28. Jun 24, 02:18:20


Logg inn med Facebook eller Google!

Julemusikk

Started by kaka, 21. Dec 09, 10:01:06

Previous topic - Next topic

kaka

Da tar jeg Tommys oppfordring om en egen tråd med julemusikk.
Siden dette tross alt er HELLAS-forum, har jeg forsøkt å finne noen bidrag fra Hellas. Det er ikke det letteste, som tidligere nevnt. Men jeg fant i hvertfall en enkel, liten barneplate..
Så begynner vi med å ønske hverandre GOD JUL:



så kan vi følge opp med en barnlig, gresk versjon av little drummer boy


(Kan forresten noen hjelpe meg å oversette kàlanta?. Oversettelsesprogrammet klarte ikke den)
Her er vel kanskje en av de mest greske på denne samlingen.- ganske annerledes enn de julesangen jeg er vant med.


Så avlutter jeg første rute med noe helt annet, noe å falle til med (mer i min gate): julemediasjoner med Åge Kvalbein og Iver Kleive
KariK

Tommy

något grekiskt på jultemat är ikke lätt att finna näe, men jag googlade på god jul in greek, \"Kala Christouyenna\" , o då fann jag detta i alla fulla fall :bigsmurf:



och detta, riktig smörigt ....... :bigsmurf:



med mera...... med mera ....... :bigsmurf:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Morten

:bigsmurf:

Egen tråd for julemusikk støtter jeg og håper på mange bidrag. Nå er det juleferie fra arbeide, men det er sannelig litt andre ting som også skal gjøres før \"kvelden\". Er ikke så bevandret i Gresk julemusikk, men fant denne på Youtube som svingte godt.



kaka: ΚαλανÏ,,α -  kan oversettes med \"Jule og Nyttårssanger\" i følge ordboka. Det stemmer jo bra i denne sammenhengen.
Κρήτη στην καρδιά μου.

bengalow

\"Kalanta\" översätts till engelska som \"carols\", och det är julsånger, i denna tiden. Många gånger med blandad kör eller kanonsång
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

ΚÎ'ΛΥΜΝΟΣ ΚÎ'ΛÎ'ΝΤÎ' denna sången och artisten får  :bigsmurf:  :bigsmurf:  :bigsmurf:  :bigsmurf:  :bigsmurf:  av mig :-)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Takk for hjelp med oversettelse, Morten og Bengalow. Regnet med det måtte være noe slikt, og da jeg forsøkte med greske bokstaver, fikk jeg opp \"carols\" (til norsk oversettelse!?)
Så moro at dere har funnet flere greske sanger. Den første var jo riktig \"kos\", Tommy. Den du la ut, Morten, var - annerledes, ifht hva vi er vant til av julesanger.

Nå har jeg kost meg med sang fra Kalymnos. Fantastisk! Jeg fikk tak i litt av teksten også, og gjenkjente ihvertfall noen av de som er med i juleevangeliet.

Det ble vanskelig å komme med flere bidrag rett etter dette. Den sangeren gjorde inntrykk!
KariK

Tommy

Å joo visst finner vi mer ifall vi vill, den som söker finner :-)

Här en till av Despina Vandi, Sången heter just \"Kalanda\", den finns på spåtifaj osså  :bigsmurf:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Jeg flytter meg litt fra den greske julemusikken et øyeblikk, for jeg skal være hjemme til jul ( ihvertfall ikke i Hellas)
, - og Holy Cole will be home for christmas too..
KariK

kaka

Jeg fant en liten snutt med gresk julesang, forsitkig fremført av et par guttter (gresk variant av julebukk, - uten forkledning??)

De var i hvert fall ganske søte, selv om sangen lød spinkel.


Jeg har nå skjønt at de sang en julesang som er lagt ut i utallige varianter på You Tube.

Morsomt å se de forskjellig variantene (ikke alltid like moro å høre)
KariK

kaka

Da er det dagen, snøen laver ned utenfor, og jeg lytter til Prøysens julekveldsvise.


- Da håper jeg freden senker seg i alle stuer, og at barna kan nyte gleden
KariK

kaka

Maten er spist, sangene sunget, og pakkene  åpnet, og forhåpnetligvis har alle hatt en god kveld med noen de er glad i.
Nå er julekvelden på vei inn i julenatten. Da synes jeg det passer å avslutte med \"O helga natt\". En vakker og tankevekkende tekst.
\".. og se, din uvenn kan bli deg kjær.\"
Her, med Jussi Bjørling.
KariK

Handyman

Quote from: \"kaka\"Maten er spist, sangene sunget, og pakkene  åpnet, og forhåpnetligvis har alle hatt en god kveld med noen de er glad i.
Nå er julekvelden på vei inn i julenatten. Da synes jeg det passer å avslutte med \"O helga natt\". En vakker og tankevekkende tekst.
\".. og se, din uvenn kan bli deg kjær.\"
Her, med Jussi Bjørling.

Her var det mye fin (gresk) musikk.
Klar over at det idag skrives 16.januar,,,men dog alikevel, min favoritt:http://www.youtube.com/watch_popup?v=dBfEGETyGjs

Selv møtte jeg vedkommende (John lennon)i hamburg(1961,,,top ten)beklager at han ikke er blant oss lenger.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...