Logg inn med Facebook eller Google!

Spennende dager for grekere og grekofile...

Started by JohnS, 03. Nov 11, 14:25:43

Previous topic - Next topic

JohnS

Utviklingen i den store drakampen innen EU, mellom EU og Hellas, og internt i Hellas, går nå så fort at det er vanskelig å holde seg noenlunde ajour time for time, selv for en pensjonist som har all verdens tid til å lese seg opp kontinuerlig.  Dette er en av de situasjonene jeg virkelig savner å kunne nok gresk til å følge med i greske media.....

Det forbauser meg litt at dette ikke har blitt et mer sentralt tema i diskusjonene her på forumet, selv om det kanskje ikke er så mye annet vi kan gjøre enn å krysse fingrene for grekerne, mens vi planlegger neste års reiser til Hellas! 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

eijukka

03. Nov 11, 16:50:17 #1 Last Edit: 03. Nov 11, 17:28:24 by Ole
Detsamma har jag undrat på redan länge, men jag förstår också bra varför diskussionen är så mycket livligare t.ex. i Finland än i Norge och Sverige ;D!

Kalimera

Å diskutere dette emnet og å ha subjektive meninger om ulike deler av denne saken er vel forsåvidt greit. Det som imidlertid er vanskelig, er å se hvilke løsninger som er til det beste for landet.

Papandreou sitt mål når han ble statsminister, var å forsøke å rydde opp i dette noe kaotiske systemet spesielt relatert til det generelle byråkratiet. Dette fungerer ganske så dårlig sammenlignet med hjemlige forhold.

Folkeavstemning eller ikke? Ok, det var hans ide, rett eller galt, det vites ikke. Nå ser det muligens ikke ut til å bli noe av dette.

Den vanlige greker ønsker ro og et normalt liv. Det virker som at det er radikale venstrekrefter som ønsker å destruere alt, mens kapitalen på høyresiden som vi kanskje ikke hører så mye om muligens ikke ønsker noen forandringer i det hele tatt?!?

Et spill, råttent spill kanskje, og det er den vanlige greker det går ut over med reduksjoner i lønn og økte skatter. Som grekerne jeg shar snakket med i det siste sier; nå jobber vi alt det vi kan bare for å få betalt alle de nye skattene våre. Betaler vi ikke eiendomsskatten, stenger de bare strømmen.

Jeg fant en blogg som jeg synes var lesbar:

http://bloslashgg.blogspot.com/2011/11/dumhet-og-fordom.html

Atle

Fant også en någså lesbar blogg om problemet. Her et lite utdrag.
"Europas politikere har - siden finans- og gjeldskrisene inntrådte - glemt hva demokrati er, de har glemt hva arbeidstakere er, og de har.......................................
Les mer på denne adressen http://mittarbeiderparti.no/-/bulletin/show/699997_har-lederne-i-hellas-vaaknet-opp-for-demokratiet?ref=mst
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Anders

Tror ikke man skal forvente den helt store diskusjonen rundt dette i Norge... iallfall ikke før euro-problemene begynner å gjøre seg gjeldende i egen lommebok  :D
For de av oss som kanskje bryr seg litt ekstra om Hellas og grekere så er det vel mest sånn "bite-negler-og-håpe-det-beste"... ellers så virker det vel som om de aller fleste nordmenn forlengst har stemplet Hellas som et "sånn-derre-derre-land"? Ikke noe å bry seg med...

polyanna

Du John og en liten håndfull andre, kan la dere engasjere i det skjebnesvangre som nå foregår i Hellas. De fleste av oss er sannsynligvis mer interessert i oss selv. Dessuten, alt som kan smake av politikk er normalt noe som unngås. Sånn bare er det.

JohnS

Jeg er klar over at for mange er ølprisene, båtrutene og hvor hard senga er, viktigere enn en evt. økonomisk kollaps i Hellas, og hvordan det påvirker de menneskene en del av oss er blitt glad i...... 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

For ikke å snakke om hvordan det vil påvirke oss her hjemme...

Tillater meg å være engasjert. Får litt laserøyne og trompetører av alt som har med gresk politikk å gjøre om dagen... det er som John sier, det vil påvirke en god del kjente mennesker noe helt voldsomt. Mye mer enn et lokalvalg her hjemme... vi diskuterer jo bare hvor den nye skolen skal ligge, ikke hvem som skal leve eller dø.

Kalimera

Politikk er liksom hverdagslivets "deg og meg og alle de andre der ute". Man kan unngå å tenke på det, men..............politikk er hverdagslivet det!

En diskusjon som vi hadde i går i Patras gikk akkurat på dette med det egosentrisk tenkende. "Bare jeg har det bra så er alt bra"!! Dette er tanker man nettopp mener er en av gunnene som forårsaker landets problemer. Enten dette er på et individuelt plan eller et organisatorisk selvisk plan, så forårsaker det problemer. Relater dette også til byråkratiet.

Dette er vanskelig å håndtere på samme måte slik vår politikk i skandinavia er forankret og normalt praktiseres.

Vi får håpe de fornuftige vinner frem !

Mixelite

Quote from: JohnS on 03. Nov 11, 22:07:56
Jeg er klar over at for mange er ølprisene, båtrutene og hvor hard senga er, viktigere enn en evt. økonomisk kollaps i Hellas, og hvordan det påvirker de menneskene en del av oss er blitt glad i......

Jeg mangler evnen til å følge med på politiske ting og tang være seg her, Hellas eller i ytre Mongolia. - Og selv om det ikke skulle være sånn, tror jeg at jeg hadde avstått fra å diskutere det som skjer i Hellas nå. Jeg føler meg for mye turist og for lite "innlevd" til det. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg, bekymrer meg og lurer på hva som kommer til å skje i Hellas og med de jeg har blitt kjent med og glad i. Bare at jeg har vett til å holde kjeft  :P

Jeg vil tippe at det finnes mange flere enn meg som har det slik, med eller uten manglende evne til politisk innlevelse.

mouche

Quote from: Mixelite on 03. Nov 11, 23:03:46
Bare at jeg har vett til å holde kjeft  :P

Jeg vil tippe at det finnes mange flere enn meg som har det slik, med eller uten manglende evne til politisk innlevelse.


Har man en venn fra Sørlandet så har man en venn for livet, har man en uvenn fra Sørlandet så vet man det ikke!

Og hva vet jeg om det sier du? Jeg er gift med en fra din by, en by jeg forøvrig er fryktelig glad i! ;D :hjerte:


Mixelite

Quote from: mouche on 04. Nov 11, 07:08:01
Quote from: Mixelite on 03. Nov 11, 23:03:46
Bare at jeg har vett til å holde kjeft  :P

Jeg vil tippe at det finnes mange flere enn meg som har det slik, med eller uten manglende evne til politisk innlevelse.


Har man en venn fra Sørlandet så har man en venn for livet, har man en uvenn fra Sørlandet så vet man det ikke!

Og hva vet jeg om det sier du? Jeg er gift med en fra din by, en by jeg forøvrig er fryktelig glad i! ;D :hjerte:


Jeg er ikke sikker på om jeg forstod hva du mente. -men så har jeg jo bare bodd her i 40 år og har ikke medfødt sørlandsk lynne. Ellerno'

Jeg bør sikkert også presisere at vett til å holde kjeft helt og holdent var rettet mot meg selv og overhode ikke mot noen andre. Jeg kunne nok ha valgt en bedre måte å skrive det på...

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...