", men flere sier jo her at en må kryssjekke,
og det må man jammen i Norge også.....
0\\r\\n\\" a little bit greek\\"

karri

Solgry, jeg ønsker deg riktig god tur. Men, husk å beregne god tid tilbake til Samos. Jeg snakker av erfaring. Vi hadde også Samos som base, 3 ukers øyhopping. Dro til Mykonos også Ios. Der skulle turen gå videre til Kos.. Men, det gikk ingen ferjer på flere dager pga kraftig vind. Så det ble 3 ekstra dager på Ios. Derfra dro vi til Naxos også Kos. Også skulle vi tilbake til Samos di siste 4 dagene av ferien. Men, de 4 dagene ble til 2 pga flere vindfulle dager. Så dette er bare en liten vind-varsel fra meg :)
KARRI

Solgry

Ja, takk for gode råd, men vi følger alltid nøye med på vær og vind-forhold, etter 10 års øyhopping i september! Det har gått bra, hittil, heldigvis!
Lodotter er englenes tøfler.....

Anders

Tror jeg begynner å bli gammel... blir mer og mer attraktivt å holde seg hos Sofia :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...