02. Jul 24, 22:26:00


Logg inn med Facebook eller Google!

Riga i april

Started by Tjorven, 12. Mar 10, 18:22:38

Previous topic - Next topic

Tjorven

Det begynte med at jeg dømte meg bort fra kalde nord, og et avbrekk i hverdagen. Det fortsatte med e-mail-nyhetsbrev fra Norwegian, billige storby-billetter, og før jeg visste ordet av det var jeg inne på siden over billigturer fra Trondheim  :cyclopsani:
Direkte til Riga kr 299 sto det  :bounce:  :bounce:  Hyggelige hotellpriser så det også ut til å finnes....

Nærmest på spøk slengte jeg avgårde en sms til ei venninne: Blir du med? Svaret kom omgående: JA :) Enda ei venninne heiv seg på ideen, så enden på visa blir faktisk en jentetur til Latvia 19.-23.april  :cheer:  :cheer:  :cheer:

Reiseleder Tjorven ble satt på saken. Etter å ha booka flybillettene tråla jeg alskens nettsteder etter egnet bosted, og landa etter hvert på Monte Kristo i Rigas gamleby. Midt i smørøyet  :bom: Stort tremannsrom med alskens fasiliteter til den nette sum av totalt 560 kr pr pers for FIRE NETTER!!  Jippi.

Nå er det vel ikke akkurat sommertemperaturer i Riga i april heller, med gjennomsnitt 0 til 10 grader, men det skal bli godt å komme seg bort og oppleve noe av det byen har å by på. Ingen av oss har vært der før, men det ser ut til å være en flott by, både arkitektonisk og kulturelt, og spesielt koselig i gamlebyen :)

Er det noen av dere som har vært der, og har tips om hva vi bør få med oss?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Johanne

Härlig og bra initiativ till tur Tjorven! Vi var en tur till Riga sommern 2008. Bara en kort tur så jag är ikke helt rett person å anbefale vad du skal se  - men saluhaller er min greie når vi er på tur i storsteder. Det er ett måste för meg i alle fall! Gamlebyen er flott synes jeg da som kan gå i timesvis i gamle kvarter og bare väre. Sender med noen bilder fra da vi var der så kan du titte litt. God tur!


Saluhallsområdet... blir aldrig trött på saluhallar :)  


Frukt och grönt


Saluhallen innifrån...


Bybild från gamlebyen.



Monument från torget


Äldre bygård och nymålat :)



På väg in i gamlebyen

Johanne :)

Tjorven

Tusen takk for flotte bilder, Johanne. Ja, jeg har også tenkt meg en tur på markedet. Regner med at disse salgsmarkedene innendørs er åpne året rundt? Det ligger et slikt ikke langt fra der vi skal bo, litt utenfor gamlebyen har jeg sett. Kanskje det på bildet ditt (vet at trikken går der, og ser trikkeskinner på bildet ditt også)
Og så har jeg lyst på litt spa-bahandling ;) Tenker mest på mine vonde bein, men en aromaterapi-massasje hadde ikke vært å forakte heller :) Angående shopping, har du noen tips på ting som er \"kupp\" i forhold til skandinaviske priser?
There are no strangers, only friends we haven't met.

ouzolina

Rigtig god tur Tjorven, det bliver spændende at se en ny plads.
Skopelit på deltid

Tjorven

Takk for det Ouzolina :)  Ja, jeg gleder meg veldig til å oppleve Riga. Alltid spennende å se nye steder.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ofriis

Her er noe jeg fant på nettet:
http://www.arnulfriga.com/
Arnulf i Riga. Arnulfs ærlige reiseguide.

Det ser ut til at dere vil finne både spa og mye annet i Riga, men det er også enkelte ting man skal passe seg for der. Bare hør hva Arnulf skriver:
Riga er dessverre ikke bare idyll i Baltikum. Det er litt tomatsøl på den fine Riga-duken. Dette gjør seg utslag i lommetyver og en taxinæring som nærmest er kriminell. Det er minst like forferdelig som noen av taxipiratene som opererer på Oslo Gardermoen.
Taxisjåføren er kanskje den første latvier dere skal gjøre forretninger med, så da gjelder det å være observant. Men dere er jo reisevante og ikke særlig lettlurte vil jeg tro.
Og hold godt på håndveska, så går det nok bra.
 :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:

Ingen tvil om at Riga er en flott by som har mye å tilby. Her er en beskrivelse (av mange) av Riga som frister til et besøk.
http://www.storm.no/nyheter/maleriske-riga-2855281.html

Sentralmarkedet har egen hjemmeside. Jeg kopierte linken over i Google Translator for å lese litt mer. Det ble en god latter eller to over denne oversettelsen, men man skjønner jo hva det dreier seg om. Se bare her:
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http://www.centraltirgus.lv/en/&sl=lv&tl=no

God tur !


