Logg inn med Facebook eller Google!

Alene på Hellastur

Started by Tjorven, 31. Mar 11, 16:15:40

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter litt synspunkter på det å reise alene i Jippitråden, syns jeg det er greit å lufte temaet i en egen tråd.
Jeg har etter hvert reist endel alene i Hellas, og aner et \"mønster\" på det å bli kjent/ta kontakt med andre i ferien. Bare for å understreke, dette er ikke ment for å gi noen \"dårlig samvittighet\" eller skyldfølelse, vi reiser jo alle på egne premisser og bruker ferien slik vi ønsker.

Men, jeg gikk gjennom en liten tankeprossess under planlegginga av årets første Hellastur. Ville gjerne besøke nye steder i år, og hadde Amorgos som utganspunkt. Men noe skurra, og etter hvert gikk det opp for meg: Jeg orker rett og slett ikke et nytt \"stort\" sted jeg ikke kjenner, og være den som alltid tar kontakt først, hvis man ønsker å være sosial  :(  Og det vil man jo, i løpet av tre-fire uker.

Derfor fant jeg ut at, skitt au, jeg drar tilbake til Antiparos, der flesteparten er inkluderende, enten de reiser med flere eller er alene  :D
Jeg har heldigvis lett for å bli kjent med folk, men ser jo selvfølgelig an folk, og hopper uti det hvis jeg finner det naturlig og har lyst på en prat. Trenger ikke være mer enn det, der og da, og jeg legger ikke an på å okkupere ferien til folk.

Heldigvis syns folk (de sier iallfall det) at det er hyggelig å bli kjent med/slå av en prat med meg også. Og ALLE kommenterer at de syns jeg er tøff som reiser alene, og tør å ta kontakt. Joda, flott at de sier det, med det koster faktisk en del, når det nesten ALLTID er den som er alene som må ta det første skrittet. Og det er ikke alltid at man ønsker å dra alene heller, men klarer jo ikke å la være å reise til Hellas selv om det ikke passer for andre akkurat da  ;)

Jeg syns bare det er litt \"rart\" at det er sånn. Jeg finner det iallfall naturlig å prate med andre enn de jeg reiser sammen med også, og kanskje spesielt hvis jeg/vi ser at noen sitter alene. (Noe jeg automatisk gjorde før jeg reiste alene også) Ikke alltid og med alle selvfølgelig, men dere skjønner sikkert ? hva jeg mener.

Nå lurer jeg litt på hva dere andre syns    :dontknow:  Kanskje spesielt dere som reiser flere sammen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Jeg forstår veldig godt hva du føler og tenker, Tjorven. Jeg reiser også stort sett alene, og velger å ende opp på et sted der jeg vet at jeg treffer venner og likesinnede, for min del Syros.
Det ikke noe problem å være alene på reise, egentlig ganske befriende. Jeg slipper å vente på alle de andre, og de evige diskusjonene om hva man skal gjøre, spise, drikke, betale osv.

Jeg blir bedre kjent med folk når jeg er på egenhånd også, og dette er venner for livet, året rundt via brev og e-mail siden jeg drar til samme sted over mange år.

Noen synes det er rart for damer å reise alene, men for min del starter kontakten gjerne på flyplassen der gjerne en annen dame reiser alene også. To glade timer forsvant i en fantastisk samtale med en dame fra Brasil, og så skiltes våre veier. Det er viktig å være sjef i sitt eget liv, og ikke la andre overta styringen. Hvis menn er ekle, så er jeg bestemt og får dem vekk, og hvis de fortsatt er frekke, så går jeg bort til andre som hjelper meg.
Stort sett blir man som enslig dame godt tatt vare på og respektert i Hellas, heldigvis, og folk er stort sett ganske inkluderende.
Par på reise derimot synes jeg er svært ekskluderende, dessverre. Og det gjelder ikke bare de nyforelskede, men også eldre par. Det ser ofte ut som de kjeder seg noe innmari. De sitter på en taverna og veksler knapt noen ord. Det frister ikke å ta kontakt med dem for min del.
Mye artigere å oppsøke kontakt med andre single, og bo der man treffer flere forskjellige folk.
Derfor Syros for min del, og gjerne med litt somling på veien dit. Jeg er invitert til Paris nå. Jeg kan bo hos en dame jeg ble kjent med for et par år siden, på Syros, selvfølgelig.
Som singel voksen dame synes jeg det er viktig å ha et nettverk rundt meg. Det kommer ikke av seg selv, så å alltid være åpen for andre, og \"sulten\" på livet er vel nøkkelen til det.

