Logg inn med Facebook eller Google!

Inntrykk og opplevelser, Kykladene september 2011

Started by Anders, 04. Oct 11, 00:34:55

Previous topic - Next topic

Anders

Kan ikke (vil ikke?) love noe som helst... men kan trøste deg med at jeg hittil har vist litt av våre opplevelser de første seksogtredve timene på Milos... vi var på Naxos en uke etterpå og kan vel holde på noen mndr med bilder og ord og defekte videoer derfra også, så ta det bare helt med ro... tror det vil komme noen gode argumenter for å fortsette å reise til Naxos :-)

Dessuten har jeg fått et bestemt inntrykk av at "kånnå" di er fullt ut i stand til å ta sine egne avgjørelser  ;D ;D ;D
Forresten... skulle vi treffes igjen på Naxos så ville det vært meg en utsøkt glede, ikke misforstå!

Anders

Kjekt at du henger med frudiddi. Vi bedriver jo hver vår tråd her for tiden, men det er alltid kjekt å se hvordan andre har hatt det og hva de har opplevd. Og dere tenker dere avgårde tidlig da... ? Våren er jo en fin tid uansett.

Tror jeg skal roe meg litt med det visuelle og heller bedrive litt "eventyrfortelling" imorgen...

Anders

Og alle som noen gang har vært på Naxos kjenner vel til Taverna Sirocco?
Der er altså en taverna med samme navn på stranden i Paleochori, Milos.
Noen grunn til å gi den navn etter en vind kunne vi ikke se eller føle... der var faktisk dønn stille og luften småkokte liksom...
35 grader i skyggen innbyr ikke til de helt store utskeielsene!

Men vi fikk oss nå en liten lunsj og litt prat og fikk sett litt av "livet" (det var veldig stille og rolig den dagen vi var der!)
Mannen som serverte lignet uhyggelig på Little Steven, tzatzikien han kom med var den største og den sterkeste vi har opplevd, min teori om at Mythos smaker best i varmen ble bekreftet, og vi lo litt av tanken på å kjøre opp igjen den bratte bakken på vår muskelsvake gressklipper. Jeg ymtet om at reisefølget antagelig måtte gå bak og skubbe, noe som gjorde henne klar til å gripe rattet fatt etter tjue års opphold...

Det var nesten underlig vindstille der i forhold til andre siden av haugen. Som om allting stoppet der oppe. En enslig seilbåt duppet langt der ute, og det var jo litt fascinerende at det ikke var noe annet enn hav mellom oss og Kreta...

Stranden var virkelig fin, med litt sånn småkornet sand som ikke klistrer eller trenger seg inn overalt. Ørlite "touristy" kanskje, med de der parasollene og solsengene og nærheten til ulike serveringssteder, men det var ikke påtrengengende eller plagsomt. Faktisk var det veldig lite ved Paleochori som var plagsomt...



Klokken var fin, men den gikk ikke... kanskje et bilde på situasjonen?














Diddi

Quote from: Anders on 14. Oct 11, 22:50:09
Kjekt at du henger med frudiddi. Vi bedriver jo hver vår tråd her for tiden, men det er alltid kjekt å se hvordan andre har hatt det og hva de har opplevd. Og dere tenker dere avgårde tidlig da... ? Våren er jo en fin tid uansett.

Tror jeg skal roe meg litt med det visuelle og heller bedrive litt "eventyrfortelling" imorgen...


Ja,har jo en liten bildetråd jeg også,men å måle meg med deg verbalt,kan jeg ikke ! Men, synes allikevel det er artig å vise fram all skjønnheten vi opplever i Hellas !!

