Logg inn med Facebook eller Google!

Vente med å bestille Hellasferien?

Started by telma, 04. Nov 11, 16:09:42

Previous topic - Next topic

bengalow

Äntligen har den nedåtgående trenden i antaletresmål till Grekland brutits! Det är flera stora bolag som satsar på landet, med lite annorlunda sätt att spendera sin ferie. Jättekul tycker jag!!!

http://www.aftonbladet.se/resa/solobad/article13974984.ab

Hoppas bara att diverse strejker inte förstör intrycken för en del förstagångare...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Diddi

Vi planlegger også 2 uker i Hellas i mai mnd,men venter over nyttår med å bestille i hvert fall. Får se hva som blir tilgjengelig av flybilletter.
Vi liker visst best de stedene med litt action ::) Skal til Thailand, bla Bangkok til nyttår, overnatte i Istanbul på vei hjem (jordsjelv :-X),var i Egypt i i november i fjor, Sunny beach i den beryktede tiden og så stadig vekk Hellas da  :juble: :juble:
MEN,alt har gått bra til nå,og det forventer jeg fortsatt at det gjør videre også!!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Mixelite

Jeg er alltid treg med å bestille ferien. Det har noe med når det passer å dra å gjøre. Dersom jeg i dag visste når det passet å reise, ja, så hadde jeg bestilt. Ting kan skje. Sånn er det vel alltid, selv om det kanskje er større fare for det nå? -men jeg mener, om jeg skulle strande i Hellas i 14 dager pga streik og mangel på hjemtransport. Det er vel ikke den største krisen, vel?  ;D


marjana

26. Nov 11, 19:18:42 #15 Last Edit: 26. Nov 11, 19:23:07 by marjana
Jeg snakket med en dame som hadde vært i Hellas sent i oktober i de verste streikebølgene.
Hun kom seg hjem, men måtte kjøpe en ny flybillett.

Hvis man reiser med et charterselskap er man beskyttet:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10030476
Glika i zoi

Greece-Traveller

Jeg hadde 1000 ting å bekymre meg om. 999 av dem ble aldri noe av....

Hellas - jeg kommer så mange ganger det er mulig for meg !

:)
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

filhellener

Quote from: marjana on 26. Nov 11, 19:18:42
Jeg snakket med en dame som hadde vært i Hellas sent i oktober i de verste streikebølgene.
Hun kom seg hjem, men måtte kjøpe en ny flybillett.

Hvis man reiser med et charterselskap er man beskyttet:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10030476


Det er klart man er økonomisk tryggere med charter, m e n  jammen må man betale for tryggheten! - den tryggheten kan hindre mange i å ha råd til å reise, charter blir kjempedyrt om man skal reise en stor famile  i høysesong.

Jeg har bestilt ferie 2 - 17 juli til min datter m/ familie, 2 voksne og tre barn, å finne en chartertur så jeg raskt var håpløst, de har ikke dårlig råd, men det er jo en grense for h v o r mye man ønsker å betale for en 14 dagers ferie.
De ønsker en toroms leilighet, basseng til ungene, ellers ikke luksus, men pent og rent og helst ganske nær ei bra strand :)
Med de kravene ( nesten) innfridd kom den aller billigste charterturen jeg fant på i overkant av 45 000, de fleste lå tusenvis av kroner høyere, h e l t uaktuelt.

Nå har jeg bestilt rutefly med veldig fine flytider, virkelig bra bosteder med "alle krav" oppfylt og totalprisen er i overkant av 18 000 kroner  :)
M y e penger det, men virkelig stor forskjell, de er kjempefornøyde :)

Charter er etter min mening best for den som kan reise på kort varsel, og de som kan ta ut ferie i lavsesong, de turene subsieres av de som reiser i høysesong, i år er prisene spesielt høye på charter har jeg inntrykk av  :o - et resultat av ekstrautgifter de har hatt pga striker og forsinkelser i år... kansje?