Nå har jeg vel provosert eldre par som jeg føler er ekskluderende mot single damer, noen kommentarer folkens?
Glika i zoi

Anders

Dette kan jo bli en interessant og opplysende tråd for noen og enhver. Føler ikke at jeg har noen forutsetninger for å bidra med så mange synspunkter eller \"tunge\" argumenter for hverken det ene eller det andre, men syns det er dumt at verden er slik at det skal være verre for damer enn menn å reise alene.
Pleier ikke \"ekle\" meg på noen noensteder, enten de er nå en eller mange. Har lett for å oppnå kontakt, og respekt for det individuelle menneske sitter i ryggraden (håper jeg).
Innbiller meg at enslige damer vil få litt mer oppmerksomhet nærmest som en \"sympati-erklæring\"? Uten at det på noe vis betyr at vedkommende hverken ønsker eller trenger denne \"sympatien\".
Men er det ikke som marjana sier... være seg selv, åpen for andre, sulten på livet... sånn som jeg har opplevd det så er da både grekere og andre reisende som oftest veldig åpne og \"nysgjerrige\" på selskap med fremmede (på den rette måten, selvfølgelig)
Nå håper jeg virkelig mange damer knaller til og uttaler seg i denne tråden! Sikkert mange av oss andre som kan ha godt av å lese og lære litt.

Tjorven

Takk for synspunkter og gode innlegg, Marjana og Anders  :)
Bare en liten kommentar til oppfordringa fra Anders i håp om at \"mange damer knaller til og uttaler seg i denne tråden\": Etter som jeg har både erfart og forstått, så kjenner flere alenereisende damer seg igjen i \"problemstillinga\" jeg prøver å legge fram. Derfor et det egentlig mest interressant med synspunkt fra dere som reiser flere sammen (par, familier, venner) Men selvsagt også fra dere damer, man opplever ting forskjellig.

Det å hanskes med innpåslitne mannfolk var ikke meninga med denne tråden, men å belyse temaet inkludering/ekskludering når man reiser alene. Forøvrig føler jeg med trygg i forhold til \"ekle\" henvendelser fra menn i Hellas, bare så det er sagt.

 Jeg tror vi kvinner kanskje syns det er \"vanskeligere\" enn menn, f.eks ved det å ta kontakt. (Jeg VET jo ikke, kan bare snakke ut fra kvinners synspunkt)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Jeg skjønner godt problemstillingen din Tjorven.

Siden du har falt ned på Antiparos, så er det en \"sosialiserende\" øy. En båt-tur med Alexandros og Capt. Antoni kan gi bekjendtskaper og vennskap.

Det samme gjelder med noen timer i havna eller langs \"streeten\"

Husk, det er på en måte gjentakelsen og gjensynet som også gir kontakter

Det gjelder ikke bare for single, men også for par som oss, som kanskje ønsker å treffe litt andre mennesker enn de vi vanligvis omgås og ser.

Kristian
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Quote from: \"Kristian\"Husk, det er på en måte gjentakelsen og gjensynet som også gir kontakter

Kristian

Akkurat, det har jeg begynt å skjønne selv etter hvert også, Kristian  :D  Jeg syns fortsatt det er spennende å oppdage nye steder, men du verden så godt det var å komme tilbake til Antiparos i fjor og møte SÅ mange kjente fjes igjen. Og ditto mange velkommen tilbake-hilsninger    :bootyshake:  

 Men tror nok Anti er litt spesiell sånn, hvor flesteparten er folk som vender tilbake år etter år. Likevel (eller kanskje nettopp derfor) byr de fleste på seg selv og inkluderer nykommere også   :thumbright:

Skjønner at Marjana føler det samme, selv om Syros nesten er som hennes andre hjem  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hellasfrelst

Først: Synd at du bytter ut Amorgos med Antiparos på grunn av at det er et nytt og ukjent sted. Men jeg forstår godt at du som reiser alene synes det er godt å komme til et kjent sted med mennesker du kan slå av en prat med. Jeg har aldri reist alene, bare sammen med min mann. Vi reiser bestandig uten andre, og da står vi fritt til å ta kontakt med folk underveis. Vi har det bestandig fint sammen på egen hånd, men møter vi mennesker vi kan slå av en prat med, spise sammen med en kveld, leie en bil sammen med en dag, så krydrer det ferien. Det er bestandig morsomt å møte nye folk og få nye impulser. Vi tar gjerne kontakt med andre selv, men har samtidig antennene ute så vi ser om de ønsker kontakten eller ikke. :icon_smile:
i zoi ine tora - livet er nå

IngeS

En virkelig interesann tråd, men hvorfor skal den omfatte bare damer? For å gå i meg selv så kunne jeg godt reist mer rundt i Hellas enn jeg har gjort. Jeg er utadvent og blir lett kjent med folk, men vil helst reise sammen med og dele opplevelsene med noen. Det er ikke nødvendig å henge sammen hele tiden på turene. Praktisk er det jo også å kunne dele kostnadene f. eks. ved leie av bil.

