Logg inn med Facebook eller Google!

Katter i Hellas

Started by elisabeth, 06. Jun 10, 19:59:10

Previous topic - Next topic

elisabeth

Vet at det er mange kattelskere her inne på Hellasforum ,men det er en ting som irriterer meg grenseløst og det er når turister mater katter inne på  diverse spisesteder.Synes dette er en uting.Har opplevd fullt katteslagsmål rundt bena når jeg har sittet og spist. :cat:

polyanna

Da er nok ikke Pythagorion på Samos noe for deg. Ikke snakk om slagsmål rundt bena - de forsyner seg selv fra bordet uten å bli tilbudt den minste bit, hopper opp på skulderen, sogar hodet. Hver sin lyst! Jeg synes definitivt ikke noe om å spise med en katt klort fast på skulderen, en annen i håret! Forunderlig at de ansatte synes det er ok.

Ole

Quote from: \"elisabeth\"...men det er en ting som irriterer meg grenseløst og det er når turister mater katter inne på  diverse spisesteder.

Helt enig!

marjana

Det blir veldig mange katter på øyer. Menn synes at kattene skal ha et fint og frodig sexliv. Vi damer tar kattene til vetrinæren og steriliserer dem.
Glika i zoi

IngeS

Quote from: \"polyanna\"Da er nok ikke Pythagorion på Samos noe for deg. Ikke snakk om slagsmål rundt bena - de forsyner seg selv fra bordet uten å bli tilbudt den minste bit, hopper opp på skulderen, sogar hodet. Hver sin lyst! Jeg synes definitivt ikke noe om å spise med en katt klort fast på skulderen, en annen i håret! Forunderlig at de ansatte synes det er ok.

Dette må du fortelle mer om. Det har jeg aldri opplevd i Pythagorion.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Sånn som maten lages for åpne dører og serveres utendørs har man to valg. Katter eller rotter og mus. Jeg er ikke i tvil om hva jeg velger.

Det nytter ikke å fange inn og sterilisere villkatter. Har du noen ganger prøvd å ta i en av villkattene? Huskatter er noe annet. Har de halsband og mangler en spiss på et øre er de sterilisert.

Foran turistsesongen ble det tidligere lagt ut forgiftet mat for å redusere kattebestanden både i Pythagorion og på andre øyer. Dette skapte et så forferdelig rabalder blant turistene at det ble slutt på den metoden. Jeg regner med at alle forstår hvorfor det ikke er mulig å skyte katter i tettbebygd strøk.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Sånn som maten lages for åpne dører og serveres utendørs har man to valg. Katter eller rotter og mus. Jeg er ikke i tvil om hva jeg velger.

Det nytter ikke å fange inn og sterilisere villkatter. Har du noen ganger prøvd å ta i en av villkattene? Huskatter er noe annet. Har de halsband og mangler en spiss på et øre er de sterilisert.

Foran turistsesongen ble det tidligere lagt ut forgiftet mat for å redusere kattebestanden både i Pythagorion og på andre øyer. Dette skapte et så forferdelig rabalder blant turistene at det ble slutt på den metoden. Jeg regner med at alle forstår hvorfor det ikke er mulig å skyte katter i tettbebygd strøk.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Aldri plaget meg... de går når eg vil og kommer når eg ber... snille sånn :-)
Har en litt sprø teori om at reaksjoner skyldes at man liker hunder bedre :-)
Men alvor... har matet katter på tavernaer flere ganger, men gjør det jo ikke midt opp i ansiktet på andre gjester. Og Inge sitt poeng om katter vs rotter syns jeg er gyldig... har fått høre det argumentet flere ganger. Er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Sjøl om jeg brukte uken på å fordøye Clavell\'s \"King Rat\" :-)

elisabeth

Har ikke noe å gjøre med om man liker hunder bedre enn katter synes bare det er plagsomt med katteslagsmål rundt bena.Ellers så er jeg enig med Inge. Er ellers ikke plaget med katter i Hellas eller andre steder.  :cat:

Hellasfrelst

Quote from: \"elisabeth\"Vet at det er mange kattelskere her inne på Hellasforum ,men det er en ting som irriterer meg grenseløst og det er når turister mater katter inne på  diverse spisesteder.Synes dette er en uting.Har opplevd fullt katteslagsmål rundt bena når jeg har sittet og spist. :cat:

Enig i at dette er en uting, det er vel få som hadde gjort det samme på en kafe eller restaurant i Norge. Kattene kan vel mates andre steder enn ved bordet.

