Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili i krisetid?

Started by kaprifolen, 24. Jan 12, 20:54:56

Previous topic - Next topic

kaprifolen

Hei!
Nå har vi ENDELIG bestilt oss billetter tilbake til paradis! :juble: :hjerte:
Vi var der på bryllupsreise i august/september 2009, og har lengtet tilbake hver dag siden.... Men innimellom jobbskifte og huskjøp har det ikke vært billetter å oppdrive som har passet både lommebok og arbeid... :'(

Men NÅ, skal vi tilbake! :-* I august/september denne gangen også! Bare en uke, men all den tid vi kan tilbringe i Kardamili er himmelsk! :))

Men vi lurte bare på hvordan det var der nå, om det har skjedd noen store forandringer siden sist? Jeg må innrømme at jeg kanskje har et litt naivt syn på alt det triste som skjer i Hellas, at opprør og problemer bare skjer "sånn ca i Athen", og at vår lille perle fortsatt står der ubesudlet og lykkelig! ;)

Så kan noen dele litt med meg som har vært der etter oss? Jeg vet at de pusset opp fasaden av kirken rett etter at vi dro, og mener jeg så her inne at bokhandelen hadde flyttet, men det er kanskje større nyheter enn det? :)

kaka

Jeg var nedover (igjen  :) ) i september
Flytting av bokhandelen var bare positivt. God plass utenfor.
en ny bar ved siden av også. Kiki har flyttet opp i byen (var ikke innom der)
Det jeg savnet stort, var Secret garden. Det sjarmerende og trivelige stedet var erstattet med et" kaldt gatekjøkken".
Men Stavros hadde åpnet for gjester i sine nye hus oppe i Proastio. Flott beliggenhet, men ikke veldig tilgjengelig, men han tilbøs skyss  :)
Tross stengingen av Secret garden, tror jeg nok dere vil finne at Kardamili fortsatt har mye av sin fine sjarm.
KariK

kaprifolen

Nei, så leit at Secret Garden har stengt!  :( Vi snakket om det her om dagen mens vi så på bilder, at vi gledet oss til å krype inn i bakgården hans, og om hvor god maten og stemningen var der...
Vi var nemlig veldig enige om at selv om det skulle plasket ned med regnvær en dag, var det greit, for da kunne vi inne ved motorsykkelen til Stavros og spille kort og spise småretter hele dagen! ;D

Er det nye stedet hans slik at selv vi som ikke kan regnes som personlige venner av han, kan komme og spise der? Eller var det slik at han inviterte dere hjem fordi dere kjente han? Litt usikker på hva du mente.. :)

Er Maïstras (?) fortsatt der? Den litt unge kafeen i en enden av gaten der hvor kirkeplassen åpner seg? Vi spiste frokost der nesten hver dag... :) Ikke den helt store, klassiske taverna-sjarmen, men de hadde god og rimelig mat til et frokostmåltid for oss som våkner ganske tidlig på ferie og er sultne! :)

kaka

Ja, at Secret garden forsvant, var virkelig leit! , men jeg tror nok han (Stavros) gjerne ville ha gjester på sitt nye sted også, - ikke bare spesielt inviterte. Men stedet ligger litt uveisomt til, i utkanten av Proastio. Derfor tilbød han frakt (som var et kapitel for seg )
Nå er jeg usikker på hva det blir til sommeren, men det var veldig koselig der oppe, - med nydelig mat! Legger ved et lite bilde fra stedet, og et uklart bilde av verten. Regner med du kjenner han igjen likevel  ;)

Maistras er jeg ikke sikker på, men hvis det er den fancy, på hjørnet, skrått overfor kiosken, var det fortsatt liv der i september.
KariK

Magnolia

Jeg har ingen nye opplysninger, men jeg vet at Stavros planlegger å drive tavernaen oppe i Proastio til sommeren også. Som kaka sier er det ikke så enkelt å komme dit. Stavros henter og bringer hvis vi ringer ham. Er det travelt på tavernaen, kan det bli sent før vi blir kjørt heim igjen. Men vi skal jo ikke stresse når vi har ferie. Drosje eller leiebil er jo et alternativ.


Det andre spisestedet du nevner, er kanskje Maestro? De drev som vanlig i september. Dessuten var det nye eiere og god stemning på platiaen. Kiki har åpnet ny taverna like ovenfor Maestro - et nytt sted med trivelige eiere. Etter det jeg husker er det bare Secret Garden som har stengt, men det er sannelig et stort savn. Alle de andre spisestedene drev som tidligere.


Nå gleder jeg meg til nye, herlige ferieuker i mitt paradis, og ønsker dere en riktig god ferie. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaprifolen

Takk for svar og flotte bilder! ;D

Jeg synes å huske at det skulle være muligheter for hesteridning i Proastio også? Noen som har vært borti dette, og i tillegg kanskje kan komme med litt forklaringer på hvordan man kommer dit? :)

Vi var bare i Exohouri (?) utenom Kardamili sist vi var der, på landsbykveld.. :)

Og Maestro er det nok jeg tenker på, ja! :) Godt å høre at det fortsatt er der! Vi havnet der første morgenen, da det ikke var så mange andre steder som serverte tidlig frokost... ;)

kaka

Hesteriding i Proastio har jeg ikke hørt om.
Men turen dit har jeg tatt utalllige ganger. Tenker du på til fots eller med bil?
Uansett, ut av Kardamili i retning Stoupa. Dersomdere går, står det et vandreskilt opp mot Proastio rett overfor der veien går ned mot Kalamitsi strand.
Kjører dere bil, tar dere bilveien oppover like etterpå.
Prioastio er et av favorittstedene mine! (Kommer nok noen flere bilder derfra i min nye tråd etterhvert)
KariK

Ikaros

Nei, det har skjedd lite i Kardamili siden du var der sist  :D
Jeg var en tur i Kardamili i forrige uke, og alt der går med det samme. Om vinteren går selvfølgelig det meste på "halv fart", - men det har det bestandig gjort. Som turist i Kardamili, og forøvrig de andre små stedene nedover på Mani, merker du lite eller ingen ting til det vi ser på TV fra Hellas.
Men folket på småstedene sliter voldsomt! Det er ikke spøk når det nesten ikke finnes arbeid, når det kuttes i pensjoner og lønninger, - og når turistene uteblir i frykt for at de på en eller annen måte skal rammas av "noe".
Jeg kan imidlertid forsikre deg om at du vil oppleve at det meste er "nesten som før, - og du kan glede deg!!!  :D :D

Perry

14. Feb 12, 19:26:03 #8 Last Edit: 14. Feb 12, 19:33:49 by Perry
Hallo.
Dette var mye fint fra Kardamili. Skal ned dit i mai. 3 uker. Gleder oss veldig .Var der nede sist i 2009.

Jori

Ang Stavros og hans sted i Proatsio- så er det vel litt usikkert i år. Stavros er i Tyskland og jobber på gresk restaurant der. Sist jeg snakket med ham, viste han ikke om han kom hjem i sommer, men han håpet det. Samt at om han kom hjem, i sommer, måtte vi komme opp. ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...