Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari, juli 2010

Started by kaka, 25. Jul 10, 23:34:28

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg har til gode å besøke området på våren, og leker stadig med tanken. Jeg har veldig lyst til å oppleve området grønt.
Når jeg har vært nedover, har det vært ganske \"brunt\" på markene.
Men, det finnes da noen blomster rundt omkring inne i byen som lyser opp  :icon_smile:

- og utenfor bostedet mitt, Frini, plukker Flora gjerne inn noen av blomstene til oss som bor der.
KariK

brit

Hvordan skal jeg rekke alt jeg har lyst til tro?
Du kan friste du kaka!
Nydelige bilder og morsomme kommentarer!

kaka

Takk for det, Brit  :icon_smile:

Det er hyggelig om bildene frister, til denne sjarmerende plassen.
KariK

kaka

Jeg er veldig glad i bratte smågater og trappesmug på kryss og tvers. Plomari har en nett av sjarmernde smågatene som slynger seg oppover, med trapper mellom.
KariK

JohnS

Fine bilder fra  \"oven\".  På våre vandringer fra Frini til sentrum, gikk vi gjerne rundt byen, langs en sti som går opp der gaten svinger ned mot sjøen, opp dalen forbi olivenlunder, høns og geiter, og helt til topps før vi svingte ned og kom ned \"hovedgaten\" igjen, slik at vi ofte så byen fra baksiden eller oversiden.





Våre favoritt-tavernaer ble etter hvert en av tavernaene under platanen, som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på, og 7 Thalassas nede ved sjøen.

På det siste stedet opplevde vi den første kvelden et ganske dramatisk og meeget høyrøstet ekteskapelig (?) oppgjør ved nabobordet.  Jeg vet ikke om de var klar over at vi var fra et land så nær deres at vi skjønte språket, eller om de bare ga blaffen.  Da de omsider var ferdige, og skyndsomt forlot åstedet, kom tavernaeieren og skulle beklage.  Det ble mye leven og moro ut av det da jeg forklarte hvor heldig han var som ikke hadde skjønt et ord av hva de sa, og hvor traumatisk det hadde vært for oss som skjønte det.

Vi fortsatte vårt forøvrig meget velsmakende måltid, avbrutt av stadige lystige kommentarer fra eieren, slik at det alt i alt var en meget hyggelig og morsom kveld.  Da vi nærmet oss oppgjørets time, kom ryddegutten med et brett og virket ganske så forvirret.  \"Eeeehhh.....  Sjefen sa at dere skulle få alt dere hadde bestilt en gang til, på huset !\"  På brettet var ei mugge retsina, ei stor mugge hvitvin og to Mythos, som var det vi fire hadde konsumert.  Til og med ei halvannen liters vannflaske fulgte med! Det er vel unødvendig å si at det ble en sen kveld, og en lang vandring tilbake til Frini.

Etter dette ble vi hilst på som gamle venner hver gang vi passerte, men det aller mest positive var at vi aldri følte noe som helst press for å sette oss ned og spise der hvis vi var på vei til et sted lengre inne i byen.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Så moro å se bilder fra turen deres også, JohnS! Det oliventreet var veldig fint.

Jeg  husket at du hadde beskrevet den turen \"bak byen\", og gjorde noen forsøk på å finne den. Trodde til slutt/siste dagen at jeg fant ruten deres, men jeg skjønner nå at det var feil. Jeg gikk også inn veien du beskriver, og viser bilde av, men jeg ble så til de grader stoppet av en hund, at jeg ikke turte prøve meg videre innover. Det skal jeg ta igjen, for jeg vil gå den turen!

Ganske spesiell historie fra 7 Thalasses!
KariK

JohnS

Noen flere bilder med vekslende kvalitet fra \"omveien\" vår.  Det første bildet skulle egentlig være av et ekorn, men ekornet var raskere enn kameraet....  





At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Ekorn eller ikke, - takk for deilige bilder igjen, JohnS.
Jeg kjenner dragningen nedover bare blir sterkere og sterkere!
Herlig bilde av mannen på esel.  :icon_smile:
KariK

kaka

Rett over plassen foran Frini, ligger et lite kapell. Jeg har forsøkt å komme meg til det, men skjønte etterhvert at det ikke var noen direkte adkomst fra Frini.
En dag gikk jeg opp en bakke, like etter Frini. Da kom jeg etterhvert til det lille kapellet. Det viste seg at det også var en kirkegård der.

Området der oppe så absolutt på landet, men med byhus rett ved siden av.
KariK

kaka

Utsikten der oppe fra var upåklagelig, med enden av stranden i Ag. Isidoros.
Rett nedenfor svinger veien fra Ag. Isidoros og opp mot Frini.
KariK

kaka

Som nevnt, er dette et område der \"by og land går hand i hand\".
Oppi bakken står geitene, og rett nedenfor svinger veien ned mot byen.

I hagene dyrkes både tomater og druer.
KariK

kaka

Det går mot kveld i Plomari, og min sommertur nærmere seg slutten.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...