Logg inn med Facebook eller Google!

Dagligvarebutikker/Supermarkeder i Hellas

Started by Heidrun, 06. Feb 10, 09:04:55

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hvor finner man stort sett det beste og rimeligste utvalget ?. La meg ta Chania og omegn som eksempel. Her finnes det et stort supermarked rett  før man kommer til Chania fra Platanias på venstre side. Dette har jeg ikke vært inni, men de butikkene jeg stort sett har besøkt er disse som finnes blandt turistene, og der er det hverken billig eller et godt utvalg.
Lidl finnes jo, men disse butikkene fantes jo i Norge gså, men de gikk konk og de likte ikke jeg i Norge. Upersonlige er de
Så hvor finner jeg butikker som er et bra utvalg av det meste man trenger ?. For jeg regner med at der grekerne går. Ja der er det billigere enn der turistene går.
Og jeg tenker på Chania eller Rethymnon i utgangspunktet. Men ta gjerne med andre steder ogsa. For dette kan jo være nyttig for mange her på forumet
Yamas til livet og til

Admirala

Hvis man er opptatt av råvarene, er det alltid best å gå i småbutikker. Ost og melkevarer, kjøttvarer og brød er best - og utvalget størst - på hhv ostebutikken, slakteren og bakeren, og frukt og grønt best hos grønnsakhandleren eller på markedet. Fersk fisk finnes ikke engang på mange supermarked, heller ikke nymalt kaffe. Gode spesialbutikker i nærheten er iallfall for meg minst like viktig som supermarkedet.

Ellers så har jeg ikke funnet ett supermarked som har alt jeg trenger. Et har peanøttsmør og en spesielt god juice, et annet har en knallgod (finsk!) ost, et tredje har fersk bøffelmozzarella og serranoskinke. Slike ting som altså ikke er typisk greske, men som iallfall jeg likevel savner under lengre opphold.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Quote from: \"Admirala\"Hvis man er opptatt av råvarene, er det alltid best å gå i småbutikker. Ost og melkevarer, kjøttvarer og brød er best - og utvalget størst - på hhv ostebutikken, slakteren og bakeren, og frukt og grønt best hos grønnsakhandleren eller på markedet. Fersk fisk finnes ikke engang på mange supermarked, heller ikke nymalt kaffe. Gode spesialbutikker i nærheten er iallfall for meg minst like viktig som supermarkedet.

Ellers så har jeg ikke funnet ett supermarked som har alt jeg trenger. Et har peanøttsmør og en spesielt god juice, et annet har en knallgod (finsk!) ost, et tredje har fersk bøffelmozzarella og serranoskinke. Slike ting som altså ikke er typisk greske, men som iallfall jeg likevel savner under lengre opphold.

Her er vi helt på linje Admirala. I Pythagorion med ca 1.400 innbyggere har vi tre bakeriutsalg, frukt og grønnsakbutikk, fiskebutikk og to slaktere.
Fem supermarkeder av forskjellige størrelser i bykjernen har som du sier ulike ting som jeg liker å kjøpe. Skal man som pensjonist bosette seg i en gresk by må man kunne ta seg tid til å se seg om når man skal handle til huset.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

tavronitis

Jeg vil anta at du referer til supermarkedene ved Agia Apostoli når du sier på venstre side , rett før chania.
Her finnes lidl, champion, inca og det nye som heter a&b om jeg ikke husker feil.
Champion er gode på ferskvarer mens lidl er veldig rimelige og har det meste en trenger.
Hva med 24stk 0,25 finkenbrau til 7 euro eller en flaske meget god chilensk rødvin til 2,30? De har også meget godt utvalg i greske og tyske pølser samt det meste av husholdnings artikkler. Greit å gjøre basis innkjøpene her så kan en heller kjøpe ferskvarene på nærbutikken eller hos slakteren.

marjana

Italiensk Parmaskinke koster bare 19-25 euro per kilo der de har ferskdisk! Gode oster finner man også, og annen spekemat.
Det tar litt tid å finne ut hvilke supermarkeder som har det man vil ha, og  jeg må gjerne innom et par forskjellige.

Noen varer kan være utrolig dyre, og andre steder helt ok. Matvare-shopping tar gjerne et par-tre timer per uke. Proton er stort sett det billigste merket, og vanlig Proton-pils er billig og helt ok. Proton-rødvinen derimot var helt pyton.

Hvis man handler for 50 euro, så bringer de også varene hjem til deg.
Lurt hvis man er lenge et sted, og ikke minst bør man kjøpe vann på supermarkedet!

Og kattene har sagt ifra: De liker svensk kattemat på boks best, og når de får det er de så fornøyde og får skinnede pels. På brettet med 12 bokser står det\" Byt til svensk kattmat nu\"! Veldig dyrt, men bra for kattene.
Glika i zoi

Stachtari

Î'ΡÎ'Î'ΝΙΤΙÎ"Î--Σ (ARVANITIDIS), ÎœÎ'ΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (MARINOPOULOS) og Î'Î'ΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ (VASILOPOULOS). Förstnevnte pleier vi aa handle paa, de har det meste du kan tenke deg til lave priser :)

Naa har ikke jeg noen oversikt over hvor disse finnes, men forhör dere med lokale, dette er supermarkedkjeder som finnes stort sett overalt :)
\"Η περιέργεια είναι η αρχή της σοφίας\"  -(\"Curiosity is the beginning of wisdom\")

marjana

Quote from: \"Stachtari\"Î'ΡÎ'Î'ΝΙΤΙÎ"Î--Σ (ARVANITIDIS), ÎœÎ'ΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (MARINOPOULOS) og Î'Î'ΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ (VASILOPOULOS). Förstnevnte pleier vi aa handle paa, de har det meste du kan tenke deg til lave priser :)

Naa har ikke jeg noen oversikt over hvor disse finnes, men forhör dere med lokale, dette er supermarkedkjeder som finnes stort sett overalt :)

Jeg tror navnene referer til de som driver butikken. På Syros fikk de et nytt supermarked for noen år siden som heter Freres, som så mange heter på øya. Navnet står på veggen med franchisekjedens farger, pluss supermarkedlogoen.

Inne i butikken har de gjerne flere merker, som det igjen er en del diskusjon rundt i Hellas om noen har \"monopol\" på av varer.
Da jeg flyttet inn for sommeren og så etter alt fra vaskebalje, en lang nok skjøteledning, soyasaus, mat og toalettsaker, så fant jeg alt der, men med en sortering i hyllene som ikke gikk etter varer som vi er vant til, men etter merke.
Glika i zoi

Stachtari

Quote from: \"marjana\"Jeg tror navnene referer til de som driver butikken. På Syros fikk de et nytt supermarked for noen år siden som heter Freres, som så mange heter på øya. Navnet står på veggen med franchisekjedens farger, pluss supermarkedlogoen.

Eksempelvis er Î'ΡÎ'Î'ΝΙΤΙÎ"Î--Σ navnet paa en kjede, akkurat som Prix, Spar etc. Denne finnes i saa godt som hver eneste by paa fastlandet (ofte opptil flere), og jeg er temmelig sikker paa at den finnes paa öyene ogsaa.
Varesorteringen og utvalget er akkurat som i hvilken som helst norsk dagligvarebutikk.
\"Η περιέργεια είναι η αρχή της σοφίας\"  -(\"Curiosity is the beginning of wisdom\")

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...