Når det gjelder hun som måtte kjøpe n y flybillett, så er det vel slik at også ruteflyene skaffer nye plasser til senere avganger uten at man trenger kjøpe n y billett? - med unntak av en evt konkurs da, men det var jo ikke situasjonen i år  :)



Kari

mouche

Quote from: marjana on 26. Nov 11, 19:18:42
Hun kom seg hjem, men måtte kjøpe en ny flybillett.


Hvorfor måtte hun det?

Etter EU-forordning 261-2004 har selskapet plikt til å enten refundere deg verdien av de ubenyttede billettene (inkl avgifter) eller å booke deg om til andre alternative avganger - det valget er ditt.

SÅ vidt jeg vet, men fortell meg gjerne hvor jeg tar feil.

Svein~B

Quote from: mouche on 27. Nov 11, 11:01:44
Quote from: marjana on 26. Nov 11, 19:18:42
Hun kom seg hjem, men måtte kjøpe en ny flybillett.


Hvorfor måtte hun det?

Etter EU-forordning 261-2004 har selskapet plikt til å enten refundere deg verdien av de ubenyttede billettene (inkl avgifter) eller å booke deg om til andre alternative avganger - det valget er ditt.

SÅ vidt jeg vet, men fortell meg gjerne hvor jeg tar feil.


Den forordningen gjelder i tilfeller der flygningen blir kansellert. Hvis flyet går, men du ikke er med, uansett årsak, bare det ikke er flyselskapets egen feil, må du kjøpe nye billetter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: filhellener on 27. Nov 11, 10:44:13Når det gjelder hun som måtte kjøpe n y flybillett, så er det vel slik at også ruteflyene skaffer nye plasser til senere avganger uten at man trenger kjøpe n y billett? - med unntak av en evt konkurs da, men det var jo ikke situasjonen i år  :)


SAS gjør det hvis de har ledige plasser på neste fly og du har en god grunn til at du misset flyet. Det er ikke noe de gjøre, men det er noe de gjør.

Billigselskapene, inkludert Norwegian, er kjent for å være harde på at hvis du misset flyet, uansett årsak, må du kjøpe ny billett til full pris. Det er ikke deres problem at du ikke rakk flyet og at flyet tok av med et tomt sete som var reservert til deg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ikaros

Jeg er i Hellas flere ganger i året, og har tenkt å fortsette med det!!!  :D  Neste tur går i romjula med Lufthansa.
1.548 NOK, (t/r Athen)  er ikke å forakte. :)
Sparer penger og reiser kun med rutefly, - og har ALDRI hatt problemer med noen av reisene mine! (bank i bordet!!!) Det skal mye til om Lufthansa, Swiss, Austrian, SAS, osv. osv. (Star Alliance) gir deg problemer og "lar deg i stikken".

mouche

Quote from: bluesky on 30. Nov 11, 12:16:54
Reiser stort sett med rutefly og kjøper ofte enveisbilletter.


Enveisbilletter utelukker jo i praksis KLM, Lufthansa og  Air France siden deres priser kun en vei er helt tullete! Benytter også enveisbilletter og har reist med APollo, SAS og Norwegian med sånne billetter i år. Første tur i det nye året blir i januar og da ser det ut til å bli KLM t/r.

marjana

Jeg ser dere har diskutert videre. Jeg vet ikke hvordan eller med hvilket selskap denne damen reiste med, vi snakket litt fort i forbifarten, men hun er juridisk ansvarlig der jeg jobber, så hun bør jo kunne sjekke sine rettigheter!

Ellers kan man endre billetten opp til en halv time før avgang med Norwegian, det koster 250 NOK, og hvis biletten er dyrere må man betale mellomlegget.
Apollo med "kun fly"-billett kunne man endre innen en time før i tiden, hvis jeg husker riktig. Vet ikke hvordan det er nå.
Streik er ikke dekket av flyselskapet, kun konkurs i landet.
Alt står jo i vilkårene for reise til alle flyselskap, dette man så gladelig bare krysser "enig" i når man kjøper flybillett på nettet.

Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...