Logg inn med Facebook eller Google!

Den beste musicalen som finnes

Started by Heidrun, 29. Oct 09, 21:07:47

Previous topic - Next topic

Heidrun

Jeg registrerer at mange har sett mamma Mia og falt for den. Men hva er deres favorittmusical i topp 3 liste
Mine er hvertfall
1)uten tvil Les Miserables
2)The Phantom of the Opera
3)Oliver

Mamma mia er på min liste nede på 10 plass etter musicaler som We Will Rock You,Chess,The Lion King,Grease,The Rat Pack,La Cage Aux Folles.
Tilsammen har jeg vel sett bortimot 50 Musicaler i London. Men hva er deres favoritter
Yamas til livet og til

Heidrun

Skal forresten over i forbindelse med en gavetur fra en venn av meg den 11 november. Skal se Les Miserables for 10 gang. Har hørt mye positivt om han som spiller Jean Valjean denne gangen. Han skal visst være en av de beste på lang lang tid til å spille Jean Valjean
Yamas til livet og til

operafantomet

Altså, mitt brukernavn avslører meg kanskje....

1. Phantom of the Opera
2. Evita
3. Chess / Which Witch

Sistnevnte har delt 3. plass, og er med på listen til tross for rotete libretti som aldri har funnet sin endelige form. Men det er noe med musikken, pågangsmotet, den unike lyden, karakterer som er interessante.

Er også forgapt i \"Kristina från Duvemåla\", som er musikal nummer 2 signert Andersson/Ulvæus. Helt rå korpartier og fantastiske solonumre. Men musikalen er ca. en time for lang... Derfor er den ikke på topp 3. Musikalen omarbeides i disse dager for en USA-premiere, og etter sigende har de kuttet en masse. Det tror jeg er bra.

Andre favoritter:

Mamma Mia (men mye mer glad i filmen enn sceneversjonen. Har sett sistnevnte både i West End og i Oslo, med fantastiske ensembler, men...)
Les Miserables (antakelig den jeg har sett i flest ulike oppføringer, og skal i november til København for å se en kjempeproduksjon der)
Atlantis (dansk kjempemusikal, veldig verdt å sjekke ut)
Sweeney Todd (blod og gørr og herlig Sondheim-musikk)
A Little Night Music (Sondheim på sitt beste)

....og sikkert mange andre jeg har glemt i farten...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Quote from: \"Heidrun\"Skal forresten over i forbindelse med en gavetur fra en venn av meg den 11 november. Skal se Les Miserables for 10 gang. Har hørt mye positivt om han som spiller Jean Valjean denne gangen. Han skal visst være en av de beste på lang lang tid til å spille Jean Valjean
Er det West End du skal se den?

Nå har de nettopp hatt såkalt \"cast change\" (eller det er rett rundt hjørnet), men jeg vil heller fremheve produksjonens Javert. Earl Carpenter er en rå scenekunstner! Han slutter i London-produksjonen for å bli med på \"25.th Anniversary Tour\", med en like rå John Owen Jones som Valjean. Rett og slett noe jeg MÅ se.

Beveger du deg til \"Skandinavias West End\" (dvs. Det Ny Teater i København) så har de en stooooor produksjon på gang der, spiller ut året. Rollen som Valjean deles mellom Flemming Enevold og Tomas Kofod, jeg klarer rett og slett ikke velge en favoritt. De er så forskjellige som natt og dag; Kofod gjør en vakker og storslagen rolle, mens Enevold er råere, mer særegen stil.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

JohnS

Jeg merker at jeg begynner å bli gam... eehh ... eldre.    Mine høydepunkter når det gjelder musicals er fortsatt My Fair Lady  og Kiss Me Kate, begge med Mona Hofland i hovedroller, og med Espen Schønberg som Higgins i My Fair Lady.  Dette var på Rogaland Teater i første halvdel av 60-årene.

Det er nok en vesentlig del av historien at dette var blant de aller de første møter med teatret for en enkel landsens gutt, bortsett fra et par besøk på Komedia-teatret i Bergen.  Musicalene gjorde enorme inntrykk som fortsatt sitter i hukommelsen, vi var jo ikke bortskjemt med fjernsynsoppsetninger heller.

Jeg så forresten Mamma Mia i London for et par-tre år siden, og jeg må tilstå at jeg hadde foretrukket andre måter å fordrive en kveld i metropolen enn å sitte og høre på gamle svenske låter.  Lydnivået var såpass høyt at det var vanskelig å døse innimellom også.........  :drunken:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tommy

Den Bästa  :bom:  ???? Hhhhhhmmmmmm...... svår fråga  :colors:

Men en av dom bättre jag sett,  filmversionen som bygger på musikalen visserligen, men ändå :-)

CABARET med bland annat Liza Minneli  :flower:  :cheers:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...