Logg inn med Facebook eller Google!

Polsk Riksdag i Athen... et rabloratorium

Started by Anders, 25. Oct 11, 21:52:20

Previous topic - Next topic

Anders

Politikk er noe rare greier. Og at politikere også kan være "noe rare greier" innimellom, det har vi vel alle en eller annen erfaring for? Men hva er det egentlig de folkevalgte i Athen bedriver for tiden?

Forresten"¦ det er vel unødvendig å spørre. Svaret vil jo være "politikk". Det der som aldri blir nevnt med et eneste ord i en valgkamp"¦ men som er alfa og omega for en politikers velbefinnende. Og bare det.

Har du noen gang hørt om et "Politikk"-departement? Eller lurt på hva den nye "Politikk"-ministeren heter?

Ikke jeg heller. Men for en politiker er det visst til tider det eneste som betyr noe. Spillet. Og akkurat nå om dagen sitter der en selvutnevnt Machiavelli i Athen og strør sand i maskineriet. Eller på parketten, om du vil.

Og dessverre later det til at denne personen har integritet og ryggrad som kokt spagetti, og kun har fått med seg et selektivt utvalg av den florentinske "maktutreders" filosofiske betraktninger. Det absolutte prinsipp om "uklanderlig personlig moral" later iallfall til å være skjøvet behendig under teppet.

Jeg og du har jo heldigvis ingen slike skremmende krav til oss. Men så har vi vel heller ingen ambisjoner om å oppnå en posisjon hvor vi kan utøve total makt?

Det har denne mannen. Og han spiller sitt spill og nyter det. Uten hensyn til hvor mange brikker som faller. Det er jo bare bønder"¦ og løpere og springere er jo strengt tatt kanonføde det også? Poenget er jo å vinne, ikke sant? Og nå har han sett en åpning som ikke finnes i noen lærebok.

Mannens navn er Antonis Samaras. En mann jeg inntil for noen uker siden knapt visste hvem var, og som jeg iallfall ikke hadde noen spesielle tanker rundt. Det har han med sitt spill klart å forandre. Han frustrerer meg litt"¦

Han er leder i ND. Nea Dimokratia. Det store konservative greske partiet. Stuerent og lovlig, selv om det nok er flere enn meg som aner de nesten Machiavelliske sjakktrekk som ble gjort etter juntaens fall. Så han har gått i en god skole"¦

Og det er flere enn meg som mener at dette partiet må bære hovedansvaret for det økonomiske uføret Hellas befinner seg i i dag. Ikke fordi det nødvendigvis er eneansvarlig for at problemet oppstod, så langt derifra, men ND hadde makten og mulighetene og unnlot likevel å gjøre noe med problemet før det vokste seg for stort. Tvert i mot, de forsøkte å skjule problemet med litt fancy bokførsel.

Uansvarlig oppførsel må man en eller annen gang stå til ansvar for.

Iallfall mente ganske mange grekere det ved forrige valg. Det valget tapte ND med noe bortimot glans. Nærmere halvert i antall representanter. Eller"¦ kanskje var det ikke egentlig det den jevne greker mente? De var jo aldri inne i finansdepartementet og så hvordan teppet vokste på midten. De begynte bare å føle på kroppen at det ikke rakk helt ut i krokene lengre"¦

Inn med PASOK.  Papandreou jr jr. Sønn til far sin. Folk hadde tro på han. Hans far hadde jo nærmest teppelagt den greske "velferdsstaten" helt på egenhånd"¦ så Georgios ville nok klare å strekke teppet ut i krokene igjen. Undres om de trodde at Andrea hadde betalt av egen lomme???

Jr jr var iallfall mann nok til å rope på hjelp da han kom inn på finansdepartementet og så at det minst lå en skjærsild eller to under teppet. Og noe bedre ble det ikke da han åpnet skapet på det nye kontoret sitt og skjelettene bare ramlet ut"¦ han skvatt sikkert like mye da også, men han mannet seg opp og ropte på alle.

Hele verden fikk vite det. Hvor dårlig det egentlig stod til. Det er to år siden nå, og de som driver på med dette til dagen har vel etter hvert blitt enige om at det ikke var så ille"¦ det var hundre ganger verre!

