Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er det med øyhopping?

Started by IngeS, 08. Apr 10, 20:08:48

Previous topic - Next topic

IngeS

Jeg har aldri forstått hva det er som får folk til å velge øyhopping som feriemåte. Håper at alle øyhoppere i forumet kan forklare meg hva som er så gjevt med denne formen for ferie. Tenker forumets big boss våkner nå.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

filhellener

Quote from: \"IngeS\"Jeg har aldri forstått hva det er som får folk til å velge øyhopping som feriemåte. Håper at alle øyhoppere i forumet kan forklare meg hva som er så gjevt med denne formen for ferie.quote]

Kanskje det kunne være en god begynnelse å få høre h v a du ikke forstår ved øyhopping - h v a  som i k k e er gjevt med det i d i n e  øyne  :icon_smile:
Kari

bengalow

Varför åker man till den ena platsen efter den andra - kanske för att finna det bättre, än där man var? Jakten på idealet har präglat människan genom hela hennes existens - hade vi inte haft den instinkten, så hade t.ex. Amerika inte upptäckts...på gott och ont!
Om du nu har funnit ditt paradis på Samos, så betyder det ju inte att det inte finns bättre platser för dig - du har ju inte provat annat, eller...? Så är det ju det med förändring...nya insikter, intressen och historiska platser som man \"måste\" se. Har du sett Olympia? Delfi? Epidavros? Meteora? Öarna har sin egen historia, var och en, och varför inte åka och titta på dem, och uppleva deras historia, eller natur eller rekreationserbjudande? Den dagen människan säger \"-Stopp nu stannar jag!\" så går vi ju inte längre framåt. Det blir en retardation!
Jag förstår, att du vill sätta igång en diskussion om hur vi spenderar vår ferie. Att du inte inser tjusningen med öyhopping kanske grundar sig i att du har \"hittat hem\", det du har är tillräckligt. Andra jagar det du redan funnit.....
För min egen del har \"jakträtten\" nuförtiden utsträckt sig till fastlandet. Där är man inte avhänhig av båtars tidtabell och eventuella oväder.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Kanskje du burde \"hoppet litt rundt\" i Hellas du også, Inge? Hadde jeg vært så heldig som deg (som er bofast der året rundt) ville jeg iallfall benytta meg av sjansen til å se mer av dette flotte landet. Hellas har jo så utrolig mye og variert å by på, enten det er fastlandet eller øyene.

Selv syns jeg det er spennende å besøke/utforske nye steder, og noen blir favoritter som jeg drar tilbake til. Så jeg hopper litt hit og dit hver sommer, men med ett bestemmelsessted for hver gang. Liker best å ha en fast base, og heller ta utflukter derfra.
Å besøke 3-4 steder/øyer, stadig pakke opp og pakke ned, skaffe nye bosteder osv i løpet av noen korte uker virker for \"masete\" for meg personlig, særlig når jeg reiser alene. Jeg føler at man først blir kjent med et sted og folk etter å ha vært der ei stund, noe jeg verdsetter høyt.

MEN, jeg vet jo at veldig mange foretrekker å hoppe fra øy til øy, og da er jo det den perfekte ferieformen for dem. Er ikke det flott da, at vi alle har så mange muligheter til å velge hva slags ferie vi vil ha, i ett og samme land? :)  :)  :)

Så kom igjen, opp og hoppa du også, Inge! Det ligger mye spennende og venter på deg, like rundt hjørnet ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

Det er nok noe med spenningen og utforskertrangen som ligger i oss. En fredelig form for erobring. Jeg elsker å dra fra sted til sted. Enten det er fra hytte til hytte i fjellet, med campingvogn fra by til by i Europa eller med seilbåt fra øy til øy i Hellas. Blir rastløs av å bo på et hotell en uke. Tror heller ikke jeg hadde fikset å bo i Hellas uten å ha en jobb å gå til hver dag.
De fleste skjønner ikke det målet jeg har satt meg, å besøke 100 øyer i Hellas. Noe skal man jo drive med :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

IngeS

Jeg har alltid trodd at øyhopping var å reise fra øy til øy i samme ferietur. Kanskje andre har en annen definisjon på øyhopping?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

[align=center] I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
 
                                       Karin Boye
[/align]
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Jeg skjønner godt behovet for å oppleve mye forskjellig i løpet av en ferie. Det har aldri vært noen drømmeferie for meg å tilbringe så å si hver dag på en strand, jeg vil se nye ting, enten det er natur, byer, museer eller antikke minnesmerker, prøve ny mat på forskjellige tavernaer, kjenne forskjellige lukter enten det er diesellukt og støv på kaien eller ville urter i fjellene.

