Logg inn med Facebook eller Google!

Inntrykk og opplevelser, Kykladene september 2011

Started by Anders, 04. Oct 11, 00:34:55

Previous topic - Next topic

Anders

Reisefølget følte for en liten "mesimeri" og litt "lekams-vederkvegelse", så hun siktet seg inn på Popis. Men det var jo fortsatt tidlig ettermiddag... solen strålte fra skyfri himmel og jeg hadde plenty batteri igjen i kamera... så jeg la ut på mitt personlige "Tour de Adamas".
Så her følger noen større og mindre bolker av en transport-etappe... kun kategori 1-stigninger og kanskje med en og annen innlagt spurt... en time-to med kamera i Adamas på et søndags ettermiddag kan kanskje gi noen inntrykk og litt reiselyst?



Ungjenten på denne tavernaen hadde t-skjorte med påskriften "I love you, BUT...".  Så snudde hun seg og på ryggen stod det "...I love me more"  ;D  Det var en sånn snadderplass å sitte på kveldstid...


Antar dette var en "kommunal" lekeplass? Ble iallfall mye brukt om kveldene...




Og så kom denne "uhyrligheten" innom. Må si jeg alltid har syns disse skrogene er litt... stygge! Et forsøk på å lage noe som ser smekkert og fartsfyllt ut der foran, men som så ender opp som et flytende parkeringshus...


Men de er jo effektive, da...











Anders

Og jeg fortsatte oppover på den der "haugen" og fikk med meg litt kirke og litt park og litt minnesmerker og litt sånn... snublet over danske og amerikanske turister og hadde det ikke travelt... kunne sikkert gjort noe mer av det, men NOE må man da reise til Milos selv for å få sett!  ;D














Diddi

Tusen takk for en ny dose blåhvitt fra Milos!! Heldig for oss at du hadde mer batteri igjen!! Blir nok Milos om ikke så lenge ja  ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Og før jeg visste ordet av det var jeg over haugen... og ramlet ned mot den der Lagada-stranden igjen. Hvor det ligger noen litt "finere" hotell... sånne som jeg kaller "mye kjøtt men lite blod".






















Anders

Quote from: frudiddi on 10. Oct 11, 19:34:21
Tusen takk for en ny dose blåhvitt fra Milos!! Heldig for oss at du hadde mer batteri igjen!! Blir nok Milos om ikke så lenge ja  ;D


;D
Vel... Adamas var jo bare en havne"landsby"... som for så vidt kunne ligget hvor som helst... men syns liksom jeg må dele de inntrykkene jeg fikk derfra. Sånn at folk lettere kan vurdere selv. En helt okay og trivelig by å bo i, med det aller meste lett tilgjengelig, men noen sånn "enorm" opplevelse var den ikke. Men håper jeg kan gi noen "bilder" på hvordan det er der. Folk var iallfall veldig trivelige!

Anders

Og jeg har et lønnlig håp om å komme meg til Sarakiniko imorgen... så jeg fortsetter å pøse ut bilder fra mitt "Tour de Adamas". Kan kanskje bli i "mesta lagji" på en mandag, men så får dere heller kikke innom en annen gang  :D

Turen fortsatte iallfall tilbake langs havnepromenaden.


Anders





Og noen skal jo alltid gå på tvers av konvensjoner...


Kykladenes fineste "wartehalle" iflg mange...


Billetter og kart og turistinfo...




Kjekt å ha...





Ole

Bare pøs på! Og hvis pøsingen fører oss til Sarakiniko i morgen, så blir det jo dobbel lykke!

Apropos de "finere" hotellene du nevner, så kan synet bedra. Nikos som jeg leide av på Milos hadde ett av disse hotellene, Afrodite. Jeg fikk en omvisning på hotellet, og stolt viste han fram diverse rom og bad i ekte 70-tall-stil. Det var rett ikke direkte vakkert. Hjemmesiden til hotellet: http://www.aphroditemilos.com/



Anders

HAHA... ja, den der siden sa det meste! Nummeret før respatex og rutete plastikkduk  ;D

Anders

Og angående Sarakiniko... har kikket gjennom dine bilder igjen... merkelig hvordan man kan finne de samme steder å ta bilder fra  :D
Og ergrer meg grenseløst at videoen derfra ser ut til å være svært så mangelfull  :'(

Anders

Vandrer videre... til enden av min lille Adamas-tour. Så kanskje det kommer noe mer vettugt imorgen.















Tør være et kjent sted? Ble ikke like imponert over gyrosen... syns fortsatt Jackpot har den beste :-)


Og oppå broen stod der et skilt som skrytte veldig av hvordan det var gratis å parkere her og hvordan kommunen hadde lagt alt til rette... ikke så rart, det var jo et elveleie...