To år siden. To år hvor vi har hørt om og lest om og "sett om" det Greske Problem. Et gigantisk problem. I begynnelsen var det sikkert bare noen veldig få, kunnskapsrike mennesker som skjønte hvor stort det egentlig var. Grekerne likte ikke benevnelsen, en gang"¦ det var jo ikke deres problem? Det var jo politikerne sitt!

Første gang jeg hørte det utsagnet begynte jeg å forstå hvor dypt dette kunne stikke"¦ det var et halvår senere og til og med her hjemme hadde det jo begynt å gå opp for noen hver at "syden"-mulighetene rundt Middelhavet stod i fare for å bli drastisk redusert. Så jeg svarte ikke på den påstanden"¦ ikke en gang da den ble fulgt opp av en snøftende kommentar om at det var typisk at politikerne dyttet sine problemer over på folket.



Så hva i all verden har dette med Machiavelli å gjøre? Med Samaras og ND og min frustrasjon?
Jo, nå skal du høre"¦ grekerne har jo heldigvis fått tid nok på seg til å spikre sitt demokrati fast. Det står ganske trygt og stødig på egne ben, og selv den mest streberske militærmann ser neppe for seg noe annet alternativ.
Til og med politikerne følger spillereglene. Kommunister og rabulister av enhver politisk kulør. De bygger sine organisasjoner og former sine program og avholder sine valg når de skal. Så systemet fungerer. I Hellas som i Norge.

Bakdelen - for politikerne - er jo at selv med flertall så har de ikke den totale makt i et slikt system. Machiavelli er satt ut av spill. Iallfall delvis, for han regnes vel fortsatt som relativt relevant. Om enn vel kynisk, vil mange si. Og demokratisk valgte politikere kan jo for all del ikke fremstå som kyniske. Da kan de jo - Gud forby! - risikere å ikke bli gjenvalgt!

Derfor har de lært seg en ny del av spillet. Der det å hindre at motstanderen har suksess er vel så viktig som å jobbe til nasjonens beste. På fotballspråket kalles dette "destruktivt".

Så for ND har det jo egentlig vært ganske sorgløst å la Jr jr ta støyten. Han kommer jo garantert til å tape neste valg? Så de har stemt villig med på innstramminger de selv alltid har ønsket seg, men ikke turt å gjennomføre, og så har de raslet litt med lenkene i andre sammenhenger og skreket over seg om all den ulykke som nå bringes over landet.
Gjelder bare å ikke gå for fort frem. La Jr jr ta støyten.

Og det har jo fungert helt utmerket. Papandreou har vel aldri vært så nær å bli et skjellsord i Hellas. Og velgerne husker jo egentlig ikke fra valg til valg"¦

Men så begynner det å skjære seg litt her. For ND, altså. Nå, de siste dagene. Det er jo faktisk en og annen av de der store, stygge utlånerne der ute som har begynt å nikke og rose Jr jr for den jobben han gjør. De sier til og med at grekerne har gjort slike formidable offer det siste året at de kanskje"¦ muligens"¦ men bare dersom hvis"¦ vil være villig til å slippe Hellas inn i varmen - dvs. det internasjonale lånemarkedet - igjen. Der har jo landet knapt fått låne en kopp sukker på veldig lang tid.

Og ikke nok med det. I dag kom meldingen om at Brüssel vil åpne opp et av sine mange "struktur"-fond"¦ rundt en milliard euro skal brukes til sikre ferdigstillelse av store offentlige prosjekt. Skrekk og gru! Der vil jo knapt være en ledig anleggsarbeider igjen"¦ ingen entreprenører går konkurs"¦ ligner styggelig på en snøball som har begynt å rulle, det der"¦ og med vanlig kort velger-hukommelse så kan det jo hende at noen flere stemmer på Jr jr neste gang likevel? Det er jo ikke sååå lenge til"¦

Undres om Samaras var i tenkeboksen i går. Om han sjekket white-board og flip-over og lagoppstillinger. Hva var det egentlig de hadde tenkt? Hadde de ikke en Plan-B liggende?

