Logg inn med Facebook eller Google!

Katherina på Lesvos 2009

Started by Katherina, 20. Sep 09, 19:31:39

Previous topic - Next topic

kaka

Spennede bilder igjen, Katherina! Som sagt tidligere, her får jeg se mye av Lesvos jeg ikke har sett på mine turer på øya.
Andisa så kjempekoselig ut. Og den setra; veldig fin!
KariK

Katherina

:flower: Det begynte å bli kveld da vi ankom Sigri. Byen lå der like vakker og speilte seg i kveldssolen slik det vi husket den. Som de fleste små greske byer, er ikke Sigri egnet for bilkjøring. Så vi parkerte bilen nede ved havna og gikk inn i byen på jakt etter ly for natten. Vi hadde ikke gått langt før vi kom til et lite hus der det var et oppslag:\"RAINBOW - studio and furnished rooms too let\". På trappa satt det tre - fire mennesker og slappet av. Engelsk, nei det var ikke så greit, men Sverre kunne da litt gresk og hadde pugget strofer om romleie og syntes det var artig å prøve seg. Så med enkel gresk, litt engelsk og kroppspråk, fikk vi formidlet vårt ønske. \"Nei, de hadde ikke noe rom.\" Men hun kunne ta en telefon. Joda, vi skulle bli hentet og geleidet til losjiet. En blid tenåringsgutt kom straks og loste oss forbi et lite supermarked  og inn et riktig idyllisk smug med vakre hvite hus og blomsterprakt og opp noen smale trapper. Der i tredje etasje med utsikt mot borgen og havet, som akkurat da var vakkert belyst av kveldssolen kunne vi få bo. Rommet var bra og fornøyde takket vi ja.
 :lol: Det kjentes godt å være tilbake i Sigri. Vi ruslet ut i den deilige og myke kvelden, som gradvis ble mørkere.  :drunken: Det var tid for å riktig mimre. Dette var det første stedet vi var på biltur til i Hellas og som vi litt famlende hadde klart å skaffe oss nattlosji. Det skulle ha vært artig å spise litt på den lille restauranten nede ved havna. Der vi sist gang hadde opplevd skikkelig gresk tavernaliv for første gang.  :wink: Men dessverre den var stengt akkurat i kveld. Så vi fant et koselig bord ved byens lille torg og lekeplass og nøt kveldsstemningen - barns lek og de fastboendes slarv, samt noen få turister som hygget seg med god mat og drikke.  :flower:

Magnolia

Stemningsfulle, flotte bilder.
Så moro det måtte være å komme tilbake til deres første, greske utfluktsmål. Forventningene og håpet om at stedet skal være akkurat så pittoresk som dere opplevde det første gang satt nok langt nede i hjerterota. Det virker som virkeligheten svarte til forventningene.

Jeg husker så godt mitt første møte med Hellas generelt. Det var Mani-området med Kardamili som base. Jeg trodde aldri jeg skulle få lignende opplevelser om jeg vendte tilbake. Nå har jeg vært der 16 ganger, og det er like fantastisk hver gang.
Jeg er sikker på at dere satt igjen med noe av den samme følelsen etter gjensynet med Sigri. :)

Takk for at du tar oss med på tur. Det er virkelig interessant. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Annlaug

Her var det mye herlig gresk. Takk for en interresant tur du tok oss med på. Har kost meg riktig her i ettermiddag med fortelling og bilder fra en øy jeg ikke har vært på. Enda....

kaka

Veldig stemningfull, Katherina. Tror jeg må komme meg dit en gang, ja! Jeg må frem med kartet nå, og sjekke nærmere hvor Sigri ligger.
KariK

Katherina

:cheers:  :flower: Ja, det var riktig koselig å komme tilbake til Sigri. Stemningen var avslappende enda det var i august og ferietid også for grekerne. Sigri er nok et av de stedene som har vunnet vårt hjerte på en spesiell måte. :flower:
På ferden vår videre, er det morgen i Sigri.  
:sunny: Det er tidlig morgen og byen har ikke våknet helt enda. Jeg liker godt denne tiden på døgnet (særlig i ferien). Det er godt å komme seg ut og å rusle omkring, se på ting og tang og ta et bilde nå og da.
 :drunken: Jeg titter ut, fint vær i dag også (selvfølgelig. Det er det nesten alltid her nede på denne tiden), ser ned på blomstene rett nedenfor meg,
ut mot havet og klippeøya og over til borgen somligger som et minne fra tidligere tider da det var nødvendig å forsvare seg mot fiender og spesielt Tyrkia som ligger \"et steinkast\" unna.
 :flower:  :drunken: sist vi var i Sigri tenkete vi ikke på å kjøpe med oss brød og det viste seg å være ei tabbe. Det finnes nemlig ikke bakere overalt i disse grissgrente traktene. Som uerfaren Hellas farere tenkte vi ikke på det og mye av vår tid og oppmerksomhet den dagen gikk med til å skaffe oss brød. Men det ble også flere artige episoder.
 :thumbright: Denne gangen skulle vi proviantere før vi forlot Sigri.
 :? Men hvor var bakeren? Jeg tok med meg fotoapparatet og ruslet ut. Traff på en og annen med brød, så jeg gikk i den retningen de kom fra. Etter hvert var det nok å gå etter lukta. Det duftet nydelig nybakt. Ikke langt unna den gamle kirka lå det et lite bakeri. Her var det travel morgen stemningen. Fornøyd gikk jeg hjemover igjen med varmt, deilig brød, croissanter og litt annet godt. Nå var dagen reddet! :happy7:  :lol:

