Logg inn med Facebook eller Google!

Hva menes med at et sted er turistifisert?

Started by IngeS, 30. Oct 10, 14:42:14

Previous topic - Next topic

Katherina

 :) Du savner respons. At jeg ikke engasjerer meg noe nevneverdig i slike drøftinger eller tanke utvekslinger, kommer nok av et mer eller mindre bevisst behov for å slippe og engasjere meg på denne måten i fritida. På jobb arbeider jeg blant annet med saksbehandling og både muntlig og skriftlig består arbeiddagen min mye av drøftinger og gi begrunnelse for avgjørelser. Derfor er det så deilig å gjøre helt noe annet. Blant annet drømme meg tilbake og tenke på gode opplevelser eller se fram mot det som antagelig vil komme. Forberede meg og glede meg. Jeg fryder meg over å kunne dele med andre.

"Turistifisert" eller ikke. Jeg kan kanskje ha brukt ordet. Det er ofte viktig for meg når jeg velder et sted å feriere at stdet har en ekthet i seg. "Ekthet"? Da assosierer jeg med at det er et sted som ikke har latt turistvirksomheten fått prege stedets egenart. Latt seg utnytte. Jeg liker det enkle. Noen ganger har jeg behov for at det er stille rundt meg. Jeg søker gjerne ut i naturen.

:)Men nåer det er sagt, så trives jeg også kjempe godt masse liv rundt meg. Mange mennesker.  :) Likte meg forresten godt i Pythagorion og på Samos. Reiste mye rundt og opplevde Samos som ei vakker øy.




:D



Harald Stendalen

Turistifisert!
Undertegnede har vært 45 ganger på "turistmaskinen" Kreta og har hatt det fantastisk hver eneste dag!Hvis det er noen som inbiller seg at man er eksklusiv angående turisme med å besøke en øy med ti fastboende grekere så dem om det!Ønsker og drømmer er forskjellig fra person til person og det bør vi vel respektere.Uansett er vi gjester i et annet land vi liker og respekterer og turen til Hellas er helt frivillig hvor enn vi drar!
Harald S.   

Anita

Kreta en turistmaskin ... kommer an på hvor du reiser på øyen. Platanias vil jeg kalle en turistmaskin. Smaken er forskjellig og noen liker det ... mens andre oppsøker andre steder. Kreta er en stor øy med mange idyller.

Chania er en herlig by med det meste, foretrekker bakgatene og unngår havnefronten hvis vi skal spise middag.

Anita

med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

filhellener

06. Feb 13, 10:59:16 #27 Last Edit: 06. Feb 13, 11:01:08 by filhellener
Quote from: Harald Stendalen on 06. Feb 13, 00:28:41
Turistifisert!
Undertegnede har vært 45 ganger på "turistmaskinen" Kreta og har hatt det fantastisk hver eneste dag!Hvis det er noen som inbiller seg at man er eksklusiv angående turisme med å besøke en øy med ti fastboende grekere så dem om det!Ønsker og drømmer er forskjellig fra person til person og det bør vi vel respektere.Uansett er vi gjester i et annet land vi liker og respekterer og turen til Hellas er helt frivillig hvor enn vi drar! Harald S.   


Jeg er veldig enig i det du skriver, Harald S  :)
- men,  har en kommentar til din benevnelse : "Turistmaskinen" Kreta!
For KRETA er jo så m y e mer enn det  :) "Kreta heter et land" er det en bok som heter ( - som jeg dessverre ikke får tak i )
Kreta har jo a l t, f r a  "turistmaskin" byer/områder" til det mest "uberørte" :) 
VAKKER natur med små og store landbyer ved havet og oppover fjellsidene, noen av dem h a r kanskje ikke flere enn 10 fastboende, mens andre er større :)
Når du beskriver dine 45 besøk på Kreta, som i en "Turistmaskin" e r det kanskje på charterreisemålene du har vært? Og, ikke n o e galt med det selvsagt  :)
- jeg mener at det ikke nødvendigvis er h v or du reiser og bor som avgjør hvordan ferien din blir, men h v a du gjør / bruker ferien din til  :sol:
Man finner det man leter etter, nesten uansett hvor man er  :-- - når man er i HELLAS  :hjerte:
Kari

Harald Stendalen

Turistifisert!

"Turistmaskinen" Hellas var faktisk ironisk ment tatt fra noen innlegg i dette forumet.Vi som elsker Kreta!!
Harald S.

marjana

En tredjedel av Hellas sine inntekter nasjonalt kommer fra turisme.
Nordmenn har Hellas på sitt tredje valg som feriemål hver sommer.
Det er ca 300 000 nordmenn som ferierer i Hellas per år.
Glika i zoi

mouche

I følge the association of Greek tourism enterprises (SETE) utgjør turismen 15,7% av BNP.

IngeS

Quote from: marjana on 09. Feb 13, 17:37:26
En tredjedel av Hellas sine inntekter nasjonalt kommer fra turisme.
Nordmenn har Hellas på sitt tredje valg som feriemål hver sommer.
Det er ca 300 000 nordmenn som ferierer i Hellas per år.

623.000 innbyggere på Kreta. 3.200.000 turister besøkte Kreta i 2013.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kritios

Quote from: IngeS on 28. Dec 14, 16:50:25
Quote from: marjana on 09. Feb 13, 17:37:26
En tredjedel av Hellas sine inntekter nasjonalt kommer fra turisme.
Nordmenn har Hellas på sitt tredje valg som feriemål hver sommer.
Det er ca 300 000 nordmenn som ferierer i Hellas per år.

623.000 innbyggere på Kreta. 3.200.000 turister besøkte Kreta i 2013.

Allikevel, til tross for 3,2 mill. turister, må jeg som "innbygger" på Kreta, si meg enig med filhellener på forrige side.
Kreta er så utrolig mye mer enn Platanias og Chania.
Kreta er "et land", med 1609 (!) små og større landsbyer og byer, hvor de aller aller fleste sjelden ser mer enn en håndfull etter to turister i løpet av en dag.
Så her er valget helt opp til hver enkelt, "turistmaskinen" Platanias eller min egen lille landsby Tavronitis, 5 km unna, der det finnes 2 små leilighetshoteller.
Landsbyen lever sitt eget liv, sommer som vinter, totalt uberørt av turismen noen få kilometer lenger nord.
Herlig sted  8)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Kritios

Quote from: IngeS on 11. Nov 10, 18:19:32
Konklusjonen senere om jeg ikke kommer på noe mer


Det kom vel aldri noe konklusjon fra deg Inge ?
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Kritios

Quote from: marjana on 09. Feb 13, 17:37:26
En tredjedel av Hellas sine inntekter nasjonalt kommer fra turisme.
Nordmenn har Hellas på sitt tredje valg som feriemål hver sommer.
Det er ca 300 000 nordmenn som ferierer i Hellas per år.



Nordmenn har Hellas på førsteplass, foran Tyrkia og Mallorca.
http://www.dagbladet.no/2013/01/19/tema/reise/charterferie/syden/sol_og_badeferie/25305354/
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

IngeS

Quote from: Kritios on 28. Dec 14, 17:54:09
Quote from: IngeS on 11. Nov 10, 18:19:32
Konklusjonen senere om jeg ikke kommer på noe mer


Det kom vel aldri noe konklusjon fra deg Inge ?
Det var en av grunnene til at jeg trakk frem tråden igjen. En annen er at flere som var opptatt av emnet ikke har uttalt seg. Sist men ikke minst har det kommet mange nye medlemmer til forumet siden denne tråden var oppe. Jeg vil se tiden litt an før konklusjonen kommer
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...