Logg inn med Facebook eller Google!

Er drømmen om Hellas og det genuine greske liv snart histori

Started by Heidrun, 24. Nov 10, 11:30:22

Previous topic - Next topic

Anders

Slike debatter får det til å krible i rasta-fingrene! Ummm...

Admirala

Quote from: \"Atle\"Eller er det slikt at enkelte i sin egoisme ønsker at Hellas skal stå på stedet vil og ikke følge med på utviklingen ?

Ja, det kan virke slik....

Jeg tror det er en meget stor dose nostalgi iblandet enkeltes tolking av genuinitet. At nye generasjoner vil gjøre ting annerledes, at verden \"krymper\" pga teknologi, at det henger parabolantenner i den vakre, gamle landsbyen... Alt er helt naturlig, men det skal altså ikke få lov å være slik i Hellas?
Og videre - skal generasjonskløftene oppheves der?

Selv Sokrates klaget over ungdommen:
«Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena overkors og tyranniserer lærerne.»
Generasjonskløft er, med andre ord, genuint gresk  :flower:

La meg så vise en kommentar fra Athens News. Dette er sagt av 24 år gamle Spiros F om røykeloven: \"Jeg bryr meg ikke som lover. Hvis jeg vil røyke, gjør jeg det, og ingen kan tvinge meg til å slutte. Bare la Parlamentet vedta lover. Siden politikerne ikke respekterer dem, vil vi statsborgere ikke respektere dem heller.\"
Dette er genuint gresk! Selv om ungdom chatter med amerikanere og \"poker\" japanere, er folkesjela, tydeligvis, intakt.

Ellers stiller jeg meg bak Bengalows spørsmål:
Quote from: \"bengalow\"Kasper kom in på något helt annat, tradition och \"ungdomsrevolt\" mot traditioner. Det kan kanske vara som han skriver, men det har väl inget med detta att göra. Om hans idé om äkthet är så som han skriver, så är det väl bara Jemen och Nepal som har kvar sin äkthet.
Heidrun, ta och beskriv för mig vad \"genuint\" betyder för dig, så skall jag peka på många platser i Grekland som uppfyller kriteriet. Du vill ju helst sitta på en bar och dricka öl - hur genuint är det? Att lyfta på rumpan, och ge sig iväg utanför stads/bylivet är väl en förutsättning för att upptäcka det man tycks sakna. Har du någonsin hyrt en bil och åkt runt för att se på annat?

Og jeg lurer jo fremdeles på svaret på det spørsmålet jeg stilte tidligere:
Er det bare landsbygda som er genuin i Hellas? Er det bare der det leves et genuint gresk liv?

De svartkledde konene som Kasper nevner er kanskje pittoreske, men slik reduserer vi kvinner til kulisser eller fotomotiv. Det at kvinner kan tenke seg å beholde sin individualitet etter å ha mistet mannen sin, og ikke resten av sitt liv først og fremst vil bli definert som enke av alle som ser henne, har det noe med genuinitet å gjøre? (Og om noen svarer ja til det - er alt det genuine i så fall verd å beholde?)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Mixelite

Quote from: \"Anders\"Slike debatter får det til å krible i rasta-fingrene! Ummm...

Jeg venter... :-D

Tommy

Quote from: \"kasper\"Jeg er redd for at de "genuistiske fundamentalistene" etter hvert vil bli tvunget til å innse at "nedtellingen" for det "genuine" greske startet den dagen Hellas ble medlem av EU! For andre land i Europa startet det allerede da EU ble startet. Du finner i dag få landsbyer i Italia og Frankrike med svartkledde koner! Selv i Norge som ikke er medlem er jeg redd du må gå på norsk folkemuseum for å finne det nevnte "klenodium". En ytterligere akselrasjon fikk utviklingen etter Internet. Folk kommuniserer nå over landegrensene på en måte som man ikke kunne drømme om for 30 - 40 år siden! Allerede i min ungdom var det etablert at vi levet i "opplysningens århundre ". Derved oppstod det alt en generasjonskløft mellom min generasjon og mine foreldres. Mens det tidligere het seg at det ER slik og slik, for det sier far og bestefar, dette er måten å gjøre det på, det er "tradisjon"! Mer opplysning slo snart i stykker fundamentene under mange "tradisjoner". Eter min mening er ikke tradisjoner alltid av det gode. I alt for mange tilfelle kan ordet erstattes med et annet og meget styggere ord: "Vanetenkning!"
Den generasjonen som nå vokser opp, "Internettgenerasjonen", har tilgang på en informasjonsmengde som gjør mine foreldre og besteforeldre til steinaldermennesker. I min ungdom var "analfabeter" noen som ikke kunne lese.
Dagens "analfabeter" kan ikke åpne en computer og surfe på nettet! I et opplyst land som Norge finner du få slike analfabeter. Selv på eldresentre og gamlehjem drives en intens opplæring på bruk av PC. Derfor er ikke generasjonskløften blitt så stor som mann skulle vente.