For de som kommer til Pythagorion er det ikke noe problem å bli kjent med andre. Jeg har sett mange førstegangs besøkende finne venner bare ved å delta på de aktiviteter jeg tilbyr. http://www.pithagorio.net/guiding_on_samos.htm . Her kan du delta i aktiviteter med alt fra fire og opp til 30 personer.
Etter å ha bodd her i tre og et halvt år kjenner jeg omtrent hele byens befolkning pluss en god del utenfor byen. Hvilken bar eller taverna jeg enn tar med folk til så blir de kjent med andre. Jeg rent ut sagt koser meg neste gang jeg ser en \"førstegangs besøkende\" og vedkommende er sammen med noen jeg har presentert dem for.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Til Hellasfrelst: Siden du aldri har reist alene, er det nok vanskelig å forstå hvilke utfordringer det KAN være for den som reiser alene. Man har aldri noen å støtte seg til dersom noe uforutsett dukker opp f.eks, og har bare seg selv å stole på, og ingen nære å dele de positive opplevelsene med.
Fint å høre at dere også syns det er berikende å møte andre på ferie, og som du sier: en avveksling å ha middag eller leie bil med nye bekjentskaper.

Etter å ha vært på en del aleneturer, kjenner man det på kroppen, og spesielt dette med å ta kontakt, som er temaet her. Dette er hovedgrunnen til at jeg valgte bort Amorgos, selv om jeg fortsatt har lyst å besøke øya. Det er ikke så artig å farte rundt på oppdagelsestur alene, så jeg håper å få med meg noen dit en annen gang  :)
Men Koufonissi er jo ny for meg, og det blir spennende  :D

Inge, jeg er helt enig med deg mht tittelen på tråden. Har tenkt på det i ettertid, for selvsagt gjelder ikke dette kun for kvinner, men også menn! (Vet bare ikke hvordan jeg endrer overskrifta, kan noen hjelpe meg der?)
Du gjør jo en fantastisk \"jobb\" for folk som besøker Samos  
 :thumbright:  både med å tilrettelegge aktiviteter og inkludere nye i Pythagorion. Ser jo her på forumet også at du alltid er på tilbudssiden når noen har tenkt seg til Samos.
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Quote from: \"Tjorven\"Inge, jeg er helt enig med deg mht tittelen på tråden. Har tenkt på det i ettertid, for selvsagt gjelder ikke dette kun for kvinner, men også menn! (Vet bare ikke hvordan jeg endrer overskrifta, kan noen hjelpe meg der?)
Gå tilbake til åpningsinnlegget ditt og velg endre. I vinduet som nå åpner seg kan du forandre overskrifta
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Det var ikke værre nei  ;)  Takk, Inge
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Jeg tror du ganske sikkert kommer deg til Amorgos også en gang, Tjorven. Men selv tenkte jeg som så at den var et mye mer \"oppleve-sammen-med-noen\"-sted enn Antiparos, og så var det jo disse føttene dine da.
Nå har jeg jo reist alene noen ganger selv, men alltid til noe kjent og noen kjente. Jeg kunne sikkert hoppet litt rundt til nye steder også, men det hadde nok ikke blitt samme opplevelsen uten mitt faste reisefølge. Det er jo noe der ved det å kunne dele øyeblikkene, og så er det jo det rent praktiske med å dele utgifter og ha en backup hvis noe uforutsett skulle skje.
Jeg har vært så heldig å få oppleve ditt sosiale vesen, og vet du kommer til å få en fin tur til AP.
Å reise alene krever nok sikkert en litt annen innstilling og holdning til ting... man må liksom mentalt forberede seg på andre eventualiteter enn man vanligvis gjør når man reiser sammen med noen (derfor jeg skal ha med TRE par briller denne gangen!). Og jeg må være litt mer på \"alerten\" og flinkere til å følge med og lese skilt og finne informasjon og ellers se muligheter og anledninger... to par øyne ser jo alltids mer enn ett.
Men rent sosialt har jeg aldri hatt noen problemer med det. Jeg tenker lite på at jeg er alene, men det skyldes kanskje at jeg stort sett er det i hverdagen også? Og jeg velger vel ikke de mest \"intime og romantiske\" tavernaer å spise på, selv om jeg gjerne kan sitte ett eller annet sted ettpar timer og bare observere livet rundt meg.
Jeg tror det kommer veldig mye an på hvordan man selv er og oppfører seg. Vil man ha litt \"verbalkontakt\" en kveldstime, så tror jeg at det lar seg ordne de fleste steder. Og uten at jeg har noe statistisk grunnlag for å si det, så har jeg liksom en følelse av at de greske øyene er det perfekte sted å reise for single som ikke har noe utpreget ønske om å bli \"double\" (om du skjønner).

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...