Logg inn med Facebook eller Google!

Hva finnes bak den vakre greske dør?

Started by Bjørg, 07. Jul 11, 22:00:15

Previous topic - Next topic

Bjørg

For en tid tilbake - i tråden greske dører- etterlyste jeg dette?
Jeg finner ikke tråden igjen, så hvis den er fulgt opp et annet sted, så se bort fra dette.
Hvis ikke er jeg interessert i om noen kan formidle interiøret i de greske hjem, selvfølgelig med tillatelse fra de som bor der. For vi fotograferer dører og vinduer og vakre hus. Men hva rører seg innenfor fasadene. Vil de som er så heldige å slippe innen for, dele noe med oss?
Nå står sommerfereien for døren og jeg vente med spenning!

Bjørg

Jeg er nå litt overrasket over at ingen av forumets medlemmer har en eneste beretning fra et gresk hjem etter å ha været i Hellas sommeren 2011. Hvor har dere vært? Har noen et inntrykk på lur?

marjana

For min del synes jeg det blir altfor privat å legge ut bilder på internett av mine greske venner og hjemmene deres.
Jeg holder meg til bilder av vinduer og dører fra utsiden, eventuelt inne fra tavernaer eller andre offentlige rom.
Hvis det skal legges ut blider fra private hjem, så bør det være en gylden regel at de som bor der gir godkjennelse til dette først.
Glika i zoi

Kalimera

Samstemmer med Marjana her!

Selvsagt er det mange fine opplevelser for mange inkludert meg selv som frekventerer greske hjem flere titalls ganger i året.
Mange grekere ønsker faktisk ikke "så mye innsyn", etter det jeg erfarer; politisk, av egne/families hensyn, /andres hensyn?

Blir sånn "fesjå", etter min vurdering!




Bjørg

Det er en selvfølge. Vi vet jo fra hjemmelige Tv at mange synes det er OK å presentere hjemmene sine offentlig. Så hvorfor ikke i Hellas? Gode stemninger på tavernaen, på terrassen, i gata, ... eller hjemme. Dette behver ikke være privat. Men mere hvordan kulturen er. Typisk eller atypisk..??

Kalimera

Forstår deg Marjana, men.............

Norge, med vår "åpenhjertighet", er noe helt annet; sammenlignet med et styresett som er vesentlig mer preget (sammen med en ivrig presseomtale) som informerer  oss om "alt"M; og ikke slik grekerne generelt nesten ALDRI har blir informert. Vi har vel et samfunn jer i de nordlige trakter som har en noe diametralt motsatt erfaring fra vårt.






marjana

Hva mener du Bjørg, om "hvordan kulturen er. Typisk eller atypisk"?

Glika i zoi

Bjørg

Marjana, du spør mer enn jeg kan svare. Men hvis jeg sammenligner med å vise norske hjem så er kanskje noen mer typisk norske enn andre?? Det samme vil vi kanskje finne i Hellas. Kanskje mer riktig ordbruk ville være tradisjonell og utradisjonell. Ikke heng deg opp i det. Ang. fotografering så tar vi bilder av dagliglivet utendørs, uten å gå altfor nær inn på personer. Andre ganger er personene i fokus, uten at noen kommentere det som ufint. Det går an å vise et hjem uten å bli personlig. Man kan like fullt fremstille møbler, bilder interiør, på samme måte som man viser utsiden av hjemmene. Alt dett tror jeg den enkelte fotograf har et godt øye for. Vi har utrolig mange gode fotografer i forumet. Så det er de jeg utfordret i mitt innlegg. ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...