Det var en nydelig taverna du viser bilder av her,så rent og pent !...men fikk inntrykk av at du ikke var helt fornøyd eller?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Joda... jeg var særdeles fornøyd! Dagen var egentlig ganske praktfull etterhvert... vi hadde hatt en god morgen og en god formiddag og sett Sarakiniko og nå Paleochora og vi følte oss kanskje litt sånn ovenpå enhver situasjon. Vi fikk god service og god mat, ting fungerte veldig bra, isjiasen hadde jeg nesten glemt, varmen var til å leve med (så lenge jeg satt i skyggen!), og vi hadde jo såvidt begynt på Hellasferien!
Og allting var virkelig rent og pent og attraktivt der!

Joda... VELDIG fornøyd! Hele turen ble faktisk noe av det beste vi har fått med oss fra Hellas...

Og er helt enig med deg... det er en glede i det å vise fram det man har opplevd som vakkert og attraktivt. Her hjemme pleier jeg ikke snakke så mye om det før noen spør eller viser virkelig interresse, men på forumet føler jeg at interressen er til stede hele tiden. At der er mange "sånn som meg". Og da blir det ekstra "okay" å fortelle og vise og dele...

Angående det med det "verbale" så har jeg egentlig ikke helt skjønt den biten... vi har vel alle ulike måter å uttrykke oss på? Noen viser jo bilder som ikke kan beskrives med ord, og noen ser ting som andre overser... jeg skriver stort sett de ordene jeg føler for å skrive akkurat der og da, uten så veldig mange tanker om hvordan det henger sammen eller vil se ut etterpå. Håper bare at folk vil fortsette å dele sine opplevelser, og håper der er noen som har lyst til å være med på å dele mine  :D

Anders

Vi slapp skubbe, noen av oss. Stigningen opp fra stranden var jo både lang og seig, og vi holdt vel sånn ca tretten kilometer i timen oppover (ble til og med forbikjørt av en utålmodig betongbil!), men det var okay det også. Vi fikk jo sett mye... og dessuten følte jeg litt mindre dårlig samvittighet over å sitte der med TO Mythos innabords... vi hadde oss en tur helt til endes av stranden så jeg fikk gått det litt av meg, men likevel. Man har jo sine norske tanker om saker og ting, og jeg jobbet knallhardt med å konsentrere meg om det jeg holdt på med...

Og så var det okay å komme over haugen og ned mellom gårder og esler og menn som laget murer og fly som brukte så lang tid på innflygingen at vi lurte på å ta opp konkurransen... vi putret oss til sjøen og tilbake mot byen og ville se mer. Dagen var jo ikke halvferdig, en gang!
Så unge "Alvhjem" med ekstatisk exååsryype freste gjennom Adamas som var den et veikryss i Sahara. Hu hei hvor det går! Gjennom dalen bak byen og opp noen svinger og så brått venstre... der hvor det stod et skilt som sa Klima.

Og det er her jeg må beklage... bare noen ytterst få bilder. Stedet hadde fortjent så mye mer. Men andre har jo lagt ut bilder før... søk, så skal du finne  ;D









Og hvis morgendagen og dataverden er snill med meg så kommer det sikkert en ørliten video også...

Anders

Video fra Klima. Litt lang kanskje... 2:40 ca. Ble iallfall en diger fil! Men kunne ikke dy meg når jeg først fikk lyd og bilde til å fungere sånn "någenlunde"...


Athina

Herlige bilder og video fra et sted som fascinerer meg skikkelig! :) (Og filmen var ikke for lang, har sett den flere ganger allerede ;D).
Så du noen taverna på dette lille stedet?
Og hvilken by er det vi ser på toppen bak Klima?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Anders

Kjekt at du liker det  ;D
Noen taverna så jeg ikke, men vi så vel heller ikke etter det....
"Byen" der oppe tror jeg heter Tripiti, men jeg er ikke sikker. Uansett var det liksom bare gangavstand til det meste... bortsett fra oppoverbakken fra Klima! Ikke sikkert jeg hadde vært her idag hvis jeg skulle gått den bakken...  ;D

