Logg inn med Facebook eller Google!

Grekland nära en totalkrasch

Started by Tommy, 30. Apr 10, 08:57:16

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"eijukka\"JUST SÅ Tommy, men nu är det fråga om så häftiga känslor inom folket, att förståndet är långt borta hos många. Och dessa vandaler (inte är dom alla politiska anarkister) rasar såsom vanligt av ren lust att rasa och visa sin kraft. Så hemskt sorgligt för alla oskyldiga. Du är säkert lite bekymrad för din son. Hoppas att situationen blir snart lugnare. Jag har ännu tre veckor kvar före resan!

Njae, jag är inte så himla oroad för min son egentligen  :oops:  , han är mer oroad själv över det han upplever tror jag, men känner jag honom rätt så klarar han sig rätt bra även i en situation som den nu är i Athen. Jag är mer oroad över den ekonomiska utveckling som vi ser i Grekland, o som jag oroar mig för även i andra länder inom EU. Men som du säjer, vi får hoppas  :bounce:   det ordnar opp sig.... O att grekerna sansar sig o biter i sitt sura äpple.
I vilket fall som helst så har jag en semester i Grekland att se fram till om några veckor jag också, det ska bli gött tror jag :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Man hade ju glatt sig åt att börja semstern med några timmar i Aten, men nu tusan vet man ju inte om man vågar lämna flygplatsen.
Fast det är ju några veckor kvar, så man får väl avvakta utvecklingen.

Riitta

Greece-Traveller

Jeg har snakket med flere av mine greske venner i Athen i dag. Selvsagt er alle rystet over det som skjedde, men de fremhever også at turister normalt ikke skal ha noe å frykte - er det utlyst en streik og demonstrasjon er det i grunnen kun å holde seg borte fra Syntagma.

De kan også fortelle at de som forårsaket dette ekstreme tilfellet ikke har noen ting med streikene eller demonstrasjonene å gjøre. Det er en liten minoritet som kaller seg anarkister, og de benytter enhver anledning til å lage bråk.

De har egne websider m.m., og i forbindelse med streiken i dag har de i lengre tid oppfordret sine medlemmer til å stille og hva de skal ha med seg (de stiller med svart forkledning, og har ryggsekker med seg fullt lastet med Molotov-coctails o.l.).
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

IngeS

Quote from: \"Greece-Traveller\"Jeg har snakket med flere av mine greske venner i Athen i dag. Selvsagt er alle rystet over det som skjedde, men de fremhever også at turister normalt ikke skal ha noe å frykte - er det utlyst en streik og demonstrasjon er det i grunnen kun å holde seg borte fra Syntagma.

De kan også fortelle at de som forårsaket dette ekstreme tilfellet ikke har noen ting med streikene eller demonstrasjonene å gjøre. Det er en liten minoritet som kaller seg anarkister, og de benytter enhver anledning til å lage bråk.

De har egne websider m.m., og i forbindelse med streiken i dag har de i lengre tid oppfordret sine medlemmer til å stille og hva de skal ha med seg (de stiller med svart forkledning, og har ryggsekker med seg fullt lastet med Molotov-coctails o.l.).

Anarkister har vi i Norge også
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Quote from: \"Greece-Traveller\"Jeg har snakket med flere av mine greske venner i Athen i dag. Selvsagt er alle rystet over det som skjedde, men de fremhever også at turister normalt ikke skal ha noe å frykte - er det utlyst en streik og demonstrasjon er det i grunnen kun å holde seg borte fra Syntagma.

De kan også fortelle at de som forårsaket dette ekstreme tilfellet ikke har noen ting med streikene eller demonstrasjonene å gjøre. Det er en liten minoritet som kaller seg anarkister, og de benytter enhver anledning til å lage bråk.

De har egne websider m.m., og i forbindelse med streiken i dag har de i lengre tid oppfordret sine medlemmer til å stille og hva de skal ha med seg (de stiller med svart forkledning, og har ryggsekker med seg fullt lastet med Molotov-coctails o.l.).

Du har helt rätt i det, och dom \"svartklädda\" uppehåller sig mest i Exharia och universitetsområdet där dom använder vart tillfälle till att \"oroa omgivningen\". Men annars är det nokk ide att följa utvecklingen framöver likaväl för det att där lär säkert bli fler strejker som sätter käppar i hjulen för kommunikationer o så, tyvärr, tror jag.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Alexandra Pascalidou kom med en superb lösning på Greklands kris.....förstatliga kyrkan och konfiskera deras egendomar. De rikedomar dom förvaltar skulle kunna betala deras lån 2 ggr om. Det gjorde Gustav Vasa redan på 1500-talet i Sverige - och kyrkan går det då ingen nöd på här.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Enig Bengan, glimrende forslag :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Alexandra Pascalidou kom med en superb lösning på Greklands kris.....förstatliga kyrkan och konfiskera deras egendomar. De rikedomar dom förvaltar skulle kunna betala deras lån 2 ggr om. Det gjorde Gustav Vasa redan på 1500-talet i Sverige - och kyrkan går det då ingen nöd på här.

