Logg inn med Facebook eller Google!

Hva menes med at et sted er turistifisert?

Started by IngeS, 30. Oct 10, 14:42:14

Previous topic - Next topic

MaFi

Amen til Operafantomer og Admiralas innlegg! (Jeg tror ikke vi er så uenige her på forumet...)

IngeS

Jeg skal prøve å si litt om turistifiseringen slik jeg ser den i Pythagorion. Jeg har vært for kort tid i Athen på Patmos, Ikaria og Lipsi til å uttale meg om de stedene, derfor forholder jeg meg til Samos og Pythagorion som jeg kjenner svært så godt nå.

Votsalakia vest på Samos kommer inn under Admiralas negative ytterpunkt. Et kunstig oppbygd turiststed som er fullstendig dødt om vinteren. Intet mer å si om den.

I Admiralas andre ytterpunkt vil jeg omtale Pythagorion.
Først det med mat og drikke. Det finns mer enn 60 serveringssteder med stort og smått i selve bykjernen. Rundt 45 av dem på havnepromenaden. Antallet kunne godt ha vært redusert for eksempel ved at drivere som ikke er fra Pythagorion kommune kunne vært vekk. Når folk fra andre deler av hellas etablerer seg her er det bare for å melke turistene, de betaler nemlig ikke skatt til Samos. Dette synes de innfødte svært dårlig om.

Når det er sagt så har alle serveringssteder som serverer mat god mat. Konkurransen er så hard at de er nødt til det. En annen sak er at mye er prefabrikkert. Du må ut til småbyene for å få maten tilberedt fra basic. At menyene også er på engelsk eller tysk synes jeg er OK, andre språk har jeg ikke sett her. Verre synes jeg det er at mange menyer er spekket med turistmat, mat som ikke er typisk gresk. Noen få retter av denne type ville sikkert vært nok, gjerne også som barnemeny. Merkelig nok finner jeg lite tyske og hollandske retter i menyene. Heldigvis har jeg ikke sett svenske kötbullar ennå men omelett fins det flust av. I fjor reklamerte to av de som inviterer folk inn med byens beste omelett. Joda, det viste seg at det var nordmenn som satt ved samme bord på samme taverna og spiste omelett hver dag. Ensidig kosthold i to uker, ikke sant. I år var det noen karer som sutret for at de ikke fikk kokt potet den uka de var her. Det er visst ikke måte på hva gjester i et land får seg til.

Barer er det nok av, og alle er nesten like. En bareier spurte meg om hva turistene ønsket av baren hans. Se deg rundt sa jeg, alle barene her er jo like, nesten samme typer møbler og servitører ikledd dongeri eller annet fritidsantrekk. Fra takene lyder det jeg kaller personallyder: dunk, dunk, dunk"¦. Diskorytmer synes jeg hører hjemme på diskotek. Det er faktisk bare en kafenion, en gyrossjappe og to restauranter som spiller gresk musikk. Etter denne tiraden spurte jeg bareieren på engelsk om hvor den greske sjela var blitt av. Han kikket på meg med store runde øyne og sa spørrende: "The greek soul"? En annen bareier kom i vår og ba meg skrive fjellbekk med store latinske bokstaver. Det skulle inn i drinkmenyen. Neste vår skal jeg få ham til å oversette Sex on the beach til nordnorsk i den samme meny.

Selvsagt stenger de fleste serveringsstedene for vinteren. Gyrossjappene har åpent. Barene som har åpent er stort sett de som har noen sitteplasser innendørs, men tre - fire barer har også åpen uteserveringene. Tre - fire tavernaer/restauranter har åpent hele vinteren. Turistmenyen er lagt vekk og den greske har kommet frem. Her er mye kokt mat og langt hyggeligere priser enn i de turistene må betale. Noen av dem leverer også mat på døra om du ringer og bestiller. Et stort måltid varm mat eller en pizza: 6 - 7 Euro levert hjem til deg en kald og regnfull vinterkveld.

