Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping eller øyloffing

Started by JohnS, 10. Apr 10, 23:12:13

Previous topic - Next topic

JohnS

På en konferanse \"i embeds medfør\" for et par uker siden traff jeg ganske tilfeldig på en kar som var enda mer grekofil enn meg selv.  Han hadde reist hyppig til Hellas siden begynnelsen på 70-tallet, og hadde ganske sterke meninger om mangt og mye (som apropos til tråden om øyhopping).  

Han skilte klart mellom øyloffing, som var hans ferieform. og øyhopping, som han kalte en fryktelig tungvint ferieform for trygghetssøkende turister som heller burde satse på charter (ikke mine ord altså).  Jeg har aldri tenkt over det før, men vi hadde en artig lang kveld der jeg fikk mange og sterke impulser.  Riktignok var det dårlig med Metaxa eller Ouzo, men selv grekofile tar i nøden til takke med øl og akevitt  ;-))  Jeg kom aldri så langt at jeg fant ut om han er med på forumet her.  Jeg tviler,  men det kan muligens tenkes.

For ham var øyloffing en ferieform for frie sjeler, der man har bestemt en startdato, og muligens en sluttdato for turen, mens det andre er helt åpent.  Loffing består i å dra til nærmeste ferjehavn (stadig iflg ham), og se hvor første båt går, kjøpe billett og gå ombord, og se hvor man havner..   Der blir man til man er lei, og går til havnen og venter til første båt dukker opp, og fortsetter turen dit den båten går osv..

Øyhopping derimot, der man har planlagt ferien sønder og sammen, funnet ut av båtruter, bestilt båtbilletter og bestilt hotellrom, leiebil og kartlagt hvilke attraksjoner og strender som skal besøkes, dag for dag og time for time, er en ferieform som bare egner seg for \"byråkrater\", som han sa, uten å definere det nærmere.

Nå er jeg hverken ekspert på hopping  eller loffing, men det kan være artig med litt kommentarer fra andre. Og skulle vedkommende være her, ville det være ekstra artig om han ville bidra til diskusjonen.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ole

Mannen du snakket med må ha vært en fornuftig mann! Dette har vært diskutert tidligere, og ja, det er stor forskjell på øyloffing og øyhopping. Planlegger man alt, kan man like godt kjøpe en kombinasjonsferie fra Apollo. Loffing kontra hopping forteller også, og kanskje vel så mye, om tempoet i ferien. Det er mer behagelig å loffe fra øy til øy, enn å hoppe.

Dessverre er det ikke alltid man har mulighet til å øyloffe, og dermed må øyhoppe litt (ut fra mannens definisjon). Dette har vi merket etter at vi fikk barn, og har begynt å reise sammen med andre familier. Men tempoet er fortsatt loff. Ja til loff! :smile:

Tjorven

Du verden for en bastant og spesiell holdning dette bekjentskapet ditt hadde. Kan jo bli en skikkelig diskusjon om både definisjon og tema, men kanskje det hadde vært greit å ha øyhopping/-loffing i EN tråd, så man slipper å HOPPE ;) fra tråd til tråd om samme tema?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Det er vel ikke samme tema, men det kan fort bli det.... :smile:

Tjorven

He he, der kan man se. Vi skrev nok samtidig, Ole, og har tydeligvis ulik oppfatning om hva og hvordan hopping/loffing er :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Tsja. For meg er det mer bare to ord som beskriver det samme. Om man loffer eller hopper så kan vel reisen være like mye eller like lite detaljert planlagt. Tenker jeg. Jeg mener at jeg  pr. ovenstående definisjon har møtt folk på nett som har vært på øyhopping når de egentlig har vært på øyloffing og motsatt. Jeg tror ikke de fleste har en like klar definisjon av de ulike begrepene som JohnS sin kollega.

Jeg er kjent med definisjonen fra Jan Bergtun(som jeg har stor respekt for), men utover å være enig i at det er forskjell på å loffe og å hoppe(det siste høres mer hyper ut) i ordboksammenheng, innbiller jeg meg altså at begrepene blir brukt om hverandre.

Jeg er jo ikke helt enig i at man like gjerne kan ta en chartertur heller jeg da. Man har vel mye strengere rammer rundt planleggingen av ferien da enn om man ordner reisen selv?

Egentlig synes jeg vedkommede høres litt snobbete ut.

Tommy

Väldigt va ni krånglar till de me begreppen i Norge  :blackeye:  . På svenska har vi bara en benämning på semesterformen, vare sig den är detaljplanerad eller mer flytande till formen :drunken:

Vi kallar det Ö-luffning kort o gott  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Sjøløve

Quote from: \"Tommy\"Väldigt va ni krånglar till de me begreppen i Norge  :blackeye:  . På svenska har vi bara en benämning på semesterformen, vare sig den är detaljplanerad eller mer flytande till formen :drunken:

Vi kallar det Ö-luffning kort o gott  :bom:

