Logg inn med Facebook eller Google!

Gjensyn med Afytos - med mollstemt bakteppe

Started by kaka, 03. Aug 11, 20:32:57

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Quote from: kaka on 29. Sep 11, 22:34:12
Når jeg blar meg gjennom disse vakre trådene fra øyene, med klynger av hvite hus som klamrer seg fast oppe i skråningene, slår det meg hvor stor forskjellen er til Afytos, og andre steder på fastlandet jeg har vært mye. Turen til Naxoxs lærte meg å bli glad i disse hvite landsbyene.


Du har så rett i det, kaka - men akkurat disse forskjellene er kanskje noe av det som gjør Hellas så spennede. 
Alle disse bildene dine fra Afytos vitner om at steder som dette kan være like vakre som de hvitkalkede små kykladiske byene.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Quote from: Sjøløve on 29. Sep 11, 22:57:06
Quote from: kaka on 29. Sep 11, 22:34:12
Når jeg blar meg gjennom disse vakre trådene fra øyene, med klynger av hvite hus som klamrer seg fast oppe i skråningene, slår det meg hvor stor forskjellen er til Afytos, og andre steder på fastlandet jeg har vært mye. Turen til Naxoxs lærte meg å bli glad i disse hvite landsbyene.


Du har så rett i det, kaka - men akkurat disse forskjellene er kanskje noe av det som gjør Hellas så spennede. 
Alle disse bildene dine fra Afytos vitner om at steder som dette kan være like vakre som de hvitkalkede små kykladiske byene.


Enig! Og sier som Ole Brumm; Ja takk, begge deler  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Ja, jeg (vi) er privilgert som kan få med oss begge deler  :)

Jeg liker godt å rusle litt rundt omkring om kvelden, før jeg finner et sted for å spise.
I Afytos er det ganske mange gater på kryss og tvers. Rundt butikkene og spisesteden kan det være folksomt, men i bakgatene er det ganske så stille.

Et lit stillere strøk, med apotekt i toppen av bakken


Utenfor apoteket står bommen for "gågaten" Apotekeren er en trivelig fyr, som veldig gjerne slår av en prat, men i år så jeg han ikke

Huset rett overfor apoteket


Går vi forbi apoteket, kommer vi raskt inn i et stillere område.

KariK

Athina


Jeg har visst klart å glemme veldig mye på 10 år :o, for jeg kjenner meg ikke helt igjen, men veldig koselige bilder fra Afytos, kaka! :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

Det kan jo hende at jeg er litt "ensformig" i mitt utvalg, også, Athina  :)
Baren på høyden regner jeg med du kjenner igjen, men det var jo nye plasser også.

Rett nedenfor Christopher/overfor bakeriet, hadde de utvidet huset til taverna, med spiseplass oppe.
Fint å sitte der og se litt utover også.

Bakeriet skulle vel være kjent? selv om det er veldig oppusset siden første gang jeg var nedover.


Dette var ihvertfall en ny erfaring for meg.


KariK

kaka

01. Oct 11, 21:43:12 #53 Last Edit: 01. Oct 11, 21:53:08 by kaka
Noen alternativer for å sitte ned


Bare for å hvile bena og betrakte livet

Eller for litt å drikke mens praten går, og folk går forbi


Vil du ha middag, er det også nok alternativer, feks på Stroumbolis-



Det ble noen besøk hos Christos, som var kelner på Perasma noen år, før han begynte med sitt eget



(sliter litt med å få lagt innilde her, ser jeg. Nytt forsøkt)
KariK

kaka

Noen må skaffe maten sin på andre måter.  :)
KariK

Athina

Så mange koselige spisesteder du viser bilder av her, kaka! Og jeg husker ingen av dem :-[ ;D...
Men baren i det gamle steinhuset på toppen, kommer jeg aldri til å glemme, den plassen var helt unik :)
Har sikkert spurt før, men når var siste gang du var i Afytos før denne turen i juli iår?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Frost

Kan du anbefale Afytos? Eller er den ødelagt pga overfylte strender med dunkemusikk? Jeg ser jo at selve byen er veldig sjarmerende. Mange flotte bilder her. :)

Tjorven

Flotte bilder, kaka! Jeg er også veldig sjarmert av de flotte steinsatte husenen i Afytos (og andre steder på fastlandet) Og så ser det veldig frodig ut der   :) 
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Til Athina: Jeg mener det var 8 år siden jeg var nedover sist (i 2003?), men må innrømme at jeg etterhvert sliter med å holde helt oversikt over alle turene mine  :)

Til Frost: Personlig ville jeg ikke anbefale Afytos for småbarnsfamilier, men noen har fine erfaringr med det også (dere har kanskje ikke akkurat småbarn lengre?)
Min skepsis er mest fordi det er såpass langt og bratt til strendene, men den "borterste stranden" er ganske fin, uten alt for bråkete omgiveler.
Ellers vil noen kanskje anbeafle den stillere fiskerlandsbyen på den ande siden av Kassandra: Nea Skioni. Har bare vært innom der selv, og det var ganske stille, men nærmere strand. (jeg vurderte å ta siste turen i år nettopp til Nea Skioni, - men det får bli en annen gang)

Tjorven; noe av det som fascinerte meg da jeg kom til området første gang var nettopp frodigheten og steinhusene, som du er inne på.  :)
KariK

kaka

Bare noen små kveldsglimt fra Afytos:
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...