P.S. Hvis man har problem med å plassere de baltiske statene på kartet, så husk at de kommer alfabetisk, fra nord til sør.
 :flower:
The farther one travels / The less one knows

Turid

Riga ja, Tjorven .... Jeg var der i mai for ett år siden. Vi bodde litt utenfor sentrum og tok rett og slett trikken fram og tilbake mellom hotellet og sentrum.

Sentralmarkedet er vel verdt et besøk. Det består av haller (innendørs) og boder (utendørs). Mye rart å se. Like i nærheten av sentralmarkedet ligger det et kjøpesenter som er veldig eksklusivt. Der har de bare merkeklær og ting. Ikke det at jeg skulle ha noe der, men det var morsomt å se. Ikke langt derfra ligger et annet kjøpesenter som er mere normalt i vareutvalg og pris. Jernbanestasjonen lå inne i et slags kjøpesenter. Ganger i alle retninger med butikker og spisesteder.

Vi tok toget ut til Jurmala en dag (en liten time hver vei tror jeg). Det var vel verdt turen synes jeg. Da får man sett en flik av landsbygda, og selve toget, passasjerene og alt rundt var en opplevelse i seg selv ;) Det er enormt store forskjeller mellom fattig og rik i Latvia. Flotte bygninger og hus ligger side om side med rønner, og selvfølgelig bor det folk i disse rønnene. Jeg må si jeg ble overrasket da jeg ble klar over at det virkelig bodde folk i noen av disse husene.

I Jurmala tok vi spa på et flott hotell. Det var deilig :) Vi dro først dit og bestilte time, så gikk vi en runde og titta og spiste lunsj, før vi gikk tilbake til hotellet og spabehandlingen.

Når det gjelder spa, kan dette tas på det kjøpesenteret som ligger i selve gamlebyen i Riga også. Jeg tror ikke det er noe dyrere enn i Jurmala. Ei venninde av meg har prøvd det, og anbefalte det veldig .

Den siste dagen vi var i Riga spiste vi på en liten restaurant i gamlebyen som jeg fikk veldig sansen for. Den het noe med \"Hane\", husker ikke helt.... og ligger på et hjørne rett ved en av kirkene i gamlebyen. Her spiste tydeligvis lokalbefolkningen også, ikke bare turister med andre ord. Det var god mat, og mye mat. Prøv å finne denne restauranten :) Ellers var det et bredt utvalg i restauranter og spisesteder med mat fra alle verdens kanter. I gamlebyen ligger det en restaurant med cowboymat, der syntes vi også maten var veldig god.

Det er kort vei fra flyplassen til byen, og vi tok taxi begge veier. Det var rimelig og greit. Som et tips kan jeg si at det finnes et taxiselskap med bare kvinnelige sjåfører (tror jeg). Det kan vel være greit å velge dette, da unngår man sikkert kjeltringene....

Godt tur, Tjorven! Håper du og jentene får fine dager :)
Det er etter regn at fuglene synger!

Thera

Så gøy, Tjorven! God tur :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Sjøløve

Så gøy dette var, Tjorven  :cheers:
Har aldri vært i Riga og kan derfor ikke bidra med noe her, men jeg er sikker på at dere får et flott opphold i byen.
Det er jo noe eget med jentetur, da :flower:  :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Marit

Jeg var på jentetur til Riga i oktober 2007. En av restaurantene vi var innom (forhåndsbestilt pga av at vi var over 10 som skulle komme) var Rozengrals - en restaurant som serverer middelaldermat, er generelt middelalderinspirert.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Tjorven

Takk alle sammen, for at dere deler gleden med meg, og speiselt til Ofriis og Turid for mye god informasjon (skal kose meg med linkene dine etterpå, Ofriis)
Ja, jeg er fullstendig klar over kriminaliteten, spesielt svindelen blant drosjesjåfører. Leste at dette var et så stort problem at Air Baltic vurderer å opprette et eget drosjeselskap for sine passasjerer. Det skal koste ca 8 LVL fra flyplassen til byen, mens noen krever det 10-dobbelte!! Siden flybussen stopper like ved hotellet har jeg vurdert at vi like godt kan ta den. Noe av grunnen til at vi vi bo i gamlebyen, er også å slippe unødige taxi-turer, samtidig som at det er nært det meste.

Fint med restaurant-tips, Turid :) Skal nok finne den Hanen din ;) Den ene venninna mi har bursdag mens vi er der, så den hadde kanskje vært fin til middagen i den anledning?
Spa blir det garantert, så bra at det fins et i gamlebyen også. Ellers leste jeg at det tar ca en halvtime med tog til Jurmala, hadde vært fint med en tur dit også, men vi får se hva vi rekker, og hva de andre vil.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Oj, her var det bilder fra Marit også. Denne skal også på lista mi. Så artig med middelaldertema da :) Og maten så ikke akkurat vond ut heller ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...