Anders

Puh! Det tar på med sånne rusleturer i solsteken. Jeg nådde den by-nære enden av Taverna Klima igjen, og hadde ikke så store problemer med å overbevise meg selv om viktigheten av den der væskebalansen. Det hadde jo blitt forferdelig mye gåing i løpet av dagen, hadde det ikke? Og utrolig nok var det bare noen timer siden vi forlot det der rommet på Santa Maria Village? Miller-time!

Eller Mythos, i dette tilfellet. Jeg tror til og med at de fleste amerikanere vil medgi at det de kaller øl knapt holder middels vaskevanns-standard sammenlignet med denne siden av dammen. De er flinke på mange områder, yanqui'ene"¦ men øl kan de bare ikke lage. Basta.

Det dugget på flasken og det dugget på glasset. Med noe som nesten lignet lykksalighet lot jeg sandpapirtungen fuktes av denne "proletariske drikke" og følte hvordan hele dagen og alle opplevelsene sank inn i systemet sammen med den. Steike kor godt eg hadde det!

Shorts og sandaler"¦ that's it. Godt over tredve grader fortsatt. Svetten rant, selv om jeg satt i litt svalende skygge. Og det skarpe lyset fra den glitrende sjøen gjorde solbrillene mer enn bare nødvendige"¦ de var nesten påkrevd! Midt utpå bukten lå et sånn passe stort og sådær imponerende cruise-skip, det lille fatet med friterte skjell fikk stå i fred for meg, Mythos'en smakte direkte oppmuntrende og jeg fikk anledning til å bare sitte der og se og nyte og være helt ubekymret.

Ikke en gang isjias'en plaget meg. Bare en liten murring i venstrefoten, som for å si at den var der. Jeg måtte nesten le av meg selv"¦ mitt treningsgrunnlag holder jo knapt til en Tour de kjøkkenbenken"¦ jeg ønsket jo at alle som snakket om varmens legende effekt hadde rett, men jeg våget liksom ikke helt å tro på det ennå. Så det der smerte-helvetet ville nok dukke opp igjen"¦ kanskje straffe meg for all traskingen den dagen"¦ et "ny-ord" dukket opp i tankerekken og jeg flirte og lurte på om det var en slags Adamasochisme jeg hadde bedrevet  :D

Egentlig en ganske fredelig søndagsettermiddag. Ganske mange ungdommer som hadde samlet seg ved bordene rundt meg"¦ der var mye cola og frappe og andre kaffevarianter, men ikke så mye som en Mythos-etikett"¦ de var muntre og ivrige og virket ganske sorgfrie. Mye vennskapelig mobbing på gang. Latteren runget titt og ofte. 17-18-20-åringer i sitt rette element, tenkte jeg"¦ og ble oppmuntret av den livsgleden de la for dagen.

Tvers over bukten var landskapet litt annerledes. Høyere fjell. "Arr" i naturen, etter åpne dagbrudd og annen minering. Mer vegetasjon. Mindre bebyggelse. Mye mindre bebyggelse. Det ga liksom Milos litt "slagside""¦
Noen digre, moderne vindmøller som heldigvis ikke gjorde så mye av seg. Jeg liker dem ikke, uansett hvor de befinner seg. Jeg aksepterer at de både kan være smarte og nødvendige, men jeg liker dem ikke, likevel"¦

Helt inni bukten, noe som tydeligvis var et utskipningssted. Et digert transportbånd over en heller liten båt. Og bak der skulle flyplassen ligge, selv om vi ikke hadde sett snurten av et fly hele dagen. Og like foran meg en mengde med små, nikkende fiskebåter"¦ jeg har sett det før og mange andre steder, og kan ikke la bli å undres over det misforholdet mellom oppankrede båter og de få "halve-kassene" inn ved land. Hvordan kom de seg til og fra? Riktignok så jeg bunnen, men det var jo ikke mulig å vasse"¦ som på Antiparos?

Turist-sesongen virket å være på hell. Tror jeg var den eneste ikke-grekeren som satt der den timen. Der var et bord med noen yankee-grekere og aussie-grekere, men ellers var der vist bare Milos-grekere. Ikke så vondt, det. De hadde jo gjort et veldig bra inntrykk, så langt?

Jeg fikk peanøtter ved andre servering. Han hadde skjønt det, skjell-fatet forsvant like diskrét som det hadde dukket opp. Luften stod litt stille en stund og allting virket ørlite varmere mens solen gled fortere og fortere mot fjelltoppen der borte. Cruise-skipet brukte et kvarter på å heise anker, og først da den digre kirkeklokken slo fem på halv seks begynte det litt uskjønne monsteret å sige på frem.

Tid for oppbrudd. Ungdommene flyttet seg bare litt lengre inn i skyggen. Jeg syntes å ane en hårfin liten endring i oppførselen"¦ ikke lengre gutter på ene siden og jenter på andre siden, men mer to og to"¦

Det er godt å være litt eldre og se sånne ting.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...