28. Jun 24, 20:58:12


Logg inn med Facebook eller Google!

Jeg fryser

Started by Heidrun, 19. Dec 09, 13:41:04

Previous topic - Next topic

Heidrun

Er vel minus 12 grader. Varmeviftene går for fullt her hjemme. Men jeg får ikke opp varmen i huset.
Jeg savner varmen
Yamas til livet og til

stein

Aldri vært i Hellas om vinteren, men jeg har en mistanke om at de fryser mer der enn her. En bekjent av meg hadde kjæreste å Lesbos og var på besøk hjemme hos han sent på vinteren. Hun fortalte at hun aldri hadde frosset så mye. Like kaldt på badet som ute. Tror kanskje det er slik for den vanlige mann i Hellas, men dette vet jeg lite om.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Heidrun

Kan kanskje ha noe med at de har det godt og varmt i 10 måneder i året. Mens vi fryser mellom september og april. Litt åssen man er vant tror jeg
Yamas til livet og til

stein

Kanskje vi setter ekstra pris på Hellas fordi det er så kaldt her om vinteren. Er ikke like sikker på om det hadde vært like stas å bo der hele året. Men nå er jeg så heldig at jeg bor i innlandet med tørt klima. Her er det helt greit med -20.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Heidrun

Muligens riktig dette Stein. Akkurat nå misunner jeg modern og fadern på Gran Canaria
Yamas til livet og til

stein

Ja, hadde vært herlig. Men må liksom ha litt skikkelig vinter også :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

magnetroll

Hehe, jo vinteren på Syros, fra sist i desember 08 til ca midt i mars 09 var ikke akkurat varm nei. Glad jeg sitter i Norge nå i isolert hus (sentralvarme, doble vinduer etc), selv om snøen laver ned! Fins ikke isolasjon i de eldre husene i Kini, men de fleste brukes kun om sommeren til utleie. Jeg er glad for den erfaringen jeg fikk i fjor vinter, jeg kjente også fraværet av varme på badet om morgenen, til jeg fikk meg en liten oljeradiator - flyttbar. Den høye luftfuktigheten gjør også sitt til at man synes det er kaldt i +15 grader ute... Så neste opphold i Hellas blir på høstparten for min del! Gjett hvor? Hilsen Magne pt Sørlandet

Pjokken

Quote from: \"stein\"Aldri vært i Hellas om vinteren, men jeg har en mistanke om at de fryser mer der enn her.

Den misstanken kan jeg bare bekrefte... jeg var det meste av sist vinter på Chios, og å holde disse stenhusene varm om vinteren er slett ikke enkelt.
Særlig gulvene er som å gå på is..brr

Heidrun

Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"stein\"Aldri vært i Hellas om vinteren, men jeg har en mistanke om at de fryser mer der enn her.

Den misstanken kan jeg bare bekrefte... jeg var det meste av sist vinter på Chios, og å holde disse stenhusene varm om vinteren er slett ikke enkelt.
Særlig gulvene er som å gå på is..brr



Hvorfor er det ingen som legger linoleumsbelegg ovenpå steinflisene. Tykk Tarkett er jo mykt og samtidig ikke så kaldt å gå på
Yamas til livet og til

Admirala

Grekere flest legger ut masse tepper på gulvene sine i oktober, og har dem der til ca 1. mai. Kan vel tenke meg at det ikke skjer i utleiehus.
Og skal man leie, lei nytt! Min to år gamle leilighet i Nafplio er problemfri å holde varm om vinteren, ett kvarter med radiatorene på full styrke, og det er varmt.
Men nå sitter jeg i Stavanger og ser snøen lave ned...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Linoleumsmatta isolerar inte ett skvatt, Heidrun. Sätter du din nakna fot på stål resp trä, som är lika varma, så skall du känna att värmen från din fot leds bort snabbare på stål än på trä, och därför känns kallare. Om du tar på dig ett par filttofflor så upphäver du värmeavledningseffekten. Betong eller sten leder också bort värmen fort. Det är enkel fysik.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Men dette beviser vel egentlig at den dagen man vurderer bolig på f.eks Kreta. Ja da bør man faktisk bygge istedenfor å kjøpe brukt. Og gjerne bygge med Norske byggekonstruksjoner men med greske for å motstå jordskjelv. For hvis man gjør det. Ja da vil man ikke fryse i dete herlige landet som man faktisk har en tendens til i gamle hus.
Kanskje med gulvbåren varme og en slik innstallasjon som henter opp grunnvarmen under boligen din som er blitt så populært i de siste årene. For bygger man med tanke på isolering. Ja da vil man ha det godt og varmt i dette herlige land kalt Hellas
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...