Logg inn med Facebook eller Google!

Gode gamle eller prøve noe nytt?

Started by Camillchen, 11. May 11, 11:01:41

Previous topic - Next topic

Camillchen

Hei!

\"Min\" øy i Hellas er jo Samos (Phytagorion) hvor jeg trives utrolig godt og etter hvert har fått mange gode venner. Nå legges årets feriekabal (slutten av august), og spørsmålet blir da ... skal vi reise til Samos i år også, eller er tiden inne for å prøve noe nytt? Det frister selvsagt å se mer av Hellas, men så er det jo det med å være like heldig med et nytt reisemål som vi føler vi har vært med Samos: hyggelige mennesker, god mat, brukbare strender, utrolig kort transfer tid fra flyplassen, mye å se og gjøre, relativt begrenset \"turistifisering\" ...

Vi har vært inne på tanken om både Karpathos, Lesvos og Parga. Etter hva jeg skal ha forstått er det fryktelig mye turister i Parga i august? (vi planlegger to uker en eller annen gang i tidsrommet 15. august til 3. september). Riktignok ikke mange skandinaver, men desto flere italienere kanskje? Er det så mye at man heller bør satse på Parga et år man har tidligere ferie?

Hva med Lesvos (Molives) og Karpathos (Pigada)? Noen som føler seg kallet til å promotere disse stedene? Noen som har vært på Samos og kan si litt om hvordan Lesvos/Karpatos er i forhold til det? Har lest litt og sett at stendene kanskje ikke er de beste på Lesvos, og at stranda i Molivos heller ikke er mye å skryte av, og at det dessuten kan være mye vind på Karpathos. Men sammenlignet med Samos er det kanskje ikke så gæærn\'t likevel? Der er det jo også delvis steinete strender og vind ...

God mat og hyggelige folk treffer vi sikkert over alt, så det bekymrer meg ikke. Det er mest den (ørlille) sjansen for at vi skal sitte et sted og ønske at vi heller var på Samos ...

Huff, valgets kval!
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Svein~B

Det er ikke akkurat svar på det du spør om, men jeg vil anbefale deg å begi deg på loffen, for eksempel i De nordlige Dodekanesene. Da komme du deg greit til Samos hvis \"hjemlengselen\" blir for stor og du kan uansett legge inn noen dager på Samos til slutt hvis det er der du skal fly hjem fra. Andre øyer med gode forbindelser er først og fremst Ikaria og Fourni. De øyene du nevner ligger forholdsvis langt unna og har i beste fall spede forbindelser (Lesvos).

Uansett mener jeg, er du i tvil, prøv. Sannsynligheten for at du blir skuffet er veldig lav. Jeg har i hvert fall vært mange steder i Hellas og det er langt mellom skuffelsene. Og hvis du loffer, som jeg, og ikke trives et sted, så er det bare å dra videre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tzasiki

Jeg har vært på så mange øyer i Hellas til nå, og har aldri blitt skuffet!. Samos har jeg vært på en gang selv. Jeg synes at alle de greske øyene er unike, og synes at det  se \"nye\" steder gir meg mye også .. Valget ditt blir nok bra uansett!!.

Camillchen

Svein-B: loffing (ev. seiling) står også på ønskelista, men ikke i år. Det blir et år vi har litt mer tid til rådighet :-)




Problemet med Hellas er at det rett og slett er litt for mye å velge i for en vinglepetter som meg. ;-)
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Admirala

Av stedene du nevner har jeg vært på Samos, Lesvos og i Parga.

Parga er nok overfylt av turister i august. Jeg var der for ca 10 år siden de to midterste ukene av august, og synes det var overveldende da, og etter hva jeg har forstått er Parga blitt enda mer turistifisert de siste årene.

Jeg har kjørt rundt (i august) på både Lesvos og Samos, med base i henholdsvis Molivos og Pythagorion, og fortrekker Molivos i meget stor grad framfor Pythagorion. Molivos er faktisk en av mine favorittbyer i øy-Hellas (har vært på 25). Den virker mye mindre turistifisert enn Pyth, det var flere bedre spisesteder, den er mye vakrere, og har bedre stemning. Nå er jo dette selvsagt individuelt, hva er god mat, hva er vakkert og hva er god stemning, men image-Google Molivos så kan du jo iallfall avgjøre det med skjønnheten selv.

