Logg inn med Facebook eller Google!

Inntrykk og opplevelser, Kykladene september 2011

Started by Anders, 04. Oct 11, 00:34:55

Previous topic - Next topic

Anders

Hyggelig at du henger med, Anita. Og hils tilbake... det går ad hilvede til, som vanlig, men det skjer iallfall for full musikk! ;D
Og hvis det var isjiasen han hadde i tankene så går det rimelig bra... et par Hellas-turer til så er jeg sikkert helt på topp  ;D ;D

Anders

Tror jeg skal prøve å rigge til et par minutters video fra den fergeturen...

Anders

Og her er den prøven... håper det kommer skikkelig frem. En litt frisk liten halvtime tok det, men det var jo spennende også :-)
En helt ny øy...
Og igjen... beklager at lyden har sviktet og at bildene kanskje er litt hakkete. Sånn var det iallfall å seile til Kimolos...


Anders

Og her noen glimt av det som møtte oss. Den lille "ferge-havnebyen" heter visst Psathi, der var veldig rolig og fredelig, men det er jo Chora der oppe som liksom er tingen når man skal se Kimolos for noen timer. Og det er veldig langt opp... en av de "langeste" oppoverbakkene jeg har gått i Hellas. Bratt var det også... :-)










Ole

Spennende! Jeg vurderte også en tur til Kimolos da jeg var på Milos. Det ble ikke noen tur dit, og ikke fant jeg noen ferjekai i Pollonia heller. Nå ser jeg at jeg faktisk sto på ferjekaien og knipset bilder!  8) he he


Anders

Hehe... sånn kan det gå  ;D
Skal innrømme at selv om den der piren virket som den "sannsynlige" fergekaien, så var jeg ikke mer sikker enn at jeg spurte meg for...

Men her følger iallfall noen flere bilder fra Kimolos. Vi var ikke der så lenge... bare noen timer faktisk! Selv om jeg vel gjerne kunne tenkt meg å bruke mer tid og se mer, så fikk reisefølget noen "dårlige vibber" og mistrivdes litt. Hva det helt gikk ut på vet jeg ikke...
Men mange bilder ble det iallfall. Såpass mange at jeg visst må "pøse på litt" her...












Anders

Her er vi sånn cirka halvveis oppi bakken og begynte å få litt utsikt. Pustevansker også. Samt medynk med en eldre dame med fulle bærenett som måtte ha seg noen pust i bakken oppover. Heldigvis var der visst en lokal ungdom som forbarmet seg over henne etter hvert... tror hun fikk "lift" siste biten :-)





Denne siste biten var "jysla" bratt! Jeg svimlet om Kimolos som min undergang...




Før vi kom opp i noe som iallfall jeg fant både trivelig og attraktivt.



Anders

Chora Kimolos var vel kanskje ørlite annerledes enn vi hadde tenkt, og den gamle Kastro var det vel nesten bare ruiner igjen av. Men det var varmt og ganske vindstille og litt spennende å tusle rundt. Ganske så "fotogent" vil nå jeg påstå. Og innimellom var der også eksempler på at man var på en "relativt" liten øy som var "relativt" upåvirket av turismen og "relativt" fornøyd med å følge sin egen klokke...


















Anders

Og nå har jeg fått et slags svar på reisefølgets lett negative reaksjon... hun hadde forestillinger og forventninger og så stemte de overhodet ikke. Okay det... slikt kan vel noen hver oppleve hvorsomhelst? Dessuten... det var alle de der "svarte stolpene og svarte ledningene"... de ødela visst mye :-)

Men siden jeg nå har sekken full med Kimolos-bilder så fortsetter jeg å pøse ut... blir sikkert mye av det samme etter hvert, men skitt au. Dette er iallfall hvordan det så ut, og siden det store flertall av forumister (og andre Hellas-turister) antagelig aldri kommer til å besøke Kimolos så har iallfall jeg gjort mitt for å dokumentere "ståa" i midten av september totusenogelleve...  :D













Og jeg er ikke fremmed for et nytt Kimolos-besøk... kunne godt tenkt meg å blitt ørlite mere kjent med øyen og folket.
Den ligger jo litt "avsides" til, men nå vet jeg hvor den er...






Tjorven

Tror jeg skjønner reisefølget ditt, mht til forventninger og sånt  ;)  Denne choraen var jo litt mindre "strigla" og litt mer falleferdig enn andre choraer man har sett, kanskje. Men absolutt med idylliske innslag og egen sjarm   :D  Artig å se en litt anderledes chora også, om du skjønner, så jeg ser gjerne mer, jeg. Men den bakken opp frista ikke like mye   ;)  Gikk det ikke noen buss opp dit? Tenker på de stakkarne som må gå dit støtt og stadig....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Quote from: Tjorven on 19. Oct 11, 22:09:21
Tror jeg skjønner reisefølget ditt, mht til forventninger og sånt  ;)  Denne choraen var jo litt mindre "strigla" og litt mer falleferdig enn andre choraer man har sett, kanskje. Men absolutt med idylliske innslag og egen sjarm   :D  Artig å se en litt anderledes chora også, om du skjønner, så jeg ser gjerne mer, jeg. Men den bakken opp frista ikke like mye   ;)  Gikk det ikke noen buss opp dit? Tenker på de stakkarne som må gå dit støtt og stadig....


Tror ikke det finnes noen buss på øya? Iallfall så ikke vi noe slikt... ikke tror jeg det finnes noen taxi heller. Men de kjøretøyene som finnes er visst ikke så vond å be etter skyss... enten det nå er traktor eller bil :-)
Choraen hadde jo sine "strigla" sider også, det var jo helst selve Kastro som ga det "falleferdige" inntrykket. Og det var jo litt spennende å smyge seg frem mellom fulle klessnorer og fargerike blomsterpotter og andre tegn på at det faktisk var et dagligliv bare meter fra den der ruinen...
Et og annet serveringssted. Et par kunst-butikker (mest brukskunst, kanskje?). Stor kirke og liten kirke og kanskje et "bedehus" brukt som barnehage...

Og noen flere bilder kommer her... har jo i bøtter og spann av bilder, ser jeg, så noen vil sikkert gå lei. Med tid og stunder havner de sikkert i et Kimolos-fotoalbum, men dette var jo en del av opplevelsen og inntrykkene så jeg syns de hører hjemme her også...












Kabi

Umulig å bli lei av dine bilder, Anders , du finner "foto- perler" overalt ! Gleder meg til flere :)  Kabi

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...