Logg inn med Facebook eller Google!

En liten juni-uke til Samos.

Started by kaka, 24. Jun 11, 23:46:56

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: \"kaka\"Ja, det ble en trivelig uke, frudiddi. Tok litt tid før jeg vente meg til et sted med såpass mange plasser for turistene. Men, som nevnt tidligere, erfarte jeg at atmosfæren i Pythagorion likevel var meget behagelig.  :smile:
Og trappene, - ja det kan være litt tungt å gå opp i varmen, med du verden, hvilken sjarm det er med slikke trappegater.

Og det jeg så av øya ellers, var veldig flott!

Samos er ei flott ø y, det er helt sikkert, jeg vil gjerne se mer av den en gang, men da tenker jeg meg feks april  :smile:
Pythagorion har jo en flott beliggenhet, \"herlige\" trapper og mye sjarm :smile:
- men strand/havnepromenaden \"drukner\" dessverre i turisme i sesongen!
Sist vi bodde i Pyth en uke, det var i beg av juni i 1996,  kjempet den ene tavernaen om å overdøve musikken fra den andre :o
- og enda vi bodde idyllisk et stykke oppe i \"Oleandergata\", sov vi dårlig enkelte netter pga musikk og bråk fra båter som lå ankret opp i havna!

[/b]
Men, d u , kaka, får tak i det, det er  herlig å se de f i n e bildene fra dine turer - uansett hvor du er  :grin:

Kari

IngeS

Quote from: \"filhellener\"Samos er ei flott ø y, det er helt sikkert, jeg vil gjerne se mer av den en gang, men da tenker jeg meg feks april  :smile:
Pythagorion har jo en flott beliggenhet, \"herlige\" trapper og mye sjarm :smile:
- men strand/havnepromenaden \"drukner\" dessverre i turisme i sesongen!
Sist vi bodde i Pyth en uke, det var i beg av juni i 1996,  kjempet den ene tavernaen om å overdøve musikken fra den andre :o
- og enda vi bodde idyllisk et stykke oppe i \"Oleandergata\", sov vi dårlig enkelte netter pga musikk og bråk fra båter som lå ankret opp i havna!

Tidene forandrer seg. I dag hører du ingen musikk på havnepromenaden om du ikke går inn på barene. Tavernaene kjører ikke med musikk. Den nye kafenion til musikeren Loulourgas har levende musikk hver kveld ....unplugged.

Dessuten oversvømmes ikke havnepromenaden av turister lengre. Mellom åtte og ti på kveldene er det endel mennesker der men ikke like mye som da jeg var her første gang i 2001. Resten av dagen er det de som går til og fra badestrender eller er ute for å gjøre seg kjent.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Flotte kveldsstemninger, kaka  :D  Det siste var nesten litt \"spooky\"...
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Det du beskriver, filhellener, var vel noe av det jeg forventet da jeg så hvor tett det var med barer og spisesteder. Derfor ble jeg positivt overrasket over hvor rolig byen likevel opplevdes. På min første tur, \"så jeg bare et sted som mange andre steder\" : serveringssteder på rekke og rad langs kaia. På hvert eneste sted hilste ansatte og ønsket meg velkommen inn. Jeg fikk litt hetta, og tenkte \"her orker jeg ikke gå noe særlig\".  :???:
Etterhvert erfarte jeg at det var greit å bare smile/hilse tilbake. Det var noe av den vennligheten jeg har nevnt. Folk virket ikke sure selv om jeg ikke satte meg ned, prøvde ikke å overtale meg (med et par greie unntak), men det kunne veksles noen hyggelige ord i forbifarten  :lol:

Det var faktis helt greit med kvelsturene, før jeg fant et sted å slå meg ned, - og kanskje litt etterpå. Og bilder blir det jo gjerne når jeg går slik rundt. Takk for godord, damer  :smile:

Når det gjelder støy fra utestedene, bodde jeg jo høyt oppe/langt borte fra sentrum at jeg kanskje ikke ville hørt så mye derfra uansett? Mine støyplager besto i bo litt for tett oppi hovedveien, og med et kjøleskap med ganske høy \"faktor\"  :mad: . For første gang grep jeg til ørepropper, - og det hjalp!
KariK

kaka

Inge nevnte Loulourgas.
På en av mine kveldsvandringen kom jeg til en butikk full av instrumenter. Det vekket min interesse. Jeg gikk inn og så meg rundt (er alltid litt brydd for å gå inn i butikker bare for å se) Dette var virkelig spennede. Tett i tett med strengeinstrumenter. Jeg kan ikke se slikt uten å få lyst til å kjøpe med hjem til sønnen, som elsker Hellas og musikk. Jeg spurte litt om ting og tang, - også om å få lov å ta bilder. Etterhvert kom det fram at mannen jeg snakket med hadde laget alle instrumentene selv! Nå fikk jeg enda mere lyst til å handle med hjem (men gjorde ikke det, da...)
Han fortalte også at han spilte på et sted i byen om kveldene, og stakk til meg et kort.

Da jeg senere traff Inge, som fortalte om Loulourgas som spilte hos \"søstra til Thanasi\", skjønte jeg at dette var samme mannen.

Jeg gikk omtrent rett fra praten med Inge og  ned dit, - og koste meg!
KariK

Katherina

:lol: Veldig artig å følge deg, kaka. Jeg sitter og mimrer, koser meg og gjennopplever mye av augustferien i fjor. Vi var i Pythagorion for første gang og det var så absolutt en god opplevelse. Vi bodde på et lite bosted rett nedenfor kirka. Det var jo en travlere turisttid da vi var der, men selv for meg som gjerne søker de stille kroker, føltes livet i byen og langs havna som en god avveksling til de mer roligere steder. Jeg er gift med en som ikke får nok av båter, så vi frydet oss sammen ved synet av den yachten flottere enn den andre.
Det ble 2 turer rundt på øya en med guide og en med bil på egenhånd. Øya er frodig og vakker og har mye fint å by på.  :sad: Men savnet en letre tilgang til å komme ut i naturen. Jeg blir fort sliten av å gå på asfalt, men gikk likevel 2 turer opp til klosteret. Ellers badet vi som regel på den ytterste bystranda og syntes det var greit der.  :razz: Jeg trengte litt tid for å venen meg til Pythagorion, men kommer gjerne tilbake.
Venter spent på mer, kaka.

kaka

Hyggelig at du følger meg, Katherina.
Jeg tok også en rundtur med guide. Det var en flott tur, med en veldig dyktig og hyggelig guide. Det var fint å få oppleve noe av øyas mangfold.
KariK

kaka

Ettersom vi beveget oss oppover i høyden, fikk jeg øye på gule åser. Etterhvert dukket disse enormt gule buskene opp ved veikanten også. Jeg tror aldri jeg har sett de så intenst gule før.
KariK

Diddi

Så grønt,gult og frodig:) Kjempefint!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

Ja, det var fantastisk flott  og frodig over øya, frudiddi!
Jeg nøt synet
KariK

Tjorven

Det var litt av en produksjon han hadde, strengeinstrument-makeren! Og så fikk du høre han spille på tavernaen etterpå, ekstra artig  :)
Jeg husker også Samos som ei grønn og frodig øy (med unntak av skogbrann-området) Flotte bilder i farta, kaka  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Magnolia

Din glede over detaljer og naturen smitter over på meg mens jeg scroller nedover i tråden din. Jeg nyter din skildring i ord og bilder. Venter spent på mer. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...