Logg inn med Facebook eller Google!

Lite intryck o så från en vecka i Albanien

Started by Tommy, 06. Sep 10, 22:39:23

Previous topic - Next topic

eijukka

Quote from: \"marjana\"Tommy! Jeg fikk flere assosiasjoner her: Theo Angeloupolos sine filmer, særlig Eternity and a Day der den eldre poeten treffer en liten albansk gutt og de drar gjennom Hellas opp til Albania for å finne guttens familie.

Detta är ju sant! Jag älskar Angelopoulos´filmer, deras stämning är på sånt fint sätt  melankolisk med sina dimmiga vyer och jag tycker just om deras långsamhet, man får tid att tänka!! Jag måste söka efter denna film igen och försöka att köpa den. Har ju sett den tidigare.

Tommy, nya bilder är välkomna :cheers: !

kaka

Artig å se og lese fra reisen din/deres, Tommy!
KariK

Tommy

Tack för hyggliga kommentarer :-)

Pogradec har många sidor att visa opp, ifall man tar sig upp en liten bit bakom huvudstråket kommer man till dom kvarter där det fortfarande finns en äldre bebyggelse bevarad, mycket av den gamla bebyggelsen ersattes av fula hyreskaserner under kommunist-tiden, men här fanns mycket kvar att se. I kvarteren finns bland annat också en ortodox kyrka som vi tittade lite närmare på och där blev vi guidade av en mycket tillmötesgående kyrkvaktmästare. Själva kyrkan var ursprungligen från 1810, men nyrenoverad. I Albanien var allt religöst utövande bannlyst under diktaturen, men nu kan man på många håll se både moskeér och kyrkor som rustats opp för dom troende. Dom båda religonerna existerar fredligt sida vid sida i Albanien, i en ömsesidig respekt. Kanske beroende på att man i landet väl känner till vad förföljande av oliktänkande innebär, och därför är ödmjuk i sin egen övertygelse och inför andras trosuppfattningar ?

Här är några bilder :

























\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Takk for en interessant og anderledes tråd (så langt) Tommy  :D  Spennende å se bilder og høre om Albania, som jeg vet så lite om. Du har fått med deg veldig mye på bare ei uke, og det må jo være ekstra spesielt for deg, å oppleve landet der din nye familie bor.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Tack för oppskattningen :-)

Strandpromenaden och Parken där är ett vackert inslag i stadsbilden utmed Ohridsjön. Det är en naturlig plats för avkoppling och mötesplats under dagar och kvällar, för unga och gamla. Självklart finns ett antal serveringar och restauranter, gatuförsäljare, o kiosker att tillgå. Att äta ute var mycket billigt, vi betalade oftast inte mer än 50-100 kr för en middag för 2 med minst 2 rätter samt vin därtill, maten var god o vällagad och det inhemska vinet smakade förträffligt.

Mer om Ohridsjön senare...... ;-)

Här är lite bilder :



















\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

KariK

pawik

Härligt spännande tråd med fina bilder från en annorlunda miljö.

/pawik

Thera

:love10:
Opplevelsesrikt og minnerikt, tenker jeg!
En skikkelig roadtrip med stopp på mange forskjellige steder i Albania hadde ikke vært å forakte.. Er så mange steder jeg vil besøke der!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Hellasfrelst

Må bare få si det igjen: Veldig interessant med alle dine flotte bilder og reisebeskrivelser fra Albania. :flower:
Et bilde jeg la spesielt merke til var den innvendige kirkekuppelen, eller hva det kalles. Den var utrolig fint malt.
Ellers synes jeg å kjenne igjen mye i dine bilder fra da vi besøkte området rundt og i Shkoder by. Kanskje jeg skal prøve å scanne mine gamle papirbilder fra turen....
i zoi ine tora - livet er nå

Tommy

Jag tackar o bockar för oppskattande o trevliga kommentarer :-) O visa oss gärna bilder o berätta om Shkoder Hellasfrelst, dit ska vi ta oss någon annan gång på nån rundresa, när där är mer tid att stanna opp på fler ställen än vad vi hann med denna gången.

Här är något om sjön Ohrid som för mig var en anledning att besöka Pogradec, jag älskar höga berg o djupa sjöar, det är något speciellt tycker jag. Och Ohridsjön är en av europas djupaste sjöar, upp till 290 meter som djupast. Sjön är känd för sin unika fauna, med omkring 200 endemiska arter, och står sedan 1979 på Unescos världsarvslista.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohridsj%C3%B6n

Där finns bland annat en art av öring som inte finns någon annan stans i världen, Salmo Letnica på latin, i Albanien heter den Koran ( vilket ikke ska förväxlas med den religösa skriften koranen ) tillagad i ugn med valnötsås till smakar den himmelskt :-) kan jag lova. Strandfiske är tillåtet för kreti o pleti,,,, nu hade jag ju inga fiske grejor med mig. Men en annan gång kanske  :bom:  http://www.balkan-trout.com/studied_taxa_5_ohrid_trout.htm

Här är bilder :























\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Virkelig vakre omgivelser, Tommy, og du har igjen fanget stemningen. (men den slangen har jeg ikke så lyst å treffe!)
KariK

Turid

Veldig interessant tråd du har laget her, Tommy. Jeg har faktisk vært inne på tanken på å reise til Albania eller Makedonia selv, men er litt i tvil om det er trygt for den alminnelige vestlige turisten uten lokalkjent følge. Hva tror du?
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...