Logg inn med Facebook eller Google!

Hva menes med at et sted er turistifisert?

Started by IngeS, 30. Oct 10, 14:42:14

Previous topic - Next topic

Diddi

Syntes diskusjonen er litt "pussig", ligger det ikke i sakens natur da ? ....selv om hver og en av oss har ulike grenser i så måte. Har man anledning og tiltak, oppsøkes vel det som passer for hver enkelt.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

29. Dec 14, 11:46:44 #37 Last Edit: 29. Dec 14, 12:01:08 by kaka
For egen del kan en grunn til å miste lysten til å bidra være kommentarer som dette, Inge.
Quote from: IngeS on 03. Feb 13, 17:10:57
Når det er sagt synes det meg merkelig at de i forumet som mest har annonsert sine aversjoner mot å feriere på "turistifiserte" steder glimrer med sitt fravær. Når de mener at et sted er for turistifisert  for dem må de jo også ha en forklaring på hva de legger i begrepet.
Ingen ha en forklaring, her inne. Som Katherina var inne på, er Hellasforum et fristed for noen av oss, - ikke en skole (eller arbeidsplass) der vi svare, - og svare riktig, for å få bestått (eller lønn). Det er selvsagt greit å innvitere til diskusjon, men for egen del oppleves det lite inviterende med slike "krav".

Men, i dag har jeg god tid, og har gått og tenkt litt mens jeg har ryddet huset etter gårsdagens gjestebud.
Da jeg (relativt sent i livet) begynte å reise på ferie utenfor Skandinavia, ble jeg betatt av det jeg så og opplevde, og skilte ikke så mye på "turistifisert" eller ikke. Men, allerede da var jeg tiltrukket av å oppsøke bakgatene, og var kanskje litt for nærgående i min begeistring da jeg kom bakenfor. Det var fint å se mennesker i deres hverdagsstiuasjon, - og ønsket om å kunne kommunisere på deres eget språk ble stadig sterkere. Da jeg begynte å reise alene, var jeg så heldig å komme til steder der det var skoler (dvs. stort nok elevgrunnlag). Jeg har trasket rundt, nesten alle mulige (og umilige) steder, for å få med meg mest mulig, - og fordi jeg liker å gå. Det jeg har benyttet meg minst av, er barer  :)

Når jeg kommer til et nytt sted, og førsteinntrykket når jeg skal ut og spise, er rekker med spisesteder, - blir jeg skuffet. Det er for meg en opplevelse av turisitfisert sted. Jeg synes det er utrolig kjedelig å se slike rekker, - og er ikke veldig glad i å sette meg ned slike steder. Slik var det da jeg kom til Pythagorion, - og til Naxos by (til og med Nafplion skuffet meg med alle bodene ute i gatene som bød fram de "faste" turisttingene, men der hadde jeg for lite tid). Likevel fant jeg roen etterhvert både i Pythagorion og særlig i (og på) Naxos, - når jeg kunne traske rundt og kanskje finne spisesteder som ikke lå "midt i glaninga". Muligheten til å kunne komme seg rundt med lokalbussene, til litt mere "hverdagsområder", er også en viktig faktor for meg. Da kan jeg komme unna det jeg kan oppleve å ha litt "samlebåndfaktor", og få sett både natur og flere mindre steder, der turistene er mer eller mindre fraværende.

Så, et eksepmel på det jeg, personlig, opplever som endring i negativ retning: Sjarmerende Afythos, på Halkidiki, var en levende by (er fortsatt det), og hadde fortsatt mye av det genuine da jeg kom dit førse gang i 1999. Stranden jeg ruslet langs, bare i følge med en av stedets løse hunder, - ble etterhvert forvandlet til et mega strandsted med flere barer og "dunke musikk". Det var veldig trist å se (men til glede for mange unge grekere). Den koselige strandtavernaen, drevet av to trivelige brødre, og der grekerne selv kom langveisfra for å spise, - var byttet bort til et resort-sted, da jeg var der sist. Lekkert, - men totalt sjelløst, etter min oppfatning. For meg er det en endring i retning "for turistifisert".
KariK

filhellener

Det kom vel aldri noe konklusjon fra deg Inge ?
[/quote]Det var en av grunnene til at jeg trakk frem tråden igjen. En annen er at flere som var opptatt av emnet ikke har uttalt seg. Sist men ikke minst har det kommet mange nye medlemmer til forumet siden denne tråden var oppe. Jeg vil se tiden litt an før konklusjonen kommer[/b]
[/quote]

Venter vi på en "konklusjon" ???  Den konklusjonen kan vel ikke bli annet enn subjektiv, det finnes vel ingen fasit på hva som legges/ ligger i det vi kaller "turistifisert"?