Magnolia

Det er så fint å være med dere på tur, Katherina. Bildene dine formidler ekte glede over alt som lever og gror, naturens mangfoldighet, hverdagsliv og byggestil. Jeg suger til meg hvert bilde, og har hatt utrolig mange kosestunder med bildene dine.
Tusen takk for at du deler dette med oss. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Katherina

:flower: Det er hyggelig at du følger med rundt på Lesvos, Magnolia og at du koser deg med bildene. Vi hadde i hvert fall mange fine og rike opplevelser da vi reiste rundt, men også da vi var i ro i Plomari.
 :sunny: som mange av bildene viser, så var det tørt og karrig mange steder. Blant annet i fjellområdet nordvest, som vi befinner oss nå. Det var en stor kontrast til forrige gang vi var her, men så var det også i mai den gangen. Det gjorde godt å vite hvor frodig og vakkert det kunne være her. Sannelig er det stor forskjell på vår og ettersommer og høst.
 :P Det ble etter hvert på tide å forlate Sigri og kjøre opp i fjellet igjen. Ikke langt fra Sigri er det en stor og spesiell naturatraksjon, \"Den forstenede skogen\". Dette er et stor område som vitner om naturens krefter og mysterium. Det tar oss 20 millioner år tilbake i tid. På den tiden fantes det en stor skog her med enormt store trær, sequoiatrær, og over 200 arter med forskjellige vekster. Inntil det kom et voldsomt vulkanutbrudd som begravde skogen med vulkansk aske. Det oppstod en prosses som omdannet skogen til stein. Det hele lå begravd helt inntil erosjon bragte det opp i dagen igjen på 1800 - tallet.
 :drunken: Det gir en spesiell følelse å vandre rundt her og å vite at det vi ser er over 20 mill. år gammelt.

Tjorven

Nå har jeg kost meg med siste runde av de flotte bildene dine, Katherina. Og takk for at du \"tok meg med\" til Sigri. Vi skulle egentlig innom der på bilturen vår på vei tilbake til Molivos, men måtte droppe det fordi det ble så sent, og vi kun hadde bil en dag. Men byen ser like sjarmerende ut som jeg har forestilt meg, og neste gang.... :) Vi hadde også tenkt å se på den forstenede skogen, men måtte nøye oss med å se den på avstand. Herlige bilder fra begge steder.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Bildene fra den forstenete skogen er virkelig fascineende, og viser en utrolig historie!
Og, som du selv er inne på: Vakkert fargespill.
KariK

Frost

Flotte bilder Katherina. :)

Vi  leide ikke bil, så det er mye igjen å oppdage på Lesvos. Vi skal tilbake. :)

Katherina

:sunny:  :cheers: Takk for hyggelige hilsner.
Vi liker godt å kjøre rundt på Lesvos. Naturen er vakker, mange koselige landsbyer, hyggelige mennesker som gjerne vil slå av en prat og øya er passe stor å ferdes rundt på.
 :flower: Det er på tide å fortsette ferden rundet på øya. Vi stanset i den forstenede skogen en gang i november. Neste mål er det gamle klosteret som er viet til evangelisten Johannes eller Ypsilou som det også heter. Det ligger vakkert til på toppen av Mt. Oredymnos. Det er det eldste klosteret på øya og ble bygget mellom 800 og 1100 - tallet.  :cheers:
Veien opp til klosteret er litt bratt og smal enkelte steder, men den er enveiskjørt det meste av veien. Vel oppe nyter vi den fantastiske utsikten ned mot kysten av øya og utover havet mot Tyrkia, før vi går inn gjennom den vakre porten som fører inn til en liten klosterhage. Den bærer preg av å være gammel, men den er vakker på sin måte med hortensiar, roser og noen grønne planter. En katt koser seg i skyggen, strekker på seg og rusler i sagte tempo bort til en bitteliten kulp med vann. Det er nok godt å leske strupen litt, selvom vannet ikke akkurat er helt friskt. Vi tar en tur innom kirken, tenner et lys og sitter litt i stillhet og kjenner på atmosfæren i det vakre kirkerommet, før vi går opp den litt bratte trappa som fører oppt til en svalgang og inn til et lite museum. Her inne er det et forholdsvis rikt utvalg av gamle, noen veldig gamle, \"kirkeskatter. Det er skriftruller, presteskrud, alterduker, flere hundre år gamle ikoner og mye annet. En hyggelig munk viser oss rundt og er tydelig stolt av det han har å vise oss. Tiden går og det blir mesimeri. Nå skal munken ha seg en hvil, kanskje en stille stund og vi drar videre ned mot kysten.  :flower:

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...