Hvis han ikke fant den så fikk han den overrakt av Jr jr sin "høvedsmann" Evangelos Venizelos. Finansminister, jus-professor og en mann det er allmen aksept for at det er umulig å sette fast i en debatt. En mann man antagelig er best tjent med å ikke debattere med i det hele tatt!

Som leder av det største opposisjonspartiet ble Samaras informert om utviklingen i forhandlingene med EU. Det vil antagelig bli oppnådd en avtale som er til å leve med, men som vil kreve nye, tunge politiske løft. Et løft Pasok KAN ta alene, men som de bortimot garantert vil knekke sin politiske rygg på. Derfor"¦ siden dette er en slik sak man gjerne sier er av "vital nasjonal betydning""¦ vil regjeringen be om et "kvalifisert flertall" i parlamentet. Dvs. 60 %. 180 av 300 representanter må stemme ja.

Pasok har ikke 180. Ikke har de noe ønske om å knekke ryggen heller. En og annen Machiavelli finnes nok der i gården også"¦ skulle det verste skje så kan de jo hamre avtalen gjennom med sine (p.t.) 151 mandat.

Bingo!, tenkte sikkert Samara. For det å be om et kvalifisert flertall er i Hellas det samme som å be om et tillitsvotum. Selve saken går igjennom på simpelt flertall, men regjeringen må skrive ut nyvalg"¦ og med den frustrasjon som finnes blant grekere i dag er det vel neppe et betting-selskap her i verden som vil sette odds på ny Pasok-seier en gang.

At greske kommunister og venstre-radikale stemmer nei til det aller meste kom kommer i fra enhver regjering er vel ikke så overraskende. Da er det bare ND igjen som kan gi de nødvendige 180 ja-stemmene.
Så Samaras har brukt dagen til å fortelle all verdens media at ND vil stemme nei. På PRINSIPIELT grunnlag! Fordi avtalen muligens vil innebære at Hellas må frasi seg suverenitet på visse områder (i så fall vil det neppe innebære annet enn at EU skal ha et ord med i laget når det gjelder styring av statsfinansene en periode).

Slikt frustrerer meg. I stedet for å bidra og ta på seg politisk ansvar i en sak av "vital nasjonal betydning" så lar altså ND kaoset og problemene for den jevne greker fortsette. Sikre på å vinne mellomvalget. Sikre på å kunne forhandle frem en enda bedre avtale, med vekt på vekst fremfor innstramminger. Sikre på å gjøre det så bra at de vinner valget to år senere også"¦

Synd for grekerne at de har slike politikere. Men de har jo selv valgt dem"¦

Og synd for Samaras at dette ble kjent såpass tidlig. Så rekker han å bli uthengt som uansvarlig allerede FØR et eventuelt nyvalg. For det er jo ikke sikkert"¦ kan vel være at noen flere av de store, stygge långiverne tenker som så at det er bedre med den rolige sauen de har enn den villgeiten de ikke kjenner. Machiavellier finnes vel både her og der"¦ kanskje man  kan gjøre den politiske byrden for Pasok til kun en liten prolaps?

Og Papandreou snakker jo dessuten svensk!












Greece-Traveller

Glimrende situasjonsbeskrivelse, Anders ! ;D
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Anders

Vel... den ble liksom ikke "helt" som jeg hadde tenkt...
Poenget for Samaras har helt klart vært at Pasok skal bli sittende med svarteper for den økonomiske situasjonen Hellas er i.
ND har blitt invitert/bedt! inn i ulike samarbeid flere ganger nå, men har jo nærmest "kjempet" for å gå inn i noe som på noe slags vis kan forbindes med ordet "ansvar"... det syns jeg er skremmende dårlig fra et såpass stort parti. Men det kan vel hende at det ligger litt beregning bak fra Pasok og Papandreou sin side også... så slipper han å ta "drittjobben" med de litt villfarne og fastkjørte fagforeningene. De som vil øke sitt vokabular med hundre prosent hvis de bare lærer seg ordet "samfunnsansvar"...

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...