Nå synes heller ikke jeg så mye om øyhopping. Å vente i timevis på en ferje som burde kommet for lenge siden, sitte værfast i en traurig turistby osv er ikke noe for meg. (Jo, jeg har prøvd.) Skal jeg først på øyferie fortrekker jeg å ha en base, og på den øya utforsker jeg alt, vi leier bil noen dager og oppsøker hver minste krok, deretter tar vi små ferjeturer til øyene i nærheten, og er en dag eller to på dem, da også gjerne med leiebil. Skal vi først overnatte bor vi helst inne på øya, iallfall ikke i en turistby som består av en strand og et par tavernaer. Slike byer er jo like over alt, mens innlandsbyene er mer unike. Mesta på Chios, Ioulida på Kea osv er byer jeg svært gjerne vil besøke igjen.

Men som Bengalow reiser jeg helst på fastlandet. Min base er jo i Nafplio, hvor jeg enkelt kan komme meg rundt på hele Peloponnes, Attika og Sentral-Hellas. Men tar gjerne en hel ferie på fastlandet hvor jeg kjører fra sted til sted, trenger ikke base så lenge jeg har en bil. Deilig å slippe å dra med seg bagasjen over alt (som man må på øyhopping), og liker man ikke dagens bestemmelsessted er det bare å dra til neste by, avstandene er ikke så store. Fastlandshopping, med andre ord!

PS: For en nydelig dikt, Tommy! Det skal jeg ta vare på.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Det var vel formulert av Karin Boye. Takk for diktet, Tommy!

Jeg må si ja takk, begge deler når det gjelder øyhopping.
Nå har jeg riktignok blitt fast på samme øy i de senere årene, men jeg er veldig glad for alle stedene jeg har opplevd tidligere.
Noen steder blir man fort ferdig med, eller de blir så forandret at det ikke er særlig hyggelig å komme tilbake. Andre steder forblir \"perler\".

Og det underlige er at en øy man kan se over til er som en helt annen planet når man kommer dit!
Tenk at det er så mange flotte muligheter for forskjellige opplevelser i Hellas! :cheers:
Glika i zoi

Tommy

Det är en fin o tänkansvård dikt av Karin Boye o jag kom att tänka på den när nu denna tråden kom opp. Nu tror jag ikke hon tänkte på Ö-luffare i den grekiska arkipelagen, eller andra resor som vi gör, när hon skrev den, men tänkte på en annan sorts resa vi alla gör, som är livet i sig själv.

Å lika olika som vi är, återspeglar sig kanske i hur vi föredrar att tillbringa tid vi har när ingen annan sätter gränser för hur den disponeras.

Som \"nomader\" eller \"bofasta\", på öar eller på land :-)

För egen del är jag ej heller längre så tjusad av ö-luffande, men en viss omväxling som jag själv bestämmer över tycker jag om, både till lands o till sjöss. Jag är inte så förtjust i att flyga egentligen, men av ekonomiska o tidsmässiga o andra skäl är ju det som oftast ändå blir medlet att bruka som ferie-firare om man vill till Grekland, ivart fall delvis numera.  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

JohnS

Selv liker vi å ha en fast base når jeg reiser til Hellas, og utforske området  derfra.  Vi vil også gjerne slippe ferjekøer og lange båtturer, og vil helst kunne ta fly direkte til målet. Vi har derfor holdt oss til fastlandet og til øyer som er rikelig store til at vi har mer enn nok av muligheter til å dekke våre tilmålte to uker.  

Hittil har vi ment at hvis en øy ikke har nok å by på til at vi kan ha to gode uker der, finnes det så mange andre alternativer å velge at det er unødvendig å hakke opp ferien.  Riktignok har vi ikke vært konsekvente, og har et par ganger delt ferien på to steder, men det har vært unntakene.  Men som det har vært sagt, vi er så ulike, og får finne den formen som passer oss best, selv om vi ikke alltid skjønner andres prioriteringer.  Jeg kjenner vettuge folk som har som mål å bestige alle norske fjelltopper over 2000 meter, og i forhold til det, er det i mine øyne ikke spesielt sært å ha et mål om 100 greske øyer..  ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

elisabeth

Hei Inge. Jag har hellar inte helt forstått det med øyhopping

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...