Logg inn med Facebook eller Google!

Nye avgifter i Hellas

Started by Ole, 01. Apr 10, 00:50:20

Previous topic - Next topic

Ole

En av min greske Facebook-venner (Andreas B.) sendte meg akkurat en melding om at det innføres en rekke nye avgifter fra 1. juni. Dette er selvsagt pga. den økonomiske situasjonen i landet. Avgiftene er ikke store, men totalt sett kommer det nok til å utgjøre en del. Han nevner bagasjeavgift på busser, ferger og taxi (2 euro pr. kolli), ekstra beskatning av overnatting med 5 euro pr. hode pr. natt, 20 % på all kollektivtransport, og en \"nytelsesskatt\" på alt av unødvendigheter som alkohol, tobakk, parfyme, solkrem, tannkrem, skokrem etc. Denne skatten blir trolig på 20-25%.

Og til slutt noe som gjør ferien vår litt ekstra tungvint: Når vi reiser ut av landet skal alle kvitteringer fra tavernaer, hotell, taxi etc. leveres i tollen på flyplassen sammen med et skjema som vi må fylle ut. Her må alle regninger føres på. Her ser i alle fall jeg for meg lange køer, skrikende unger og sure turister.

Andreas avslutter med at disse tiltakene er gjort for å skaffe flest mulig nye arbeidplasser. Man regner med at dette gir minst 2500 nye arbeidsplasser.

God tur!

marjana

Det er vel ingen andre enn grekerne som klarer å gjøre ting så utrolig tungvint!?
Masse kaos og rot må det jo bli hvis alle som reiser ut av landet må vise alle kvitteringene i løpet av oppholdet og fylle ut en \"selvangivelse\" på flyplassen.
Man bør vel legge på et par timer ekstra i forkant der da, minst.
Det er vel umulig å klare å gjennomføre dette?
Glika i zoi

Ole

Det blir nok dårlig stemning på flyplassene pga. dette her. Hadde man fått skjemaet på forhånd, og kunne fylle det ut i løpet av ferien, hadde det vært noe annet.

Pjokken

Aner jeg ett snev av 1. april her ?

marjana

Det er muligens en aprilspøk. Får håpe det i hvert fall!
Men grekerne selv må jo samle på alle kassalapper og bevise forbruket sitt i forhold til skatten de skal betale. At turister også må vise kvitteringer er vel ikke helt usannsynlig.
Glika i zoi

Tjorven

Det var jo snakk om dette med kvitteringer ien annen tråd tidligere (baren?) Får nå endelig håpe alt det andre er en aprilspøk, da. Jeg hoppa iallfall i stolen med tanken på 5€ ekstra pr dag på å bo! Logisk sett ville vel dette variert i forhold til prisnivået på det enkelte bostedet også ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

GEORGIOS

Tror dere på julenissen også? :drunken:

Tjorven

Quote from: \"GEORGIOS\"Tror dere på julenissen også? :drunken:

Nei, bare på påskeharen  :albino:  :clown:
There are no strangers, only friends we haven't met.

brit

Enig med Pjokken!
Aprilspøk!

IngeS

Nå slår myndighetene virkelig til mot rike turister også. For å rette opp den offentlige økonomien vil det i tidsrommet 1. mai - 1. november bli innført en oppholdsavgift på 5 euro pr døgn for turister. Dette vil gjelde for fastlandet og de øyer hvor den økonomiske krisen er størst. Øyene Kreta, Rhodos, Kos, Corfu, Karpathos og Chios vil få denne oppholdsavgiften
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kalimera

Ja den med flyplassen var god :bounce:

Men en ting som er fakta er følgende: For noen måneder siden var prisen på 95 Unloaded bensin fra 0.98 - 1.05. \"Over natten\" er den fra 1.39 - 1.50; sånn rundt 40% opp og det merkes her nede for menigmann.

En annen ting som også er litt underfundig er at skattemyndighetene i samrabeid med skattemyndighetene har begynt å stoppe folk med dyre biler i Athen (Porsche Cayenne) og sjekker eierne av disse opp mot leverte selvangivelser. Man kan jo tenke seg hva som skjer når verdiene ikke harmonerer - riktig de beslaglegger bilen inntil videre. Dette er også fakta!

God påske til alle sammen. I dag går turen til Kardamilli og blir der til løsrdag. Mange kjenner stedet. Tips for overnatting?

Turid

He he  :albino: . GOD PÅSKE! :)
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...