Og en ting til som jeg bare må få sagt nå når temaet katter er på banen.
Ser at enkelte mater kattene på balkongen, FRA FAT OG KOPPER SOM HØRER LEILIGHETENE TIL :angry7:. Det kommer faktisk noen som skal bo der etter dere og bruke de samme koppene og fatene. Og da spørs det hvor godt de er vasket.
i zoi ine tora - livet er nå

Admirala

På en øy, det kan ha vært Tilos (men jeg er ikke sikker), så ble det lagt ut tonnevis med gift et år, nettopp for å ta livet av villkattene. Det at turistene klaget var iallfall en av grunnene. Allerede neste år var rottebestanden vokst til plagsomme mengder. Løsningen ble selvsagt å \"innføre\" villkatter igjen.

Og jeg gir gjerne mat til katter på tavernaer. Jeg har ikke hjerte til å se en tydelig sulten, tynn katt sitte og se på meg mens jeg gafler i meg maten min. Jeg gjør det diskret under bordet, eventuelt kaster jeg maten i en retning det ikke sitter andre mennesker.

Jeg skjønner godt at det er plagsomt om katter hopper opp på bordet eller skuldrene på folk, men det har jeg aldri opplevd. Synes heller at mange av disse kattene pleier å være nokså sky. Jeg synes også det er vondt å se når kattene blir sparket etter, enten det er av betjening eller middagsgjester. Et katteliv er også et liv.

For øvrig er jeg 100 prosent hundemenneske  :cat:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

At mating av katter på tavernaer er en uting er jeg enig i, direkte usanitært er det også. Jeg blir mildt sagt rystet når jeg ser mennesker som jobber i helsetjenesten sitte å gi kattene mat på tavernaer. Hellasfrelst setter fingeren på dette med renhold. Det er mye sykdom blant kattene. Mark og øyebetennelse er blant det vanligste. Andre sykdommer kan også være smittsomme om renholdet ikke er skikkelig. Har dere som mater katter på tavernaer tenkt over hvor ofte "golvet" dere sitter på blir renset skikkelig? Det vil alltids ligge igjen fragmenter av maten som kastes til kattene. Spyling med vann skjer kanskje to eller tre ganger i sesongen. Det vanlige er å feie vekk alt rask som er synlig. Da gravlegges matrestene og de vil samle mer fluer enn nødvendig rundt der du spiser. Å mate katter på fat fra hotellet eller tavernaen ville ikke jeg heller gjort. Oppvasken tas ikke slik som i Norge.

Admirala påpeker at villkattene vanligvis er sky. Det er helt sant, derfor stiller jeg meg svært tvilende til påstanden om at kattene i Pythagorion hopper opp på bordene mens folk sitter der og på skuldrene og hodet til folk. Så lenge det ikke blir sagt noe om hvor og når dette skjedde regner jeg dette mer som en røverhistorie for å fraråde folk å dra til Pythagorion. Jeg oppfordrer derfor Polyanna til å fortelle nærmere om dette sånn at jeg kan få historien verifisert av de som eier stedet. Det kunne jo i alle fall være greit å få vite hva legen gjorde med den som til de grader ble rammet av en villkatts klør.
Blir du kloret eller bitt av en katt på tavernaen skal du kontakte betjeningen umiddelbart. De fleste har middel til å rense såret og smøre noe på. I verste fall må du til lege og få sprøyte mot stivkrampe. Ikke tro at dette ikke er så farlig, det vil straffe seg. Få gjort noe med skadene så raskt som mulig.
I Pythagorion blir det lagt ut mat flere steder til villkattene. Flere tavernaer legger ut rester etter stengetid. Fiskerne forer kattene med fersk fisk. I sardinsesongen spiser kattene til de spyr, så spiser de på nytt til de spyr. Dette skjer i et par tre omganger før de gir seg. Det burde derfor være helt unødvendig for turistene å mate kattene på tavernaer da. Kjøp heller kattemat og legg på et sted langt fra tavernaene. Det vil være mer renslig og ikke minst fornuftig i forhold til andre.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...