Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er egentlig gresk mat?

Started by dimitris, 09. Sep 10, 08:28:49

Previous topic - Next topic

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Takk, Inge. NÅ ble jeg sulten nå.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Quote from: \"Heidrun\"Tja- Bakt potet får man jo. Ellers kunne jeg godt tenkt meg kokt potet en gang imellom jeg også. Men skjønner jo at det ikke er vanlig i Hellas

Kan i farten ikke komme på så mange land hvor kokte poteter står øverst på menyen?

Reiser til Kreta snart og på denne tråden har jeg lært meg at det er to retter jeg skal \"oppsøke\", og det er sikoti og kokoretsi. Noen av de beste måltider jeg har spist noe sted eller noen gang har vært i Frankrike og da nettop innvoller!

IngeS

Jeg har ennå ikke funnet ut om grekerne tar vare på blodet når de slakter. Kan heller ikke finne blodpølse i butikken slik som i Norge.

Vet noen noe om dette?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Konklusjonen må da muligens være at på turiststeder som lever av å dra inn turistene. Ja der får man ikke ordentlig Gresk mat. Mon tro om det finnes en taverna på Lesbos/Plomari som ikke er avhengig av turistene like mye. Tenker da på en evt tur i September
Yamas til livet og til

Anders

Bra du hengte på et \"muligens\"... ellers hadde det der blitt til det ny-norske \"jump to conclusions\".
Til og med Scirocco på Naxos kan gi deg det meste du ber om, og at maten uansett er \"ordentlig\" er det vel ingen tvil om?

Anders

Dessuten er det vel tåpelig at jeg blander meg inn i denne tråden :-)
Jeg- som knapt spiser annet enn kjøtt uten tilbehør (og som attpåtil skal ha det Shermanised!)- har veldig lite av forutsetninger for å si så mye om gresk eller annen mat... men syns jo det er okay å spise seg mett, da!

Poppi

Quote from: \"IngeS\"Må man absolutt ha kokt potet så kjøp et kilo og kok den selv på hotellrommet eller få hotellverten til å gjøre det

Grekerne kan koke poteter i hvertfall. Ett år, etter å ha spist mye stekt fisk, fikk vi det for oss at kokte poteter hadde vært prikken over i-en. Dette var på Astypalea og vi spurte om vi kunne på kokte poteter. Selvfølgelig kunne vi få det. Så der satt vi og ventet på stekt fisk og kokte poteter.

Så kom poteten, som er forrett med olivenolje og urter. Deretter kom fisken; som hovedrett:-)

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Konklusjonen må da muligens være at på turiststeder som lever av å dra inn turistene. Ja der får man ikke ordentlig Gresk mat. Mon tro om det finnes en taverna på Lesbos/Plomari som ikke er avhengig av turistene like mye. Tenker da på en evt tur i September

Som Anders er inne på, så finnes det selvsagt unntak, men ofte er det best å holde seg unna turiststedene. Et tips (som jeg har gitt før) er å spise der du ser grekerne spise. Og det er sjelden der turistene spiser. Videre kan det være lurt å sjekke om tavernaen har et velinnredet innendørs serveringslokale - det betyr at den sannsynligvis er åpen om vinteren og altså også serverer lokalbefolkningen.

Turistmaten, om jeg kan kalle den det, skal tilpasse seg alle tunger. I tillegg spiser flertallet av turistene sjelden de litt ukjente greske rettene, slik at menyen har få variasjoner, mens det lages enorme mengder moussaka, tzatziki osv. Mange vil bare gå på den bestemte tavernaen én gang, det er altså ikke så viktig at maten er topp. Kokken trenger ikke velge de beste råvarene, ha 1 kilo hvit saus men bare 50 gram malt kjøtt i moussakaen osv. I tillegg vet jeg at endel turisttavernaer kjøper cateringmat og til og med fabrikklaget mat (som tikilos-spann med tzatziki) og serverer den som hjemmelaget.

For meg er de beste spisestedene i Hellas de små familiedrevne tavernaene e.l. uten meny, hvor \"mor\" går til markedet/slakteren/fiskehavnen etc hver morgen og ser hva som er godt og ferskt og fristende, og så lager dagens mat ut fra det. Slike steder har alltid nydelig mat, de har ikke problemer med å tilpasse seg individuelle ønsker (som å servere en pikilia til én), og det er rett og slett hyggelig å være der.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

En favoriträtt från nordvästra fastlandet  :razz:

Korv- och paprikagryta - Spetzofai

Skiva och bryn paprikan ( använd helst den avlångsmala typen, med mer sting i). Tillsätt skalade och hackade tomater. Salta och peppra. Låt stå på svag värme i fem minuter.

Bryn löken och korven och häll över vinet. Häll över tomat- och paprikaröran. Tillsätt socker och låt småkoka i 10-15 min på medelhög värme.

Serveras rykande het, o därtill passar det bra med en flaska rött vin, \"Makedonikos Tsantalis\" är utmärkt till exempel.

    Ingredienser:
 
200 g kryddig bondkorv (alt valfri tjock korv)
1 st röd paprika
1 st grön paprika
1 st gul paprika
2 st tomater
1 st gul lök
0.5 dl  olivolja
1 dl vitt vin
0.5 tsk socker
Salt och peppar
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"IngeS\"Må man absolutt ha kokt potet så kjøp et kilo og kok den selv på hotellrommet eller få hotellverten til å gjøre det

Det gjorde faktisk reisefølget vårt et år. En stor gryte med kokte poteter og gulrøtter. Ungene på bostedet stod i kø for å få poteter og gulrøtter når de oppdaget lekkeriene :-D Det er vel noe med at det er det man er vant til.

Og etterpå ble de kjempekjukke fordi de også spiste melkesjokolade til dessert også!

Midddelhavskosten er rå grønnsaker, lett dampede bønner i sitron og saus, proteiner i fisk og kjøtt i mange versjoner.
Sitron over fett er for å ned blodsukkeret.

Kokte rotgrønnsaker er søte, alle liker det, men det driver opp blodsukkeret fort, sa å gi en lokal 10-åring som dykker etter fisk og enda dypere kan gi han et problem.
Glika i zoi

Mixelite

Quote from: \"marjana\"
Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"IngeS\"Må man absolutt ha kokt potet så kjøp et kilo og kok den selv på hotellrommet eller få hotellverten til å gjøre det

Det gjorde faktisk reisefølget vårt et år. En stor gryte med kokte poteter og gulrøtter. Ungene på bostedet stod i kø for å få poteter og gulrøtter når de oppdaget lekkeriene :-D Det er vel noe med at det er det man er vant til.

Og etterpå ble de kjempekjukke fordi de også spiste melkesjokolade til dessert også!

Midddelhavskosten er rå grønnsaker, lett dampede bønner i sitron og saus, proteiner i fisk og kjøtt i mange versjoner.
Sitron over fett er for å ned blodsukkeret.

Kokte rotgrønnsaker er søte, alle liker det, men det driver opp blodsukkeret fort, sa å gi en lokal 10-åring som dykker etter fisk og enda dypere kan gi han et problem.

Nå følger jeg deg ikke helt... Og jeg tror ikke ungene ble kjempetjukke av to poteter.

Du får det til å høres ut som om alle rundt middelhavet er slanke, og det stemmer iallfall ikke! Ikke nå, og ikke for 20 år siden da vi dro dit første gangen.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...