Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas eller Kanariøyene i april/mai?

Started by Corine, 03. Jan 12, 19:49:38

Previous topic - Next topic

Corine

Er klar over at dette virker som et opplagt spørsmål (og svar), siden jeg poster det i et Hellas-forum. MEN fakta er som følger:
- har mulighet til å reise for to uker en gang mellom ca 1. April- 15.mai.
- badetemperaturen er svært viktig! Reiser med to badeglade barn (og voksne for den saks skyld) som elsker vann, strand og bad.
- ønsker i utgangepunktet å reise til Hellas, men har aldri vært der i april/tidlig mai før, og er bekymret for at det kanskje blir for kaldt. Vurderer derfor å resignere og gå for Kanariøyene denne gangen.

Erfaringer?

Ole

Vi var i Hellas i påsken i fjor (slutten av april), og det var iiiiiskaldt i sjøen! Året før var vi i Hellas hele mai, og første halvdel av måneden var det kaldt. I 2007 var vi på Poros rundt 17. mai og da var det godt og varmt. Hvordan det blir i år er ikke godt å si, men å reise til Hellas på badeferie 2.-15. mai kan fort bli en skuffelse. Reiser dere ca. 15. mai, og blir i to uker, er sjansene mye bedre.

Dette er mine erfaringer. Kanskje noen har andre??

kaka

Det har ikke akkurat vært opplevelsen av badeferie jeg har kommet gjen med når jeg har vært nedover i månedsskiftet april/mai, men jeg har absolutt opplevd gode badetemperaturer i begynnelsen av mai.
Kan variere mye, som Ole er inne på. Kan være et sjansespill dersom sol og bading er det viktigste med ferien.
Men, - bortsett fra det, - så anbefaler jeg Hellas  :D
KariK

marjana

Kreta kan vel være et godt alternativ? Det er stort sett varmere der enn lenger nord i Hellas i april-mai.
Jeg ville vel prøvd å reise så nærme 15.mai hvis jeg var dere, hvis dere vil ha en badeferie i Hellas. Ellers går det fint an å være på stranden i sola, men det kan være heller kaldt i vannet.



Glika i zoi

Svein~B

Badetemperaturene er ikke spesielt høye ved Kanariøyene heller. Det er Atlanterhavet vi snakker om og hvis du er vant til Middelhavstemperaturer, vil du oppleve det som kaldt. Det som er fordelen med Kanariøyene er at det er forholdsvis solsikkert. Det er lite variasjon i temperaturene fra årstid til årstid der, så det spiller ikke så stor rolle når på året du drar dit.

Kreta kan være litt sjansespill. Noen år kommer sommeren tidlig og det kan være godt og varmt i april, men andre år kan det være kjølig i juni. Jeg vil nok si at Rhodos, sørkysten av Tyrkia og Kypros er mer reisemål som jeg ville valgt om våren.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Jeg har aldri vært der, men av de valgene som har vært nevnt, virker Kypros som det sikreste for badeferie i april-mai.

Jeg er sikker på at man kan bade alle steder i Hellas, men med "norske" badetemperaturer. Og det er vel kanskje ikke helt det man forbinder med "sydentur".

Corine

Hmmm....

Takk for svar alle sammen! Etter å ha lest svarene deres, tenker jeg følgende:
- vi bør ikke dra til Hellas før 15.mai.
- hvis vi drar blir det lengst mulig sør, f.eks Kypros.
- eller så blir det Kanariøyene. (er klar over at det er Atlanterhavet..men håper fortsatt på badetemperaturer. Vært mye i Florida, Georgia og Carolinas, og der er det iallfall gode sjøtemperaturer, til tross for Atlanterhav. Eller er det kaldere på Afrika-kysten?) Det MÅ være behagelig å bade. Trenger ikke 25-30 grader i vannet nei, men minimum 20 hadde vært fint :-) 

Saken er at jeg er gravid, og i utgangspunktet ikke lyst til å reise senere enn når jeg er 6 mnd på vei- et tidspunkt som kommer i midten av mai.
Vi får tenke videre... 

kaka

KariK

mouche

Quote from: Corine on 04. Jan 12, 20:56:56
Saken er at jeg er gravid, og i utgangspunktet ikke lyst til å reise senere enn når jeg er 6 mnd på vei- et tidspunkt som kommer i midten av mai.
Vi får tenke videre... 


Vi var på Kypros i slutten april/begynnelsen av mai i 1986 og da var min kone 6 måneder gravid. Hadde det deilig og varmt, også i sjøen.  Det er varmere i FLorida på grunn av Golfstrømmen (har bodd der), men mye lengere reise og timelag i tillegg. Vi hadde nok valgt sydkysten av Kreta på den tiden da vi ikke er så glad i Kanariøyene, med tanke på badeferie. 

marjana

Jeg var på Syros i 12 dager i månedskiftet april/mai i 2010. Den første uka var kald og blåsete, den neste var deilig i sola, men kaldt i vannet. Noen fra Syros sa at det hadde vært deilig vær tidligere i påsken, og da hadde de badet masse i sjøen. Så man vet aldri helt med været så tidlig på året.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...