Anders

Men det vi så, var noen DIGRE skilt om at det var en blindvei... to-tre stykker godt plassert og lett synlige... litt av den videoen jeg ikke kan vise viser den TOSKEN av en turist som absolutt skulle helt ned til sjøen før han snudde. Der var jo ingen plass å snu!
De som holdt til i husene rundt om trakk bare på skuldrene og tenkte vel at den der leiebilen ville bli et fint sted for bakfesten og kanskje et slags samlingssted for småfisk etterhvert, selv tenkte jeg at mannen bak rattet antagelig ikke burde hatt retten til å sitte der...
Klima var iallfall et veldig behagelig og spesielt sted å tilbringe en halvtime. Hadde jeg hatt uker tilgjengelig kunne jeg vel kanskje til og med tenkt meg å bo der noen dager... det virket sosialt og litt spesielt og som et sted man kunne stikke seg unna verden...

Tjorven

Jeg storkoser meg på Milos sammen med dere!!!  Kunne også tenkt meg å bo noen dager i Klima, og har sett et nettsted der de leier ut et helt lite hus der   :-* Det frister, (når jeg en gang kommer meg til Milos) Venter spent på neste kapittel  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Hvordan det nå enn var - på en helt vanlig mandag midt ute i det der store og rare havet - så ble det en ganske så uvanlig og innholdsrik mandag for oss. Jeg skal aldri mer si et vondt ord om gressklippere... de klarer det utroligste, bare de får tiden på seg!

Nicki satt fortsatt på Taverna Klima da vi kom tilbake. Etter det brede smilet å dømme var han i ferd med (hadde kanskje lykkes allerede?) å sjarmere seg til litt dameselskap utover kvelden... "drengen" hans åpnet lokket og kikket i tanken og prøvde å se morsk ut da han sa "Not full!", men morskheten holdt bare i tre sekunder før vi ble enige om at vi hadde jo kjørt så lite at det ikke var noe å snakke om... dessuten var det jo langt til nærmeste bensinstasjon  ;D

Jeg var støl og reisefølget var støl og en ørliten en på verandaen over en taus samtale før en ettermiddagshvil virket som den helt perfekte løsning.
Vi hadde jo sett så mye... opplevd så mye... virkelig grepet fatt i det Milos dreier seg om for oss turister. Det var rett og slett ikke nødvendig å si noe som helst... vi purket med god samvittighet en times tid og syns vel egentlig at resten av verden hadde mange gode grunner til å misunne oss...

Etter å ha ivaretatt den personlige hygiene på best mulig vis og "fræsjet" oss litt var vi klar for byen igjen. En varm, stille kveld... restene av den varme dagen hang igjen som en glød over fjellene på andre siden av bukten og det var merkbart mindre folk enn kvelden før. Mandager er jo mandager, ikke sant?

Så vi ruslet og tuslet og kikket og myste og alt var bare...okay?
Ikke var der noen innpåslitne kelnere, og butikkene lå jo liksom litt bak og var i tillegg av den typen man enten måtte ha eller så ville ha, så de skrek ikke så mye de heller. Vi fikk faktisk fred... fred langt inn i ryggmargen...

Innom en internet-cafe var jeg også. Bare for å si hei til forumet og spre litt misunnelse  ;D
Og vi hadde jo "niblet" oss gjennom dagen, så vi var ikke spesielt middags-sultne. Men noe måtte vi jo ha... så vi slengte oss nedpå et sted og fikk ymse. Okay crepes men kjikkennøggetene var mest farse.

Og jeg fikk kjøpt tobakk (4 € for en femogtjuegrams...), og vi sanset at temperaturen av en eller annen grunn plutselig raste nedover, og så fant vi et oppslag med rutetidene som var så viktige for neste dag. Da var vi egentlig fornøyd. For vi hadde jo planer for den dagen også... vi var jo ikke der for å drive dank, var vi vel?
Og så lo vi litt fordi den der "resepsjonen" på Popis fortsatt var like folketom...


Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...