Vi her i Forumet har i utgangspunktet e n ting felles, vi er i "glad i Hellas" og velger (oftest) Hellas som reisemål i ferien, noen få har oppfylt drømmen og bosatt seg fast  :)

- men e l l e r s er vi like forskjellige som alle andre mennesker, og har alle vårt eget syn på hva som oppfatteses som "turistifisert", i en uoversiktelig grad av nyanser.

Eller, mener du at du kan komme med "svaret", Inge ???
Kari

JohnS

Jeg dumpa inn på denne "gamle" tråden med nye avleggere, og kan ikke annet enn le.  Det er liksom ikke sånn jeg ser for meg en diskusjon på nettet.  De fleste tråder greier seg utmerket uten en overdommer som samler inn andres meninger, og som så skal komme med sine "riktige" konklusjoner på slutten.  Det blir rett og slett for tåpelig, hvis det er lov å si noe sånt her, siden vi alle har våre egne oppfatninger, og jeg håper da at mange av oppfatningene er totalt forskjellige, og at ingen har monopol på å trekke de "riktige" konklusjonene.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Kritios

29. Dec 14, 16:31:50 #40 Last Edit: 29. Dec 14, 16:33:23 by Kritios
Quote from: filhellener on 29. Dec 14, 12:29:51
Det kom vel aldri noe konklusjon fra deg Inge ?
Det var en av grunnene til at jeg trakk frem tråden igjen. En annen er at flere som var opptatt av emnet ikke har uttalt seg. Sist men ikke minst har det kommet mange nye medlemmer til forumet siden denne tråden var oppe. Jeg vil se tiden litt an før konklusjonen kommer[/b]

Quote
Venter vi på en "konklusjon" ???
Eller, mener du at du kan komme med "svaret", Inge ???


Jeg vil vel håpe og tro at det ikke var meningen fra Inge sin side at han har fasiten  :o
Dertil er vi nok altfor forskjellige. Heldigvis.
Dersom alle var like og hadde samme mening ville det jo bare vært en type feriested... :(
Jeg tror nok Inge er ute etter disse forskjellene blant forummedlemmene, det kan være mye artig lesing det  ;D
Men, så fint det er at det finnes et så stort mangfold av feriesteder som det gjør.
Ta Kreta igjen da, som et eksempel.
Chania; til tider for mange turister rundt havna ja, altså litt for turistifisert, etter min mening.
Platanias; vel, langs den gamle hovedveien fullstendig ødelagt mener nå jeg. Oppe i "gamlebyen" fortsatt en koselig plass.
Paleochora; her stenges hovedgaten om kvelden, og alle restaurantene flytter ut i gaten. Turistifisert som bare det, men du verden så koselig.
Så for meg finnes det ingen fasit nei, bare forskjellige steder.
Og takk for det.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

IngeS

29. Dec 14, 18:25:19 #41 Last Edit: 29. Dec 14, 19:53:45 by IngeS
 [/quote]

Jeg vil vel håpe og tro at det ikke var meningen fra Inge sin side at han har fasiten  :o
Dertil er vi nok altfor forskjellige. Heldigvis.

[/quote]

Ja, der ser du kritikos hva enkelte makter å koke sammen ene og alene for å trampe på en person. "riktig svar" "fasit" og "overdommer" har jeg aldri tenkt på langt mindre  nevnt. Hadde jeg skulle opptrått sånn ville jeg skjemtes, men heldigvis har jeg fått tildelt noe som heter skamvett. Innholdet i et par av de siste innleggene fratar meg lysten å fortsette denne tråden. Det tror jeg flere har forståelse for om de leser gjennom tråden og ser hvordan den har utviklet seg.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Nå begynner det å bli litt ufint her også. Zlæpp åff, folkens... vi er så ulike og har så ulike tanker og ønsker... "min" øy har jo forlengst blitt stemplet som det rene Puerto Rico så jeg burde vel være litt fornærmet, men siden jeg opplever øyen på en annen måte så smiler jeg bare av det. Ikke nedlatende... bare litt overbærende :-) Der andre ser rekker av tavernaer ser jeg Graco fra Albania og er glad på hans vegne for at han har får fikset gebisset og dessuten fått seg ny jobb som maler.... der andre ligger på stranden og nyter den biten så sitter jeg hos Manoli og prater skit... jeg går til Atle sin "sjokolademus" og kjøper bussbillett til Filoti og strunter egentlig i om det er turistifisert... klart det er turistifisert? Men ikke sånn voldsomt. Glad for den stor bokbutikken nedi havna. Glad for konditoriet like ved. Glad for at man må krangle om bulker og rusthull når man leier bil. Glad for at Lefterio har fått en ny baby... at Mike har vært i Australia med sin fru og at alle er glade... klart det er turitifisert? Det er jo ikke det de lever av, men de lever bedre.... nei, neste år skal jeg sannelig prøve noe nytt. Noe som ikke er så "turistifisert" kanskje? Hva med Santorini? Der må det vel gå an å forsvinne i mengden?