Stranden er ikke fantastisk, det er rett, men jeg er kresen på strender, og led ingen nød i Molivos. Mao, jeg badet og koste meg. Men jeg er ikke sånn som ligger på stranda hele dagen heller, liker best å rusle rundt i byen, eller leie bil/moped og se meg om. Og det er masse å se på Lesvos, om dere får utferdstrang.

Petra, som ikke er noen særlig spennende by, ligger 7 km unna Molivos, og den har fin strand. Om dere ikke vil leie bil/moped, så vil en taxi dit ikke koste mange euroene, dersom dere vil ha forandring av og til. Og kanskje går det buss?

Ellers så kan du jo lese hva Hellas-guru Matt Barrett skriver om Lesvos, som er en av hans favorittøyer. Vi traff ham faktisk i Molivos, vi hadde nabobalkonger på hotell Seahorse  :icon_smile:
http://www.lesvos.com/
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Helt enig med Admirala ang. Lesvos og Molivos   :thumbright:  Denne middelalderbyen er usedvanlig vakker, og er verneverdig (står på Unescos liste) Maten er noe av det beste jeg har smakt i Hellas, og sist men ikke minst, øya er ikke turistifisert. Jeg har vært der 3 ganger, alle i august.
 
Stranda er smal og består av steiner (husk badesko) men det ligger et \"offentlig\" basseng med gratis solstoler og strandbar ved hotell Olive Press, rett oppfor stranda, om det foretrekkes. Ellers er både Petra og Eftalou en kort tur unna med moped eller buss.

Parga er vakker, men IKKE i august, dessverre  :(  Jeg var der i fjor, 2 uker i månedskifte august/september, det krydde av turister og man gikk som sild i tønne   :lichmalignus:  Ikke noe sjarmerende med det!!

På Karpathos har jeg også vært 2 ganger, en del år siden det nå. Bystranda var grei, sandstrand, folk var hyggelige, men Karp ble ikke noen høydare for meg, egentlig. Utenom fjellandsbyen Olypos, den er flott! Vi bodde i Pigadia, men det var mer spennende å farte rundt  ;)

Pythagorion var mitt første Hellasbesøk, og jeg ble grekofil, men har ikke feriert der siden. En dagstur til Patmos frister til gjentagelse, ellers kan kanskje Samos\' naboøyer Fourni og Ikaria friste.
Fourni er liten og \"magisk\", og den øya tapte jeg mitt hjerte til i forfjor   :bootyshake:  Det var mitt første besøk dit, men blir ikke det siste  :D  Jeg har ikke vært på Ikaria, men øya ser vakker ut.

Summa summarium; av de øyene du nevner, ville jeg uten tvil valgt Lesvos, og da Molivos. Øya har også mange andre fine byer, steder og strender, så vil absolutt anbefale dere å leie bil.
Lykke til med valg av ei \"ny\" øy, denne gangen  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Du må da ikke forlate verdens kulturarv Pythagorion for godt. Tenk på de fine strendene, Remataki, Pythagorion Beach, store og lille Psili Ammos og for ikke å glemme den på Samiopoula. Tenk på alle de gode tavernaene og restaurantene hvor du kan spise internasjonal eller gresk mat alt etter eget ønske. For ikke å snakke om å kunne sitte på en av havnepromenadens barer langt vekk fra motorisert trafikk når mørket faller på, og se på det pulserende livet. Tenk på resten av øya Samos, som de greske gudene syntes var den vakreste i den greske øyverden. Tenk på alle vennene og bekjente som du vil møte igjen her.

 Fra alvor til mer alvor. Jeg synes det er riktig av deg å utvide din greske horisont. Du vil nok finne mye fint men jeg er overbevist om at du vil vende tilbake. Selv har jeg begynt å se meg litt om på andre øyer og hittil i Athen på fastlandet. Jeg er helt enig i at du bør prøve deg frem. Ikke legg hele to uker til et nytt sted for så å oppdage etter noen dager at dette var feil. Det er god båtforbindelse fra Samos så legg din base her. Fourni har jeg ikke vært på land ennå men Ikaria kan jeg anbefale på det varmeste, selv om jeg bare har sett den nordlige delen av øya. Dit skal jeg tilbake for å se den sørlige delen og få badet i de varme kildene der. Patmos og Lipsi har jeg besøkt. Begge relativt så øyer og lett å bli kjent på. Kan ikke tenke meg mer enn to dager på hver av dem. Som Svein~B sier, hvorfor ikke prøve Dodekaneserne først? Annenhver dag går det båt fra Pythagorion til: Agathonisi, Arki, Patmos, Lipsi, Leros og Kalymnos. Fra Kalymnos går det båt til Kos og Rhodos. Vil du andre veien går det båt fra Samos by via Fourni, Naxos, Paros og til Pireus. Mulighetene fra ditt elskede Samos er mange skjønner du.

