Logg inn med Facebook eller Google!

Karpathos 2010

Started by Fellman, 14. May 10, 12:27:25

Previous topic - Next topic

Fellman

Så var vi här igen. Åkte denna gång flygstol med AirTours. Dett skulle gått två plan från Stockholm igår Apollo 06:35 och AirTours 06:45 med det visade sig att vi alla fick plats i ett plan. Hade turen att det var min kompis Ben Fellman som var flygkapten så jag fick återigen sitta i cockpit hela resan (det var tredje gången som vi haft detta sammantrffande). För den som undrat hur mycket bränsle en Airbus 321:a drar kan jag meddela att det ligger på ca 1,5 ton i timmen eller nästan 2000 liter. Dom gör alltså av med ca 8000 liter på en tur. Med tanke på att man inte ska flyga runt med onödig vikt så har dom inte mer i tankarna än vad som ska gå åt på flygningen plus 45 minuters reserv.

Ankomsten till Karpathos var annorlunda, man landar ju normalt från havet i nordvästlig riktning men just igår var det sydliga vindar och man fick landa från andra hållet istället. Ingen av piloterna hade varit med om det tidigare och det fanns inga inflygningskartor som tog upp ett sånt alternativ. Men det gick bra. Sen blev det dock värre,när vi kom fram till teminalen så kunde man inte hitta generatorn som ska ge planet ström när motorerna är avstängda. Vi fick vänta nästan en halvtimme utan resultat varefter det meddelades att man skulle starta höger motor och att vi skulle ta en vid sväng runt planet när vi steg av, det kom dock kontra order och vi hämtades med buss istället, man vill ju inte gärna ha folk springande runt på plattan när motorerna är igång. Det var dock inte slut med detta, fortfarande kunde man inte lossa baggaget när motorerna gick så det dröjde ytterligare en halvtimme innan vi fick bagaget.

Väl framme i Pidagia var allt sig likt och vi checkade in på Zephyros. Efter en långpromenad på eftermiddagen prövade vi även på badvattnet som enligt uppgift skulle ligga på ca 23 grader (tveksamt, men fullt badbart).

Kvällen tillbringades förstås på Pelagos med mat, musik och kanske lite för många Ouzo. Marja-Lisa som kom redan i söndags var förstås där och förgyllde tillvaron för oss, annars var det ganska lite folk. Det är mest Holländare som kommit än så länge. Serveringen sköts i år av Dimitris och Antonio.

Som ni kan se på bilderna jag lagt upp på www.flyul.se/karpathos så idkade Marja-Lisa direkt sändning via mobilen av musiken på Pelagos till sina vänner hemma i Finland, den telefonräkningen skulle jag inte vilja betala. En nyhet på Pelagos för i år är den nya scenen som nu längre inte är flyttbar.

Det kommer kanske någon ytterligare rapport innan vi åker hem på torsdag nästa vecka.

Sten-Anders
www.saf.net
Livet är för kort att inte ha kul

Riitta

Det var dramatik :cyclopsani: Låter att det är sig likt på ön,alltså bra :bom: Tack för alla bilderna och hälsa alla :flower:

Riitta

maritautioniemi

Tack för fina bilder Sten-Anders. Problemet är, då jag ser bilderna, att jag ännu mer önskar att jag kunde vara med. Men det blir att nöja sig med värmen här hemma. Dagstemperaturen har idag varit ca +25, åskväder för ett par timmar sen, men nu ser det bra ut igen.
Vilken fin scen de gjort på Pelagos. Hälsningar åt er alla!
Maritagneta

kaka

Tenk å kunne sitte og følge med i cocpiten, da!  Du har tatt noen fantastiske bilder fra flyturen, og det så helt levelig ut på land også.


Takk for titten, og fortsatt god ferie! Regner med at uregelmessighetene rundt landingen ikke forstyrrer dere lenger.. :bounce:
KariK

Fellman

Hej, nu ligger gårdagens bilder ute också. Som ni ser träffade vi många gamla bekanta. Dimitris (på Pelagos) fyller år idag om någon har lust att skicka gratulationer.

Sten-Anders
www.flyul.se/karpathos
Livet är för kort att inte ha kul

Riitta

Trevligt att du lägger ut bilder.Tack :flower:  Hunden ser bara tjokare ut :bom:

Dimitris har jag gratulerat :flower: Kan tänka mig att det kanske blir lite firande för honom på kvällen :bom:

Riitta

Niaas

Takk for ferske bilder fra Karpathos! Godt å se att alt er som det pleier der!  Vi kommer om to uker!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Maritza

Herlig å følge med på livet der nede. Si også hello til Maria og Henk de la mar, nederlenderne som danser.
Jeg følger jo med på bildene av turene han går rundt på øya. Klem til alle fra maritza og Shell.

Maritza

Skrev jeg Maria???? Hun heter Ritje, sorry.

Fellman

Blev inte så många bilder igår, batteriet tog slut. Men det var annars väldigt livat på Pelagos, mycket ungdomar som dansade. Idag är det lite kyligare och väldigt blåsigt, passar bra att göra långpromenader en dag som denna. I morgon funderar vi på att hyra bil och åka runt lite.

Sten-Anders
www.bohena.com
Livet är för kort att inte ha kul

maritautioniemi

Vi slår er visst i värmestatistiken. Österbotten, Kronoby (25 km norrom Jakobstad) i Finland har årets värmerekord. Där uppmättes i förrgår +29,6 grader. Igår var det +27 i Jakobstad och idag +25. Någon har visst tänkt på mig också, med att åtminstone bjuda på värmebölja . Lite livemusic från Pelagos vore förstås också på sin plats.
Maritagneta

Riitta

Här saknar jag både värmebölja och Pelagos :drunken:
Har inte upplevt ens 20 grader ännu :cyclops:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Turister mister livet på øyer i Hellas
by kaka | 06. Jul 24, 21:27:30
Viktige påminnelser....
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...