Logg inn med Facebook eller Google!

Er det turistenes oppgave å \'oppdra\' det greske folket?

Started by polyanna, 01. Jul 11, 08:30:11

Previous topic - Next topic

Tjorven

Kan ikke huske å ha fått kvitteringer fra noen tavernaer, mens barer og kafeer operere med kassalapper. Depositum fra ett overnattingsted ble overført til deres greske bank, ellers betalte jeg cash etter oppholdet. Kanskje er det \"feil\", men jeg får meg ikke til å be om kvittering....
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Veldig greit svar, Inge. Det er jo sånt \'vi\' prøver å finne ut av. Uten å være naboens vokter; Anders innspill....Jeg sier som Turid, jeg vil gjerne ha ferie! Uten å måtte belære eller oppdra grekerne. Samtidig også prøve å spille på lag med fremtiden.

Desverre har jeg ikke dette sentimentale forholdet til Hellas som mange andre, tårene spretter ikke ved tanken på blå stoler eller calamaris. Men jeg trives veldig godt der nede!

Anders

Quote from: \"polyanna\"Desverre har jeg ikke dette sentimentale forholdet til Hellas som mange andre ...

Har du noe ønske om å ha det, siden du innleder med Desverre?

Mitt lille øyrike her i vest har i de senere årene blitt overrent av tyske turister... de uttrykker (ganske så bramfritt) at de er sjokkert over hvor dårlige vi er på kildesortering av avfall. Det funker... har sett en bedring det siste året.
Kanskje den innfallsvinkelen ville funke i Hellas også... forundring og \"sjokk\" over at en kvittering ikke er en normal del av en handel...

polyanna

Quote from: \"Anders\"
Quote from: \"polyanna\"Desverre har jeg ikke dette sentimentale forholdet til Hellas som mange andre ...

Har du noe ønske om å ha det, siden du innleder med Desverre?

Mitt lille øyrike her i vest har i de senere årene blitt overrent av tyske turister... de uttrykker (ganske så bramfritt) at de er sjokkert over hvor dårlige vi er på kildesortering av avfall.
QuoteDet funker... har sett en bedring det siste året.
Kanskje den innfallsvinkelen ville funke i Hellas også... forundring og \"sjokk\" over at en kvittering ikke er en normal del av en handel...

Intet sjokk eller forundring over problemer med kvitteringer - og wov ! jeg er ikke tysk! bare en nokså vanlig norsk turist som er glad i Hellas....men kanskje en ikke er velkommen her dersom en har refleksjoner og tanker utenom allfarvei---? Har Ole synspunkter her?

Egentlig veldig overrasket over et sånt innspill!

Anders

Hm... begynner å tro at du misforstod med vilje...

polyanna

Quote from: \"Anders\"Hm... begynner å tro at du misforstod med vilje...
QuotePussig. Eller overreagering? Jeg er ingen kranglefant, heller det motsatte. En som søker og undrer. Men såklart, det er opp til hvem som helst å tolke i forhold til seg selv og eget ståsted. You choose. Sånn bare er det. Selv om jeg reiser nesten hvor som helst, trives veldig godt med Hellas og mange andre land. Og andre verdensdeler.

marjana

Jeg går tilbake til temaet i tråden, som jeg oppfatter som hvordan vi skal forholde oss til dette med svart økonomi kontra det å få kvitteringer for våre utlegg i Hellas.
De begynte jo med å innføre krav om at alle grekere skulle vise kvitteringer for alt de handlet for ett-to år siden, men nå er det blitt enda strengere med bokettersyn og skatteinnkreving for den enkelte, og særlig for de som driver business i Hellas.

Jeg har faktisk latt det være opp til romutleieren å bestemme håndteringen av det jeg skal betale når jeg drar. Jeg spør gjerne om hva de foretrekker: Kort eller kontant? Stort sett har det vært det samme for dem, for de tar også kort, og har alltid gitt meg kvittering uansett.

Jeg hadde en lang prat  fjor vår om akkurat dette med Yiannis som driver Galissas Studios, som noen forummedlemmer vet om. Han driver for seg selv, og var helt klar på å kunne vise til kvitteringer og et ryddig regnskap i tilfelle bokettersyn.

Han skisserte også opp levekostnadene for grekerne, og hva de unge barna hans tjener, hvis de er så heldige å få jobb, og i det hele tatt, så stramt det er økonomisk for vanlige grekere.
Det blir vel enda strammere nå, som de skal betale for \"2.redningspakken\".

Det blir sikkert fortsatt triksing med regnskaper og kvitteringer, bare for for at de enkelte skal klare å få det til å gå rundt, men jeg synes det er frekt å begynne å moralisere ovenfor grekerne i hvertfall, særlig av oss nordmenn som kommer fra et av verdens rikeste land!
Glika i zoi

bengalow

Norge har näppeligen blivit så rikt, om svartarbetet hade varit utbrett till den grad, som det är i Grekland.
Varför skulle man inte få moralisera, Marjana? Vi \"moraliserar\" ju över allt det, som inte stämmer överens med vår rättsuppfattning, grannarnas barn, trafikdårar ohyfsade människor m.m., så varför inte om Greklands, eller för den delen Spanien, Italien och andra länders misskötta ekonomier. Vi får ju indirekt vara med och betala notan. Om moralen hade varit högre i dessa länder, så hade statsfinanserna också sett helt annorlunda ut. Tro you mi!
Det är svårt att vända stora skepp, speciellt när dom har satt sig på grund. Först måste man backa ut på djupare vatten, eller få hjälp att dra sig flott. Det får grekerna göra nu. Krisen är mycket mer dramatisk än man kan tänka sig. När man talar om 100 000 000 000 € (100 miljarder)så är talen så stora att man inte förstår det. Den grekiska kassakistan är tom. Man kan inte betala, om man inte har pengar. Inga löner, inga pensioner, inget underhåll av egendomar och anläggningar. Hur gör man då? Jag vet inte! Argentina klarade det...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Filakia

Jeg husker da at jeg har fått kvittering på bar på Chios mange ganger (i alle fall fra 2006) tapet fast på bordet, ved servering av hvert glass. (Kom forresten på at jeg ikke kan huske om dette har skjedd de siste årene, kanskje mest fordi jeg ikke går på bar når jeg reiser alene med barn). Men på turen i 2006 var det i alle fall påfallende hvor ivrige de var med disse kvitteringene. Det var snakk om at dette skyldtes stor risiko for uanmeldte \"tax controls\" - som en følge av at de hadde gått inn i EU, om jeg husker riktig.

Bjørg

Kvittering i Hellas som hjemme! Men det har aldri falt meg inn at den håndskrevne kvitteringen på duken har vært dårligere enn den vi får fra maskinen. Men så har jeg heller ikke prøvd å betale med kort og kode...

Filakia

Håndskrevne kvitteringer kan det mye enklere trikses med... ;)

Men nei, jeg tar ikke jobben med å oppdra. Jeg kan gjerne etterspørre kvittering ifbm. noen typer kjøp, men å gjøre det til noen stor sak? Overhodet ikke aktuelt for meg.

Frynse

Men tips gir vi villig vekk.
Fins det noe svartere betaling enn det ?

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...