Logg inn med Facebook eller Google!

Inntrykk og opplevelser, Kykladene september 2011

Started by Anders, 04. Oct 11, 00:34:55

Previous topic - Next topic

Ole

Ja, det er Tripiti vi ser oppe i lia der.

Så vil jeg være litt negativ: Overnatting i Klima kunne jeg aldri tenkt meg! Stedet er fint, men det skjer ingen verdens ting der. Ikke er der noen veier man kan spasere langs, og jeg så ingen tavernaer jeg heller. Det er dødt der på dagtid, og om kvelden er det nok like dødt. Jeg har ikke vært der på kveldstid, men tipper det er bekmørkt der....ingen gatelys, bare noen få utelamper på husene. Mulig jeg tar feil på det siste, men anyway!

Anders

Ikke negativt det der  ;D
Mer et snev av realisme... men det er utrolig hva man kan få til med en liten ouzo og de rette folkene rundt seg  ;D ;D
Og noen av de folkene jeg så der kunne jeg gjerne tenkt meg å dele en ouzo med og bli litt bedre kjent med... høre hvorfor i all verden de så ut til å ha slått seg ned i Klima når de egentlig kom fra Brooklyn eller SouthWales eller Nieder-über-unter-Sachsen eller noe sånt? Folk er alltid spennende...

Anders

Og "neste dag" begynner nå... skal jeg i det hele tatt bli ferdig med denne turen vår så må jeg visst knipe litt inn på timene  ;D

Jeg våknet tidlig. Grytidlig. Men heldigvis fordi vi la oss tidlig og jeg var utsovet... man hadde jo hatt andre erfaringer de siste to månedene :-(
Stiv og støl var jeg uansett. Popis hadde mye bra ved seg, men typisk harde og greske senger. Så jeg følte meg litt som en skambanket "to-fire" der jeg puslet med morgenkaffe og tanker om det vi skulle gjøre.

Det er jo litt rart hvilke observasjoner man kan gjøre fra en veranda klokken halv syv om morgenen. For eksempel... der var da svært så mange rullekofferter på vei mot havna? Ble øya evakuert, eller? Og duene der på Milos var da definitivt mindre enn duer andre plasser... var de ikke? Ikke var de så pratsomme heller... de svevde bare rundt og snappet insekter (litt hevngjerrig håpet jeg de tok de to som hadde forsynt seg av leggene mine i løpet av natten!)
Og hva med hun der halv-unge jenten som tydeligvis var på vei til jobben igjen... hun hadde jo en helt fantastisk kroppsform! Selv en Messi kunne jo bli misunnelig hvis det ble snakk om lavt tyngdepunkt... hun hadde åtti prosent av kroppsvekten plassert mellom knærne og korsryggen, mens resten stakk opp som et villskudd på et kirsebærtre!

Jaja. Dæt's laif, mai frænd.

Vi hadde iallfall våre planer. Og en ferge å nå. Dessuten var vi fri nok til å tenke at der var en buss vi skulle ta... det ble jo en historie for seg.
Vi fikk iallfall sett denne fergen...



Og vi fikk sett den morgenstille Adamas...



... før vi endte opp med å ta en taxi den der bussturen. For bussen kom jo aldri. Den svingte bare inn bak oss i Pollonia mens jeg drev og talte opp euroene til taxi-sjåføren... surt å betale 15 euro for ti sekunders manglende tålmodighet :-(
Dæt's laif æs vell, ai gæss?

Men Pollonia var jo okay. Så her kommer noen bilder derfra... vi fikk jo spist litt frokost og brukt en liten time der og gjorde ellers ikke så mye annet enn å vente og se på livet.











Og flere bilder følger etter hvert... det skulle bli en ganske så innholdsrik dag, det også. Steike så mye man kan få med seg på en dag i Hellas!



Anders

Ifølge en eldre utgave av øyhopperbibelen kan Pollonia noen ganger oppfattes som en gresk landsby hvor alle har reist VEKK på ferie... jeg vet ikke hva man skal legge i det, men for vår del var den livlig nok den tirsdagsmorgenen vi ankom. Eller... der var iallfall NOEN mennesker, og noen åpne frokostplasser, og selv om det tydeligvis var på tampen av sesongen og opprydding foregikk så var det ikke en helt ille plass. Etter skiltjungelen i "hovedgaten" å dømme så kan det sikkert ta litt av utpå kveldene...

Pollonia heter vel egentlig Apollonia, men den innledende bokstaven har visst forsvunnet opp gjennom tidene. Den ligger helt i det nordøstre hjørne av Milos og har rykte på seg som et okay sted for sportsdykkere og sommergjester uten altfor store krav til shopping. Dessuten er den fergehavn for forbindelsen over til Kimolos, og trekker derfor til seg en og annen skrudd nordmann...

I tillegg - selvfølgelig - er den jo utsatt for vær og vind...













Jeg har inntrykk av at det ikke er så veldig mange forumister som kjenner til denne lille landsbyen, så kanskje er det interresse for å henge litt med gjennom noen bilder og sånn? Været var iallfall ganske bra, selv om vi fikk mer og mer selskap av vinden etterhvert.

Anders

Joda... til fergeleie å være så var Pollonia ganske okay. Ett og annet å ta bilde av var der også.












Tjorven

Jeg har som sagt ikke vært på Milos, men Pollonia "kjenner" jeg liksom litt til likevel  ;)  Saumfarte nettet for bosteder der for noen år tilbake, siden denne byen appellerte mer til meg enn f.eks Adamas. (Men så er det denne vinden da   ??? )  Inntrykket av Pollonia har ikke blitt verre, for å si det sånn, etter bildene dine derfra   :D Bare pøs på, Anders, men nå er det vel Kimolos som står for tur? Det blir spennende.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Kimolos står for tur ja... det var jo derfor vi var i Pollonia  ;D
Så da får jeg vel "pøse ut" et par bolker til med bilder, før den "ukjente øyen" overtar scenen...

Litt mer fra Pollonia

Ytterst på bryggekanten.


Baksiden av Pollonia.


Kimolos til venstre, den til høyre tror jeg heter Poliegos. Ubebodd, og brukt til beiteland. Sundet mellom øyene er jo ikke synlig fra denne vinkelen men fergen gikk altså bort dit og enda litt lengre...


Det skvatt bra rundt denne karen da han fortsatte for full spiker ut i sundet. Men han måtte gi seg etter en stund, og lusket seg frem siste biten.


De har visst sluttet å lage pc'er... visste ikke at de lagde biler i stedet? Er vel "kompatibel" med det meste, denne da :-)

Tjorven

Hehe, og på bakruta står det kanskje "vask vinduet ditt"??
Flotte bilder igjen, Anders   8)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Så kom omsider fergen... og da var det noen rundt oss som uttrykte en viss bekymring. For det skvatt bra rundt henne også, der hun kavet litt i motvinden.



Panagia Faneromeni. Samme sorten som går til Antiparos (og sikkert mange andre småøyer!). Legg merke til bobilen på dekk... det var tre slike ombord - franske sågar - og de skapte litt brudulje og tilløp til kaos da de skulle forbi de ventende bilene på piren og opp den trange gaten.



Pollonia fra soldekket.





kari

Riktig så fornøyelig i høstmørket dette.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

 ;D
Er jo liksom meningen og håpet, det da  ;D

Anita

Kose meg ein heile fillehaug med å følga tråden Anders  ;D ;D

Ska hilsa fra Tom, han lurte på kos deg gjekk med deg...

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...