Anders

PS.... da jeg og Atle (eller heter det Atle og meg?) var på Naxos-karneval så var alle tavernaer i havna åpne... bare litt mer stengte. Dvs innelukket... glassvegger, skyvedører, tjukke boblejakker... men færre? Nope. Så da blir det vanskelig å si at det er så mye mere turistifisert midtsommers... riktignok var de fleste som gikk der grekere, men det var da stappfullt i folk? Så jeg holder meg til min øy og og trives med det, og så kan denne diskusjonen få seile sin egen sjø. Turistifisert? Javisst.... men femti meter oppi gaten var det ganske dødt. Fordi alle ville sitte nedi havna og prate skit i et varmt avlukke. Har det noe med "turistifisert" og gjøre? Antar situsajonen er litt annerledes på Sikinos eller Kimolos, men har ikke noe grunnlag for og uttale meg.

IngeS

Quote from: Anders on 29. Dec 14, 20:11:32
Turistifisert? Javisst.... men femti meter oppi gaten var det ganske dødt. Fordi alle ville sitte nedi havna og prate skit i et varmt avlukke. Har det noe med "turistifisert" og gjøre?
Det er jo slik det er i Pythagorion også. Og om halvparten av de som tråkker hovedgata og havnepromenaden er grekere så er det turistifisert for noen. Hva med resten av byen? Er den turistifisert? Og rundt 30 landsbyer hvor du knapt ser en turist. Hva med de?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Ikke på den tiden av året :-) Men turistifisert...? Nei, det vil jeg ikke kalle den. Muligens i sen juli- hele august, men da har jeg ikke vært der. En gresk bikkje fikk spise neven min....

Atle

Har vel fått med meg det meste i denne tråden ( tror eg ) og fundert litt på om vi ikke bare bare er en gjeng egoister ?
Jeg selv vil i hvert fall kalle meg en egoist da jeg ikke ønsker større flyplass på Naxos for å unngå flerne turister til øyna og mer utbygging. Med det ønsket så føler jeg jo at jeg er med å bremse muligheten for videre utvikling av øya (nå er det jo ikke noen som lytter på meg da ☺ ).
Utviklinga går videre tilmed i Hellas enten en liker det eller ei. Leser f.eks at det var så typisk Hellas i noen innlegg da det kom ridende en person på et esel forbi. Skal vi nekte ( tror neppe vi har mulighet og nekte da )denne bonden traktor fordi det vil ødelegge våres  idyll ? Skal vi som bare bsøker stedet et par tre uker i året bestemme hvordan øya/byen skal utvikle seg videre ?
Selfølgeligt trenger vi ikke å like nye hoteller og all inklusive men noen gjør det.
Det eneste valget vi har ( i hvert fall etter mitt syn ) er å reise en annen plass vist en syntes utviklinga har gått for langt. Da vil det jo vise seg om utbyggere har godt for langt eller om de har vunnet flerne turister.

Bare noen tanker som slo meg her på morgenkvisten ☺ og igrunnen ikje någe svar på spørsmålet i tråden.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

kaka

- og der traff du i hvert fall meg, Atle.

Jeg har hatt noen tankerunder rundt det du her tar opp, og må vel bare erkjenne: Jeg er nok en egoist når det gjelder ønsket om at de plassene jeg har blitt glad i ikke skal forandre seg for mye i retning av det jeg opplever som "svært og upersonlig".
Jeg har kommet et bitte-lite stykke videre ifht å ikke bare bli "sukkende betatt" av alt som er gammelt og tungvindt.
Men, gamle husfasader vil nok alltid fascinere meg. Der har "ruinromantikken" ganske godt tak på meg, fortsatt.

KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...