I Hellas har ikke utviklingen gått like fort. Du finner en liten % av befolkningen over 50 som regelmessig kan bruke en PC. De fleste av de gamle gubbene som sitter utenfor en kafeneion vet ikke engang hva det er! Allmennundervisningen i Hellas er Europas dårligste, det er nesten bare den yngre generasjonen som kan kommunisere på et intellektuelt nivå på et fremmedspråk. Dette er en faktor som bidrar til å holde liv i vanetenkningen og i "tradisjonene", men de vil dø ut med denne generasjonen. Den greske "Internettgenerasjonen" lærer seg språk og de reiser, både fysisk og på Internett.
Derfor er det i Hellas det under oppseiling en sterkere generasjonskonflikt en jeg kan huske fra Norge i min ungdom. Denne generasjonen er dritlei av de "tradisjonene" som har gjort Hellas til det økonomisk svakeste land i hele Europa. Mange yngre mennesker som jeg har kontakt med går ikke av veien for å rette til dels sterke anklager mot tidligere generasjoner, de fly forbanna for den situasjonen de har satt det landet de skal arve, HELLAS! Jeg tror ikke disse ungdommene ser like positivt på det \"ekte genuine!\"

Generationsmotsättningar är då ikke något särdeles nytt fenomen vare sig i Hellas eller annorstädes vill jag tro  :flower:

Sokrates som levde i Athen 470-399 f.Kr lär ha sagt
\"Dagens ungdom uppträder ohövligt , föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor , pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar , skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare\"

Kanske kan man kalla det ett evigt och genuint särdrag för mänskligheten :D ? Men den diskussionen hör ju kanske ikke hemma här  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"Tommy\"Sokrates som levde i Athen 470-399 f.Kr lär ha sagt
\"Dagens ungdom uppträder ohövligt , föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor , pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar , skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare\"
:

Men Tommy, da, leser du ikke innleggene mine  :yarr:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

kasper

Det kom mange baller I luften I forbindelse med den tråden. Jeg er redd for at ikke alle, jeg selv inkludert, ikke er HELT sikre på hva Heidrun egentlig mener, det vil si på hvilket substantiv han vil bruke adjektivet GENUIN" som denne tråden har klart å definere ganske ettertrykkelig.
Om jeg skal holde meg til overskriften står det klart:
 "..drømmen om det genuint greske liv"¦"

Skal vi ta dette helt bokstavelig er spørsmålet: Hva er det som er mest typisk for " Genuint gresk liv"?

Dreier det seg om \"folkesjelen\" og om tradisjoner? Hva er den greske folkesjelens signatur?  I hvilke tradisjoner, er det vel vi finner det \"genuint\" greske.  Å komme helt til bunden i dette kan være en spennende utfordring for Hellasforums medlemmer.

Det beste jeg kan gjøre for å komme videre er å lage en oppsummering av de "ballene vi nå har i luften".

Hvor?
På øyene, på fastlandet?
Hvor på øyene - på fastlandet?

I byene?
I landsbyene?
På bondegårdene?
Blant menneskene? Hva er så spesielt med dem? De gamle, de unge?
Blant de gamle gubbene på kafeneion?
På taverna?
I gatene,
I arkitekturen?
I gresk vin?
I gresk mat?

Mixelite
Det genuine Hellas for meg, er det greske dagliglivet. Enten det er en bortglemt gammel landsby eller moderne storbygrekere(kan man si det?). Alt som ikke er laget til bare for turister.

