Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor bør vi dra i påska?

Started by Ole, 01. Jan 11, 11:27:34

Previous topic - Next topic

Admirala

Er det noen som faktisk har vært på de aktuelle øyene i påsken?
Mye av øy-Hellas er \"stengt\" fram til mai - juni, altså til sommersesongen. Nå kan nok påske bety at en del grekere drar hjem til øya si, så det er ikke sikkert det blir så gale. Derfor spørsmålet over.

Hellas-guru Matt Barrett skriver om øyreising t.o.m mars: People who want to go to the Greek islands in winter I suggest places like Kea, Hydra, Spetses, Poros and Aegina which are very close to Athens and also to the Peloponessos so you can cross over, rent a car, take a bus or hire a cab and visit places like Nafplio, Corinth, Mycenae, Epidavros and the archaeological sites of the Peloponessos which are open in the winter. (http://www.greektravel.com/winter/)
Pga den økonomiske situasjonen er sesongen kortere på øyene nå enn da MB skrev dette, men igjen, det er påske, så...

Da vi var på Serifos traff vi for øvrig en hyggelig gresk jente som til vanlig studerte ved universitetet i Athen. Hun sa at sommerhalvåret var over halvparten av de \"fastboende\" på Serifos studenter som hadde sommerjobb der. I tillgg kommer de andre som driver sommerhoteller, sommertavernaer, sommerbarer osv der.

Selv ville jeg nok (om ikke noen her overbeviser meg om det motsatte) valgt Peloponnes (og selvsagt Nafplio-området som er nært Athen) hvor det er mange fastboende og aldri \"stengt\".
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ole

Jeg burde sikkert understreket det i første innlegg, men vi reiser ikke til Hellas i påska for å delta i den greske påskefeiringen. Vi reiser i påska fordi vi har fri da. Vi får nok med oss noe av det som skjer, men det er ikke derfor vi reiser. Vi reiser for å få varme på kroppen, nyte late dager, gå turer, kaste frisbee på stranda etc. Om de fleste tavernaer er stengt spiller ingen rolle, så lenge et par er åpne.

Admirala: Peloponnes er helt sikkert fantastisk, og det er et område jeg vil utforske ganske grundig. Men det blir om noen år. Med to smårollinger er det ikke noe stas å traske verken i byer eller gamle ruiner.

MaFi

Ole, jeg støtter Kalimeras forslag! Siden dere har to små unger, vil jeg anbefale Stoupa... ;-) Sandstrand, ikke for stort, turmuligheter... osv.

bengalow

Ole, du vet ju mer än oss andra om de flesta öarna. Därför får du råd om det du inte varit på förut, t.ex. fastlandet eller Peloponnessos. Jag trodde i min enfald, att du ville prova något nytt...
Det känns lite dumt att försöka ge dig råd om platser, när du, vad det verkar, ändå bestämt dig.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Du får mene det du ønsker å mene, Bengalow, men på godt norsk kaller jeg slikt for tøv!

Frost

Stoupa i påsken tror jeg kan være helt fantastisk. Vi har vært i Stoupa med barn, og stortrivdes,

Admirala

Quote from: \"Ole\"Admirala: Peloponnes er helt sikkert fantastisk, og det er et område jeg vil utforske ganske grundig. Men det blir om noen år. Med to smårollinger er det ikke noe stas å traske verken i byer eller gamle ruiner.

Men Peloponnes er da mer enn byer og ruiner! Peloponnes og resten av fastlandet har jo akkurat like fine strender som øyene har, bare flere å velge mellom, flere fastboende, mer liv, mer autensitet osv.
April er langt fra vær-sikker. Sjansene for godvær er bra, men ikke garanterte. Å sitte i regnvær i en temmelig forlatt og øde turistby på ei øy frister ikke meg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ole

Helt enig, Admirala! Kanskje blir det Stoupa, men det spørs da hvor mye det kribler i oppdagelseslysten min når det er så mye spennende i nærheten. Stoupa med et par innlagte dagsturer til diverse severdigheter er muligens et godt valg. Jeg ser for meg at det å ha leiebil hele tiden er en klar fordel om man ferierer på Peloponnes.(?)

kaka

Hvis dere har anledning til å ha leiebil hele uke , er det sikkert greit.
(Dere reiser jo ikke charter :wink: så greit å komme seg frem til bosted)  
Da jeg leste startinnlegget ditt, var min første assisiasjon Stoupa.(fordi jeg er så glad i området der nede, og Stoupa har best strand) Men så leste jeg dere ikke ønsket så lang reisevei.
Mulig jeg er helt på jordet, men jeg tenkte kanskje det var litt lengre tur fra utgangspunktet/flyplassen enn dere hadde tenkt?

Men, hvis dere havner i Stoupa, tror jeg ungene kan finne seg til rette på en av strendene der. Også bortenfor Ag. Nokolaos (fin tur dit!)

For meg er ikke dette et område jeg tenkter på som fullt av gamle ruiner og \"severdigheter\". (Peloponnes er stor, Maniområdet er jo bare en del av det)

Selv synes jeg områdets sjarm i stor grad består i naturen oppover mot fjellandsbyene, og selvsagt disse perlene i seg selv.
Det er nettopp det som jeg synes gjør området så tiltalende. (Opplevde vel noe av samme sjarmen på turenen mellom landsbyene inne på Naxos )
Og for å komme på besøk til disse små landsbyperlene, er det veldig greit med bil. Lokalbussen er ikke helt til å satse på.

Men, er man ikke redd for timelange bilturer, er det sikkert masse å besøke. (Sikkert noen som synes jeg kan virke litt negativ her, men jeg synes bare at området \"byr på seg selv\", uten ruiner og \"turistattraksjoner\")
Jeg må si jeg er kjempespent på hvordan du vil oppleve området, om dere velge Stoupa!  :flower:
KariK

marjana

Glika i zoi

Ole

Hva er beste reisemåte fra flyplassen til Evia? Hvor lang tid tar det?

Ole

Litt om avstander fra Stoupa:

Hvor langt er det fra Stoupa i km. og/eller kjøretid til f.eks. Nafplio, Epidaurus, Monemvasia, Olympia, Korinth...??

Er det gangavstand til Agios Nikolaos og Kardamili?

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...