Dette var litt om mat og serveringssteder. Jeg kommer tilbake i et annet innlegg om andre turistifiserte ting.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Ser fram til fortsettelsen, Inge, men kan ikke dy meg for å kommntere dette:

Quote from: \"IngeS\"Når det er sagt så har alle serveringssteder som serverer mat god mat. (...) En annen sak er at mye er prefabrikkert. Du må ut til småbyene for å få maten tilberedt fra basic.

Prefabrikkert er ikke godt, særlig ikke sammenlignet med mat laget fra grunnen av, det er nå min mening. Noen få av tavernaene i Nafplio driver også med prefabrikkert mat, og dem holder vi oss laaangt unna.  :tongue3:  :loco:  :rocklicker:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Så litt om hotell og andre overnattingssteder.
Det sies at de skal være rundt 6.000 gjestesenger i byen og nærmeste omegn. Det største hotellet i sentrum har 21 rom, men det finns større hotell noen kilometer utenfor sentrum. Hotellene her er ikke høye, dominerende bygninger. Det har sammenheng med at Pythagorion står på UNESCO`s liste over verdens kulturarv. Derfor er det heller ikke lov å sette opp bygninger med mer enn tre etasjer. Selv utenfor bykjernen gjelder dette påbudet.

Det er mange små pensjonat og andre utleieenheter inne i byen. De langt fleste er ikke tilknyttet noe charterselskap, og det forbauser meg ikke om man kan få rom til mindre enn 20 euro i døgnet. Sånn sett er det jo synd at ingen har full oversikt over bomulighetene. Turistkontoret var for det meste stengt sist sommer, dessuten har de ikke tidligere hatt noen god oversikt. Det forbauser meg stort at det ikke finns noe politisk eller administrativt organ for turisme i en kommune hvor turisme er en av de største næringene.

Det er i hovedgaten og på havnepromenaden de har vært de som sier at Pythagorion er turistifisert. Og da har de nok helst vært der på kveldstid. Mellom klokken 18:00 og 02:00 er disse områdene stengt for all annen motorisert trafikk enn drosjer. Her er det alle turistene beveger seg i sin søken etter det de ønsker å handle og etter aftenens spisested og skjenkestue. De første årene jeg ferierte her (mai 2001 og utover) gikk man nesten i kø på havnepromenaden etter klokken åtte om kvelden. De tre - fire siste år, etter at turisttrafikken hit avtok, har det ikke vært sånn.

Det er de fire nordiske land som sammen med Holland utgjør hovedmengden av turistene. Det tyske språk er ikke like dominerende her i Pythagorion som andre steder. Tyskerne bor på de store hotellene utenfor bykjernen og jeg har et inntrykk av at de for det meste oppholder seg der. Ellers kommer charterturistene fra Østerrike, Sveits, Estland, Slovenia og Italia, for ikke å glemme grekerne. Det er mye grekere i hovedgaten og på havnepromenaden både på dag- og kveldstid. Overraskende mange av byens innbyggere er ute og spaserer om kvelden. Det er også grekere som er hjemme på ferie fra Australia, USA, Canada og flere andre nasjoner hvor de er bosatt, og det er grekere fra andre steder i Hellas som ferierer her.

Dette var andre del av min fortelling om det turistifiserte Pythagorion. Mer følger senere.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

samina

Veldig bra skrevet Inge  :thumbright:
Hilsen

Samina

IngeS

Quote from: \"samina\"Veldig bra skrevet Inge  :thumbright:

Takk Samina
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Når alle etablissement som er beregnet på turisme er stengt for vinteren går de som har drevet dem i dvale. De sier det selv at da må vi ha noen uker å sove ut på. Mange jobber 16 - 18 timer i døgnet i mer enn fem måneder og er ganske så sliten når sesongen er over.