 Her kan du se bilder fra Ikaria: https://picasaweb.google.com/110319732238641614057/Ikaria2010?authkey=Gv1sRgCJ7f7_yXtLaoKA#

Og her noen fra Lipsi: http://s1110.photobucket.com/albums/h458/Inge9/Lipsi%202010/
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Parga är som en kär gammal vän för mig, dock har jag aldrig varit där i augusti, men jag undviker överhuvudtaget att semestra i Grekland under augusti för det är generellt sett för mycket andra semesterfirare där då. Dom flesta andra europeiska länder har ju sin semesterperiod då, inklusive grekerna själva, och så är där i regel för varmt då, tycker jag.

Parga är väldigt turistifierat ja, men kan vara värd en resa ändå på grund av alla andra möjligheter i regionen. Men jag tycker det är bäst att resa dit tidigt tidigt på säsongen, då det är lite lugnare, också är det en himla vacker gammal by.

Men annars behöver du ju kanske inte välja antingen eller ? där är ju gott om öar inte så långt från Samos  så du/ni kan kombinera både gammalt och nytt kanske ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Greece-Traveller

De siste 11 årene har jeg nærmest vært adoptert i en familie på Naxos. Det har medført at jeg blir invitert til alle årets tider og er med på deres store familiebegivenheter og høytider. Jeg har også veldig nære og gode greske venner i Athen, og på flere av de andre øyene.

Jeg har \"alltid\" fartet rundt i Hellas - de siste 28 årene som regel flere ganger pr. år, og med opptil 4 uker av gangen. Det er ennå veldig mye å utforske og som jeg ønsker å se.

Den måten jeg nå gjør det på er at når jeg er i Hellas er det obligatorisk med en tur innom Naxos og Athen, men ellers setter jeg kursen for nye steder eller steder jeg har vært for mange år siden og som jeg nå gjerne vil se på nytt.

Det hører også med at jeg har vært pensjonist de siste 4 årene, og antall reiser øker i takt med det - og ut fra hva økonomien tillater.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Camillchen

Takk for mange gode tips! :-)


Etter Admirala og Tjorvens beskrivelse føler jeg meg i alle fall overbevist om at vi ikke velger \"feil\" om vi tar sjansen på Lesvos i år. :-)

Og Inge, jeg har ingen planer om å forlate Pythagorion for godt! Erru gæærn!

Men i år passer det på mange måter godt med en liten \"pause\" - så kommer vi garantert sterkere tilbake. Hvis vi da ikke dukker opp i august likevel. Det er jo som dere sier mye annet man kan se med utgangspunkt fra Samos også. (Patmosturen for 2 år siden ble dessverre spolert av magevirus, så den har vi enda til gode).

Vi kommer garantert til å ta en reise rundt på egen hånd senere, både på øyene og fastlandet, men akkurat i år blir det mest trolig chartervarianten. Vi har kun to uker til rådighet, og litt \"begrensede midler\" (etter et år med boligkjøp og oppussing).
Livet er en bok. Og den som ikke reiser, leser bare en side.

Sunnaelskersol

I år syns jeg du skal prøve noe nytt :-)
Men hva med å dele opp ferien? En uke på to ulike øyer?

Jeg har vært på Chios og Lesvos + Kreta, og skal som du sikkert vet til Samos i år.

Av Chios og Lesvos likte jeg Chios best. Har du vurdert denne øya? Chios har utrolig mye flott kultur, lite turisme, mange koselige mennesker og masse historie. Vi storkoste oss hele uken. Vi leide bil i 2 dager og tok en øytur med Guide i tillegg. Vi måtte faktisk innom flere av byene fra øyturen flere ganger fordi vi ikke fikk sett oss mette.

