Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor bør vi dra i påska?

Started by Ole, 01. Jan 11, 11:27:34

Previous topic - Next topic

Ole

Vi, to voksne og to barn på 6,5 og 1,5 år, skal til Hellas i påska. Flyet vårt lander i Athen midt på dagen (ca. kl. 13? husker ikke helt) fredag 15 april, og da er spørsmålet: Hvor skal vi tilbringe påsken? Er det noen som har et tips eller to? Vi ønsker ikke (veldig) lang reisevei fra flyplassen, men en liten båttur fra Pireus kan gå. Stedet bør ha ei ok sandstrand, ikke det at det nødvendigvis blir så mye bading så tidlig på året, men ei strand er fin å leke på. Ellers må det være et sted der vi finner det vi trenger....en plass å bo, matbutikk, noen tavernaer som er åpne etc. Ikke alt for stor by med masse trafikk. Både øyer og fastland er aktuelt.

Er det forresten noen som vet noe om hvor stor utfarten fra Athen er fredag før påskeaften? Er det mange som reiser da, eller venter de fleste noen dager?? Tenker på om det blir fulle båter......

Anyone?

marjana

Så vidt jeg vet så er den greske, og vår protestantiske påske sammenfallende i 2011. Det betyr at det er en enorm, stor trafikk i påsken.
Alle grekerne fra Aten skal da ut til sine ferieboliger på øyene i Hellas.
Glika i zoi

Ole

Det er akkurat derfor jeg lurer på når grekerne reiser hjem/bort til påske.

Anders

Dere kommer jo ned helgen FØR påsken, så jeg kan ikke tenke meg at det skulle bety noe spesielt for passasjermengden?
Sist påske fikk jeg inntrykk av at det var ganske rolig helt frem til Skjærtorsdag.

IngeS

Quote from: \"Ole\"Vi, to voksne og to barn på 6,5 og 1,5 år, skal til Hellas i påska. Flyet vårt lander i Athen midt på dagen (ca. kl. 13? husker ikke helt) fredag 15 april, og da er spørsmålet: Hvor skal vi tilbringe påsken? Er det noen som har et tips eller to? Vi ønsker ikke (veldig) lang reisevei fra flyplassen, men en liten båttur fra Pireus kan gå. Stedet bør ha ei ok sandstrand, ikke det at det nødvendigvis blir så mye bading så tidlig på året, men ei strand er fin å leke på. Ellers må det være et sted der vi finner det vi trenger....en plass å bo, matbutikk, noen tavernaer som er åpne etc. Ikke alt for stor by med masse trafikk. Både øyer og fastland er aktuelt.

Er det forresten noen som vet noe om hvor stor utfarten fra Athen er fredag før påskeaften? Er det mange som reiser da, eller venter de fleste noen dager?? Tenker på om det blir fulle båter......

Anyone?
Skal dere være bare en uke får dere jo ikke med de største opplevelsene i påsken. De er påskeaften og første påskedag
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ole

Vi reiser ned dagen før påskeaften, og reiser hjem 2. påskedag.

Anders

Eh... blingser du ikke litt på kalenderen nå, Ole?
Påskeaften er 23 april, finnes det noe som heter palmeaften???

Ole

Jo, sorry! Vi reiser nedover fredag før palmesøndag! Ble visst litt for mye rødvin i går!

Annlaug

Palmelørdag heter det:)))

Ole

Og så til saken! Hvor skal vi dra?

Anders

Vel... hjem fra Athen 2 påskedag? Ville iallfall sjekket fergeforbindelsene ekstra grundig og kjøpt billetter i god tid på forhånd... kanskje jeg til og med hadde kikket nærmere på steder på fastlandet... der er det sikkert mange andre som har gode forslag :-)

Ole

Å ta båt til Pireus samme dag som flyet går er ikke aktuelt uansett......

Fastlandet er, som jeg skrev i første innlegget, absolutt aktuelt. Er det noen som vet om en fin, liten by på Attika-halvøya??
Kart: http://www.greeceathensaegeaninfo.com/a-ath/maps/07-greater-athens3-lg.jpg

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...