Logg inn med Facebook eller Google!

Vinproduksjon på Samos

Started by IngeS, 06. Feb 10, 14:15:04

Previous topic - Next topic

polyanna

Så enig i at omtaler og hvor en handler vinene sin kan være så mangt. Ofte kan det virke tilfeldig hva en opplever som bra eller ikke så bra. Uansett, gresk vin har jo ikke hatt all verdens godt ømdømme.
Men i og med at Inge presenterer så m a n g e ulike viner, hadde det vært fint å vite mer enn hva vinen heter,  som han sikkert vet en god del mer om enn oss.  Han bor jo der, og har førsthåndsinformasjon. Ellers hadde han sikkert ikke lagt ut denne lange listen.

polyanna

Så enig. På terassen trenger jeg noe bedre, uavhengig av øy (en pils kan være toppen!, ikke mins etter en gåtur om kvelden) . men her dreier det seg jo om Samos\' vinproduksjon, Inge\'s hjemsted. Og gresk vin ville det være litt gøy å få vite mer om. Jeg er ingen stor vinkjenner - bare en som generelt synes et glass rødt er best. Og hvitt er ok med farris i...At jeg har kjente som kjøper til \'høy pris\' spiller liten rolle.

bengalow

Nu skall det fram, att Samos-viner har exporterats under flera hundra år över hela världen, kanske 1000 - och inte för att det är billigt och inte har fyllighet...för det har det! Att komma med kommentarer som du, Heidrun, är bara till nackdel för dig själv. Jag förstår, att du inte har den ringaste kännedom om grekiska viner, efter dina skriverier.
Grekiskt vin har många pärlor. De stora vindistrikteten ligger på nordöstra Peloponnessos och uppe sydväst om Thessaloniki. De enda druvor i Europa som klarade sig undan vinlusen på slutet av 1800-talet var Santorini- och Parosdruvor, pga sin avsidesbeliggenhet. Att grekiska vinproducenter har svårt att göra sig gällande i den mördande konkurrensen är troligtvis för att produktionen är så liten, och att de främst framställer för sin närmarknad. I butiken från Ermoupoli, som Marjana visade bild på, kam du få inhemska viner på upp till 1000 kr/flaska. Gack och prova du, Heidrun. Jag har gjort det flera gånger, och vet med säkerhet, att deras produktion är mycket väl gående. Det är bara en och annan som uttalar sig utan att ha reda på fakta. Har du överhuvudtaget köpt en flaska vin över 100 kroner i affären?
En till sak, innan jag slutar...har du provat bulgariskt vin? Landet lär ha det mest optimala odlingsklimatet och jordmånen för druvdyrkning, och nu har vinodlarna satt fart i förädlingen. Gack och köp...och inte en billig\"fyllig\" sak...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Jeg har vel smakt på minst 50 viner i litt høyere prisklasse fra Hellas. Felles med de alle er at de er som saft.
Nå er det visst på gang litt bedre viner grunnet at generasjonen av grekere som emigrerte lærte seg vinkunsten i f.eks Frankrike før de tok med seg den lærdommen hjem.
Gresk vin hittil er ikke god. Og hvis man greier å påstå at f.eks 20 viner fra f.eks Samos er av topp kvalitet. Ja da har man mista smaksansene sine. Men greske viner kommer som sagt til å bli bedre grunnet lærdommen den yngre garde tar med seg fra land som f.eks Spania, Frankrike og Italia
Yamas til livet og til

bengalow

Det är inget fel på grekiska viner, Heidrun, det är din smakkänsla som det måste vara fel på. Det är överhuvudtaget aldrig fel på vin, det är människan bakom smakprovet, som har sina egna föreställningar. Hur i hela världen kan du nedklassa ett helt lands vinproduktion, utifrån dina egna små erfarenheter? Var har du lärt dig oenologi?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

All vin er ikke god vin bengalow. Kan kanskje si at det er greie viner. Men gode er de ikke. Det er en grunn til at det er så få greske viner på polet. Har tidligere snakket med han som er ansvarlig for import av vin til polet. Han sier som meg. Kvaliteten er for dårlig. Det er noen gode. Men  de er unntaket
Yamas til livet og til

bengalow

Snicksnack...hur många viner från Samos har du provat? Av IngeS exempel tror jag att ett 10-tal har passerat min gom, och alla, säger alla, har varit underbart goda!
Vad din vän på polet säger, påverkar inte min smak - det bestämmer min tunga och näsa själv! Köper jag ett vin i Grekland i butik, så kostar det. Och banne mig, det brukar smaka bättre än de flesta billiga franska från Systemet!\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Sier ikke det er noe feil med din smak bengis. Unnskyld utrykket. Men mange liker hjemmebrent. Ikke noe feil med det. Men man kan ikke påstå at det er bra sprit
Yamas til livet og til

Heidrun

Ps. Jeg ar vel prøvd endel viner fra samos. Sterkvinen Samos liker jeg. De andre liker jeg ikke
Yamas til livet og til

bengalow

Vilka \"andra\", är det du ogillar? Kom nu med namn och årgång för att bevisa vad det är du snackar om. Jag tror bara du pluddrar...!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Quote from: \"bengalow\"Vilka \"andra\", är det du ogillar? Kom nu med namn och årgång för att bevisa vad det är du snackar om. Jag tror bara du pluddrar...!

For å være helt ærlig med de bengalow. Navn på dårlig vin er ikke det jeg går rundt og husker på
Yamas til livet og til

Heidrun

Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...