Det er også flott når du kjører på nord-siden av øya oppe i fjellene. Her er det lite vegetasjon og et helt annet landskap enn sør-siden av øya. Det er riktignok mye mer og stoppe opp for å se på sørsiden. Når du har kjørt langs hovedveien på nordsiden og begynner på veien nedover mot Chios by er det helt fantastisk når denne kommer fram nede i dalsøkket! Vi gjorde dette på ettermiddagen og hadde i tillegg solnedgang. Det kommer jeg aldri til å glemme.

Jeg syns også strendene på Chios var mye finere enn på Lesvos, selv om Lesvos har den flotte middelalderbyen Molivios, som var verdt hele turen til Lesvos etter min mening. Strendene på Chios er også svært varrierte. Vi besøkte en rullesteinsstrand med kun svarte steiner. Det var litt av en opplevelse, steinene var så varme at vi måtte legge håndklær og sko rett i vannkanten for ikke å brenne oss! Likevel var det flott å bade der som et lite stopp en varm dag. Det er også mange fredelige badeviker som vi kjørteforbi og som er lettilgjengelige med bil.

Jeg vet ikke hvordan reisefølget ditt er? Vi bodde i Karfas på Chios og jeg er en av familiens eldste \"ungdommer\", vi reiste med mamma. Vi er ikke noen store partyløver så Chios ble ikke for stille for oss. Jeg tror det ville blitt mer stille i noen av de andre byene man kan bo i på Chios, selvom jeg snakket med flere som bodde på der og trivdes storgodt. F.eks. Megas Linmnionas.

Om du virkelig vil på en shopping tur er det fult mulig å reise over Cesme i Tyrkia hvor man kan shoppe eller dra i Moskè. Vi gjorde det og det var et litt morsomt avbrekk fra det rolige livet i Hellas, selv om kontrasten er enorm og ikke fult så sjarmerende med innpåslitne tyrkere.

Lesvos er som sagt en fin øy den også, men for meg var det mest Molivios som utpreget seg her. Ja, og på vei fra Petra til Molivios (mener jeg at det var) så vi mange flamingoer, men det er vel vanlig å gjøre på disse øyene....  På Lesvos bodde vi i Plomari og tok som regel bussen inn til byen og kveldene for å spise. Da spiste vi på tavernaene rundt det store treet(ving skrev at dette var et oliventre, men det stemte ikke!) i en slags bakgate. Det var veldig stemningsfult, sånn sett kanskje finere enn på Chios, for her fant vi et par særdeles usjarmerende restauranter uten særlig gresk preg, men vi vekslet mellom 2 favoritter i Karfas - og de ga oss alt vi trengte :-)

Ellers er Kreta også en flott øy, men den er jo veldig stor og avstandene ødelegger kanskje litt. I tillegg er det endel strandselgere fra Asiatiske land som kan bli litt masete og mye turisme. Jeg stortrivdes likevel på Kreta fordi øya, til tross for turismen, har beholdt en god del sjarm og om du bare leter litt så finner du raskt den greske ur-sjela også her :-)
Strende på Kreta er også flotte etter min mening! Kreta er derimot ikke et så fredelig sted, som Lesvos og Chios.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Tjorven

Hvis dere velger Molivos, så anbefaler jeg dere å velge bostedene innen byområdet istedet for de utenfor (som ligger et stykke utenfor allfarvei)
Jeg har selv bodd på Irini og Amfrititi, begge ved \"begynnelsen\" av byen.

Irini er ganske enkelt, men da bor dere midt oppi boligområdet rett nedenfor borgen. Amfrititi er 50 m fra stranda og Olive Press og har også et deilig basseng med plen,stoler og bord i rolige omgivelser. Adonis er i samme område, nedenfor hovedgata, men også rolig.

Nede i havna er Sea Horse et godt valg. Litt lengre til stranda derfra, men der fins det mange tavernaer og noen butikker. Ellers ligger de de fleste tavernaer og butikker oppi de trange smågatene, ofte med kjempeutsikt over sjøen.

Noe annet jeg synes er positivt med Molivos, er at det er svært lite biltrafikk der, og hovedgata er også stengt for biler på kveldstid.

Har jeg frista deg ytterligere nå, Camillchen? (Jeg fikk iallfall litt tilbake-lengsel selv  ;)  )
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by kaka | Today at 11:28:12
Det høres i overkant varmt ut !- Orker knapt å s...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...