Selv om det blir stillere i byen en stund jobber ikke alle 1.400 innbyggerne i turistbransjen. I hovedgata er det ganske livlig trafikk mesteparten av dagen. Det er der de fleste forretningene ligger. Tre supermarkeder, to slaktere, frukt og grønnsakbutikken, fiskebutikken, bok og papirforretningen, fire butikker for bakerivarer, jernvaren, noen klesbutikker osv. Andre steder i byen ligger et supermarked og et par minimarkeder. Så tilbudene til de fastboende er så absolutt gode, og de vet å ta vare på dem. Grekerne er ganske proteksjonistiske slik. Har et familiemedlem eller en slektning en forretning så bruker de den.

Om sommeren er det ikke lov å parkere i hovedgata, men det er det om vinteren. Tenk deg biler på begge sider, bare et løp å kjøre i sånn at man må smyge seg inn mellom parkerte biler for å slippe andre forbi. Mellom bilene knatrer mopeder og buldrer motorsykler, mens en mann står på ene fortauet og prater med en annen på motsatt side av gata. Da er det liv da.

Så tilbake til de som har gått i dvale. Mange av de som driver en eller annen form for tilbud til turistene driver også med andre inntektsbringende ting. Noen har en liten bondegård, andre en oliven- eller appelsinlund, mens andre igjen har en liten jordflekk hvor de dyrker grønnsaker eller potet til eget og familiens bruk. Dermed har de en beskjeftigelse når dvalen er over. Det florerer ikke akkurat med arbeidsplasser på Samos så en god del arbeidsdyktige menn reiser til andre land og jobber om vinteren.

Skal prøve å komme med en konklusjon i mitt neste innlegg.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Interessant å høre hvordan Pythagorion er utenom turistsesongen, beskrivelsen din vitner absolutt om en livlig by også da, selv om en del drar til andre steder for å jobbe vinterstid.
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Som jeg tenkte meg så var det ting jeg glemte.

Først havnepromenaden med sine nærmere 50 serveringssteder. De fleste av dem stenger om vinteren, men et par tre barer som har noen bord innendørs har åpent. Her ser en del grekere sine evinnelige fotballkamper. Fire barer inklusive internettkafeen har åpne sine utendørsserveringer. En gasskamin eller to gjør det levelig her selv på kalde kvelder. I vinter vil tre spisesteder ha åpent på promenaden. Resten av etablissementene er stengt.
Disse serveringsstedenes uteplass består av et skjelett med stofftak og nedrullbare plastvegger. Om vinteren tas disse ned, rulles sammen og kjøres med møblene og reklameskiltene til oppbevaring på et egnet sted. Tilbake står tomme reisverket. Inne i det, der turister har kost seg med god mat og drikke, parkeres det nå biler. Grekerne tar jo i bruk sine biler igjen etter sesongen og ikke alle har plass hjemme for å parkere dem.

Så til det misvisende begrepet innkaster. Jeg har sett folk ha blitt trukket inn på serveringssteder, men det var på Playa Del Ingles for mange år siden. Hvordan det er i turistmaskinene på Kreta og Rhodos er jeg ikke kjent med, men i Pythagorion har jeg aldri sett noe sånt. Noen serveringssteder har en person som inviterer forbipasserende inn mens de fleste ikke har det. Det som skjer er at vedkommende hilser på deg. Stanser du opp da eller viser en annen form for interesse begynner han/hun å prate med deg. De vil gjerne vise deg menyen og fortelle om hvilke spesialiteter akkurat deres sted har å by på. Dette ser jeg på som positivt. Enten går du inn frivillig eller du takker pent for informasjonen og går videre.

Når folk stiller spørsmål til meg om hvilken taverna jeg vil anbefale svarer jeg alltid med et motspørsmål: Hva ønsker dere å spise? Mange tavernaer har spesialiteter på menyen som ingen andre har.  Dessuten er det ikke alle som er like gode på fisk. Visste du at fiskeretter med en stjerne bak, i menyen, betyr at fisken har vært frossen? Når det gjelder fisk anbefaler jeg alltid tavernaer som enten eies av fiskere eller har daglige leveranser av fersk fisk. Vil du ha fersk fisk så spør servitøren om de har det. Svarer han ja så be om å få se fisken. Selv et utrenet øye vil se om fisken ikke er fersk.