Vore det verkligen så smart att lägga fram det som seriöst menad reform i en redan komplex situation ? Med tanke på hur djupt rotad den ortodoxa kristendomen är i den grekiska själen, o hur nära förknippad religionen är med den grekiska kulturen o historien så skulle det kanske göra en redan komplex situation ännu rörigare. Är det ens en realistisk tanke  :bom: ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Nya protester planeras i Grekland

\"De stora fackförbunden i Grekland har utlyst nya demonstrationer under torsdagen. Protesterna sker mot de nedskärningar som parlamentet väntas rösta igenom.\"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-protester-planeras-i-grekland-1.1089219
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Grekiska miljardärer utspridda över världen

\"När Grekland nu krisar och landet förbereder sig för en svångremspolitik av sällan skådat slag, sitter många av de allra rikaste grekerna på betryggande avstånd.\"

 http://www.e24.se/lifestyle/rikt-liv/grekiska-miljardarer-utspridda-over-varlden_2031371.e24
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Epicuristen

Så nå i Kathimerini en kommentar for at immuniteten til politikere skulle oppheves, og gis tilbakevirkende kraft. Til å begynne med kan det virke som en god ide, men jeg er motstander av tilbakevirkende lover av prinsipp. At dem fjerner imuniteten fra nå av, syns jeg derimot er en god ide.

Det som jeg undrer mest på er egentlig; Er vi voksne nok for å ha demokrati? Bryr vi oss nok? Er vi intelligente nok? Er vi tilstrekkelig prinsippfaste? Selv her i rike Norge er jeg litt betenkt. Jeg sitter igjen med det inntrykk av at få bryr seg om hvordan vi skal finansiere vår velstand, mens folk på den andre side er veldig for å kaste penger etter ett hvert godt formål som driver forbi. Prøv gjerne å spørre en av dem som vil bruke mer penger på ett eller annet om hvor dem vil spare inn... i 99,9% av tilfellene får man bare ett fårete blikk til svar. Men nå går jo Norge enda med ett pent overskudd i handelsbalansen, selv om man ser bort fra oljen, selv om også det fort kan endre seg.

Likevel, oljen varer ikke evig, så det er ett par ting som vi Nordmenn burde ha tatt tak i, så kunne vi alle ha sovet bedre om natten :wink: ; Privat sektor krymper, mens den offentlige vokser. Og mens oljefondet vokser, forfaller vår infrastruktur. Kanskje har vi også blitt i overkant dekadente i form av at Norge har dobbelt så mange uføre som det Sverige har... og det er i faktiske tall... IKKE i forhold til folketall. Det betyr altså at om Sverige har 1 ufør pr 20 innbyggere, så har Norge 4! Og ikke få meg startet opp om utdanning! Mens dere i Sverige har minst 3 (noen sier det er 5, alt etter hvem sin liste man benytter) inne på verdens topp 100-liste over verdens beste universiteter, har Norge sitt beste på 105.te plass... Utenfor listen med god margin altså. Og det var på den beste listen sett med norske øyne.

Mitt spørsmål er altså igjen; Er vi modne for demokrati i det hele tatt? (Jeg har da også til gode å lese om en av de gamle greske filosofer som syntes det var noen god ide. De aller fleste sidestilte faktisk demokrati med tyrrani.... Og når noen igjen, selv i dag, påstår at det var Aristoteles som tenkte de siste viktige tankene... Uff... man får slutte å tenke!) :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Pascalidou skrev också om sjukhuset Evangelismos. Dom har \"anställt\" 45 \"trädgårdsmästare\", fast dom inte ens har en trädgård. Dom står på lönelistan,  som belöning för utförda tjänster åt makthavare.....

Det stod också om de norra stadsdelarna i stor-Aten (läs Kifissia m.fl. ). 329 hushåll har anmält innehav av swimmingpool, vilket man måste  ha  tillstånd för att bygga. Kanske också beskattas, antar jag. Via flygfotografering upptäcktes över 16000 pooler!

Egentligen är det hela så absurt, så man kan inte förstå, att ingen har gjort något åt detta förut.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...