Kaspers kommentar:
Hva er det greske dagliglivet som er forskjellig fra Norge?
Disse landsbyene er for det meste avfolket, om de ikke er det er det bare et spørsmål om en generasjon.

Admirala:
Nå tenger ikke, for meg, genuinhet nødvendigvis å ha med steder å gjøre. For meg er det spesielle, det genuine, med Hellas på mange måter de menneskene jeg har møtt der. (Deres \"avrio\"-innstilling, gleden og nødvendigheten av å ta ting på sparket, nysgjerrigheten, at de tar seg tid til en kaffe med meg selv om de egentlig skulle vært på jobb, diskusjonslysten - hvor man kan \"krangle\" så fillene fyker bare for å ha gleden av å diskutere -, pathosen, intensitet og avslappethet på en gang osv.) Det tar lang tid å forandre en \"folkesjel\". Men skulle den forandre seg pga elendig økonomi og følgene av det, så vil iallfall en meget viktig del av det genuine Hellas forsvinne i mine øyne.

For øvrig er nok gubber på esler og blåhvite sukkerbithus genuine i den forstand at de har eksistert lenge i Hellas, men dette er kun en bittebittebitteliten del av Hellas. (Ikke noe med saken å gjøre, egentlig, men jeg måtte bare si det.)

Kaspers kommentar:
Admirala har noe om du ser på filmen hennes på websiden, jeg har ikke sett noe slikt på Kreta, men hun må forklare mer detaljert. Disse gubbene på esler eller på kafeneion, er de ikke alle machos?


Tommy
Generationsmotsättningar är då ikke något särdeles nytt fenomen vare sig i Hellas eller annorstädes vill jag tro  

Sokrates som levde i Athen 470-399 f.Kr lär ha sagt
\"Dagens ungdom uppträder ohövligt , föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor , pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar , skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare\"

Kanske kan man kalla det ett evigt och genuint särdrag
för mänskligheten  ? Men den diskussionen hör ju kanske ikke hemma här  
Kaspers kommentar:
Da jeg gikk på skolen var vi midt i generasjonskløften! Jeg hadde som 16 åring en grekofil lærer som gjentok dette Sokrates sitatet minst en gang i måneden. Det er mye i det, men jeg tror den generasjonskonflikten som det er duket for i Hellas i dag er av langt alvorligere karrakter.

Inge:
Når folk i Norden kaster frem ideer og påstander om livet blant grekerne (og for så vidt andre nasjonaliteter) gjør de det ut fra den kultur de selv er oppvokst og vant med. Intet galt i det men det stemmer bare ikke med virkeligheten i det landet de omtaler. Kall det gjerne kulturkollisjon.
Kaspers kommentar.
Inge har noe her! ?

Bengalow:
Heidrun, ta och beskriv för mig vad \"genuint\" betyder för dig, så skall jag peka på många platser i Grekland som uppfyller kriteriet. Du vill ju helst sitta på en bar och dricka öl - hur genuint är det? Att lyfta på rumpan, och ge sig iväg utanför stads/bylivet är väl en förutsättning för att upptäcka det man tycks sakna. Har du någonsin hyrt en bil och åkt runt för att se på annat?

Kaspers kommentar:
Det ville hjelpe i denne diskusjonen om trådskaperen Heidrun kunne forklare lit mer detaljert.


Til slutt:
Diskusjonen er morsom, det er en utfordring for forumets medlemmer å komme til en konklusjon!
Er dette genuine noe som eksisterer i virkeligheten eller bare i turistenes fantasi?
Kasper

Admirala

Quote from: \"kasper\"Admirala:
Nå tenger ikke, for meg, genuinhet nødvendigvis å ha med steder å gjøre. For meg er det spesielle, det genuine, med Hellas på mange måter de menneskene jeg har møtt der. (Deres \"avrio\"-innstilling, gleden og nødvendigheten av å ta ting på sparket, nysgjerrigheten, at de tar seg tid til en kaffe med meg selv om de egentlig skulle vært på jobb, diskusjonslysten - hvor man kan \"krangle\" så fillene fyker bare for å ha gleden av å diskutere -, pathosen, intensitet og avslappethet på en gang osv.) Det tar lang tid å forandre en \"folkesjel\". Men skulle den forandre seg pga elendig økonomi og følgene av det, så vil iallfall en meget viktig del av det genuine Hellas forsvinne i mine øyne.