Samos er mer enn Pythagorion, og turister fins langs store deler av både sør- og nordkysten. Limionas, Votsalakia, Kambos, Ormos Marathakampos, Ormos Komeikon, Ireon, Mykali, Psili Ammos, Posidonio, Kerveli, Samos by, Kedros, Kokkari, Avlakia, Agios Konstandinos er alle steder med en del turisme. Flere steder er så små at det bare bor noen få familier der om vinteren.
Kokkari, nordvest for Samos by, er litt mindre enn Pythagorion men med mye turister. Det er lagt ned betydelig tysk kapital i oppbyggingen av den lille fiskerlandsbyen til turiststed. Ireon er på størrelse med Pythagorion og ligger vest for den. Tysk og ikke minst hollandsk kapital har bygd opp stedet for turisme.

Admirala nevnte noe om typer turister, deriblant dannede italienere. De fins sikkert men italienerne er de som får dårligst omtale av grekerne her. De er kravstore og klager på alt sies det. Når det gjelder nordmenn er omtalen stort sett positiv, men de vil helst ha den maten de er vant med. Turistene fra en annen skandinavisk nasjon er for knipen med pengene hører jeg også iblant. Selv har jeg ikke noe å utsette på turistene her, og best av alt: Det er uhyre sjelden å se noen som er overstadig beruset.

Konklusjonen senere om jeg ikke kommer på noe mer
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Takk for en informativ tråd som jeg har hatt glede av å lese.

Jeg har også fått meg en liten tankevekker angående \"innkastere\". Kanskje går det an å se dette på en litt annen måte, ja. Invitasjon og presentasjon av hva spisestedet har å by på. Jeg likte den :)
Det er etter regn at fuglene synger!

Heidrun

Nå er jeg nok i undertall her inne. Men jeg ser absolutt inget problem i at det er masse turister og at et sted er såkalt turistifisert. Blir det for Gresk uten turister. Ja da kjeder jeg meg dønn ihjel, men dette er jo meg og jeg kan ikke svare for andre.
Ta f.eks Platanias på Kreta. Mange skyr denne lille turistifiserte byen med rette vil nok noen si.Men jeg synes den kunne vært mindre. Blir litt heftig med 2 kilometer med gate og barer på hvert hjørne. Men jeg stikker uansett innom disse barene sent nattestider.
Men at det er 10.000 turister i en by som har plass til 500 fastboende. Ja det er jeg faktisk enig i at blir vel litt for mye bygg et hotell og dra turistene. Jeg vil gjerne ha lett blanding av steder med sjarme når det kommer til mat, og lettere musikk med innslag av litt tyngre musikk på et feriested. Og er det ingen minibanker der. Ja da blir det for sært.
Uansett så har vel alle her inne forskjellige syn på det med ferie og steder de gjerne vil besøke i ferien. Marerittet for mange er det faktum at man faktisk får naboen hjemmefra som nabo på hotellet.
Det hele koker vel ned til at noen har en stressa jobb og vil roe fullstendig ned på ferie. Noen vil gjerne reise og bo så spartanskt som nesten telt tur. Og noen vil ha i både pose og sekk. Jeg er nok i den siste kategorien.
Jeg vil ha et feriested med masse utvalg når det gjelder barer, restauranter ( her holder jeg med Hellstrøm ) og komfort.
Men Admirala og IngeS forteller det nok på en penere måte enn hva jeg gjør
Yamas til livet og til

IngeS

Fant igjen denne gamle tråden. Jeg fikk meget gode forslag til definisjoner for " et turistifisert sted".

Når det er sagt synes det meg merkelig at de i forumet som mest har annonsert sine aversjoner mot å feriere på "turistifiserte" steder glimrer med sitt fravær. Når de mener at et sted er for turistifisert  for dem må de jo også ha en forklaring på hva de legger i begrepet.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...