Fornuftige svensker  :flower:
Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det behøver å være ?  
Om man kaller det å hoppe eller loffe mellom øyene går etter mine begrep ut på det samme.  Samtidig er jeg klar over at enkelte skiller veldig bastant mellom \"ekte\" og \"uekte\" øyloffere(hoppere), slik JohnS beskriver.
Graden av planlegging av en øyhopper(loffer)ferie kan jo skille ganske mye - fra kun t/r flybillett og resten av ferien helt åpen - til dem som planlegger alt ned til minste detalj og booker alt på forhånd.
En viss grad av planlegging på forhånd synes jeg er OK, men samtidig må det være rom for å kunne gjøre endringer underveis.  Jeg kunne aldri tenke meg å dra på øyhopping(loffing) med alle fly- og ferjebilletter og alle bosteder booket på forhånd.
Etter mine begreper må det viktigste være at den enkelte finner sin egen måte å reise rundt blandt de greske øyene.  Det blir mindre interessant (for meg iallefall) om det kalles å loffe eller hoppe eller hva det måtte være.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Liker loff jeg også...:-)
Men drister meg til en påstand... den \"klassiske\" øy\"loffingen\" er død og begravet... ganske enkelt fordi verden har forandret seg og gått videre. Syttitallets loffere med sine litt nostalgiske tanker rundt temaet må idag forholde seg til nye lover og regler og mennesker... bl.a. er vel den såkallte vill-campingen forbudt over alt (og dette forbudet blir etter hva jeg har hørt forsøkt håndhevet over alt også?) Dessuten har dataverden med sine billettsystemer gjort det vanskeligere å bare \"hoppe på første og beste\" båt videre... man kan glatt oppleve at det ikke er plass å oppdrive før båt nummer sju om fire dager (og da kan det vel bli fire lange dager hvis man absolutt vil loffe videre?)
Noe annet er også at man i slike situasjoner er mye mer utsatt for de såkallte \"uønskede elementer\"... har man ikke skikkelig tak over hodet og en dør man kan låse så mister man idag sine kredittkort og mobiltelefoner og lap-toper og gudene vet hva... ikke noen hundre drakmer og ett par utslitte jeans som man likevel ikke hadde så mye bruk for.
Man levde på loffen... tok tingene som de kom... kanskje fordi man hadde måneders studentferier og alltids kom seg hjem igjen på et vis. Det går ikke lengre. Og DET er etter min mening forskjellen på forna dars øyloffing og dagens litt kjedeligere ord øyhopping. Målet er vel mye det samme, man oppnår det bare på ulikt vis.

Tjorven

Jeg trodde også, i all min uvitenhet, at øyloffing og øyhopping var samme sak. Jeg definerer det iallfall likt: Man besøker flere øyer i en og samme ferie, med båt. Hvordan man gjør det, er for meg revnende likegyldig ;) Dvs om man bestiller/bestemmer bosted og eller øyer på forhånd eller ikke, må da være opp til den enkelte, og ikke hva som er det \"riktige\" pr. definisjon  :argue:  Hovedmålet er vel å reise fra øy til øy, eller?

Kan jo dra det enda lenger. Hvis man reiser med rutefly en strekning og videre med båt, hva kalles det? Hvis man reiser med charter-kun fly-tur/retur men ellers drar videre på egen hånd til en eller flere øyer, hva blir det? Hvis man tar hydrofoil istedet for ferje, er det kanskje ikke riktig reisemåte det heller? Slik kan man jo holde på å stykke det opp, om man vil ;)

Og så var det visst noe med tempoet også, men nå har jeg visst ramla helt av, puh....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Lindströmsk definition av ö-luff , huff , huff , huff o tuff :lol:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

filhellener

Quote from: \"Ole\"Planlegger man alt, kan man like godt kjøpe en kombinasjonsferie fra Apollo.

Mener du det, Ole ? :-)

Jeg er ikke enig, dvs det kan selvsagt være helt Ok å ta en kombinasjonsferie med Apollo, for all del!

Men om man er bevisst på hvilke øyer man ønsker å feriere på ;-)
- det finnes mange øyer som selv Apollo ikke tilbyr,
og, jeg vet heller ikke hvordan Apollo stiller seg til et ønske om å kombinere 3 - 4 øyer i løpet av feks 3 uker?

- og om man har r å d til det! - det kan være altfor ( og unødvendig) dyrt for mange å velge en Apollo reise
- om man skal være på e n øy og!  

Da tenker jeg ikke på restplasser, men på en familieferie som skal planlegges og skje i skoleferien :-)

Vi ga vår datter med familie ( 2 voksne og 3 barn)  en Hellasferie i julegave for få år siden, de er ikke vante hellasreisende/loffere.

Jeg planla, sjekket båttider og bestilte overnattinger for  turen .
De reiste Oslo - Athen - Naxos (Blue Star) - Rafina ( hurtigbåt)
Familien bodde veldig bra i 2 romsleilighet i Agia Anna, med svømmebasseng og dessuten viktigst, nær stranda.
Siste natta bodde de på hotell i Rafina og tok taxi til flyplassen derfra.

Dette var i begynnelsen av august, o m jeg legger på  utgiftene til to netter til i leiligheten i Ag Anna ,
som jeg  gjorde den gangen for å kunne  sammenligne med en  2 ukers ferie med Apollo ( eller respektive Ving/ Startur),
kostet turen jeg la opp godt under det h a l v e , all transport inkludert:-)
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Turister mister livet på øyer i Hellas
by kaka | 06. Jul 24, 21:27:30
Viktige påminnelser....
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...