Logg inn med Facebook eller Google!

Er drømmen om Hellas og det genuine greske liv snart histori

Started by Heidrun, 24. Nov 10, 11:30:22

Previous topic - Next topic

kasper

Quote from: \"ROLLE\"Mot bättre vetande skriver kanske Kasper ? Om man är ute och söker arkitektoniska sk. \"mästerverk\" bör man ju inte åka varken till Norge eller Grekland, ty allt som byggts före vår tid och nu fyller det ändamål de är uppförda på. Det finns många faktorer som spelar en viktigare roll varför det byggs så som det byggs ?
Ändå finns det mästerverk också i Hellas, som klarat många krig och naturkatastrofer, men finns det i Norge  annat än något enstaka överdimensionerat gudshus ?
Var och en bygger hur fan den vill.
Idag gäller inte några andra regler än: \"bygg fort och billigt, o sälj dyrt\" utan garanti överallt i världen  ?


Norge har også dystre kapitler i sin arkitektur. "De harde kalde tretiåra" Når du ser Oslo Rådhus kan det være aktuelt å snakke om "Geitostarkitektur". Hadde det vårt opp til meg hadde jeg revet Oslo Rådhus! Ta med alle veggmaleriene, "Sosial Realisme". Et monumentalt bygg skal være tidløst, ikke fasgrodd i årene 1930 - 1940. Arneberg og Paulsson heter de arkitektene som "satte sitt preg på Oslo i funkis epoken" ! Dem kunne Norge klart seg foruten!
Kasper

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Mot bättre vetande skriver kanske Kasper ?

Tror du det Rolle ? Kanske det, arkitektur är ju rätt komplicerade grejer, rent praktiskt alltså, jag är rätt grön på området själv  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

polyanna

Quote from: \"Heidrun\"Så jeg funderer faktisk på om dt sjarmerende genuine Hellas med tiden er noe som vil forsvinne.
/quote]
QuoteDet opprinnelige temaet her er jo svært langt fra det som nå foregår i denne  tråden. Kan man vel si. Lurer på hva konklusjonen blir. Hva den bygger på. Og hvem som konkluderer.

At et av medlemmene dømmer rådhuset i Oslo nord og ned, og mener at det bør rives, er jo en helt annen sak. Og et annet tema, som jeg ser det.

Alt kan diskuteres. Og eventuelt tværes ut. Særlig der man har en slags bedreviter-holdning, og må ha det siste ordet. Men den slags ser det ikke ut til at en kommer utenom, hverken her eller der....Nissen som følger med på lasset kalles det i Norge.

Mixelite

Som Polyanna skriver, har jo diskusjonen sporet helt av, så kanskje moderator kunne splitte bort diskusjonen om arkitektur til en egen tråd?

Ellers har jeg bare en ting å si til Kasper: Hva som er stygt og hva som er pent ligger vel i øyet som ser? Noen arkitekter setter mer spor etter seg enn andre(Thilo Schoder f.eks), noen arkitektur er penere(for meg) enn annen, men hvem skal bestemme og hvem har bestemt at monumenter skal være tidløse?

Ett rådhus er en gammel brannstasjon, ett rådhus er et tilbygg til et gammelt skipperhus, på Madla står det tre digre vikingesverd i fjellet, bryggen i Bergen, Posebyen i Kristiansand osv. osv. Alt er monumenter. Er de feil da, fordi de tydelig hører til en bestemt tidsepoke?

marjana

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Atle\"Eller er det slikt at enkelte i sin egoisme ønsker at Hellas skal stå på stedet vil og ikke følge med på utviklingen ?

Ja, det kan virke slik....

Jeg tror det er en meget stor dose nostalgi iblandet enkeltes tolking av genuinitet. At nye generasjoner vil gjøre ting annerledes, at verden \"krymper\" pga teknologi, at det henger parabolantenner i den vakre, gamle landsbyen... Alt er helt naturlig, men det skal altså ikke få lov å være slik i Hellas?
Og videre - skal generasjonskløftene oppheves der?

Selv Sokrates klaget over ungdommen:
«Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena overkors og tyranniserer lærerne.»
Generasjonskløft er, med andre ord, genuint gresk  :flower:

La meg så vise en kommentar fra Athens News. Dette er sagt av 24 år gamle Spiros F om røykeloven: \"Jeg bryr meg ikke som lover. Hvis jeg vil røyke, gjør jeg det, og ingen kan tvinge meg til å slutte. Bare la Parlamentet vedta lover. Siden politikerne ikke respekterer dem, vil vi statsborgere ikke respektere dem heller.\"
Dette er genuint gresk! Selv om ungdom chatter med amerikanere og \"poker\" japanere, er folkesjela, tydeligvis, intakt.

Ellers stiller jeg meg bak Bengalows spørsmål:
Quote from: \"bengalow\"Kasper kom in på något helt annat, tradition och \"ungdomsrevolt\" mot traditioner. Det kan kanske vara som han skriver, men det har väl inget med detta att göra. Om hans idé om äkthet är så som han skriver, så är det väl bara Jemen och Nepal som har kvar sin äkthet.
Heidrun, ta och beskriv för mig vad \"genuint\" betyder för dig, så skall jag peka på många platser i Grekland som uppfyller kriteriet. Du vill ju helst sitta på en bar och dricka öl - hur genuint är det? Att lyfta på rumpan, och ge sig iväg utanför stads/bylivet är väl en förutsättning för att upptäcka det man tycks sakna. Har du någonsin hyrt en bil och åkt runt för att se på annat?