For øvrig er nok gubber på esler og blåhvite sukkerbithus genuine i den forstand at de har eksistert lenge i Hellas, men dette er kun en bittebittebitteliten del av Hellas. (Ikke noe med saken å gjøre, egentlig, men jeg måtte bare si det.)

Kaspers kommentar:
Admirala har noe om du ser på filmen hennes på websiden, jeg har ikke sett noe slikt på Kreta, men hun må forklare mer detaljert. Disse gubbene på esler eller på kafeneion, er de ikke alle machos?

Hmm, skjønner ikke hva du spør om her... (Disse gubbene på esler eller på kafeneion, er de ikke alle machos?) For det første har det for så vidt ikke noe med saken å gjøre om de er macho eller ei, for det andre er disse gubbene en så yrliten del av det genuine Hellas at den for meg er ubetydelig. Jeg drar ikke til Hellas for å se på gamle gubber. (Yngre derimot...  :colors: ) Men hvis de, for noen, er en viktig del av det genuine Hellas, så sier jeg som Kasper: Definer genuin!

Og joda, den lille filmsnutten min viser virkelig noe av alt det som er genuint gresk for meg. (Og ikke et esel eller sukkerbithus i sikte!)

Til slutt:
Quote from: \"kasper\"Diskusjonen er morsom, det er en utfordring for forumets medlemmer å komme til en konklusjon!
Er dette genuine noe som eksisterer i virkeligheten eller bare i turistenes fantasi?

Det genuine som en pittoresk, nostalgisk og gammeldags kulisse rundt ferien, tror jeg noen her mener med genuinitet. For øvrig er jeg ikke så opptatt av konklusjon, men at vi lufter meninger og tør være uenige. Det kan gi noen og enhver (inkludert meg, såklart) et bredere perspektiv.

Til slutt, fordi det forbauser meg at selv om jeg er den første som viser til Sokrates\' ungdom-sitat, gjentar Tommy det som om det aldri hadde stått i tråden, og Kasper kommenterer ham på det - hvor nøye leser vi egentlig hverandres innlegg?
Og selvsagt er jeg kjempesur for at ikke jeg får æren for Sokrates  :cussing:  :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Jeg er enig med de som sier at du skylder oss noen definisjoner på ditt første innlegg.

Når du sier: \"Så jeg funderer faktisk på om dt sjarmerende genuine Hellas med tiden er noe som vil forsvinne.\" funderer jeg på om du mener det du har opplevd som det sjarmerende genuine Hellas? Om så er tilfelle i hvilke miljø har du dine opplevelser fra? Har du f. eks. noe nært forhold eller kjennskap til gresk familieliv?

Jeg har forresten ennå ikke fått svar på hvor de har drevet med turisme i flere hundre år.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Quote from: \"kasper\"Diskusjonen er morsom, det er en utfordring for forumets medlemmer å komme til en konklusjon!
QuoteHvorfor må man komme frem til en konklusjon??

bengalow

Det behövs inte, och det kommer vi inte fram till ändå. Var och en har sin uppfattning om vad man tycker om i det grekiska livet, beroende på ens eget humör för tillfället. Ibland gillar jag disco, ibland hatar jag det. Om jag söker det genuina grekiska, så åker jag till Kini på Syros. Där hittar jag vad JAG söker - genuint eller ej...men det tillfredsställer mig som ett mål i livet.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Her hos meg er det meste ganske så \"genuint\"... bortsett fra en og annen liten souvenir og noen pynteting i hyllen så hører det meste til her. Så alle forumets medlemmer er hjertelig velkommen til det genuine...

Tommy

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Tommy\"Sokrates som levde i Athen 470-399 f.Kr lär ha sagt
\"Dagens ungdom uppträder ohövligt , föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor , pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar , skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare\"
:

Men Tommy, da, leser du ikke innleggene mine  :yarr:

 :colors: Sorry  :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...