Og jeg lurer jo fremdeles på svaret på det spørsmålet jeg stilte tidligere:
Er det bare landsbygda som er genuin i Hellas? Er det bare der det leves et genuint gresk liv?

De svartkledde konene som Kasper nevner er kanskje pittoreske, men slik reduserer vi kvinner til kulisser eller fotomotiv. Det at kvinner kan tenke seg å beholde sin individualitet etter å ha mistet mannen sin, og ikke resten av sitt liv først og fremst vil bli definert som enke av alle som ser henne, har det noe med genuinitet å gjøre? (Og om noen svarer ja til det - er alt det genuine i så fall verd å beholde?)

Et veldig godt sitat av den godeste GENUINE greske Sokrates, og fra deg, Admirala!
Glika i zoi

Tjorven

Har ikke blanda meg inn før nå, men må jo først si at diskusjonen har utarta seg noe vanvittig fra emnet   :scratch:
\"Er drømmen om Hellas og det genuine greske liv snart historie?\"
og Heidruns tanker \"...så jeg funderer faktisk på om det genuine med tidene er noe som vil forsvinne....\"

Vel, hva som oppfattes som genuint er jo ganske subjektivt, men jeg tolker det \"genuint greske\" som det greske hverdagslivet, slik det leves i bygd og by, på fastlandet eller på øyene. Det som er særegent for det enkelste sted, rett og slett. Tradisjoner, skikker, væremåte osv.
Tidene forandres, også i Hellas  ;)  men en fellesnevner som jeg håper ikke forandrer seg eller forsvinner, er måten jeg blir møtt på av gekerne generelt; deres vennlige vesen, gjestfriheten og hjelpsomheten.

DET er det mest genuine med Hellas slik jeg ser det. Om omgivelsene er blå/hvite sukkerbiter, gråmelerte steinsatte tårnhus, karrig øyer eller frodige landskap spiller mindre rolle. Også om man sitter på eselryggen, foran husene sine eller på kafeinoene, eller bak tutende bilratt.... Travelhet eller siga siga, alt er like gresk i sitt miljø.

Etter mange års Hellasreiser finner jeg det genuint greske i alt dette, og mer til, enten det er i storbyer, på landsbygda eller i fiskelandsbyer.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ROLLE

Tycker själv att ämnet \"genuint\" inte har spårat ur, som några anser, Tvärtom har ju denna diskussion fått en massa inlägg av olika slag ?
Vi har ju hela tiden hållit oss till landet Grekland och dess olika fenomen. Tro och tycke om det\"genuina\" varierar hos den genuine turisten ganska mycket.
Det beror säkert på vad man söker efter och hurudana upplevelser man haft och fått från och av landet  och dess befolkning ?  
Det syns som de flesta av oss endast träffat på vänliga, hjälpsamma,gästfria \"väsen\"? Det är ju inte några sagofigurer vi åkt och se på utan på greker ?

Någon av de \"gamla\" grekerna sade en gång för länge sen \"lita aldrig på en grek även om han ger dej gåvor\" ! Vad han menade med det får var och en lista ut själv när han tagit av sina ljusröda glasögon eller blivit bedragen av taxichauffören. Skall han skylla sej själv eller det genuina i den gemene Greken ?

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Tycker själv att ämnet \"genuint\" inte har spårat ur, som några anser, Tvärtom har ju denna diskussion fått en massa inlägg av olika slag ?
Vi har ju hela tiden hållit oss till landet Grekland och dess olika fenomen. Tro och tycke om det\"genuina\" varierar hos den genuine turisten ganska mycket.
Det beror säkert på vad man söker efter och hurudana upplevelser man haft och fått från och av landet  och dess befolkning ?  
Det syns som de flesta av oss endast träffat på vänliga, hjälpsamma,gästfria \"väsen\"? Det är ju inte några sagofigurer vi åkt och se på utan på greker ?

Någon av de \"gamla\" grekerna sade en gång för länge sen \"lita aldrig på en grek även om han ger dej gåvor\" ! Vad han menade med det får var och en lista ut själv när han tagit av sina ljusröda glasögon eller blivit bedragen av taxichauffören. Skall han skylla sej själv eller det genuina i den gemene Greken ?

Jag tycker också det här är en rätt skojig o intressant pluddertråd om det genuina ( vad det nu är ? ) hos grekerna, ( och hos oss själva ? ) i allmänhet  :bigsmurf:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

En genuin turist :headbang: !!
Ett mycket intressant samtal!



Är det här nu genuin arkitektur? ( Huset av ekofilosof Skolimowski i Theologos på Thassos )

daratso

Denne diskusjonen er interessant, det kan gi noen og hver noe og tenke på, men hvor ble det av KASPER, jeg tror han må på banen igjen om vi skal komme videre.....
Είμαστε όλοι ένα.

IngeS

Quote from: \"daratso\"Denne diskusjonen er interessant, det kan gi noen og hver noe og tenke på, men hvor ble det av KASPER, jeg tror han må på banen igjen om vi skal komme videre.....
Jeg kaster inn en brannfakkel.

Hva vil skje med samfunnet etterhvert som kvinnene i Hellas nærmer seg den likestilling og de muligheter som kvinnene i Norge har?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

ouzolina

Quote from: \"IngeS\"Jeg kaster inn en brannfakkel.

Hva vil skje med samfunnet etterhvert som kvinnene i Hellas nærmer seg den likestilling og de muligheter som kvinnene i Norge har?

Hvad tror du der sker? Skulle der ske andet end der skete i Skandinavien dengang - mere velfærd ?
Skopelit på deltid

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...